reklama

Velký test skládacích kol (2.) – Brompton

Tomuto kolu se okamžitě začalo přezdívat „Bromík“nebo „Brumla“. Přezdívka vystihuje přesně jeho osobnost – Brompton M3L je malý přátelský pomocník, se kterým se každý lehce skamarádí a má chuť brát jej všude s sebou.

Foto: NaKole.cz

Skládání kol Brompton je zcela jiné, než u ostatních testovaných značek. Anglický designer Andrew Ritchie přišel s tímto konceptem na přelomu šedesátých a sedmdesátých let. Z rodného Londýna se dnes tato kola vyvážejí do 27 zemí světa.

Brompton má dvě podoby. Na jednu stranu je to malý, přítulný mazlík, „kolo do kabelky“, které si vezmete s sebou kamkoli. A na druhou stranu velmi bytelné a bezpečné kolo, které je určené pro velmi časté použití a které vás nenechá na holičkách.

Jedeme…

Kolo se liší už na první pohled svými menšími ráfky, které mají pouhých 16 palců. První dojem skutečně vyvolává asociace na domácího mazlíčka. Jakmile na něj sednete, ukáže ale rychle, co umí.
Jízda na Bromptonu je typicky „městská“, se vzpřímeným posezem na širokém pohodlném sedle. Za zmínku stojí i řídítka „vlaštovky“, typické pro městská kola. Je vidět, že kolo bylo vyvinuto pro městské prostředí a jeho vlastnosti se nejlépe uplatní v pravidelném dojíždění na vzdálenost 8–10 km, přičemž se počítá s civilním nebo přímo slavnostním oblečením. Pro delší trasy je lepší použít kombinaci s veřejnou dopravou. Sedlo a vzpřímený posez přece jen nejsou vhodné pro vytrvalostní jízdu.
Důležité bylo, že kolo od samého počátku vzbuzovalo důvěru a naši mužští kolegové se neobávali vyzkoušet na něm ani divočejší kousky. Zajišťovací mechanismy jsou velmi důkladné a samo kolo je přes svou drobnost bytelné a působí spolehlivě a bezpečně.
Pro komfortní pocit je ideální rychlost kolem 20 km/h, převody umožní vytáhnout rychlost až na 30 km/h. Celková geometrie kola nedovolí opřít se do pedálů velkou silou, do rychlosti se kolo dostane díky přednímu tácu s 50 zuby, což je víc než u klasických trekkingových (obvyklé je maximálně 48 zubů, spíše však 44). Kolo je dobře ovladatelné, na svoji městskou geometrii až překvapivě dobře zvládá úhybné manévry a především rychlá zastavení a rozjíždění se.

Kolo na asfalt, Ne do terénu

Svižné jízdě napomáhají i hladké a úzké pláště, které dobře zvládají asfalt a drobnou kamennou dlažbu. Malá kolečka ale hůře přenášejí nerovnosti z hrubé dlažby, problematické je i křížení tramvajových kolejí. Ty jsou v Praze prubířským kamenem pro většinu jezdců a najetí do žlábku kolejí už způsobilo pád nejednoho z nich.
Zadní kolo je odpružené velice vynalézavým způsobem v kloubu složení kola. Efekt odpružení je na nerovném povrchu dobře znát. Přesto je Brompton určený především na asfalt nebo jemnou dlažbu. Jízda po hrubé dlažbě nebo dokonce kočičích hlavách je nepříjemná, někdy dokonce nemožná, a to hlavně kvůli vibracím a ovládání předního kola.

Pro malé i velké

Jezdcům s průměrnou výškou kolo výborně sedlo. Pouze nejvyšší z našich testovacích jezdců s výškou 187 cm si podle vlastních slov připadal trochu jako „medvěd na mopedu“. Nepřirozený posez ovlivnila především délka sedlovky, které chybělo několik centimetrů.

