reklama

Zimní jízda (2.) – Cyklista a zima – abychom v zimě nezamrzli

V předchozím díle našeho miniseriálu o specifikách zimní cyklistiky jsme se zabývali stroji, tedy koly. Nyní se zaměříme na jejich motor, tedy na samotného cyklistu, který toho při jízdě v zimním období musí také hodně vydržet a především ve zdraví přestát.

Foto: Milan Zajíc

Jako cibule

Na začátku je nahá osoba, na kterou se postupně navlékají jednotlivé vrstvy oblečení. Spodní prádlo musí být elastické a pohodlné, ale to již máte vyzkoušené z léta (tedy pokud nejezdíte naostro). Druhá vrstva je oproti teplejším obdobím změnou, jedná se obvykle o dlouhé spodky a tenčí dres s dlouhým rukávem. Další vrstvu pak představuje obvykle zateplená bunda a dlouhé cyklokalhoty. Samozřejmostí jsou zateplené zimní rukavice, čepička pod helmu a případně i šátek nebo kukla přes obličej. Myslím, že doposud nic nového, ostatně obdobně se mnozí z vás oblékají i na běžky. Osvědčené pravidlo zní: raději dvě tenké vrstvy než jeden tlustý svetr. Je dobré vědět, že samotná tkanina vlastně nehřeje, jen udržuje teplou vrstvu vzduchu mezi jednotlivými vrstvami. Proto se pro zimní vyjížďky příliš nehodí elastické, tělo obepínající dresy.

Nepodceňujte funkční materiály, oblečení z nich je sice dražší, ale kvalitní výrobky opravdu fungují. Jde například o následující funkce: odvod tělesné vlhkosti od kůže, rychlost schnutí, absorpce pachů, odolnost proti venkovní vlhkosti a profouknutí.

Další rozdíly

Zimní jízda přináší oproti teplejším časům i další odlišnosti. Například se často mění pedály, kdy se k zimnímu spánku ukládají ty nášlapné. Jednak může jejich mechanizmus zamrzat, ale především málo kdo má dvoje tretry a v zimě raději jezdí v teplejší obuvi. Někteří cyklisté ještě na závěr navlékají tenkou šusťákovkové kalhoty a bundu, aby dražší funkční oblečení uchránil před případnými nečistotami. Pokud preferujete elastické kalhoty, někteří jezdci přes ně oblékají krátké kalhoty s kapsami, kam se pohodlně odkládají například rukavice. Nezapomínejte na skutečnost, že není potřeba chránit jak tělo a oblečení, ale i to co je venku, tedy obličej. Před jízdou si nezapomeňte ošetřit pleť a rty vhodným speciálním krémem. Ale to také znáte z běžek či sjezdovek.

Pokud se budete z výletu vracet za šera, nezapomeňte na svoji viditelnost. Speciální cyklooblečení již mívá na sobě reflexní materiály. Pokud toto nemáte, použijte na nohy a ruce speciální stahovací pásky.

Když se zastaví

Zřejmě největší nebezpečí, především z prochladnutí hrozí v okamžiku, když zastavíte. Zde mohou nastat dvě situace. Buď stojíte v zimě venku, například při čekání na vlak, případně se zastavíte na občerstvení, nejčastěji v teple restaurace. V prvním případě se přioblékněte, vyměňte si propocenou čepičku za suchého kulicha, pokud je to možné a máte propocenou spodní vrstvu, převlékněte se do suchého. V případě druhém se naopak svlékněte a vlhké věci dejte sušit nebo se rovnou převlékněte. Jistě znáte obrázek ze zimní vesnické hospody, kde zastavila partička cyklistů. Z jejich těl jde pára a jejich stůl je obložen sušícími se oděvy.

Na co se jede

Samostatnou kapitolou je zimní výživa motoru, tedy cyklisty. Podceňovaným zimním nebezpečím je dehydratace, protože v chladném počasí tělo méně pociťuje potřebu doplňovat tekutiny. Zkrátka zdánlivě máme menší žízeň, a tak méně pijeme. Zimní doplňování tekutin na kole má ještě další úskalí. Nápoj v běžné v lahvi na rámu rychle vychladne, stejně tak jako v camelbacku, kde navíc hrozí zamrznutí tekutiny v hadičce a náustku. Ideální je tedy vozit termosku, případně mít po cestě naplánovány pravidelné zastávky na teplé nápoje. A co oblíbený alkoholický jonťák pivo? Zde vynecháme právní aspekt, stačí jednoduchá úvaha: rozehřátý organizmus + prudké změny teploty (z venku do hospody a zpět) + studené pivo = problémy s hrtanem, hlasivkami atp.

Pokud se týká pevné stravy, zde je rovněž dobré zvážit co s sebou vozit, a to ve vztahu k venkovní teplotě. Ačkoliv osobně nejsem přílišná obdivovatelka chemických potravin v podobě energetických tyček a past, v zimě jsou opodstatněné. Ostatně podchlazený chleba s máslem a salámem s ledovou okurkou … no nic moc. A co takhle osvědčená čokoláda apod., to je zřejmě ideální kompromis.

Malé shrnutí:

  • Více vrstev je lepší, než jedna tlustá
  • Volte volnější oděvy
  • Mějte připravené náhradní oblečení
  • Pokud zastavíte venku, přioblékněte se
  • Pokud zastavíte v restauraci, svlékněte, případně převlékněte
  • Vyvarujte se dlouhého vysedávání v teple restaurace
  • Nezapomeňte pravidelně doplňovat tekutiny

Seriál „Zimní jízda“:

(1.) – Zima v jednom kole, zima a naše stroje
(2.) – Cyklista a zima – abychom v zimě nezamrzli
(3.) – Technika jízdy
(4.) – Zkušenosti z hor

Světlana Jasná, 27.01.2013
Blogy

Slovinsko na kole - 3. část - moře

 ()
Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na jeden incident, který se přihodil na úpatí Julských Alp, kam jsme se při našem kolečku opětovně vrátili, bych mohla cestu až do konce popsat v několika větách, vlastně jen sepsat seznam…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

O čem se mluví:

NEcyklo Jaké to bylo 158 včera v 23:05
Cestování na kole Opět přes Aply na kole, tentokrát Bergamo-Innsbruck včera v 20:43
Lehokola LontBent 2025 včera v 19:55
NEcyklo Ukrajina 57 včera v 19:01
Co vás zaujalo 288 včera v 09:44
Vyjížďky, srazy, akce Galasova Cyklojízda Č.400 S Názvem „Kulatá – Rakovník včera v 08:42
Cestování na kole A znovu na jih 22.10.2025
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

317 cyklistů (0 přihlášených)

Slovinsko na kole - 3. část - moře

Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem…
Peggy | 08.10.2025