reklama

Zimní jízda (2.) – Cyklista a zima – abychom v zimě nezamrzli

V předchozím díle našeho miniseriálu o specifikách zimní cyklistiky jsme se zabývali stroji, tedy koly. Nyní se zaměříme na jejich motor, tedy na samotného cyklistu, který toho při jízdě v zimním období musí také hodně vydržet a především ve zdraví přestát.

Foto: Milan Zajíc

Jako cibule

Na začátku je nahá osoba, na kterou se postupně navlékají jednotlivé vrstvy oblečení. Spodní prádlo musí být elastické a pohodlné, ale to již máte vyzkoušené z léta (tedy pokud nejezdíte naostro). Druhá vrstva je oproti teplejším obdobím změnou, jedná se obvykle o dlouhé spodky a tenčí dres s dlouhým rukávem. Další vrstvu pak představuje obvykle zateplená bunda a dlouhé cyklokalhoty. Samozřejmostí jsou zateplené zimní rukavice, čepička pod helmu a případně i šátek nebo kukla přes obličej. Myslím, že doposud nic nového, ostatně obdobně se mnozí z vás oblékají i na běžky. Osvědčené pravidlo zní: raději dvě tenké vrstvy než jeden tlustý svetr. Je dobré vědět, že samotná tkanina vlastně nehřeje, jen udržuje teplou vrstvu vzduchu mezi jednotlivými vrstvami. Proto se pro zimní vyjížďky příliš nehodí elastické, tělo obepínající dresy.

Nepodceňujte funkční materiály, oblečení z nich je sice dražší, ale kvalitní výrobky opravdu fungují. Jde například o následující funkce: odvod tělesné vlhkosti od kůže, rychlost schnutí, absorpce pachů, odolnost proti venkovní vlhkosti a profouknutí.

Další rozdíly

Zimní jízda přináší oproti teplejším časům i další odlišnosti. Například se často mění pedály, kdy se k zimnímu spánku ukládají ty nášlapné. Jednak může jejich mechanizmus zamrzat, ale především málo kdo má dvoje tretry a v zimě raději jezdí v teplejší obuvi. Někteří cyklisté ještě na závěr navlékají tenkou šusťákovkové kalhoty a bundu, aby dražší funkční oblečení uchránil před případnými nečistotami. Pokud preferujete elastické kalhoty, někteří jezdci přes ně oblékají krátké kalhoty s kapsami, kam se pohodlně odkládají například rukavice. Nezapomínejte na skutečnost, že není potřeba chránit jak tělo a oblečení, ale i to co je venku, tedy obličej. Před jízdou si nezapomeňte ošetřit pleť a rty vhodným speciálním krémem. Ale to také znáte z běžek či sjezdovek.

Pokud se budete z výletu vracet za šera, nezapomeňte na svoji viditelnost. Speciální cyklooblečení již mívá na sobě reflexní materiály. Pokud toto nemáte, použijte na nohy a ruce speciální stahovací pásky.

Když se zastaví

Zřejmě největší nebezpečí, především z prochladnutí hrozí v okamžiku, když zastavíte. Zde mohou nastat dvě situace. Buď stojíte v zimě venku, například při čekání na vlak, případně se zastavíte na občerstvení, nejčastěji v teple restaurace. V prvním případě se přioblékněte, vyměňte si propocenou čepičku za suchého kulicha, pokud je to možné a máte propocenou spodní vrstvu, převlékněte se do suchého. V případě druhém se naopak svlékněte a vlhké věci dejte sušit nebo se rovnou převlékněte. Jistě znáte obrázek ze zimní vesnické hospody, kde zastavila partička cyklistů. Z jejich těl jde pára a jejich stůl je obložen sušícími se oděvy.

Na co se jede

Samostatnou kapitolou je zimní výživa motoru, tedy cyklisty. Podceňovaným zimním nebezpečím je dehydratace, protože v chladném počasí tělo méně pociťuje potřebu doplňovat tekutiny. Zkrátka zdánlivě máme menší žízeň, a tak méně pijeme. Zimní doplňování tekutin na kole má ještě další úskalí. Nápoj v běžné v lahvi na rámu rychle vychladne, stejně tak jako v camelbacku, kde navíc hrozí zamrznutí tekutiny v hadičce a náustku. Ideální je tedy vozit termosku, případně mít po cestě naplánovány pravidelné zastávky na teplé nápoje. A co oblíbený alkoholický jonťák pivo? Zde vynecháme právní aspekt, stačí jednoduchá úvaha: rozehřátý organizmus + prudké změny teploty (z venku do hospody a zpět) + studené pivo = problémy s hrtanem, hlasivkami atp.