Vzhůru do kopce

Brompton zvládne stoupání do 10%, příkřejší kopce je mnohem lepší zdolat chůzí s vedením kola nebo v kombinaci s veřejnou dopravou. Kolo je vybaveno třistupňovou nábovou převodovkou Sturmey Archer. Plastové páčky na řídítkách mají trochu nestandardní ovládání, na které si musíte chvíli zvykat. Ovládání páček není příliš ergonomícké a při častém řazení hodně namáhá prsty. Řazení je nicméně standardní a hladké, jen vyčnívající tenké plastové páčky trochu vzbuzovaly obavy z možného ulomení.
Velmi dobře fungují čelisťové brzdy (typ Dual Caliper s reverzním tahem), které se vyrábějí také pod značkou Brompton. Tento typ brzd, který se většinou montuje na silniční kola, fungoval spolehlivě a účinně při jízdě ve velmi strmých klesáních.
Zatímco na rovině „Bromík“ bodoval, v kopcích už to tak jednoznačné nebylo. Jeho tři převody postačí v rovinatém terénu, kopce s mírným sklonem (pro srovnání s běžným trekkingovým kolem můžeme použít termín „střednětácová“ stoupání) šly vystoupat na nejlehčí převod jen se silovým šlapáním a mimořádným vypětím. Nejtěžší ze tří převodů bylo možné použít jen při jízdě po spádu.
V tuto chvíli bychom měli upozornit, že testovaná verze Bromptona M3L má pouze tři převodové stupně. Jednou z předností téhle značky ale je, že zákazník si může celé kolo postavit přesně na míru podle svého zadání. V nabídce jsou tak různé možnosti zpřevodování, kolo může být osazené také šestirychlostní planetovou převodovkou.
Je zřejmé, že zvládání kopců není silnou stránkou testovaného kola. Při každodenním dojíždění do práce, na které je Brompton specialista, se ale takové úseky dají vytipovat velmi rychle a následně je možné naplánovat jejich objetí s menším převýšením nebo si na část cesty „pomoci“ MHD. Brompton pak rozhodně oceníte, pokud bydlíte v rovinatých městech, jako jsou třeba Pardubice nebo Hradec Králové.

Skládání a manipulace

Skládání a manipulace s kolem je hlavní silou „Bromíka“. Nastoupení do autobusu nebo tramvaje s tímto kolem je více než snadné. Při troše zkušenosti trvá složení okolo 15 sekund, hlavní elementy se skládají bez nadsázky jedním pohybem. Skládání je velmi efektní, pro laika vypadá trochu jako eskamotérský výstup. Každý, kdo měl šanci si kolo vyzkoušet, si zvlášť vychutnal vyjevené pohledy přítomných diváků a pokradmu šeptané dotazy: „Jak to, proboha, udělal?“.

A tady je ukázka, jak rychle lze složit kolo Brompton:

Jednotlivé fáze skládání najdete také v naší fotogalerii. Relativně nejdelší čas zabere při skládání odmontování pojistek, které jsou připevněné na závitu. Tady Brompton nezná kompromisy – všechny hlavní součásti skládacích mechanismů jsou kovové a lze předpokládat, že jejich životnost je velmi dlouhá.
Nejvyšší známku dostalo kolo za manipulaci ve složeném stavu. Testované kolo včetně veškerého příslušenství (integrovaný stojánek, blatníky, plácačky, zvonek, kabela) váží necelých 12 kg. Výsledkem složení je dokonale zajištěný balíček o rozměrech 56×60×31 cm, tedy nejméně ze všech kol v našem seriálu. Složené kolo se dá velmi snadno uchopit za rámovou trubku a přenést, po uložení na zem je stabilní a není potřeba ho nikde opírat.
Díky nízké hmotnosti kolo snadno unesou i dámy. Jak jsme vyzkoušeli, stejně snadné je i vyzvednutí kola do sítě pro zavazadla ve vlaku. A při zabalení do tašky, která byla součástí testu, nikdo netuší, že s sebou vezete právě jízdní kolo.
Drobnou výtku si vysloužila jen skládací šlapka, která občas při skládání „chytne“ prst.

Příslušenství

Vybavení jen potvrzuje základní určení Bromptona jako městského kola pro jízdu v civilním oblečení. Blatníky s plácačkami velmi dobře chrání jezdce před ušpiněním a bezpečně zachycují vodu i nečistoty.

