reklama

Test celoodpružené skládačky World Birdy Comfort

Po skládačkách známějších značek, jako jsou Dahon, Brompton a Tern, jsme na testování dostali kolo poněkud méně známého německého výrobce Riese und Müller s názvem World Birdy Comfort. Nejzajímavějšími prvky tohoto modelu, který se v rámci produktové řady výrobce řadí mezi ty vyšší a vybavenější, je celoodpružená konstrukce a sedmistupňová převodovka v zadním náboji.

Skládací kolo World Birdy Comfort
Skládací kolo World Birdy Comfort
Foto: Petr Vít, NaKole.cz

Za cenu převyšující 34 tisíc korun včetně daně dostanete kolo tak říkajíc „v plné náloži“, tedy včetně nosiče, blatníků, stojánku, předního nábojového dynama a obou světel.

Rám a systém skládání

Hliníkový rám (model se dodává pouze v bílé barvě) zaujme především tím, že oproti většině konkurence není hlavní trubka přerušena kloubem, který by sloužil ke skládání kola. Mnoho výrobců totiž volí technologii skládání rozpojením rámu a jeho „sklapnutím“ v horizontální rovině, Birdy na to jde jinak a kolo se skládá „zlomením“ obou kol v rovině vertikální, tedy v tomto případě směrem dolů. Toto řešení má logickou výhodu ve vyšší tuhosti rámu, který není přeříznut v půli.

World Birdy Comfort ve složeném stavu
World Birdy Comfort ve složeném stavu, Foto: Petr Vít, NaKole.cz

Náš tester není manuálně z nejzručnějších a se skládáním docela zápasil. Nejprve je třeba podseknout zadní kolo (podobně jako u Bromptonů), pak se rozpojí mechanismus tlumení předního kola a něco podobného se udělá i s ním. Vzniklý celek se pak zafixuje zasunutím sedla a sklopením řídítek. Výsledný balíček je poměrně malý (79×61×36 cm) a stabilní, takže není problém jej transportovat v kufru malého auta, případně v libovolném prostředku hromadné dopravy (video: systém skládání). V této souvislosti je třeba zmínit také hmotnost kola, která v námi testovaném provedení činí  14,3 kg, což vzhledem k použitým komponentům (dynamo v předním náboji, převodovka v zadním), celoodpružené konstrukci a plné výbavě není špatná hodnota.

Objektivně je třeba konstatovat, že s obdobným systémem skládání jsme se dosud nesetkali a po čtrnáctidenním testování nedokážeme zodpovědně posoudit, jak bude tento mechanismus dlouhodobě spolehlivý.

Kola a odpružení

Odpružení přední vidlice
Přední odpružení, Foto: Petr Vít, NaKole.cz

Kolo je celoodpružené, což není u skládaček úplně běžná vlastnost. Tlumení obstarává elastomer (laik by asi řekl guma), který se dodává ve třech barevně odlišených variantách podle váhy jezdce a stylu jízdy (od sportovního po maximálně komfortní). Pružení je docela účinné a dobře kompenzuje handicap malých 18 palcových kol, takže jízda je příjemná i na nerovném povrchu. Samozřejmě, jako žádná skládačka s 18 nebo 20 palcovými koly se Birdy nehodí do terénu, což, jak už jsme několikrát uváděli ve starších recenzích, ovšem není vada, nýbrž vlastnost. Ostatně do terénu tento typ kola rozhodně určen není.

Ostatní výbava

Kolo je osazeno sedmistupňovou nábojovou převodovkou Shimano Nexus 7, která zajišťuje pohodlné a spolehlivé řazení i v klidu (např. na křižovatce). Rychlostní stupně se řadí otočnou rukojetí (grip shifter), rovněž značky Shimano. K její funkci nelze mít významnějších výhrad. Přední světlo je napájeno dynamem v předním náboji (znovu Shimano). Tato funkce je sice užitečná, na druhou stranu zvyšuje jak cenu kola, tak jeho hmotnost, a někteří uživatelé ji patrně rádi oželí a pořídí si obyčejné bateriové světlo.

