reklama

Tern Verge P18 – závodní skládačka zrozená pro silnice

Je to poprvé, co se nám do redakčních drápů dostalo skládací kolo postavené s maximálním důrazem na rychlost. Seznamte se, přijíždí Tern Verge – městská raketa na dvou kolech.

Skládací kolo Tern Verge P18
Skládací kolo Tern Verge P18
Foto: NaKole.cz

První co u tohoto kola oceníte, je vzhled. Ačkoli nejsme příznivci současného trendu bílých produktů (bílé mobily, bílé notebooky, bílá auta), musíme uznat, že tomuto Ternu bílá v kombinaci se světle modrou vyloženě sluší. Díky prohnuté siluetě dlouhého rámu kolo trochu připomíná šelmu ve skoku. A tohle kolo opravdu šelma je – rychlejší skládačku budete na trhu hledat jen s obtížemi. Na pohled to jasně dokazují i hladké pláště Schwalbe Kojak s nízkým profilem.

Skládací kolo Tern Verge P18
Tern Verge P18

Ještě k té barvě – o bílé je všeobecně známo, že je (vcelku logicky) na ní vidět každá špína. Ano, i na tomto kole je špína dost vidět.

Rám je jinak vyroben z tradičního hliníku, a to moderní metodou hydroformingu (jde o metodu, která umožňuje vyrábět pevnější rámy s použitím menšího množství materiálu). Během zhruba čtrnáctidenního testování skoro nového kola jsme samozřejmě pevnost rámu příliš neprověřili, ale o jeho tuhosti lze říci jen to nejlepší – jak už je u Ternu tradicí, na jízdních vlastnostech v podstatě nepoznáte, že rám je kvůli skládání „přeříznutý“ v půli. U modelu Verge je navíc ještě neuvěřitelně lehký – celé kolo váží velice příjemných 11,6 kg.

Řada Verge představuje u Ternu řadu prémiovou, čemuž odpovídá jednak cena (29.990 Kč), ale také osazení, které je složeno z komponent renomovaných značek. Devítikolečkovou kazetu obsluhuje přehazovačka Shimano Tiagra, od stejného výrobce pochází také přední dvojpřevodník. Brzdové páky dodal Avid, brzdy samotné Kinetix, kliky pocházejí od FSA a tak bychom mohli pokračovat dál a dál. Třešničkou na dortu jsou pak už zmíněné pneumatiky Schwalbe Kojak – v podstatě zcela hladké úzké pláště, které při nahuštění „natvrdo“ minimalizují valivý odpor kola. Určitou odlišností od většiny běžných Ternů je to, že k přehazování neslouží oblíbený grip shifter (otočný volič), ale klasické páčky. To není kritika, pouze konstatujeme.

Imbusový klíč
Imbusový klíč v řídítkách

Zajímavý detail představuje imbusový klíč 4, 5 a 6 mm skrytý v řídítkách a také něco, čemu výrobce říká Luggage Socket (v překladu zavazadlová zásuvka), tedy příprava pro připojení originálních předních brašen nebo košíků. Abychom nezapomněli, Verge se, jako správná raketa, dodává bez „zbytečné zátěže“ v podobě blatníků a zadního nosiče – obojí by k němu ale mělo být v případě potřeby možné připojit.

Jízdní vlastnosti odpovídají ostatním skládačkám s 20" koly, jejichž základní charakteristikou je obratnost. Tern Verge k ní ovšem přidává i notnou dávku rychlosti – vzhledem k malé hmotnosti, nízkému valivému odporu a dostatečnému rozsahu převodů (18 rychlostí) kolo nejen ochotně akceleruje, ale dokáže rychlost i udržet a zvyšovat. Jízda po rovině na kvalitním povrchu je s Verge P18 jedna velká radost. Kolo si bez problémů poradí i s kopci, i když na šlapání takového Štěchovického kopce bychom si určitě vybrali něco většího. Kde ovšem narazíte, jsou kočičí hlavy, případně jiné nerovné zpevněné povrchy, kterých je v Praze dost a dost – tady jsou malá kola a úzké tvrdé pneumatiky jasným handicapem a jízda utrpením. Pro jízdu v těžším terénu je už toto kolo naprosto nepoužitelné, protože hladkým plášťům stačí k proklouznutí opravdu velice málo. Nicméně ani toto není fakticky kritika – fyzika se ošidit nedá a u kol je vždycky něco za něco – Verge je prostě kolo postavené na rychlost.

