reklama

Tern Verge P18 – závodní skládačka zrozená pro silnice

Je to poprvé, co se nám do redakčních drápů dostalo skládací kolo postavené s maximálním důrazem na rychlost. Seznamte se, přijíždí Tern Verge – městská raketa na dvou kolech.

Skládací kolo Tern Verge P18
Skládací kolo Tern Verge P18
Foto: NaKole.cz

První co u tohoto kola oceníte, je vzhled. Ačkoli nejsme příznivci současného trendu bílých produktů (bílé mobily, bílé notebooky, bílá auta), musíme uznat, že tomuto Ternu bílá v kombinaci se světle modrou vyloženě sluší. Díky prohnuté siluetě dlouhého rámu kolo trochu připomíná šelmu ve skoku. A tohle kolo opravdu šelma je – rychlejší skládačku budete na trhu hledat jen s obtížemi. Na pohled to jasně dokazují i hladké pláště Schwalbe Kojak s nízkým profilem.

Skládací kolo Tern Verge P18
Tern Verge P18

Ještě k té barvě – o bílé je všeobecně známo, že je (vcelku logicky) na ní vidět každá špína. Ano, i na tomto kole je špína dost vidět.

Rám je jinak vyroben z tradičního hliníku, a to moderní metodou hydroformingu (jde o metodu, která umožňuje vyrábět pevnější rámy s použitím menšího množství materiálu). Během zhruba čtrnáctidenního testování skoro nového kola jsme samozřejmě pevnost rámu příliš neprověřili, ale o jeho tuhosti lze říci jen to nejlepší – jak už je u Ternu tradicí, na jízdních vlastnostech v podstatě nepoznáte, že rám je kvůli skládání „přeříznutý“ v půli. U modelu Verge je navíc ještě neuvěřitelně lehký – celé kolo váží velice příjemných 11,6 kg.

Řada Verge představuje u Ternu řadu prémiovou, čemuž odpovídá jednak cena (29.990 Kč), ale také osazení, které je složeno z komponent renomovaných značek. Devítikolečkovou kazetu obsluhuje přehazovačka Shimano Tiagra, od stejného výrobce pochází také přední dvojpřevodník. Brzdové páky dodal Avid, brzdy samotné Kinetix, kliky pocházejí od FSA a tak bychom mohli pokračovat dál a dál. Třešničkou na dortu jsou pak už zmíněné pneumatiky Schwalbe Kojak – v podstatě zcela hladké úzké pláště, které při nahuštění „natvrdo“ minimalizují valivý odpor kola. Určitou odlišností od většiny běžných Ternů je to, že k přehazování neslouží oblíbený grip shifter (otočný volič), ale klasické páčky. To není kritika, pouze konstatujeme.

Imbusový klíč
Imbusový klíč v řídítkách

Zajímavý detail představuje imbusový klíč 4, 5 a 6 mm skrytý v řídítkách a také něco, čemu výrobce říká Luggage Socket (v překladu zavazadlová zásuvka), tedy příprava pro připojení originálních předních brašen nebo košíků. Abychom nezapomněli, Verge se, jako správná raketa, dodává bez „zbytečné zátěže“ v podobě blatníků a zadního nosiče – obojí by k němu ale mělo být v případě potřeby možné připojit.

Jízdní vlastnosti odpovídají ostatním skládačkám s 20" koly, jejichž základní charakteristikou je obratnost. Tern Verge k ní ovšem přidává i notnou dávku rychlosti – vzhledem k malé hmotnosti, nízkému valivému odporu a dostatečnému rozsahu převodů (18 rychlostí) kolo nejen ochotně akceleruje, ale dokáže rychlost i udržet a zvyšovat. Jízda po rovině na kvalitním povrchu je s Verge P18 jedna velká radost. Kolo si bez problémů poradí i s kopci, i když na šlapání takového Štěchovického kopce bychom si určitě vybrali něco většího. Kde ovšem narazíte, jsou kočičí hlavy, případně jiné nerovné zpevněné povrchy, kterých je v Praze dost a dost – tady jsou malá kola a úzké tvrdé pneumatiky jasným handicapem a jízda utrpením. Pro jízdu v těžším terénu je už toto kolo naprosto nepoužitelné, protože hladkým plášťům stačí k proklouznutí opravdu velice málo. Nicméně ani toto není fakticky kritika – fyzika se ošidit nedá a u kol je vždycky něco za něco – Verge je prostě kolo postavené na rychlost.

