reklama

Zimní jízda (3.) – Technika jízdy

Naši silničáři (myšleno údržbáři silnic) a tím i automobilisté jsou rok co rok zaskočeni příchodem zimy. Aby tak nedopadli naši cyklisté, kteří svůj stroj neodkládají ani v tomto ročním období, je zde náš malý seriál. V prvním díle jsme se zabývali vztahem zimních podmínek k samotnému bicyklu, pak jsme probrali samotného jezdce, nyní se zaměříme na techniku jízdy, tedy na spojení obou faktorů.

Foto: Petr Introvič

Klóóóuže to!!!

Hlavní nepříjemností, hned po nižší teplotě, zimní jízdy je kluzko, které hrozí jak při teplotách nad tak i pod nulou. Můžete se tedy klouzat po blátíčku (což jistě znáte i ze zbytku roku), po břečce z tajícího sněhu, po čerstvě napadlém nebo po uježděném sněhu a nakonec po ledu. Velkou výhodou českých cyklistů je fakt, že často v průběhu jednoho dne si mohou užít všech výše zmiňovaných „radovánek“. Toto jim umožňují jak rozmary počasí, tak rozdílné klima ve městech a v okolních kopcích, ale také lidská činnost v podobě chemických posypů.

Městské radovánky

V zimě na kole
Foto: Petr Introvič

Pohled na zimní klouzání na kole pak ještě musíme zohlednit podle toho, kde budete jezdit, tedy zda jste silničáři (myšleno jezdci na silničních kolech) nebo zarytí horáci (myšleno jezdci na MTB). Každá kategorie má svůj způsob klouzání, a tím i nebezpečí pádu. Nejvíce rizik hrozí při jízdě po městě. Sníh a břečka mohou ukrýt řadu nebezpečí, výmoly, koleje, kanály, bílé pruhy vodorovného značení atd. No a to náledí, na něm se opravdu moc nedá chodit natož jezdit na kole, obzvlášť zajímavá je kombinace ledu a dlažebních kostek. Dokonce i plechovky na čtyřech kolem s tím mají problémy, stačí si ten den poslechnout dopravní zprávy.

Loukou, lesem

Projížďky zimní přírodou přináší jiná úskalí, ale i radosti. Předně tyto výlety nejsou povinné, plánujeme je a upravujeme podle aktuálního počasí. Jistě jste mnozí již zažili krásné zimní vyjížďky. Vyrážíte, je lehce pod nulou, modro, tak pět cm ztvrdlého sněhu, který příjemně vrže pod koly a na kterém kupodivu dobrý vzorek drží. Takovýto výlet nabízí určité výhody: louže jsou zamrzlé – nehrozí zabahnění, řeky jsou pokryty ledem – lze je přejet. Samozřejmě fatální překážkou jsou velké vrstvy sněhu, na druhou stranu padáte do měkkého.

Zkušenost z praxe: Pod nulou dávejte pozor na projíždění nezamrzlé vody, kterou pokud nastříkáte nejčastěji do přehazovačky, ta okamžitě zamrzne a bezpečně ji vyřadí z provozu. Samozřejmě zamrzne uvnitř a nastane piplavé šťourání. Totéž hrozí i u brzd a dalších pohyblivých součástek.

Rozmarné počasí

Další zimní lahůdkou jsou vrtochy počasí. Vyjíždíte za výše popsaného ideálního zimního počasí, a pak si přijde odkudsi zákeřné mračno a přemění svůj obsah na vrstvu načechraného sněhu, místy znásobenou závějemi. Pro běžkaře jedna báseň, ale zkuste jezdit s běžkami na kole, nic, moc … Druhým extrémem jsou oblevy (v době tvorby tohoto článku stoupla teplota zhruba o 15 stupňů, to doprovázeno deštěm a prudkým větrem a 10 cm sněhu zmizelo za necelé dva dny), kdy vás v druhé části výletu může zaskočit déšť podpořený silným větrem. Tyto komplikace lze díky zpřesnění předpovědí počasí předpokládat a připravit si vhodné oblečení, ale o tom jsme již psali.

Bezpečnost nade vše

Pro zimní jízdu kdekoli je bezesporu společným jmenovatelem bezpečnost, a to jak aktivní, tak i pasivní. Pod aktivní bezpečností je myšlena bezpečná jízda, kdy při pádu to kromě jezdce odnáší jeho stroj, poškozený lak, kdyby jen, mnohdy i trubky a sem tam se něco ulomí či zlomí. Takže pozor při přejíždění kolejí a jiných pastí, při prudším brzdění a jiných náhlých manévrech.