Tern Verge P18 se, jako většina ostatních skládaček, vyrábí pouze v jedné velikosti. Geometrie je ovšem poměrně univerzální (podle výrobce je kolo vhodné pro jezdce o výšce 142–190 cm). Jen lidem vyšších postav (respektive s delšíma rukama) budou nejspíš připadat řídítka příliš úzká. V zásadě by ovšem neměl být problém je případně vyměnit za širší.

Skládací kolo Tern Verge P18
Tern Verge P18 ve složeném stavu

Pokud jde o systém skládání, ten je naprosto identický jako u většiny ostatních modelů Ternu, třeba už dříve recenzovaného modelu Link D8 (z jehož recenze jsme si také vypůjčili následující popis):

Kolo se skládá obdobně jako jiné skládačky stejné koncepce, tedy:

  1. rychloupínákem povolíte řídítka a otočíte je směrem dolů
  2. zasuneme sedlovku do nejnižší polohy
  3. pákou povolíte představec a „zlomíte“ jej směrem vzad a cca o 45 stupňů vlevo
  4. další pákou povolíte rám a ohnete jej v půli

Po této operaci obvykle zůstanou ohnutá řídítka mezi koly, která se po „zlomení“ rámu dostanou vedle sebe. Tern přichází v tomto směru s jistou inovací, protože mezi bodem 3) a 4) ještě otočíte přední kolo o 180 stupňů vpravo, takže řídítka máte u složeného celku nikoli uvnitř, ale vně. Výhodou oproti konstrukci s řídítky uvnitř je to, že nemusíte tolik laborovat s výškou a polohou řídítek – tím že jsou venku, ve většině nastavení nijak nebrání úspěšnému složení. Na druhou stranu, složené kolo je mírně větší a navíc kvůli zmíněnému otočení předního kola musí mít delší bowdeny, které Vám pak „civí“ dobře 20 cm ven. Přední i zadní kolo je opatřené magnety, které je ve složeném stavu přidržují u sebe.

Skládací rám kola

Stejně jako u zmíněného modelu Link D8 se nám příliš nelíbily pojistky, které zřejmě mají bránit nechtěnému „zlomení“ rámu a představce – po zkušenostech s jinými modely je považujeme spíš za zbytečnou komplikaci, kterou navíc, než si na ni zvyknete, můžete nešťastnou náhodou ulomit. (Poznámka dovozce: Pojistky vyžadují evropské normy, podle kterých by nemělo být možné zámek otevřít jen jednou rukou. Skládačky, které pojistky nemají, neodpovídají normám a proto by se neměly na silnici objevit.)

Závěrečné shrnutí recenze ovšem přes dílčí kritiku nemůže vyznít jinak než pozitivně – Tern Verge je výborný nástroj pro rychlou jízdu po kvalitních površích, navíc skvěle vypadající a dobře vybavený – rozhodně doporučujeme všem, kdo využijí jeho možná trochu specifické, ovšem vynikající schopnosti.

  • Rychlost
  • Kvalitní osazení
  • Design
  • Pojistky
  • Pro větší jezdce krátká řídítka
  • Vyšší cena

Technická specifikace

Název: Tern Verge P18
Hmotnost: 11,6 kg
Rám: slitina ALU 7005
Brzdy: Kinetix SpeedStop V-brakes
Řazení: páčkové, Shimano Tiagra, 18 rychlostí (2×9)
Pedály: sklápěcí
Pláště: Schwalbe Kojak
Rozměry po složení: 38×79×72 cm
Velikost kol: 20"
Cena: 29 990 Kč
Dovozce: AZUB, www.azub.cz

Odkazy na recenze dalších skládacích kol.

