reklama

Test celoodpružené skládačky World Birdy Comfort

Po skládačkách známějších značek, jako jsou Dahon, Brompton a Tern, jsme na testování dostali kolo poněkud méně známého německého výrobce Riese und Müller s názvem World Birdy Comfort. Nejzajímavějšími prvky tohoto modelu, který se v rámci produktové řady výrobce řadí mezi ty vyšší a vybavenější, je celoodpružená konstrukce a sedmistupňová převodovka v zadním náboji.

Skládací kolo World Birdy Comfort
Skládací kolo World Birdy Comfort
Foto: Petr Vít, NaKole.cz

Za cenu převyšující 34 tisíc korun včetně daně dostanete kolo tak říkajíc „v plné náloži“, tedy včetně nosiče, blatníků, stojánku, předního nábojového dynama a obou světel.

Rám a systém skládání

Hliníkový rám (model se dodává pouze v bílé barvě) zaujme především tím, že oproti většině konkurence není hlavní trubka přerušena kloubem, který by sloužil ke skládání kola. Mnoho výrobců totiž volí technologii skládání rozpojením rámu a jeho „sklapnutím“ v horizontální rovině, Birdy na to jde jinak a kolo se skládá „zlomením“ obou kol v rovině vertikální, tedy v tomto případě směrem dolů. Toto řešení má logickou výhodu ve vyšší tuhosti rámu, který není přeříznut v půli.

World Birdy Comfort ve složeném stavu
World Birdy Comfort ve složeném stavu, Foto: Petr Vít, NaKole.cz

Náš tester není manuálně z nejzručnějších a se skládáním docela zápasil. Nejprve je třeba podseknout zadní kolo (podobně jako u Bromptonů), pak se rozpojí mechanismus tlumení předního kola a něco podobného se udělá i s ním. Vzniklý celek se pak zafixuje zasunutím sedla a sklopením řídítek. Výsledný balíček je poměrně malý (79×61×36 cm) a stabilní, takže není problém jej transportovat v kufru malého auta, případně v libovolném prostředku hromadné dopravy (video: systém skládání). V této souvislosti je třeba zmínit také hmotnost kola, která v námi testovaném provedení činí  14,3 kg, což vzhledem k použitým komponentům (dynamo v předním náboji, převodovka v zadním), celoodpružené konstrukci a plné výbavě není špatná hodnota.

Objektivně je třeba konstatovat, že s obdobným systémem skládání jsme se dosud nesetkali a po čtrnáctidenním testování nedokážeme zodpovědně posoudit, jak bude tento mechanismus dlouhodobě spolehlivý.

Kola a odpružení

Odpružení přední vidlice
Přední odpružení, Foto: Petr Vít, NaKole.cz

Kolo je celoodpružené, což není u skládaček úplně běžná vlastnost. Tlumení obstarává elastomer (laik by asi řekl guma), který se dodává ve třech barevně odlišených variantách podle váhy jezdce a stylu jízdy (od sportovního po maximálně komfortní). Pružení je docela účinné a dobře kompenzuje handicap malých 18 palcových kol, takže jízda je příjemná i na nerovném povrchu. Samozřejmě, jako žádná skládačka s 18 nebo 20 palcovými koly se Birdy nehodí do terénu, což, jak už jsme několikrát uváděli ve starších recenzích, ovšem není vada, nýbrž vlastnost. Ostatně do terénu tento typ kola rozhodně určen není.

Ostatní výbava

Kolo je osazeno sedmistupňovou nábojovou převodovkou Shimano Nexus 7, která zajišťuje pohodlné a spolehlivé řazení i v klidu (např. na křižovatce). Rychlostní stupně se řadí otočnou rukojetí (grip shifter), rovněž značky Shimano. K její funkci nelze mít významnějších výhrad. Přední světlo je napájeno dynamem v předním náboji (znovu Shimano). Tato funkce je sice užitečná, na druhou stranu zvyšuje jak cenu kola, tak jeho hmotnost, a někteří uživatelé ji patrně rádi oželí a pořídí si obyčejné bateriové světlo.

Odpružení zadní stavby
Zadní odpružení, Foto: Petr Vít, NaKole.cz

Brzdy jsou standardní V-čka – fungují spolehlivě a pokud máte zájem o ostřejší brždění, lze kola řady Birdy pořídit i si diskovými hrydraulikami. Ostatně v tomto je německý výrobce vůbec velmi flexibilní – v nabídce je celá řada různých kombinací komponent – kromě zmíněných hydraulických brzd třeba unikátní 14 rychlostní nábojová převodovka Rohloff – ceny takto vybavených kol se pak ovšem šplhají do vcelku závratných výšek. Stejně široká je i nabídka doplňkového příslušenství, jako jsou různé originální brašny, přední nosič aj. 

Jízdní vlastnosti

O výhodách celoodpružené konstrukce už jsme psali výše; pokud jde o ostatní jízdní vlastnosti, ty se nijak významně neliší od jiných skládaček této velikostní kategorie – kolo je tedy velmi obratné, rychle akceleruje, ale nechce se mu do vyšších rychlostí – to je daň za skladnost, především za malá kola. Hodí se tedy primárně do města, případně na kratší vyjížďky ve zpevněném terénu – tam ale svou práci odvede velmi dobře.

Kolo se sice (jako všechny konkurenční modely) dodává pouze v jedné velikosti rámu, ovšem geometrie je natolik univerzální, že při správném nastavení sedlovky a řídítek vyhoví patrně většině jezdců standardních rozměrů.

