reklama

Velký test skládacích kol (4.) – Dahon Vitesse

Americká společnost Dahon se specializuje na výrobu skládacích kol už 30 let. Na otestování jsme dostali model Dahon Vitesse, který je v České republice best sellerem.

Dahon Vitesse
Dahon Vitesse
Foto: NaKole.cz

Kolo pro každého

Pokud bychom měli Dahon Vitesse charakterizovat jedním slovem, asi bychom řekli že je univerzální. Je až překvapivé jak kolo „sedí“ každému – ať už je to průměrně vysoká žena nebo téměř dvoumetrový muž. Odpověď se skrývá v geometrii rámu – nastavení úhlu sedlovky a hlavové trubky, úhlu přední vidlice, vzdálenosti středů kol, výšky středu šlapek a rozložení hmotnosti a dalších parametrů. Rám s geometrií označenou jako Biologic II. má Dahon ošetřenou svým patentem.
S touto geometrií se nicméně setkáváme u kol na celém světě, ať už se výrobci hlásí k inspiraci Dahonem či nikoli.
Podle údajů od výrobce je kolo limitované výškou jezdce 195 cm a váhou 105 kg. Jak jsme vyzkoušeli, kolo unese mnohem víc. Na našem obrázku ho můžete vidět se 140 kg živé váhy.

Jízda na Vitesse


Foto: Jiří Beneš

Výsledkem je v každém případě pohodlná vzpřímená jízda, která se pocitově podobá jízdě na klasickém městském kole. Vzhledem k malým 20“ kolům je kolo překvapivě svižné. Na asfaltu lze dosáhnout rychlosti kolem 30 km/h, především díky velkému tácu s 52 zuby.
Oproti běžnému městskému, ale i trekingovému kolu je znát „odlehčenost“ Vitesse. Na ní se podílejí kromě hliníkového rámu také menší průměry kol. Zatímco váha běžného městského kola je okolo 20 kg, Dahon Vitesse váží se všemi doplňky jen 12,9 kg. Na sobě přitom má kompletní osazení – odrazky, blatníky, nosič a přední i zadní světlo. Bez doplňků je jeho váha ještě nižší – necelých 11 kg.
Na asfaltu nebo drobné dlažbě kolo Dahon Vitesse jede svižně a přitom reaguje citlivě. Kolo jsme testovali převážně v pražském prostředí, ve kterém je nutné neustále najíždět na obrubníky, přenášet kola po schodech či zvládat technicky jízdu po „kočičích hlavách“. Dahon skvěle obstál především na asfaltu nebo na střední dlažbě. Jízda po hrubé dlažbě už přece jen nebyla tak příjemná, po kočičích hlavách je lepší kolo vést. Pro lepší komfort jízdy poslouží balonové pláště.
Úzkým a hladkým plášťům Dahon „Roulez“ nejlépe „sedí“ hladký povrch, překvapivě dobře ale zvládá Vitesse i jízdu v terénu.
Nízkou váhu kola
jsme potom ocenili při přenášení po schodech do mnoha pražských podchodů, při cestování metrem a při ukládání uvnitř budov.

Na rovině, do kopce

Vzpřímená jízda neumožní tolik se do pedálů opřít, zato je velmi pohodlná. Kolo je stavěné na rychlé přesuny v městském prostředí, tedy na vzdálenosti kolem 10–15 km. Nejdelší vzdálenost, kterou testovací jezdci na Vitesse překonali, byla 60 km. Trasa z Drážďan do Děčína je jedinečným tipem na pohodový výlet. Dahon Vitesse ji zvládl na jedničku, ke konci už ale získával trochu zpoždění na svoje trekingové „bratříčky“.
Pro zvládání kopců je kolo vybavené sedmistupňovým řazením Sram MRX Comp. S tímto vybavením zvládne dobře stoupání okolo 10 %. Řazení při jízdě funguje bezchybně, sedmistupňový Grip Shift je přesný a rychlý a pohodlné rukojeti umožňují dobré ovládání.
Také „véčkové“ brzdy ProMax reagují dobře i v prudkém kopci.

Pro koho je kolo určené

Dahon Vitesse byl stvořen pro intermodalitu – s důrazem na snadné a rychlé skládání a manipulaci v dopravních prostředcích.

Postup při složení kola obsahuje tři po sobě následující kroky:

  1. Zasunout sedlovku do rámu
  2. Složit představec – otočit řidítka a ohnout představec
  3. Složit rám v půlce

Celý úkon při skládání zabere 15 vteřin, jak se můžete přesvědčit na následujícím videu:

Pro snazší transport je ještě možné sklopit pedály. Na předním a zadním kole jsou magnety, které na sebe po složení rámu nasednou. Složené kolo tak drží pohromadě a dobře se s ním manipuluje. Při uchopení za nosič nebo sedlo je složené kolo dokonale vyvážené a přenést ho zvládne i průměrně fyzicky zdatná žena.

