reklama

Velký test skládacích kol

Ve spolupráci s předními výrobci a dovozci jsme připravili velký test skládacích kol, který bude vycházet na pokračování na stránkách NaKole.cz.

Foto: Eugen Liška

Testům skládacích kol se věnujeme od začátku roku 2009. První série testů, která obsahovala celkem 5 modelů kol, byla uveřejněná v dubnu 2009. Od té doby testujeme vždy pokaždé, když uvidíme na trhu zajímavý nový výrobek. 

Testujeme, měříme, vážíme

Základem testů jsou míry a váhy skládaček. Vážením, měřením, počítáním, skládáním a rozkládáním jsme strávili už několik týdnů.  Nespoléháme na údaje dané v návodu nebo na internetových stránkách výrobců. Všechny údaje nezávisle ověříme – jak jsme zjistili, výsledky se často rozcházejí i o více než 10 %. 

Tato tzv. „tvrdá data“ doplnily subjektivní dojmy z jízdy a manipulace se skládačkami. Každý model vyzkoušeli tři testovací jezdci, kteří hodnotili svůj pocit z jízdy, pohodlí, jednoduchost nebo naopak složitost skládacích mechanismů nebo možnost převážení různých nákladů. Testovací tým se od jara 2009 několikrát obměnil, všichni testeři patří mezi zkušené městské jezdce a v rámci svých povinností najezdí každý rok tisíce kilometrů. 

Zde je původní sestava, která testovala kola v roce 2009: 


zleva: Tomáš Cach – architekt a dopravní projektant, člen komise pro cyklodopravu MHMP
Tomáš Prousek – člen komise pro cyklodopravu MHMP za ROPID, specializuje se na veřejnou a cyklistickou dopravu, průvodce cestovní kanceláře Adventura
Květoslav Syrový – dopravní projektant a konzultant, člen Komise pro cyklistickou dopravu HMP

Únor roku 2009, kdy se najížděly první testy, nenabízel právě nejlepší počasí. A tak si naši jezdci vyzkoušeli jízdu ve sněhu, v dešti i v mraze na náledí. Jezdilo se ve dne i v noci, za šera i za úplné tmy, v pražských ulicích po asfaltu, dlažbě, tramvajových kolejích i terénními stezkami. Pro naše testery to byla skutečná výzva a pořádně zabrat dostaly i samotné stroje. Na druhou stranu, můžeme si být jisti, že kola, která zvládla zhoršené podmínky, předvedla to nejlepší, co v nich je.
Výsledný verdikt (v recenzích se objeví pouze to, na čem se shodli alespoň dva ze tří testerů) vám předkládáme vždy jako součást konkrétního testu.

Otesánek nebo kolo do kabelky

Jak už bylo řečeno, v průběhu testování jsme jednotlivá kola vážili a měřili. Vzniklá tabulka měr a vah by mohla svádět ke srovnávání. To je ale ošidné – každé kolo mělo například jinou standardní výbavu. Zatímco některá kola jsme dostali bez blatníků, světel nebo nosiče, jiné modely tuto výbavu měly. Proto se také mohou lišit naše naměřené údaje od těch oficiálně uváděných.
Srovnání se budeme vyhýbat ještě z jednoho důvodu. Jednoduše není možné srovnávat „kola do kabelky“ s plnohodnotnou skládací verzí horského kola či fitness kolo s elektrokolem. Speciálně elektrokola se svojí robustností a přídavnou baterií jsou váhově v úplně jiné kategorii než ostatní kola v testu.

Od testu tedy nečekejte nějaké absolutní pořadí. Na to je dnes nabídka skládaček příliš rozmanitá a barevná. Na trhu jsou kola určená pro rychlé složení do minimálních rozměrů, vedle nich se nabízejí téměř plnohodnotné verze horských kol nebo skládačky upravené pro dálkovou cykloturistiku.  V našem seriálu se zaměřujeme na výhody a nevýhody každého z modelů a na základě vlastností modelu vytipujeme vhodné ideální použití. Výsledné hodnocení tak neobsahuje nějakou známku, ale odstavec končící slovy „…nejvíce se hodí pro…“.
A nakonec prosba k vám, našim čtenářům. Pokud by někdo měl vlastní zkušenost se skládačkami, či věděl o modelu, který jsme vynechali, vaše připomínky adresujte prosím na e-mail redakce NaKole.cz. Těšíme se na zprávy od vás.

V sérii testů skládacích kol již vyšlo:

Další testy skládaček:

Přečtěte si také:

Redakce NaKole.cz, 06.04.2009
Blogy

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

Pobaltí 2023 - 4. část

 ()
Z Estonska pro změnu zase do Lotyšska Kunda (pardon, ale fakt se tak jmenuje) už leží na pobřeží moře a nedaleko začíná národní park Lahemaa. Ten se vyznačuje ohromnými bludnými kameny ležícími přímo ve vodě. Pro snímky těch největších a nejefektnějších si musíte kousek zajet a potkat se tam s…
Peggy | 13.09.2025
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

268 cyklistů (10 přihlášených)

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych…
Fabulator | 07.10.2025