Tern Verge P18 se, jako většina ostatních skládaček, vyrábí pouze v jedné velikosti. Geometrie je ovšem poměrně univerzální (podle výrobce je kolo vhodné pro jezdce o výšce 142–190 cm). Jen lidem vyšších postav (respektive s delšíma rukama) budou nejspíš připadat řídítka příliš úzká. V zásadě by ovšem neměl být problém je případně vyměnit za širší.

Skládací kolo Tern Verge P18
Tern Verge P18 ve složeném stavu

Pokud jde o systém skládání, ten je naprosto identický jako u většiny ostatních modelů Ternu, třeba už dříve recenzovaného modelu Link D8 (z jehož recenze jsme si také vypůjčili následující popis):

Kolo se skládá obdobně jako jiné skládačky stejné koncepce, tedy:

  1. rychloupínákem povolíte řídítka a otočíte je směrem dolů
  2. zasuneme sedlovku do nejnižší polohy
  3. pákou povolíte představec a „zlomíte“ jej směrem vzad a cca o 45 stupňů vlevo
  4. další pákou povolíte rám a ohnete jej v půli

Po této operaci obvykle zůstanou ohnutá řídítka mezi koly, která se po „zlomení“ rámu dostanou vedle sebe. Tern přichází v tomto směru s jistou inovací, protože mezi bodem 3) a 4) ještě otočíte přední kolo o 180 stupňů vpravo, takže řídítka máte u složeného celku nikoli uvnitř, ale vně. Výhodou oproti konstrukci s řídítky uvnitř je to, že nemusíte tolik laborovat s výškou a polohou řídítek – tím že jsou venku, ve většině nastavení nijak nebrání úspěšnému složení. Na druhou stranu, složené kolo je mírně větší a navíc kvůli zmíněnému otočení předního kola musí mít delší bowdeny, které Vám pak „civí“ dobře 20 cm ven. Přední i zadní kolo je opatřené magnety, které je ve složeném stavu přidržují u sebe.

Skládací rám kola

Stejně jako u zmíněného modelu Link D8 se nám příliš nelíbily pojistky, které zřejmě mají bránit nechtěnému „zlomení“ rámu a představce – po zkušenostech s jinými modely je považujeme spíš za zbytečnou komplikaci, kterou navíc, než si na ni zvyknete, můžete nešťastnou náhodou ulomit. (Poznámka dovozce: Pojistky vyžadují evropské normy, podle kterých by nemělo být možné zámek otevřít jen jednou rukou. Skládačky, které pojistky nemají, neodpovídají normám a proto by se neměly na silnici objevit.)

Závěrečné shrnutí recenze ovšem přes dílčí kritiku nemůže vyznít jinak než pozitivně – Tern Verge je výborný nástroj pro rychlou jízdu po kvalitních površích, navíc skvěle vypadající a dobře vybavený – rozhodně doporučujeme všem, kdo využijí jeho možná trochu specifické, ovšem vynikající schopnosti.

  • Rychlost
  • Kvalitní osazení
  • Design
  • Pojistky
  • Pro větší jezdce krátká řídítka
  • Vyšší cena

Technická specifikace

Název: Tern Verge P18
Hmotnost: 11,6 kg
Rám: slitina ALU 7005
Brzdy: Kinetix SpeedStop V-brakes
Řazení: páčkové, Shimano Tiagra, 18 rychlostí (2×9)
Pedály: sklápěcí
Pláště: Schwalbe Kojak
Rozměry po složení: 38×79×72 cm
Velikost kol: 20"
Cena: 29 990 Kč
Dovozce: AZUB, www.azub.cz

Odkazy na recenze dalších skládacích kol.

