reklama

Zimní jízda (2.) – Cyklista a zima – abychom v zimě nezamrzli

V předchozím díle našeho miniseriálu o specifikách zimní cyklistiky jsme se zabývali stroji, tedy koly. Nyní se zaměříme na jejich motor, tedy na samotného cyklistu, který toho při jízdě v zimním období musí také hodně vydržet a především ve zdraví přestát.

Foto: Milan Zajíc

Jako cibule

Na začátku je nahá osoba, na kterou se postupně navlékají jednotlivé vrstvy oblečení. Spodní prádlo musí být elastické a pohodlné, ale to již máte vyzkoušené z léta (tedy pokud nejezdíte naostro). Druhá vrstva je oproti teplejším obdobím změnou, jedná se obvykle o dlouhé spodky a tenčí dres s dlouhým rukávem. Další vrstvu pak představuje obvykle zateplená bunda a dlouhé cyklokalhoty. Samozřejmostí jsou zateplené zimní rukavice, čepička pod helmu a případně i šátek nebo kukla přes obličej. Myslím, že doposud nic nového, ostatně obdobně se mnozí z vás oblékají i na běžky. Osvědčené pravidlo zní: raději dvě tenké vrstvy než jeden tlustý svetr. Je dobré vědět, že samotná tkanina vlastně nehřeje, jen udržuje teplou vrstvu vzduchu mezi jednotlivými vrstvami. Proto se pro zimní vyjížďky příliš nehodí elastické, tělo obepínající dresy.

Nepodceňujte funkční materiály, oblečení z nich je sice dražší, ale kvalitní výrobky opravdu fungují. Jde například o následující funkce: odvod tělesné vlhkosti od kůže, rychlost schnutí, absorpce pachů, odolnost proti venkovní vlhkosti a profouknutí.

Další rozdíly

Zimní jízda přináší oproti teplejším časům i další odlišnosti. Například se často mění pedály, kdy se k zimnímu spánku ukládají ty nášlapné. Jednak může jejich mechanizmus zamrzat, ale především málo kdo má dvoje tretry a v zimě raději jezdí v teplejší obuvi. Někteří cyklisté ještě na závěr navlékají tenkou šusťákovkové kalhoty a bundu, aby dražší funkční oblečení uchránil před případnými nečistotami. Pokud preferujete elastické kalhoty, někteří jezdci přes ně oblékají krátké kalhoty s kapsami, kam se pohodlně odkládají například rukavice. Nezapomínejte na skutečnost, že není potřeba chránit jak tělo a oblečení, ale i to co je venku, tedy obličej. Před jízdou si nezapomeňte ošetřit pleť a rty vhodným speciálním krémem. Ale to také znáte z běžek či sjezdovek.

Pokud se budete z výletu vracet za šera, nezapomeňte na svoji viditelnost. Speciální cyklooblečení již mívá na sobě reflexní materiály. Pokud toto nemáte, použijte na nohy a ruce speciální stahovací pásky.

Když se zastaví

Zřejmě největší nebezpečí, především z prochladnutí hrozí v okamžiku, když zastavíte. Zde mohou nastat dvě situace. Buď stojíte v zimě venku, například při čekání na vlak, případně se zastavíte na občerstvení, nejčastěji v teple restaurace. V prvním případě se přioblékněte, vyměňte si propocenou čepičku za suchého kulicha, pokud je to možné a máte propocenou spodní vrstvu, převlékněte se do suchého. V případě druhém se naopak svlékněte a vlhké věci dejte sušit nebo se rovnou převlékněte. Jistě znáte obrázek ze zimní vesnické hospody, kde zastavila partička cyklistů. Z jejich těl jde pára a jejich stůl je obložen sušícími se oděvy.

Na co se jede

Samostatnou kapitolou je zimní výživa motoru, tedy cyklisty. Podceňovaným zimním nebezpečím je dehydratace, protože v chladném počasí tělo méně pociťuje potřebu doplňovat tekutiny. Zkrátka zdánlivě máme menší žízeň, a tak méně pijeme. Zimní doplňování tekutin na kole má ještě další úskalí. Nápoj v běžné v lahvi na rámu rychle vychladne, stejně tak jako v camelbacku, kde navíc hrozí zamrznutí tekutiny v hadičce a náustku. Ideální je tedy vozit termosku, případně mít po cestě naplánovány pravidelné zastávky na teplé nápoje. A co oblíbený alkoholický jonťák pivo? Zde vynecháme právní aspekt, stačí jednoduchá úvaha: rozehřátý organizmus + prudké změny teploty (z venku do hospody a zpět) + studené pivo = problémy s hrtanem, hlasivkami atp.

