reklama

Velký test skládacích kol (9.) – MyCity Compact

Seriál, který postupně testuje skládací kola na českém trhu, pokračuje dalším dílem. Skládací kolo Compact je člen rodiny MyCity, vytvořené speciálně pro český trh. Mezi jeho bratříčky patří kromě městských a retro kol i terénní elektrokolo. Tenhle oranžový krasavec ale na sebe zaručeně přitáhne zvláštní pozornost.

MyCity Compact
MyCity Compact
Foto: Květoslav Syrový

Na přelomu dubna a května jsme několik týdnů projížděli nové skládací kolo, které představila firma Citybikes jako novinku na letošní cyklistickou sezónu. Hliníkový rám a originální systém skládání z něj tvoří jedno z nejmenších „kol do kabelky“, masivnost a široké pláště zase záležitost pro muže. Cílem tohoto patentu je nabídnout kolo, které obstojí v mezinárodním srovnání a jehož cenu přitom zvládne i rodina s průměrnými příjmy. Naše testování nicméně odhalilo drobné mouchy, po jejichž odstranění se může MyCity Compact hrdě postavit vedle ostatních testovaných značek.

Na první dojem

Foto: Květoslav Syrový

Kolo na první pohled zaujme malými ráfky, které s velikostí pouhých 16 palců připomínají spíše dětské kolo. Nenechte se ale mýlit – robustnost rámu, široké pláště a především jízdní vlastnosti z něj dělají plnokrevné městské kolo.
Už po dosednutí ucítíte široké a měkké sedlo, které ve spojení se vzpřímeným posedem dávají Compactu punc městského kola. Vždyť také řídítka „vlaštovky“ jsou pro městské kolo typické. Naši testeři jej pracovně zařadili do kategorie kol nazvaných „přibližovadla“ nebo „posunovadla“. Stroj opravdu nejlépe poslouží v městském prostředí na trasy o vzdálenosti do 10 km. Při delších ujetých vzdálenostech může působit komplikace právě měkké sedlo, které v kombinaci se vzpřímeným posedem působí větší pocení a tedy nepříjemný pocit v zadních partiích.

Klouby kola, které obvykle patří mezi úzká místa skládaček, jsou provedeny důkladně a zajištěny bezpečnými pojistkami. Asi nejslabším místem je tak zadní náprava, která je napojena jen volně na rám kola. Při jízdě se díky celkové konstrukci kolo příjemně houpe a pryžový silentblok v kombinaci se širokými plášti zastává slušně funkci odpružení, přesto šlapání do pedálů vždy provázela mírná nervozita. Hlavně cyklisté, kteří byli zvyklí si například v místech překonání obrubníků povyskočit, raději z kola slezli a chvíli jej vedli. Nutno ale dodat, že nejistota při jízdě je hlavně psychická. Aby se zadní kolo „podseklo“ za jízdy, bylo by třeba vyskočit zhruba čtvrt metru vysoko, což už je výkon hodný trialového jezdce. V běžném městském provozu, pro které je MyCity Compact určený, je ale pravděpodobnost takové situace minimální a u žádného z testovacích jezdců nenastala. Volná zadní náprava tak působila potíže hlavně při přenášení kola, kterému je věnovaná zvláštní kapitola.

Když se pořádně šlápne do pedálů…

Vzpřímený posed dává dobrý přehled o situaci, při jízdě je dobře znát funkce odpružení. To je u kola pojištěné hned dvakrát – jednou díky pryžovému nástavci na zadní nápravě, podruhé díky balonovým plášťům kol. Také řazení je díky třírychlostní převodovce Sturmey Archer, zabudované v náboji zadního kola, velmi příjemné a hladké. Kolo je určené pro pohodovou a neuspěchanou jízdu, díky převodům je maximální dosažená rychlost okolo 20–25 km/h. Při vyšších rychlostech už jezdci doslova šlapou naprázdno.