Fotogalerie

Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18
Petr Vít, NaKole.cz, 08.10.2013
Blogy

Belánské Tatry a okolí – srpen 2021

 ()
Už jsem skoro zapomněla balit na dovolenou a psát blog se mi vlastně ani nechtělo, ale pak jsem si uvědomila, že až opravdu nebudu nikam jezdit, tak se popis dovolené bude hodit. V době Covidové jsem prošlapala pohorky, praskla podrážka, tak když bylo jasné, že zase jedeme do Vysokých Tater a budu…
HMS | 10.09.2021

O kouzelné holčičce

 ()
Vyrazili jsme k moři, v autě celou cestu překáželo moje kolo. Manželka ho považuje za zbytečnou komplikaci. Jenže v kopcích, co rostou u moře, je to ve vedru na kole sado-maso, to mám rád, chci zase vidět moře z výšky. A chci ho vidět ze sedla, ne z auta. Cestou jsme se zastavili na Mont Ventoux,…
šíravník | 09.09.2021

Vez mě dál, Esko má 02 – Kanál, jezy a potrubí

 ()
Technické památky u Mělníka. 29. 8. 2021 Poslední prázdninovou neděli chci strávit na kole. Počasí je však velmi nejisté a nezdá se mi rozumné cestovat s kolem přespříliš daleko. Chci trasu s návratem k nějaké konečné pražského metra. Chci však také vidět nějaká zajímavá - pro mě - místa. Volba…
Favorit1970 | 30.08.2021

Vez mě dál, Esko má 01 – Pískovny u Neratovic

 ()
Voda přede mnou, voda nade mnou. 7. 8. 2021 Obsah: KPČ A IVČ.Za Ďáblicemi si držte kšiltovku, jedeme z kopce.Lom Kojetice.Vodojem Kojetice.Neratovice.Pískovna MlékojedyKřenecké jezero - OvčáryPři návratu do kopečka nevržou mi kolečka. Ale řetěz od písku.Miškovice - alea iacta est.Kbely - stehna -…
Favorit1970 | 08.08.2021

Dámská 2021, aneb suchou nohou mezi mraky 15.7. až 18.7. 2021

 ()
čtvrtek 15. 7., společně najeto 60 km, 228 m Plány pro letošní Dámskou byly skromné, vlastně ani hranice jsme překročit nechtěly. Po loňské cestě podle Mže jsme opět plánovaly řeku nebo možná i řeky dvě. Ploučnici a kousek Kamenice, jenže Covid zase rozhodoval za nás, dlouho se nevědělo, kdy a za…
HMS | 27.07.2021

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Jaké to bylo 114 před 2 minutami
NEcyklo Pobavilo, potěšilo 174. před 3 minutami
Co vás zaujalo 247 dnes v 19:48
Cestování na kole Znovu, kam, už víte dnes v 19:14
NEcyklo COVID... tak teda ještě znova dnes v 12:20
Vyjížďky, srazy, akce Loučení se sezónou na Macoše včera v 21:49
NEcyklo Nejlepší vtip 48 včera v 19:57
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

232 cyklistů (19 přihlášených)

Belánské Tatry a okolí – srpen 2021

Už jsem skoro zapomněla balit na dovolenou a psát blog se mi vlastně ani nechtělo, ale pak jsem si uvědomila,…
HMS | 10.09.2021

O kouzelné holčičce

Vyrazili jsme k moři, v autě celou cestu překáželo moje kolo. Manželka ho považuje za zbytečnou komplikaci.…
šíravník | 09.09.2021

Vez mě dál, Esko má 02 – Kanál, jezy a potrubí

Technické památky u Mělníka. 29. 8. 2021 Poslední prázdninovou neděli chci strávit na kole. Počasí je však…
Favorit1970 | 30.08.2021