Fotogalerie

Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18
Petr Vít, NaKole.cz, 08.10.2013
Blogy

Dámská zdraví z PoSázaví aneb jaké jsou cesty podél Sázavy

 ()
Dámská 2019 se nesla pod heslem "Pramen zdraví z PoSázaví" a Posázaví jsme si užily opravdu dost. Jely jsme Sázavu od pramene k soutoku. HMS chtěla původně jet obráceně, ale akceptovala můj návrh, že je lepší vyjet z domova vlakem a po svých se pak vrátit, než někde poslední den stíhat vlak. A…
radka | 14.02.2020

Západní Evropou s dětmi - část 4. - Alpami pod Mont Blanc

 ()
Oberalppass (2046 m n. m.) tak tam končí naše cesta podél Rýna. Nebude to žádné dlouhé psaní, asi tak jako nám trval výjezd do sedla. Ráno jsme stáli on the road ještě dřív, než se objevili první motorkáři, a za dvě hodinky jsme byli nahoře. Překvapilo nás ta snadnost, taková rozehřívačka po ránu,…
Peggy | 14.02.2020

330 Šumavou aneb jedna vyjížďka se sedmi Nej

 ()
Víte, kolik kilometrů dokáže ujet na kole Chuck Norris? No přece všechny! Ale vážně. Je to vlastně zajímavá otázka nabitá výzvou. Ruku na srdce. Který cyklista ji alespoň jednou nedostal nebo si ji sám nepoložil: Kolik kilometrů ujedeš na kole v jednom kuse? Před nedávnem jsem si zkusil cestu do…
JohnyB | 09.02.2020

Západní Evropou s dětmi - část 3. - Francií a podél Rýnu do Alp

 ()
Do Francie jsme se těšili. Před čtyřmi lety jsme ji projeli od západu k východu podél řek Loiry a Doubs, a byla to země příjemná jak na jezdění, tak na táboření. Potkávali jsme nespočet plácků, sedánků, ohnišť. Jak jsme se obávali se kempování v Nizozemsku, tak Francií jsme si naopak byli jistí.…
Peggy | 06.02.2020

Západní Evropou s dětmi - část 2. - Belgie a Lucembursko

 ()
Belgie byla třetí zemí této cesty, a pro děti v pořadí dvacátá pátá, kterou s námi projely na kolech. (Omlouvám se bratrům Slovákům, že počítám i je, aby to číslo vypadalo líp :-)) Moc jsme toho dopředu o Belgii nevěděli. Snad jen že prý v tom hlavním státě EU pořád prší, vynalezli tam hranolky a…
Peggy | 29.01.2020

O čem se mluví:

Technické rady Technický dotaz před 6 minutami
trojbrašny dnes v 11:49
Elektrokola Pohon v náboji,nebo středový? dnes v 11:13
NEcyklo My a zvířátka dnes v 11:01
Lehokola Trasy pro lehotrikolky dnes v 07:22
Vyjížďky, srazy, akce Hajnická 12 dnes v 04:23
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

209 cyklistů (13 přihlášených)

Dámská zdraví z PoSázaví aneb jaké jsou cesty podél Sázavy

Dámská 2019 se nesla pod heslem "Pramen zdraví z PoSázaví" a Posázaví jsme si užily opravdu dost. Jely jsme…
radka | 14.02.2020

Západní Evropou s dětmi - část 4. - Alpami pod Mont Blanc

Oberalppass (2046 m n. m.) tak tam končí naše cesta podél Rýna. Nebude to žádné dlouhé psaní, asi tak jako…
Peggy | 14.02.2020

330 Šumavou aneb jedna vyjížďka se sedmi Nej

Víte, kolik kilometrů dokáže ujet na kole Chuck Norris? No přece všechny! Ale vážně. Je to vlastně zajímavá…
JohnyB | 09.02.2020