Kolo opřené o stojánek vypadá netradičně.
Kolo opřené o stojánek vypadá netradičně.

Asi nejvýraznější zvláštností kola je způsob jeho opření o stojánek. Pro stabilitu v klidovém stavu se totiž Brompton napůl složí, zadní kolo otočí o 180 stupňů a podsune pod tác. Kolo se potom opře o dvojici malých koleček, která jsou normálně umístěna po stranách zadního blatníku. Kolo v této poloze lze popovážet po malých zadních kolečkách nebo přímo přenášet. Toto řešení je netradiční a pro laika trochu zvláštní, funguje to nicméně velmi dobře.
Pro jízdu za šera a v noci má kolo přední a zadní odrazku, odrazky na šlapkách a reflexní proužky na bocích plášťů. Jak ukazuje noční fotografie, viditelnost v noci je také více než dobrá.

Vezeme náklad

Mezi další zvláštnosti Bromptona lze připočítat i způsob převážení případného nákladu. Místo nosiče je kolo vybavené bytelnou brašnou, která se upíná na představec. Odnímatelná brašna uveze až 12 kg. Bez problémů v ní lze převážet pracovní tašku s dokumenty či nákup. Přestože elegantní design brašny navádí k uložení notebooku, jejich převážení bychom nedoporučili kvůli otřesům předního kola. Převoz podobně choulostívého nákladu je nicméně problematický u všech testovaných kol, takže v tomto případě nejde o nějaký nedostatek.

Kdo ocení kolo Brompton

Skládací kolo Brompton bylo stvořené do města, pro krátké přejezdy v kombinaci s veřejnou dopravou. Lehké, skladné a dobře přenosné kolo je možné vzít s sebou do kavárny, stejně jako do divadla nebo na pracovní poradu. Jeho geometrie i příslušenství ho předurčují k jízdě v civilním až společenském oblečení. Ani jezdci ve sportovním oblečení se ale nemusí cítit diskriminovaní :o)
Jízdní kolo Brompton se velmi hodí pro ženy, hlavně díky jeho lehkosti a snadné manipulaci. Jezdci vyšší postavy na něm působí trochu jako „vosa na bonbonu“.
Trochu hůře zvládá Brompton stoupání do kopce. Vzhledem k výjimečné lehkosti a skladnosti to ale není fatální nedostek.
Doménou Bromptona není jen město, využití najde i při cestování – díky jeho skladnosti je možné ho neustále nechat v kufru auta a vytáhnout ho příležitostně při návštěvě zajímavého města nebo na chalupě při jízdě na nákup.

  • Nízká hmotnost

  • Skladnost
  • Dobrá manipulace ve složeném stavu

  • Kolo je bytelné a bezpečné

  • Dobrá ochrana proti dešti a blátu

  • Dobré doplňky při jízdě v šeru (reflexní proužky na stranách plášťů, odrazky)

  • Díky použitým převodům hůře zvládá kopce

  • Jízda na nerovném terénu (hrubá dlažba, přírodní povrch) je obtížná

  • Horší ergonomie řazení

Technická specifikace

Rám: CrMo ocel
Hmotnost: 11,8 kg
Řazení (počet převodů): 3
Brzdy: Brompton čelisťové
Přední tác: 50 zubů
Rozměry po složení: 56×60×31 cm
Velikost kol: 16"
Max. nosnost: 130 kg
Cena: podle příslušenství od 17 850 Kč, v tomto případě cca 18 300 Kč
Prodejce: Ondřej Brunecký, www.anglickale­genda.cz

Fotogalerie

V Paříži Brompton mezi skládačkami kraluje. Fotografie je od Sacré Caeur z Montmartru. Brompton ve vlaku Brompton v automobilu Skládáme a zase rozkládáme... Stojánek je řešený opravdu netradičně - zadní kolo je podseknuté a otočené o 180 stupňů. Pohled na zadní kolo zeshora. Dvojice malých koleček slouží pro opření jako stojánek. Pryžový obal skrývá odpružení. Kloub na rámu má shodné řešení jako kloub představce. Obojí nezapřou bytelnost. Brompton - kloub představce Brompton ve složeném stavu je kompaktní, malý a lehký balíček. V noci je Brompton velmi dobře vidět. V noci je Brompton velmi dobře vidět. Také skládání šlapek je u Bromptona řešeno netradičně. Náboj zadního kola ukrývá třístupňovou převodovku Sturmey Archer. Brompton - detail řídítek s řazením, brzdami a zvonkem. Výtku si zasloužilo neergonomické řazení. Pro osoby s průměrnou výškou padne kolo jako ulité. Tahle fotografie má pracovní název „Vosa na bonbonu“ Praktická brašna má překvapivě velký objem. Upevněná je masivním mechanismem na představci.
redakce NaKole.cz, 19.04.2009
Blogy