Závěr

World Birdy Comfort je pohodlné a příjemné kolo především do města, kde vyniknou výhody jeho celoodpružené konstrukce a také převodovka v zadním náboji, která umožňuje řadit i bez otáčení klik. Pro nás méně zručné by systém skládání mohl být o něco intuitivnější – věříme ale, že se na něj dá zvyknout. Vyšší cenu nelze v této kategorii brát jako významnou vadu, protože použité kvalitní komponenty prostě něco stojí. Pokud oželíte nábojovou převodovku a dynamo, dokážete se se sesterským modelem World Birdy Sport dostat na 27 236 Kč včetně daně. 

  • nepřerušený tuhý rám
  • celoodpružená konstrukce
  • hbitost a obratnost
  • uživatelsky ne zrovna přívětivé skládání
  • vyšší cena

Technická specifikace

Název: World Birdy Comfort
Hmotnost: 14,3 kg
Rám: slitina ALU
Brzdy: V-brakes 
Řazení (počet převodů/typ): 7 rychlostí, Shimano Nexus 7, grip shifter
Pedály: hliníkové
Pláště: Schwalbe Impac Streetpac
Rozměry po složení: 79×61×36cm
Velikost kol: 18"
Cena: 34.456
Cena zahrnuje: blatníky, stojánek, obě světla, nábojové dynamo
Prodejce: CITYBIKES
Další informace: www.birdy.cz

Odkazy na recenze dalších skládacích kol.

Fotogalerie

Skládací kolo World Birdy Comfort Skládací kolo World Birdy Comfort Odpružení přední vidlice Dynamo umístěné v předním náboji Odpružená zadní stavba Elastomer zajišťující zadní odpružení Zajímavé řešení ucycení zadního nosiče Detail nosiče Ochrana zadního blatníku před možným poškozením při skládání 7-stupňová převodovka Shimano Nexus v zadním náboji Napínák řetězu 7-stupňové otočné řazení Shimano Nexus 7-stupňové otočné řazení Shimano Nexus Nastavitelná výška představce Kloub umožňující složení představce Kloub umožňující složení představce World Birdy Comfort ve složeném stavu World Birdy Comfort ve složeném stavu World Birdy Comfort ve složeném stavu
Petr Vít, NaKole.cz, 23.05.2013
Blogy

Přejezd Šumavy na kole z Železné Rudy k Lipnu

 ()
V zimě jsem přejížděl Šumavu na běžkách, a tak se mi zalíbila, že jsem tam zamířil i v létě, s manželkou a 11letým synem na kolech. Přes den pročištění hlavy, trochu sportovního výkonu a přes noc pohodlí penzionu. Puťák „každou noc jinde" nepadal v úvahu, protože málokterý penzion poskytne v sezóně…
VLB | 11.09.2018

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 1 – Hraničář, Kameňák

 ()
Jsem cyklista spíše závodního ražení a tomu podřizuji prakticky veškerý čas na kole. Vyjížďky pojímám formou tréninků. Stejně tak mám ale rád i cestování na kole - čas od času vyšlápnout na celý den s batůžkem na zádech nebo s brašnami na nosiči na více dní, projíždět krajinou, kochat se,…
JohnyB | 31.08.2018

Na kole ve Vysokých Tatrách

 ()
Letošní dovolená nebyla dlouho plánovaná, jen lokalita byla daná, Vysoké Tatry. Vloni jsme byli v Pribylině, letos se posouváme kousek dál na východ. Na poslední chvíli najdu ubytování v Nové Lesné, vesničce přímo pod majestátným Slavkovským štítem, jehož vrchol jsem zdolala před několika lety,…
HMS | 30.08.2018

Cyklistický návod k východní Evropě

 ()
Letošní léto jsem strávil krásným výletem kolem východní Evropy: Karpaty - Černé moře - Pobaltí - Petrohrad - Nordkapp a přes Norské hory a fjordy zpět. Tady: http://putovanikolem.cz mám deníček s turistickými fotkami. Ale napadlo mě zde se podělit i o technikálie kolem cestování, protože pro mě…
tomasnakole | 21.08.2018

Vltavská cyklostezka s desetiletým dítětem

 ()
Po více než půlročních přípravách a přemýšlení jsme se rozhodli jet s naším desetiletým synem Vltavskou cyklostezku. Původní plán byl jet z Českých Budějovic a stihnout to do sedmi dní.Když jsem se však s tímto záměrem zmínil před kamarády-cyklisty, tak mě to rozmluvili s tím že nejhezčí úsek je…
2183798 | 20.08.2018

O čem se mluví:

Elektrokola Shimano Steps E8000 zkušenosti po 600 km před minutou
NEcyklo Tohle hřiště je jen pro bílý! před 6 minutami
Ostatní – cyklo Jako to bylo - 77 : před 7 minutami
NEcyklo Pobavilo - potěšilo 141 dnes v 12:08
NEcyklo Co vás zaujalo - 195 dnes v 11:55
Kamna dnes v 11:23
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

300 cyklistů (23 přihlášených)

Přejezd Šumavy na kole z Železné Rudy k Lipnu

V zimě jsem přejížděl Šumavu na běžkách, a tak se mi zalíbila, že jsem tam zamířil i v létě, s manželkou a…
VLB | 11.09.2018

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 1 – Hraničář, Kameňák

Jsem cyklista spíše závodního ražení a tomu podřizuji prakticky veškerý čas na kole. Vyjížďky pojímám formou…
JohnyB | 31.08.2018

Na kole ve Vysokých Tatrách

Letošní dovolená nebyla dlouho plánovaná, jen lokalita byla daná, Vysoké Tatry. Vloni jsme byli v Pribylině,…
HMS | 30.08.2018