Pod pasivní bezpečností se skrývá ono již snad zažité: „Vidět a být viděn!“ V zimě ke zhoršené viditelnosti (myšleno být viděn) vstupuje nejen kratší sluneční svit, ale také mlhy, sněžení atd. Pokud nastane bílá mlha, nebo alespoň zimní šedivé pošmourno, vše se změní v černobílou fotografii, a to včetně nevýrazně oblečeného cyklisty. Jedinou pomocí je pestrost oblečení a zapnutí blikaček i přes den.

Hlavní pravidla pro zimní jízdu:

  • Pokud nemusíte nebo za každou cenu nechcete, raději nevyjíždějte.
  • Zbytečně neriskujte.
  • Pozorně sledujte svoji stopu, vyhýbejte se místům, kde nevíte, co je skryto pod vrstvou sněhu.
  • Buďte vidět – pestře se oblečte, „blikejte“.
  • Vyhýbejte se nezamrzlé vodě.
  • Sledujte předpověď počasí.

Seriál „Zimní jízda“:

(1.) – Zima v jednom kole, zima a naše stroje
(2.) – Cyklista a zima – abychom v zimě nezamrzli
(3.) – Technika jízdy
(4.) – Zkušenosti z hor

Světlana Jasná, 04.02.2013
Blogy

Jak začínal syn jezdit na kole

 ()
Koupě dětského kola pro syna a seriál závodů Na kole jezdím už hodně dlouho a k tomuto koníčku jsem dotáhnul i manželku, takže jezdíme několik let spolu. Zpočátku se jí sice moc nechtělo, ale když jsem vymyslel pár výletů jen s mírným převýšením, ale přitom krásnou přírodou, tak byla z trávení času…
Kolo-pro | 10.07.2018

Cyklovýlet do srdce Brd, červen 2018

 ()
Dlouho jsem se už tak nepobavil a ještě ve spojení s výletem na kole :-D Vyrazili jsme v sobotu 2. června ráno vlakem do Rokycan a pak na kole přes brdské kopce směr Praha. Celkově nás jelo pět, já, Honza a ještě tři neznáme cyklistky – Helena, Soňa a Marika, které jsme různě náhodně potkali v…
Ladama | 26.06.2018

Slovinsko – Julské Alpy – Triglavský národní park

 ()
Stejný termín, stejná cestovní kancelář, v únoru obsazujeme poslední volná místa a těšíme se do nepoznané krajiny. Polovinu země zabírají lesy, třetinu hory, 28 vrcholů přesahují hranici dvou tisíc metrů. Vzpomínám, jak jsem víc, jak před 20 lety odpovídala na jakousi anketu cestovní kanceláře, kam…
HMS | 12.06.2018

Cykloputování podél Ohře, Labe a Vltavy - květen 2018 reportáž

 ()
Navázali jsme na naše loňské putování po Krušných horách u Karlových Varů. Vyrazili jsme v počtu 13 účastníků na cykloakci v termínu 4. - 8. května a vlakem jsme se v pátek přepravili do Ostrova nad Ohří. Celkem 6 mužů a 7 žen, tedy ženy v přesile :-D Trasa byla pohodová, většinou po asfaltovém…
Ladama | 10.06.2018

Kalottireitti – k nejvyšší hoře Finska Halti

 ()
Nordkalottleden (švédsky; česky Cesta Severní Kalotou, švédsky Nordkalottleden, norsky: Nordkalottruta, finsky: Kalottireitti) je značená turistická stezka v polární oblasti v severských zemích, v oblasti Severní Kalota. Cesta má celkovou délku 800 km a leží podél hranice Norska, Švédska a Finska.…
šíp | 28.05.2018

O čem se mluví:

Lehokola Tak jsem viděl(a) lehokolo VI. dnes v 01:59
NEcyklo Pobavilo - potěšilo 140. včera v 23:28
Ostatní – cyklo Favorit - legenda ze zoufalství včera v 23:26
Technické rady Výměna ráfkových brzd za kotoučové včera v 23:19
Cestování na kole Ze Železné Ruds přes Alpy na jih Francie včera v 23:05
NEcyklo Na co se právě díváte XX včera v 22:42
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

182 cyklistů (4 přihlášení)

Jak začínal syn jezdit na kole

Koupě dětského kola pro syna a seriál závodů Na kole jezdím už hodně dlouho a k tomuto koníčku jsem dotáhnul…
Kolo-pro | 10.07.2018

Cyklovýlet do srdce Brd, červen 2018

Dlouho jsem se už tak nepobavil a ještě ve spojení s výletem na kole :-D Vyrazili jsme v sobotu 2. června…
Ladama | 26.06.2018

Slovinsko – Julské Alpy – Triglavský národní park

Stejný termín, stejná cestovní kancelář, v únoru obsazujeme poslední volná místa a těšíme se do nepoznané…
HMS | 12.06.2018