Jak začínal syn jezdit na kole

 ()
Koupě dětského kola pro syna a seriál závodů Na kole jezdím už hodně dlouho a k tomuto koníčku jsem dotáhnul i manželku, takže jezdíme několik let spolu. Zpočátku se jí sice moc nechtělo, ale když jsem vymyslel pár výletů jen s mírným převýšením, ale přitom krásnou přírodou, tak byla z trávení času…
Kolo-pro | 10.07.2018

Cyklovýlet do srdce Brd, červen 2018

 ()
Dlouho jsem se už tak nepobavil a ještě ve spojení s výletem na kole :-D Vyrazili jsme v sobotu 2. června ráno vlakem do Rokycan a pak na kole přes brdské kopce směr Praha. Celkově nás jelo pět, já, Honza a ještě tři neznáme cyklistky – Helena, Soňa a Marika, které jsme různě náhodně potkali v…
Ladama | 26.06.2018

Slovinsko – Julské Alpy – Triglavský národní park

 ()
Stejný termín, stejná cestovní kancelář, v únoru obsazujeme poslední volná místa a těšíme se do nepoznané krajiny. Polovinu země zabírají lesy, třetinu hory, 28 vrcholů přesahují hranici dvou tisíc metrů. Vzpomínám, jak jsem víc, jak před 20 lety odpovídala na jakousi anketu cestovní kanceláře, kam…
HMS | 12.06.2018

Cykloputování podél Ohře, Labe a Vltavy - květen 2018 reportáž

 ()
Navázali jsme na naše loňské putování po Krušných horách u Karlových Varů. Vyrazili jsme v počtu 13 účastníků na cykloakci v termínu 4. - 8. května a vlakem jsme se v pátek přepravili do Ostrova nad Ohří. Celkem 6 mužů a 7 žen, tedy ženy v přesile :-D Trasa byla pohodová, většinou po asfaltovém…
Ladama | 10.06.2018

Kalottireitti – k nejvyšší hoře Finska Halti

 ()
Nordkalottleden (švédsky; česky Cesta Severní Kalotou, švédsky Nordkalottleden, norsky: Nordkalottruta, finsky: Kalottireitti) je značená turistická stezka v polární oblasti v severských zemích, v oblasti Severní Kalota. Cesta má celkovou délku 800 km a leží podél hranice Norska, Švédska a Finska.…
šíp | 28.05.2018

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Favorit - legenda ze zoufalství dnes v 06:12
Elektrokola objednávka na Wish včera v 23:13
Vadný článek baterie včera v 23:04
NEcyklo Pobavilo - potěšilo 140. včera v 22:59
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska - 75 :-) včera v 22:43
NEcyklo Zaujalo 192 včera v 22:42
NEcyklo Jaké to bylo dneska 74 :-) včera v 21:16
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

223 cyklistů (11 přihlášených)

Jak začínal syn jezdit na kole

Koupě dětského kola pro syna a seriál závodů Na kole jezdím už hodně dlouho a k tomuto koníčku jsem dotáhnul…
Kolo-pro | 10.07.2018

Cyklovýlet do srdce Brd, červen 2018

Dlouho jsem se už tak nepobavil a ještě ve spojení s výletem na kole :-D Vyrazili jsme v sobotu 2. června…
Ladama | 26.06.2018

Slovinsko – Julské Alpy – Triglavský národní park

Stejný termín, stejná cestovní kancelář, v únoru obsazujeme poslední volná místa a těšíme se do nepoznané…
HMS | 12.06.2018