Odpružení zadní stavby
Zadní odpružení, Foto: Petr Vít, NaKole.cz

Brzdy jsou standardní V-čka – fungují spolehlivě a pokud máte zájem o ostřejší brždění, lze kola řady Birdy pořídit i si diskovými hrydraulikami. Ostatně v tomto je německý výrobce vůbec velmi flexibilní – v nabídce je celá řada různých kombinací komponent – kromě zmíněných hydraulických brzd třeba unikátní 14 rychlostní nábojová převodovka Rohloff – ceny takto vybavených kol se pak ovšem šplhají do vcelku závratných výšek. Stejně široká je i nabídka doplňkového příslušenství, jako jsou různé originální brašny, přední nosič aj. 

Jízdní vlastnosti

O výhodách celoodpružené konstrukce už jsme psali výše; pokud jde o ostatní jízdní vlastnosti, ty se nijak významně neliší od jiných skládaček této velikostní kategorie – kolo je tedy velmi obratné, rychle akceleruje, ale nechce se mu do vyšších rychlostí – to je daň za skladnost, především za malá kola. Hodí se tedy primárně do města, případně na kratší vyjížďky ve zpevněném terénu – tam ale svou práci odvede velmi dobře.

Kolo se sice (jako všechny konkurenční modely) dodává pouze v jedné velikosti rámu, ovšem geometrie je natolik univerzální, že při správném nastavení sedlovky a řídítek vyhoví patrně většině jezdců standardních rozměrů.

Závěr

World Birdy Comfort je pohodlné a příjemné kolo především do města, kde vyniknou výhody jeho celoodpružené konstrukce a také převodovka v zadním náboji, která umožňuje řadit i bez otáčení klik. Pro nás méně zručné by systém skládání mohl být o něco intuitivnější – věříme ale, že se na něj dá zvyknout. Vyšší cenu nelze v této kategorii brát jako významnou vadu, protože použité kvalitní komponenty prostě něco stojí. Pokud oželíte nábojovou převodovku a dynamo, dokážete se se sesterským modelem World Birdy Sport dostat na 27 236 Kč včetně daně. 

  • nepřerušený tuhý rám
  • celoodpružená konstrukce
  • hbitost a obratnost
  • uživatelsky ne zrovna přívětivé skládání
  • vyšší cena

Technická specifikace

Název: World Birdy Comfort
Hmotnost: 14,3 kg
Rám: slitina ALU
Brzdy: V-brakes 
Řazení (počet převodů/typ): 7 rychlostí, Shimano Nexus 7, grip shifter
Pedály: hliníkové
Pláště: Schwalbe Impac Streetpac
Rozměry po složení: 79×61×36cm
Velikost kol: 18"
Cena: 34.456
Cena zahrnuje: blatníky, stojánek, obě světla, nábojové dynamo
Prodejce: CITYBIKES
Další informace: www.birdy.cz

Odkazy na recenze dalších skládacích kol.

Fotogalerie

Skládací kolo World Birdy Comfort Skládací kolo World Birdy Comfort Odpružení přední vidlice Dynamo umístěné v předním náboji Odpružená zadní stavba Elastomer zajišťující zadní odpružení Zajímavé řešení ucycení zadního nosiče Detail nosiče Ochrana zadního blatníku před možným poškozením při skládání 7-stupňová převodovka Shimano Nexus v zadním náboji Napínák řetězu 7-stupňové otočné řazení Shimano Nexus 7-stupňové otočné řazení Shimano Nexus Nastavitelná výška představce Kloub umožňující složení představce Kloub umožňující složení představce World Birdy Comfort ve složeném stavu World Birdy Comfort ve složeném stavu World Birdy Comfort ve složeném stavu
Petr Vít, NaKole.cz, 23.05.2013
Blogy