Pokud se týká pevné stravy, zde je rovněž dobré zvážit co s sebou vozit, a to ve vztahu k venkovní teplotě. Ačkoliv osobně nejsem přílišná obdivovatelka chemických potravin v podobě energetických tyček a past, v zimě jsou opodstatněné. Ostatně podchlazený chleba s máslem a salámem s ledovou okurkou … no nic moc. A co takhle osvědčená čokoláda apod., to je zřejmě ideální kompromis.

Malé shrnutí:

  • Více vrstev je lepší, než jedna tlustá
  • Volte volnější oděvy
  • Mějte připravené náhradní oblečení
  • Pokud zastavíte venku, přioblékněte se
  • Pokud zastavíte v restauraci, svlékněte, případně převlékněte
  • Vyvarujte se dlouhého vysedávání v teple restaurace
  • Nezapomeňte pravidelně doplňovat tekutiny

Seriál „Zimní jízda“:

(1.) – Zima v jednom kole, zima a naše stroje
(2.) – Cyklista a zima – abychom v zimě nezamrzli
(3.) – Technika jízdy
(4.) – Zkušenosti z hor

Světlana Jasná, 27.01.2013
Blogy

Gruzie s dětmi na kole - Jak jsme měli psa...

 ()
Asi před rokem, ani ne, jsme si začali pohrávat s myšlenkou, že s dětmi a koly vyrazíme do Gruzie, Arménie a Náhorního Karabachu. Po této oblasti jsme pokukovali dlouho. Nejprve se nám ale děti zdály moc malé, pak tam v pohraničí v roce 2016 vypukl krátký ale ozbrojený konflikt, v dalších letech…
Peggy | 24.04.2020

Západní Evropou s dětmi - část 6. - Provence

 ()
Naše děti už vědí, že když se chtějí vykoupat v moři, musí si k němu dojet na kole. Letos to měly obzvláště daleko. Z Hamburku se to sice podél Labe zdálo na pláž kousek, ale na koupání to tam nebylo. Tak jsme to museli vzít na jih, přes státy Beneluxu, městečkem Schengen do Francie, pak podél Rýnu…
Peggy | 10.03.2020

Západní Evropou s dětmi - část 5. - Route des Grandes Alpes

 ()
To se prostě ráno vzbudíte, po snídani sbalíte stany a vyjedete si nějaké dvoutisícové sedlo... :-) Jmenuje se to Route des Grandes Alpes, a jde o slavnou silnici vedoucí napříč francouzskými Alpami. Oficiálně začíná u Ženevského jezera, vine se skrz hory poblíž italské hranice, kde překonává šest…
Peggy | 26.02.2020

Dámská zdraví z PoSázaví aneb jaké jsou cesty podél Sázavy

 ()
Dámská 2019 se nesla pod heslem "Pramen zdraví z PoSázaví" a Posázaví jsme si užily opravdu dost. Jely jsme Sázavu od pramene k soutoku. HMS chtěla původně jet obráceně, ale akceptovala můj návrh, že je lepší vyjet z domova vlakem a po svých se pak vrátit, než někde poslední den stíhat vlak. A…
radka | 14.02.2020

Západní Evropou s dětmi - část 4. - Alpami pod Mont Blanc

 ()
Oberalppass (2046 m n. m.) tak tam končí naše cesta podél Rýna. Nebude to žádné dlouhé psaní, asi tak jako nám trval výjezd do sedla. Ráno jsme stáli on the road ještě dřív, než se objevili první motorkáři, a za dvě hodinky jsme byli nahoře. Překvapilo nás ta snadnost, taková rozehřívačka po ránu,…
Peggy | 14.02.2020

O čem se mluví:

Elektrokola Vypadávání motoru u elektrokola dnes v 03:33
NEcyklo Francouzský tisk 5 včera v 22:24
COVID - 24 včera v 22:22
Lehokola Tak jsem viděl lehokolo VII. včera v 21:47
Vyjížďky, srazy, akce Letní slunovrat 2020 včera v 21:27
Lehokola Tak jsem neviděl kolo. včera v 21:27
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

261 cyklistů (4 přihlášení)

Gruzie s dětmi na kole - Jak jsme měli psa...

Asi před rokem, ani ne, jsme si začali pohrávat s myšlenkou, že s dětmi a koly vyrazíme do Gruzie, Arménie a…
Peggy | 24.04.2020

Západní Evropou s dětmi - část 6. - Provence

Naše děti už vědí, že když se chtějí vykoupat v moři, musí si k němu dojet na kole. Letos to měly obzvláště…
Peggy | 10.03.2020

Západní Evropou s dětmi - část 5. - Route des Grandes Alpes

To se prostě ráno vzbudíte, po snídani sbalíte stany a vyjedete si nějaké dvoutisícové sedlo... :-) Jmenuje…
Peggy | 26.02.2020