MyCity Compact by sice neobstál ve stíhacím závodě, výborně ale zvládá šplhání do kopců, kterých je v Praze nepočítaně. Nejlehčí ze tří převodů zvládne i prubířský kámen, kterým je stoupání na Letnou, všechna obvyklá stoupání okolo 8–10 % ale lze ušlapat naprosto bez problémů. Třístupňová nábová převodovka se ovládá pomocí standardního Grip Shiftu, který se dobře ovládá a přesně reaguje. Také V-brzdy značky Tektro fungují lehce, pohodově a účinně.

Pro MyCity Compact je typická dobrá ovladatelnost, díky geometrii zvládá velmi dobře úhybné manévry a také rychlá zastavení a rozjíždění se. Pokud vás tedy například překvapí náhle otevřené dveře automobilu, který právě míjíte, máte velkou šanci, že z kolize vyváznete bez ztráty hvězdičky.

Kočičí hlavy mu nevadí


Díky zadnímu odpružení a širokým plášťům zvládne kolo městskou dlažbu i tramvajové koleje.
Foto: Tomáš Cach

Díky dvojitému odpružení MyCity Compact perfektně sedí na nejrůznějších zpevněných plochách, a to včetně pověstných pražských kočičích hlav v historickém centru. Otřesy způsobené nerovnostmi nebo tramvajovými kolejemi jsou velmi dobře odpruženy a nemají vliv na stabilitu při řízení. Široké pláště nehrozí ani případným zapadnutím do kanálu a kolo tak při jízdě v mětském prostředí dobře překonává všechny obvyklé překážky. Nervozita, kterou jsme zmínili v úvodu, nám trochu bránila zkoušet na kole ekvilibristické kousky v terénu. Jak jsme ale zjistili, kola s obdobnou konstrukcí zadní nápravy používala volnou stavbu až donedávna jako pravidlo a zkušenosti uživatelů z terénu byly vesměs dobré.

Kolo pro malé i velké?

Jezdcům s průměrnou výškou geometrie kola sedla jako ulitá. V tomto ohledu se může Compact měřit s ostatními skládačkami, které pouze s jednou velikostí rámu vyhoví jezdcům od velikosti XS až po XL. Pro vyšší postavy nad 185 cm má výrobce  připravenu prodlouženou sedlovku. Testovací kolo jí však vybaveno nebylo, a také proto si nejvyšší z našich jezdců se svými 187 cm výšky připadal trochu nepohodlně.

Skládání a manipulace


Foto: Jitka Vrtalová

MyCity Compact se může pochlubit zcela originálním způsobem skládání, kterým se liší od většiny skládaček na českém trhu. Tři klouby, pomocí kterých lze kolo sbalit do téměř rekordně malého balíčku o velikosti 60 × 60 × 35 cm, mají důkladné pojistky; zadní vidlice je navíc odpružená pryžovým silentblokem.

Skládání i rozkládání je poměrně lehkou záležitostí, kterou zvládne i průměrně technicky zdatný jezdec. Během testování se doba složení pohybovala mezi 15 a 25 vteřinami, což je doba obvyklá a odpovídá tomuto typu skládacího kola. Pro správné složení kola je ovšem potřeba několikrát si proces zopakovat a zvyknout si na jednotlivé kroky. Při nepřesném nastavení pedálů nebo špatném „zaklapnutí“ částí do sebe totiž může skládání drhnout a kolo se při přenášení rozkládat. Při správném nastavení ale kolo funguje jak má a bez potíží je možné ho za sedlo přenést například do autobusu, kde je už jenom balíčkem povolené velikosti.

Stejně tak při rozkládání je potřeba věnovat speciální pozornost lankům, která se musejí vytáhnout do napjaté polohy. Jednotlivé fáze skládání najdete také v naší fotogalerii pod článkem.