Při položení na zem se složené kolo opírá o 3 body – sedlovou trubku a dvě kola, která tvoří po složení trojúhelník. Balík o rozměrech 85×65×37 cm je stabilní a lze ho kdekoli uložit bez opírání.
Jak jsme vyzkoušeli, pražská MHD ho bez výhrad přijímá a stejně tak lze Vitesse zdarma vzít s sebou i do vlaku. Pro lepší pocit při cestování je možné zabalit složené kolo do přepravního obalu, který lze zakoupit u distributora.

Nakonec vám prozradíme ještě jeden malý trik, jak optimálně nastavit výšku sedla , i když není na sedlovce ryska. Pokud sedlo zasunete do podpaží a natažené prsty se dotýkají středu šlapání, zajistěte sedlo právě v této poloze. Kolo vám bude sedět jako ulité.

Na co si dát pozor

Skládání kola, které je jeho hlavní výhodou, s sebou nese zároveň i hlavní nevýhodu. Neustále znovu a znovu ohýbané části mají tendenci přirozeně se opotřebovat. U Vitesse je nejzranitelnějším místem kloub představce, na který se při jízdě vytváří velký tlak. To se projevilo zhruba po 3 měsících intenzivního používání vikláním představce. Vůle řídítek, která trochu kazila požitek z jízdy, byla však odstraněna utažením jednoho šroubu během pár vteřin. Tato úprava je navíc doporučená a důkladně popsaná v manuálu.

ZÁKLADNÍ VYBAVENÍ KOLA A JEHO PŘÍSLUŠENSTVÍ
Kolo obsahuje základní povinnou výbavu pro jízdu na pozemních komunikacích, tedy přední a zadní odrazku, odrazky ve výpletu kola a odrazky na šlapkách. Výrobce navíc přidal do základního vybavení i stojánek, který u městského kola rozhodně oceníte. V tomto provedení lze Dahon Vitesse D7 pořídit za 11 900 Kč.


Bytelný nosič snese velkou zátěž. Foto: NaKole.cz

Testované kolo, které jsme měli k dispozici, obsahovalo navíc blatníky a nosič s integrovaným gumicukem, které městským cyklistům rozhodně doporučujeme. Blatníky i s připevněnými plácačkami se skvěle osvědčily – ani při jízdě v přívalovém dešti nedošlo k zašpinění jezdce odstřikující vodou. Také nosič by měl být u městských kol téměř pravidlem. Bytelný ocelový nosič na kole Dahon Vitesse unese podle našich zkušeností minimálně 30 kg. Pokud byste chtěli převážet těžší předměty, myslete na to, že dodaný gumicuk není příliš silný. Na dlažbě nebo jiných nerovnostech se potom náklad může snadno vytřást. Proto doporučujeme případný náklad pro jistotu upevnit ještě dalšími popruhy.

Na českém trhu jsou k dispozici také další doplňky ke kolu Dahon Vitesse:

  • teleskopická sedlovka pro extra vysoké jedince,
  • pumpička v sedlovce,
  • brašny včetně upevnění Klik fix,
  • přepravní obal ve dvou provedeních – přes rameno a na záda.

Pokud bychom se skládačkou chtěli vyrazit za tmy nebo šera, je vhodné ještě dokoupit přední a zadní světlo. I s nimi zbyde na řídítkách dost místa pro zvonek a případný cyklocomputer. Kdo chce jezdit na kole v běžném oblečení, měl by zvážit také kryt řetězu.

Celkové hodnocení

Dahon Vitesse je především lehký, skladný a dobře transportovatelný dopravní prostředek do města. Jeho přednosti vyniknout na trasách okolo 10 km (na hladkém povrchu zvládne ale mnohem více) nebo v kombinaci s veřejnou dopravou.
Kolo je dobrou volbou pro ty, kdo nemají ambice na sportovní výkon a chtějí kolo použít pro občasné cesty do práce nebo do obchodu. Jedinečná je pohoda jízdy pro osoby s různou výškou a také jednoduchost a rychlost složení.
Posez i vybavení je přizpůsobené pohybu v civilním až reprezentativním oblečení. Kolo vyzývá k úsporné a přitom svižné jízdě, takže se jezdec příliš nezpotí. Pro dámy může být důležitá skutečnost, že nízko posazený rám podporuje jízdu v sukních. Dahon Vitesse je k dispozici v černé a červené barvě. Testované kolo s plnou výbavou stojí 12 900 Kč, bez příslušenství je jeho cena o tisícovku nižší.

 

  • Dobrá ovladatelnost
  • Živost stroje
  • Jednoduché a rychlé složení
  • Ochrana před špatným počasím
  • Kompletní osazení vyhovuje vyhlášce
  • Upevnění řídítek v představci po čase způsobí viklání
  • Obtížné zvládání nerovného povrchu (hrubá dlažba, kočičí hlavy)

Technická specifikace

Hmotnost: 12,9 kg
Řazení (počet převodů): 7 rychlostí, Sram MRX Comp
Přední tác: 52 zubů
Pastorky: 11–30 zubů
Rám: 7005 alu
Brzdy: ProMax V
Rozměry po složení: 85×65×37 cm
Velikost kol: 20"
Max. nosnost: 105 kg
Cena: od 11 900 Kč
Prodejce: AZUB
Další info: www.azub.cz

Jak jsme testovali a také odkazy na recenze dalších skládacích kol.

