reklama

Tern Verge P18 – závodní skládačka zrozená pro silnice

Je to poprvé, co se nám do redakčních drápů dostalo skládací kolo postavené s maximálním důrazem na rychlost. Seznamte se, přijíždí Tern Verge – městská raketa na dvou kolech.

Skládací kolo Tern Verge P18
Skládací kolo Tern Verge P18
Foto: NaKole.cz

První co u tohoto kola oceníte, je vzhled. Ačkoli nejsme příznivci současného trendu bílých produktů (bílé mobily, bílé notebooky, bílá auta), musíme uznat, že tomuto Ternu bílá v kombinaci se světle modrou vyloženě sluší. Díky prohnuté siluetě dlouhého rámu kolo trochu připomíná šelmu ve skoku. A tohle kolo opravdu šelma je – rychlejší skládačku budete na trhu hledat jen s obtížemi. Na pohled to jasně dokazují i hladké pláště Schwalbe Kojak s nízkým profilem.

Skládací kolo Tern Verge P18
Tern Verge P18

Ještě k té barvě – o bílé je všeobecně známo, že je (vcelku logicky) na ní vidět každá špína. Ano, i na tomto kole je špína dost vidět.

Rám je jinak vyroben z tradičního hliníku, a to moderní metodou hydroformingu (jde o metodu, která umožňuje vyrábět pevnější rámy s použitím menšího množství materiálu). Během zhruba čtrnáctidenního testování skoro nového kola jsme samozřejmě pevnost rámu příliš neprověřili, ale o jeho tuhosti lze říci jen to nejlepší – jak už je u Ternu tradicí, na jízdních vlastnostech v podstatě nepoznáte, že rám je kvůli skládání „přeříznutý“ v půli. U modelu Verge je navíc ještě neuvěřitelně lehký – celé kolo váží velice příjemných 11,6 kg.

Řada Verge představuje u Ternu řadu prémiovou, čemuž odpovídá jednak cena (29.990 Kč), ale také osazení, které je složeno z komponent renomovaných značek. Devítikolečkovou kazetu obsluhuje přehazovačka Shimano Tiagra, od stejného výrobce pochází také přední dvojpřevodník. Brzdové páky dodal Avid, brzdy samotné Kinetix, kliky pocházejí od FSA a tak bychom mohli pokračovat dál a dál. Třešničkou na dortu jsou pak už zmíněné pneumatiky Schwalbe Kojak – v podstatě zcela hladké úzké pláště, které při nahuštění „natvrdo“ minimalizují valivý odpor kola. Určitou odlišností od většiny běžných Ternů je to, že k přehazování neslouží oblíbený grip shifter (otočný volič), ale klasické páčky. To není kritika, pouze konstatujeme.

Imbusový klíč
Imbusový klíč v řídítkách

Zajímavý detail představuje imbusový klíč 4, 5 a 6 mm skrytý v řídítkách a také něco, čemu výrobce říká Luggage Socket (v překladu zavazadlová zásuvka), tedy příprava pro připojení originálních předních brašen nebo košíků. Abychom nezapomněli, Verge se, jako správná raketa, dodává bez „zbytečné zátěže“ v podobě blatníků a zadního nosiče – obojí by k němu ale mělo být v případě potřeby možné připojit.

Jízdní vlastnosti odpovídají ostatním skládačkám s 20" koly, jejichž základní charakteristikou je obratnost. Tern Verge k ní ovšem přidává i notnou dávku rychlosti – vzhledem k malé hmotnosti, nízkému valivému odporu a dostatečnému rozsahu převodů (18 rychlostí) kolo nejen ochotně akceleruje, ale dokáže rychlost i udržet a zvyšovat. Jízda po rovině na kvalitním povrchu je s Verge P18 jedna velká radost. Kolo si bez problémů poradí i s kopci, i když na šlapání takového Štěchovického kopce bychom si určitě vybrali něco většího. Kde ovšem narazíte, jsou kočičí hlavy, případně jiné nerovné zpevněné povrchy, kterých je v Praze dost a dost – tady jsou malá kola a úzké tvrdé pneumatiky jasným handicapem a jízda utrpením. Pro jízdu v těžším terénu je už toto kolo naprosto nepoužitelné, protože hladkým plášťům stačí k proklouznutí opravdu velice málo. Nicméně ani toto není fakticky kritika – fyzika se ošidit nedá a u kol je vždycky něco za něco – Verge je prostě kolo postavené na rychlost.