Zatímco ve složeném stavu se s kolem manipuluje poměrně dobře (jednoduché uchycení za sedlo, nízká váha, malé rozměry balíčku v porovnání s ostatními výrobky), přenášení kompletně rozloženého kola (např. při vynášení do schodů nebo při popojíždění na kratší vzdálenosti) je složitější. V podmínkách Prahy jde především o metro, kde kolo není nutné skládat a při pohybu na schodištích, v podchodech a dlouhých chodbách jej vozit rozložené. Obtížné v tom případě ale může být překonávání schodů, na kterých zadní nezajištěné kolo doslova plandá a díky volné stavbě neustále přiléhá k povrchu. Jediným řešením je tak chytnout kolo za rám u sedlovky a „přidržet“ si zadní část pomocí lanek.

Příslušenství

Kromě originálního stojánku nebylo kolo vybaveno téměř žádnými doplňky, které jsou jinak typické pro městská kola. Jedinou výjimkou je stojánek, který je stejně jako řada jiných detailů u tohoto kousku vyřešený originálně. Kolo se opírá v napůl složeném stavu po otočení a podsunutí zadního kola pod tác a jako opěrka mu slouží trojúhelník tvořený částí zadní stavby.

Podle výrobce by však již příští dodávka MyCity Compact měla být vybavena blatníky a intenzivně se pracuje na dovybavení kola nosičem a reflexními prvky. Zmíněné prvky patří obvykle k základní výbavě městských kol.

Kdo ocení

Skládací kolo MyCity Compact je ideální pro krátké a střední vzdálenosti v řádu kilometrů a pro kombinaci s veřejnou dopravou (autobusy, tramvaje, vlaky, metro), přirozeně jej lze složit také do kufru automobilu. Pro jízdu po městě v civilním oblečení se testovaný vzorek kvůli chybějícím doplňkům hodí především za suchého počasí.

Pokud se podaří vyladit některé konstrukční chybičky (odstávající bovdeny) a doplnit kompletní výbavu doplňků (nutné jsou především blatníky), může se stát kolo velmi slušnou alternativou k zahraničním značkám. Jeho schopnost zvládat kopce i nerovnosti terénu (především v našich městech obvyklou hrubou dlažbu nebo rozbité silnice), stejně jako malé rozměry po složení z něj činí široce použitelné skládací kolo.  

  • Dobře se vypořádá s nerovnostmi terénu (hrubá dlažba, koleje, kanály)
  • Malé rozměry po složení
  • Pohodlná jízda do kopce
  • Nižší maximální rychlost
  • Obtížné přenášení v rozloženém stavu
  • Chybí doplňky (blatníky, nosič)

Technická specifikace

Název: MyCity Compact
Hmotnost: 12,4 kg
Rám: hliníkový
Brzdy: V-brzdy Tektro
Řazení (počet převodů/typ): 3rychlostní nábová převodovka Sturmey Archer
Rozměry po složení: 60×60×35 cm
Velikost kol: 16"
Cena: 13 800 Kč
Prodejce: Citybikes
Další informace: www.citybikes.cz

Přečtěte si také:

Fotogalerie

MyCity Compact Během parkování využívá originální konstrukce kola. Jako stojánek slouží část zadní stavby. MyCity Compact se stojánkem. Díky zadnímu odpružení a širokým plášťům zvládne kolo městskou dlažbu i tramvajové koleje. A díky nastavení převodů zvládne i pověstné pražské kopce. Fotografie vznikla na pražském Vyšehradě. Po složení se vejde ve vlaku pod sedadlo ... ...nebo do prostoru pro zavazadla. Při přenášení může vadit volná zadní část rámu... ...lze si ji však přidržet lanky. Není to možná ideální, ale funguje to. Skládání MyCity Compact začíná podsunutím zadního kola pod rám. Následuje rozepnutí bytelné pojistky na rámu... ...aby se kolo mohlo složit napůl. Zasunutí sedla je další fází složení. Zbývá už jen ohnout představec... ...a zaklapnout do úchytu na vidlici. Bezpečně zajištěné kolo se nerozloží. Pro menší rozměry a lepší manipulaci se dají také ohnout pedály. Z kola je rázem malý balíček. Grip Shifty ovládají třístupňovou převodovku. Zadní náboj ukrývá převodovku Sturmey Archer se třemi převody. Pryžový silentblok odpruží nerovnosti. V-brzdy značky Tektro. Klouby působí bytelně. MyCity Compact drží pohromadě díky háčku, který je součástí rámu.
redakce NaKole.cz, 18.05.2011
Blogy