Vez mě dál, Esko má 04 - Za mizející krajinou ropáků

 ()
Motto výletu. Poslouchej [poslouchej]Píseň mou [varovnou]Jen pár not [jen pár slov]Ten zvláštní tón [snad je ještě čas]Každý z nás [ty i já]Dobře ví [dobře zná]Kolik má svět krás. Na cestách [výfuky aut]Dalekých [víří prach]Na řekách [špína a louh]Hlubokých [měl bys mít strach]V polesí [každý tvůj…
Favorit1970 | 15.05.2022

Na Kanáry na kole

 ()
Někdy nám život připraví okamžiky, kdy je potřeba vzít rozum do hrsti a… …zahodit ho, co nejdál to jde. A tak se mi stalo, že jsem koncem ledna vzal kolo a vyrazil na Kanárské ostrovy. Teď jsem na ostrově La Palma a rozhodl jsem se, podělit se o zážitky z dvouměsíční cesty.  Konec ledna ve Francii…
Martin_re-cyklista | 14.05.2022

Vez mě dál, Esko má 03 – Kudy chodil pan Karel s paní Olgou

 ()
Který kousek naší země dnes poznám? Pramen Kocáby - Stará Huť - Praha Od pramene Kocáby přes lesy východně od Dobříše, a dále na jižní okraj Prahy. To je plán tohoto výletu na konci dubna 2022. Kde pramení Kocába V pátek do pozdního večera řeším pracovní úkoly, rovněž i v sobotu brzy ráno. A tak…
Favorit1970 | 24.04.2022

Československo s dětmi - kapitola 12.

 ()
Člověk se pořád má co učitDůl Bílina. Mělo by jít o nejhlubší místo ČR (cca 20 m nad mořem), byť uměle vytvořené. Ze dna dolu startoval Milan Silný svůj nonstop přejezd mezi nejnižším a nejvyšším místem naší republiky. Ano, odsud (poté co si vyřídil potřebné povolení) dojel se svým parťákem během…
Peggy | 08.02.2022

Československo s dětmi - kapitola 11.

 ()
Čestný pionýrskýSlibuji čestný pionýrský, že až do konce akce už nebudeme nic opravovat, ani lepit, ani shánět žádné náhradní díly po všech čertech. Tedy lepit budeme, také utahovat špatně nasazené kolo do vozíčku Extrawheel, a určitě ještě něco, ale už o tom nepadne ani slovo. Nechci vypadat, že…
Peggy | 31.01.2022

O čem se mluví:

Cestování na kole Jaké to je dnes 120 dnes v 01:59
Bezpečnost na kole Zkušenosti s GARMIN VARIA RADAR RTL515 dnes v 00:51
NEcyklo Co vás zaujalo 257 včera v 23:53
Ukrajina včera v 21:47
Ostatní – cyklo Prčice 2021 včera v 21:27
Vyjížďky, srazy, akce Podzimní nákolácký sraz 2022 - první info včera v 19:49
Fotohádanky Fotohádanky - 2022 včera v 19:47
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

142 cyklistů (1 přihlášený)

Vez mě dál, Esko má 04 - Za mizející krajinou ropáků

Motto výletu. Poslouchej [poslouchej]Píseň mou [varovnou]Jen pár not [jen pár slov]Ten zvláštní tón [snad je…
Favorit1970 | 15.05.2022

Na Kanáry na kole

Někdy nám život připraví okamžiky, kdy je potřeba vzít rozum do hrsti a… …zahodit ho, co nejdál to jde. A tak…
Martin_re-cyklista | 14.05.2022

Vez mě dál, Esko má 03 – Kudy chodil pan Karel s paní Olgou

Který kousek naší země dnes poznám? Pramen Kocáby - Stará Huť - Praha Od pramene Kocáby přes lesy východně od…
Favorit1970 | 24.04.2022