Tern Verge P18 se, jako většina ostatních skládaček, vyrábí pouze v jedné velikosti. Geometrie je ovšem poměrně univerzální (podle výrobce je kolo vhodné pro jezdce o výšce 142–190 cm). Jen lidem vyšších postav (respektive s delšíma rukama) budou nejspíš připadat řídítka příliš úzká. V zásadě by ovšem neměl být problém je případně vyměnit za širší.

Skládací kolo Tern Verge P18
Tern Verge P18 ve složeném stavu

Pokud jde o systém skládání, ten je naprosto identický jako u většiny ostatních modelů Ternu, třeba už dříve recenzovaného modelu Link D8 (z jehož recenze jsme si také vypůjčili následující popis):

Kolo se skládá obdobně jako jiné skládačky stejné koncepce, tedy:

  1. rychloupínákem povolíte řídítka a otočíte je směrem dolů
  2. zasuneme sedlovku do nejnižší polohy
  3. pákou povolíte představec a „zlomíte“ jej směrem vzad a cca o 45 stupňů vlevo
  4. další pákou povolíte rám a ohnete jej v půli

Po této operaci obvykle zůstanou ohnutá řídítka mezi koly, která se po „zlomení“ rámu dostanou vedle sebe. Tern přichází v tomto směru s jistou inovací, protože mezi bodem 3) a 4) ještě otočíte přední kolo o 180 stupňů vpravo, takže řídítka máte u složeného celku nikoli uvnitř, ale vně. Výhodou oproti konstrukci s řídítky uvnitř je to, že nemusíte tolik laborovat s výškou a polohou řídítek – tím že jsou venku, ve většině nastavení nijak nebrání úspěšnému složení. Na druhou stranu, složené kolo je mírně větší a navíc kvůli zmíněnému otočení předního kola musí mít delší bowdeny, které Vám pak „civí“ dobře 20 cm ven. Přední i zadní kolo je opatřené magnety, které je ve složeném stavu přidržují u sebe.

Skládací rám kola

Stejně jako u zmíněného modelu Link D8 se nám příliš nelíbily pojistky, které zřejmě mají bránit nechtěnému „zlomení“ rámu a představce – po zkušenostech s jinými modely je považujeme spíš za zbytečnou komplikaci, kterou navíc, než si na ni zvyknete, můžete nešťastnou náhodou ulomit. (Poznámka dovozce: Pojistky vyžadují evropské normy, podle kterých by nemělo být možné zámek otevřít jen jednou rukou. Skládačky, které pojistky nemají, neodpovídají normám a proto by se neměly na silnici objevit.)

Závěrečné shrnutí recenze ovšem přes dílčí kritiku nemůže vyznít jinak než pozitivně – Tern Verge je výborný nástroj pro rychlou jízdu po kvalitních površích, navíc skvěle vypadající a dobře vybavený – rozhodně doporučujeme všem, kdo využijí jeho možná trochu specifické, ovšem vynikající schopnosti.

  • Rychlost
  • Kvalitní osazení
  • Design
  • Pojistky
  • Pro větší jezdce krátká řídítka
  • Vyšší cena

Technická specifikace

Název: Tern Verge P18
Hmotnost: 11,6 kg
Rám: slitina ALU 7005
Brzdy: Kinetix SpeedStop V-brakes
Řazení: páčkové, Shimano Tiagra, 18 rychlostí (2×9)
Pedály: sklápěcí
Pláště: Schwalbe Kojak
Rozměry po složení: 38×79×72 cm
Velikost kol: 20"
Cena: 29 990 Kč
Dovozce: AZUB, www.azub.cz

Odkazy na recenze dalších skládacích kol.