Dámská 2021, aneb suchou nohou mezi mraky 15.7. až 18.7. 2021

 ()
čtvrtek 15. 7., společně najeto 60 km, 228 m Plány pro letošní Dámskou byly skromné, vlastně ani hranice jsme překročit nechtěly. Po loňské cestě podle Mže jsme opět plánovaly řeku nebo možná i řeky dvě. Ploučnici a kousek Kamenice, jenže Covid zase rozhodoval za nás, dlouho se nevědělo, kdy a za…
HMS | 27.07.2021

Kyjovské údolí

 ()
Když jsem se vracel z projížďky na kole, tak u zmrzliny jsem potkal kamarády z dětství (dvojčata). Jezdí taky na kolech a slovo dalo slovo a tak, jak to mezi cyklisty bývá, už jsme se chlubili, co vše jsme na kolech objeli. Doporučili mi Kyjovské údolí. Je to u Krásné Lípy ve Šluknovském výběžku.…
vlakr | 17.07.2021

Jak jsem se poprvé toulal Šumavou

 ()
Už odmalička jsem prahnul po dobrodružství v přírodě. Později jsem našel velké zalíbení v cyklistice a sem tam v nějakém tom amatérském závodě. A právě kombinace těchto tří elementů vyvolala velikou touhu alespoň si vyzkoušet jeden z těch extrémních bikepackingových závodů, které se jedou bez…
JohnyB | 14.07.2021

Kavkaz s dětmi - část 11.

 ()
K moři a do Batumi - kruh se uzavřel Poslední večer ještě v horách jsme se utábořili na začátku přehrady na řece Inguri. Jen co jsme postavili stany, přišla silná bouřka. Nebála jsem se, kolem nás se stále ještě tyčily dvoutisícové hory, ale ta buřina byla frontální a přinesla ochlazení a deště na…
Peggy | 26.06.2021

Kavkaz s dětmi - část 10.

 ()
Průsmyk Zagari (2623 m) - Ušguli - Mestie Ráno uprostřed hor nás přivítalo sluncem, oblaky a takovým tím těžkým hutným vzduchem, jaký bývá v období bouřek. Hned po snídani jsme pokračovali ve stoupání. Zbývalo nám posledních 700 výškových metrů. Po cestě, která byla samý šutr, a po které se jet, až…
Peggy | 20.06.2021

O čem se mluví:

Rada při výběru kola Kolo pro ženu včera v 23:57
NEcyklo Nejlepší vtip 47 včera v 22:56
Kovid v Evropě včera v 22:47
Elektrokola rámová i nosičová baterie na 1 kole včera v 21:56
NEcyklo Co vás zaujalo 245 včera v 21:45
Chci vylepšit NaKole.cz Pobavilo potěšilo 172. včera v 21:15
Lehokola Homebuilders lehokol 13 včera v 21:05
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

182 cyklistů (2 přihlášení)

Dámská 2021, aneb suchou nohou mezi mraky 15.7. až 18.7. 2021

čtvrtek 15. 7., společně najeto 60 km, 228 m Plány pro letošní Dámskou byly skromné, vlastně ani hranice…
HMS | 27.07.2021

Kyjovské údolí

Když jsem se vracel z projížďky na kole, tak u zmrzliny jsem potkal kamarády z dětství (dvojčata). Jezdí taky…
vlakr | 17.07.2021

Jak jsem se poprvé toulal Šumavou

Už odmalička jsem prahnul po dobrodružství v přírodě. Později jsem našel velké zalíbení v cyklistice a sem…
JohnyB | 14.07.2021