reklama

Velký test skládacích kol

Ve spolupráci s předními výrobci a dovozci jsme připravili velký test skládacích kol, který bude vycházet na pokračování na stránkách NaKole.cz.

Foto: Eugen Liška

Testům skládacích kol se věnujeme od začátku roku 2009. První série testů, která obsahovala celkem 5 modelů kol, byla uveřejněná v dubnu 2009. Od té doby testujeme vždy pokaždé, když uvidíme na trhu zajímavý nový výrobek. 

Testujeme, měříme, vážíme

Základem testů jsou míry a váhy skládaček. Vážením, měřením, počítáním, skládáním a rozkládáním jsme strávili už několik týdnů.  Nespoléháme na údaje dané v návodu nebo na internetových stránkách výrobců. Všechny údaje nezávisle ověříme – jak jsme zjistili, výsledky se často rozcházejí i o více než 10 %. 

Tato tzv. „tvrdá data“ doplnily subjektivní dojmy z jízdy a manipulace se skládačkami. Každý model vyzkoušeli tři testovací jezdci, kteří hodnotili svůj pocit z jízdy, pohodlí, jednoduchost nebo naopak složitost skládacích mechanismů nebo možnost převážení různých nákladů. Testovací tým se od jara 2009 několikrát obměnil, všichni testeři patří mezi zkušené městské jezdce a v rámci svých povinností najezdí každý rok tisíce kilometrů. 

Zde je původní sestava, která testovala kola v roce 2009: 


zleva: Tomáš Cach – architekt a dopravní projektant, člen komise pro cyklodopravu MHMP
Tomáš Prousek – člen komise pro cyklodopravu MHMP za ROPID, specializuje se na veřejnou a cyklistickou dopravu, průvodce cestovní kanceláře Adventura
Květoslav Syrový – dopravní projektant a konzultant, člen Komise pro cyklistickou dopravu HMP

Únor roku 2009, kdy se najížděly první testy, nenabízel právě nejlepší počasí. A tak si naši jezdci vyzkoušeli jízdu ve sněhu, v dešti i v mraze na náledí. Jezdilo se ve dne i v noci, za šera i za úplné tmy, v pražských ulicích po asfaltu, dlažbě, tramvajových kolejích i terénními stezkami. Pro naše testery to byla skutečná výzva a pořádně zabrat dostaly i samotné stroje. Na druhou stranu, můžeme si být jisti, že kola, která zvládla zhoršené podmínky, předvedla to nejlepší, co v nich je.
Výsledný verdikt (v recenzích se objeví pouze to, na čem se shodli alespoň dva ze tří testerů) vám předkládáme vždy jako součást konkrétního testu.

Otesánek nebo kolo do kabelky

Jak už bylo řečeno, v průběhu testování jsme jednotlivá kola vážili a měřili. Vzniklá tabulka měr a vah by mohla svádět ke srovnávání. To je ale ošidné – každé kolo mělo například jinou standardní výbavu. Zatímco některá kola jsme dostali bez blatníků, světel nebo nosiče, jiné modely tuto výbavu měly. Proto se také mohou lišit naše naměřené údaje od těch oficiálně uváděných.
Srovnání se budeme vyhýbat ještě z jednoho důvodu. Jednoduše není možné srovnávat „kola do kabelky“ s plnohodnotnou skládací verzí horského kola či fitness kolo s elektrokolem. Speciálně elektrokola se svojí robustností a přídavnou baterií jsou váhově v úplně jiné kategorii než ostatní kola v testu.

Od testu tedy nečekejte nějaké absolutní pořadí. Na to je dnes nabídka skládaček příliš rozmanitá a barevná. Na trhu jsou kola určená pro rychlé složení do minimálních rozměrů, vedle nich se nabízejí téměř plnohodnotné verze horských kol nebo skládačky upravené pro dálkovou cykloturistiku.  V našem seriálu se zaměřujeme na výhody a nevýhody každého z modelů a na základě vlastností modelu vytipujeme vhodné ideální použití. Výsledné hodnocení tak neobsahuje nějakou známku, ale odstavec končící slovy „…nejvíce se hodí pro…“.
A nakonec prosba k vám, našim čtenářům. Pokud by někdo měl vlastní zkušenost se skládačkami, či věděl o modelu, který jsme vynechali, vaše připomínky adresujte prosím na e-mail redakce NaKole.cz. Těšíme se na zprávy od vás.