Fotogalerie

Dahon Vitesse Dahon Vitesse se 140 kg zátěží. Kolo tímto způsobem občas využíváme na kratší vzdálenosti. Vzpřímená jízda, nízký rám, lehkost - to všechno ocení městští cyklisté. Díky své lehkosti se Dahon Vitesse velmi snadno přenáší. Dahon Vitesse v autobuse... ...v tramvaji... ...ve vlaku... Manipulaci zvládnou snadno i ženy. Sedmistupňový Grip Shift funguje přesně. Postup při skládání je vždy stejný. Zasuneme sedlovku do rámu... ...ohneme představec... ... a nakonec složíme kolo napůl. Pro zmenšení objemu se mohou ještě navíc sklopit pedály. Magnety na předním a zadním kole drží složený balík pohromadě. Malý trik pro správné nastavení výšky sedla. Netuším, jestli je to nějak vědecky zdůvodněné, ale funguje to vždy. Kloub představce je zabezpečený pojistkou. Představec po složení Detail sklákání rámu.
redakce NaKole.cz, 06.05.2009
Blogy

Norsko 2022 – S děravou botou Hardangerviddou

 ()
Náhorní plošina Hardangervidda není pouze norská, nýbrž s největší určitostí i evropská nejrozsáhlejší horská plošina. Pokrývá oblast asi 7500 km2 v nadmořské výšce 1000 - 1250 metrů. Nachází se ve středu jižního Norska.Celá plošina leží nad hranicí lesa a nejsou zde žádná, jinde tak hojná údolí,…
šíp | 30.03.2023

Bikepacking španělsky 5.část: Andalusie – Přes Sierru Nevadu do Granady

 ()
Z pouště se přesouváme ke stoupákům Sierry Nevady. Čeká nás nejvýše položená cyklostezka Evropy bez cyklostezky. Část pátá. Probudíme se v jedné z více než 2000 obytných jeskyní, které dělají z Guadixu město s jejich největším počtem v Evropě. O Guadixu slyšelo málo lidí, přestože se nachází jen 60…
Kristina | 02.01.2023

Jak jsem jel okolo Čech

 ()
Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil. Tento závod je ale jiný. Není pevně dána žádná trasa, jen průjezdné body, které pořadatelé vybírají dle různé tématiky (letos to byly rozhledny), a je jen na závodnících, jakou trasu si…
JohnyB | 23.10.2022

Bikepacking španělsky 4.část: Andalusie – z pouště Gorafe na pláž v Cabo de Gata

 ()
Bláto z lesa vymění naše kola za písek z pouště Gorafe a pobřeží v Cabo de Gata. Část čtvrtá. Vyrážíme z motelu u cesty v městečku Baza. Stavíme se nakoupit potraviny spolu s kamionisty a kousek cesty jedeme po Vía Verde de Sierra de Baza (bývalá trať železnice) směrem na poušť Gorafe. Na tuto část…
Kristina | 07.09.2022

Po zaniklých tratích kolem Tirschenreuthu

 ()
V bavorském pohraničí je několik zrušených železničních tratí, na nichž se vybudovaly cyklostezky. Záruka mírného sklonu naláká spoustu cyklistů včetně mě a Rendy. My konkrétně vyrazíme na dvě cyklostezky v okrese Tirschenreuth ve vládním obvodu Horní Falc. Zvolili jsme si třetí červnovou sobotu,…
Guiseppe | 27.08.2022

O čem se mluví:

Komentáře k blogu Norsko 2022 – S děravou botou Hardangerviddou před 10 minutami
NEcyklo Co vás zaujalo 266 dnes v 21:56
Jaké to bylo 134 dnes v 21:39
Nejlepší vtip 52 dnes v 20:53
Cestování na kole Jaké to bylo 133 dnes v 19:49
NEcyklo Ukrajina 16 dnes v 19:14
Elektrokola Výběr el. Kola dnes v 17:05
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

216 cyklistů (7 přihlášených)

Norsko 2022 – S děravou botou Hardangerviddou

Náhorní plošina Hardangervidda není pouze norská, nýbrž s největší určitostí i evropská nejrozsáhlejší horská…
šíp | 30.03.2023

Bikepacking španělsky 5.část: Andalusie – Přes Sierru Nevadu do Granady

Z pouště se přesouváme ke stoupákům Sierry Nevady. Čeká nás nejvýše položená cyklostezka Evropy bez…
Kristina | 02.01.2023

Jak jsem jel okolo Čech

Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil.…
JohnyB | 23.10.2022