Fotogalerie

Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18
Petr Vít, NaKole.cz, 08.10.2013
Blogy

Bikepacking přes Slovensko pokračuje: Z Čachtic do Gaderské doliny

 ()
Poté, co jsme se dvěma dětmi úspěšně projeli Malé Karpaty a zjistili, že náš syn Oskar je schopen ujet až 50 km denně, pokračovali jsme v cestě na střední Slovensko. Oskarovy schopnosti se každým dnem zlepšovaly. Tažné lano zůstalo hezky odpočívat a Oskar se stal pro nás plnohodnotným cyklistickým…
Kristina | 03.10.2024

Centrální stezkou od západu na východ_3

 ()
Úterý 23. červenceKdyž pominu stále trvající vedra, začal dnešek příjemně. Ráno jsme měly poměrně brzy sbaleno, stihly jsme i promazat kola (a vyloudit u paní ubytovatelky nový hadr na jejich utření) a vyjet chvilku před devátou. Asi 5 km se mírně stoupavá cesta zdála příjemná, ale za přístřeškem…
Aar | 02.10.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 11. část

 ()
Kolečko se uzavírá Ještě v Kazachstánu jsme byli tak trochu celebrity. „Zdrastě, jak se máte? Viděl jsem vás před třemi dny za Tarazem," pozdravil nás chlapík kdesi na benzínce. „To je docela dobře možné." „Nebyli jste tuhle kousek za Almatou?" zase jiný chlapík jinde. „Asi měsíc nazád? To jsme…
Peggy | 24.09.2024

Dámská 2024 – jezero Milada, Děčínský Sněžník, Ploučnice, Husí cesta a z Roudnic

 ()
Začínáme další desítku naší tradiční Dámské, dlouho jsme nevěděly kam vlastně pojedeme a kdy pojedeme. Radka měla naplánovanou dovolenou v Itálii, my s Lenkou zájezd do Alp, ale nakonec jsme Dámskou odjely v tradičním termínu. Letos máme 13 jako šťastné číslo, 13.června jsme jely s Lenkou do…
HMS | 18.09.2024

Slovinsko – Rakousko – relax v lázních Zreče 13.6. až 18.6. 2024

 ()
Letos opět s Mamutem, líbí se nám precizní připravenost tras i znalost místa, kde vedou trasy po cyklo i neznačených cestách. V únoru vybíráme zájezd, vzácně se shodneme na termínu a místu. Původně jsme chtěly ve složení Helena, Lenka a já zdolat Grossglockner, ale bohužel zájezd byl již koncem…
HMS | 18.09.2024

O čem se mluví:

Cestování na kole Do Montpellieru včera v 23:22
NEcyklo Co vás vytočilo 153 včera v 23:11
Co vás zaujalo 282 včera v 22:07
Cestování na kole Pobaltí na kole včera v 15:49
Bezpečnost na kole Strongest K2 Spice Paper Sheets for sale in Los Angeles včera v 15:22
Technické rady Spice k2 sheet K2 Spice paper - K2 Liquid Spice včera v 15:07
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

351 cyklistů (3 přihlášení)

Bikepacking přes Slovensko pokračuje: Z Čachtic do Gaderské doliny

Poté, co jsme se dvěma dětmi úspěšně projeli Malé Karpaty a zjistili, že náš syn Oskar je schopen ujet až 50…
Kristina | 03.10.2024

Centrální stezkou od západu na východ_3

Úterý 23. červenceKdyž pominu stále trvající vedra, začal dnešek příjemně. Ráno jsme měly poměrně brzy…
Aar | 02.10.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 11. část

Kolečko se uzavírá Ještě v Kazachstánu jsme byli tak trochu celebrity. „Zdrastě, jak se máte? Viděl jsem vás…
Peggy | 24.09.2024