V sérii testů skládacích kol již vyšlo:

Další testy skládaček:

Přečtěte si také:

Redakce NaKole.cz, 06.04.2009
Blogy

Expedice Česká Kanada 118

Sakra, proč vlastně jedeme po ose, když nás předjíždí vlak? Napadlo mě, před Ždírcem, když se okolo nás po souběžně vedené železnici přehnala krásná nová souprava osobního vlaku. A hned jsem si odpověděl. Protože ještě vloni tady jezdili klasické vagony a nastupovat do vlaku s kolem po schůdkách…
Stanley58 | 08.10.2019

Být králem na cestě ... 6. NDR

 ()
Budou to už dva měsíce, a stále jsem nedopsal své vyprávění o poslední části cesty.Nedokážu, jako třeba Peggy, sepsat to po pár měsících, prostě staré zážitky vytlačí nové, z paměti se vytrácí detaily a zůstane jen něco jako „pocit".A tím pocitem z posledních etap je zklamání, únava, bolest a…
Jindra8526 | 04.10.2019

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 4 - Koráb, Doubrava

 ()
Panuje horké letní odpoledne, potí se mi záda v autě, potí se silnice pod autem a určitě se pěkně opotil i zajíc, který vyskočil z pole před autem. Teplota neklesá pod třicítku ani po čtvrté hodině - ideální jet se tak akorát smočit někam k rybníku, ale to víte, kolo je kolo. Už cestou z práce…
JohnyB | 18.09.2019

Znova ve Vysokých Tatrách na kole i pěšky 2019

 ()
Stejné výchozí místo jako vloni, ne že bychom neradi objevovali nové lokality, ale když se nám někde líbí, rádi se tam vracíme. Náš loňský pokoj s terasou a výhledem na kostel v Nové Lesné je volný přesně začátkem srpna, kdy potřebujeme odjet z města a konečně přestat bušit celé dny do klávesnice,…
HMS | 02.09.2019

Miladatlon 2019 - skoro na bedně

 ()
Oproti loňsku jsem letos moc závodů nestihl, triatlonů bylo jen pár a zatím žádný kvadriatlon. Zkoušet závodit na inlinech se mi po nedávném přistání na asfaltu moc nechtělo a tak zbývala možnost vyrazit do Ústí nad Labem na závod Miladatlon. Trasa 500 m plavání, 2 km pádlování, 20 km kolo a 5 km…
Jrr | 01.09.2019

O čem se mluví:

NEcyklo Pobavilo, potěšilo 154 před 4 minutami
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 84. dnes v 13:28
NEcyklo Nejlepší vtip 41 dnes v 12:52
Cestování na kole Jak dostat kola v květnu do Špindlu dnes v 12:21
Vyjížďky, srazy, akce Galasova Cyklojízda č.281 - Slivenec dnes v 10:56
NEcyklo Co vás zaujalo 215. dnes v 09:07
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 83. včera v 22:17
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

219 cyklistů (15 přihlášených)

Expedice Česká Kanada 118

Sakra, proč vlastně jedeme po ose, když nás předjíždí vlak? Napadlo mě, před Ždírcem, když se okolo nás po…
Stanley58 | 08.10.2019

Být králem na cestě ... 6. NDR

Budou to už dva měsíce, a stále jsem nedopsal své vyprávění o poslední části cesty.Nedokážu, jako třeba Peggy…
Jindra8526 | 04.10.2019

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 4 - Koráb, Doubrava

Panuje horké letní odpoledne, potí se mi záda v autě, potí se silnice pod autem a určitě se pěkně opotil i…
JohnyB | 18.09.2019