Pokud se týká pevné stravy, zde je rovněž dobré zvážit co s sebou vozit, a to ve vztahu k venkovní teplotě. Ačkoliv osobně nejsem přílišná obdivovatelka chemických potravin v podobě energetických tyček a past, v zimě jsou opodstatněné. Ostatně podchlazený chleba s máslem a salámem s ledovou okurkou … no nic moc. A co takhle osvědčená čokoláda apod., to je zřejmě ideální kompromis.

Malé shrnutí:

  • Více vrstev je lepší, než jedna tlustá
  • Volte volnější oděvy
  • Mějte připravené náhradní oblečení
  • Pokud zastavíte venku, přioblékněte se
  • Pokud zastavíte v restauraci, svlékněte, případně převlékněte
  • Vyvarujte se dlouhého vysedávání v teple restaurace
  • Nezapomeňte pravidelně doplňovat tekutiny

Seriál „Zimní jízda“:

(1.) – Zima v jednom kole, zima a naše stroje
(2.) – Cyklista a zima – abychom v zimě nezamrzli
(3.) – Technika jízdy
(4.) – Zkušenosti z hor

Světlana Jasná, 27.01.2013
Blogy

Na Kanáry na kole 4

 ()
Kanárský ostrov El Hierro mě vtáhnul do svých krás větší silou než jsem čekal. Do toho pár setkání se zajímavými lidmi a na čtvrté pokračování jste si museli trochu počkat. O tom všem se dozvíte nejspíš už v dalším díle. Ale abych navázal na předchozí vyprávění, jsme ještě ve španělské Andalusii…
Martin_re-cyklista | 21.06.2022

Bikepacking španělsky 2.část: Z Valencie přes Castilla-La Mancha

 ()
Po příhodách v Katalánsku nás čeká nový terén a další životní zkušenosti ve Valencii a Castilla-La Mancha. Část druhá. Předchozí 1. část mého blogu si můžete přečíst zde. Valencia a Dos Aguas Z delty Rio Ebro přijíždíme vlakem do Valencie, kde pobýváme několik dní. Čekají nás zde naši známí…
Kristina | 16.06.2022

RUNDREISE 2022: Brenner - Reschen - Maloja

 ()
Můj blog za rok 2022:Pro letošní expedici mě napadl Engadin a Maloja. Už nevím proč a který z těch dvou pojmů dříve. Vždy pomýšlím na hory nebo moře. To jsou cíle, které voní výškami a dálkami. Loni jsme jeli k moři z Mori podél Adige. Letos nás Adige dovedla do hor ke svému prameni. Nakolák Petr.K…
Quatsch | 16.06.2022

Vez mě dál, Esko má 05 - Z Plzně do Příbrami přes Brdský hřeben.

 ()
Který kousek naší země dnes poznám? Konečně jsem se poněkud rozjezdil na socialistické skládací Esce. A tak dnešní výlet chci mít „tréninkový". Aby to bylo daleko a vysoko. Nemívám obvykle nesnáze s nalezním cíle výletu. V naší hezké zemi je tolik pěkných míst, která mám rád, a ještě mnohem více…
Favorit1970 | 07.06.2022

Bikepacking španělsky 1.část: Příprava před cestou a přechod přes Katalánsko

 ()
Blog o naši 3540 km výpravě napříč Španělskem na šesti kolech. Část první. Nejtěžší věc v životě je začít. Dát výpověď v práci, natrvalo odhlásit našeho tříletého Oskara z jeslí, oznámit novinku prarodičům a když jste už všechny dostatečně naštvali, najednou se můžete konečně zase nadechnout a…
Kristina | 02.06.2022

O čem se mluví:

NEcyklo Co vás zaujalo 259 dnes v 00:12
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 122. včera v 23:37
Technické rady Jakou pumpičku pro (leho)kolo? včera v 23:34
NEcyklo Ukrajina včera v 23:09
Cestování na kole Le Mont Saint Michel včera v 21:01
Elektrokola koupene elektro kolo v Auto kelly !!! včera v 18:17
Stav našich vodníků I včera v 10:53
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

198 cyklistů (7 přihlášených)

Na Kanáry na kole 4

Kanárský ostrov El Hierro mě vtáhnul do svých krás větší silou než jsem čekal. Do toho pár setkání se…
Martin_re-cyklista | 21.06.2022

Bikepacking španělsky 2.část: Z Valencie přes Castilla-La Mancha

Po příhodách v Katalánsku nás čeká nový terén a další životní zkušenosti ve Valencii a Castilla-La Mancha.…
Kristina | 16.06.2022

RUNDREISE 2022: Brenner - Reschen - Maloja

Můj blog za rok 2022:Pro letošní expedici mě napadl Engadin a Maloja. Už nevím proč a který z těch dvou pojmů…
Quatsch | 16.06.2022