Všeobecné krátké technické dotazy a poznatky, které asi nevyjdou na celé téma a pro které to téma nemá smysl zakládat.
Prosím o technické dotazy, odpovědi a připomínky, poněvadž to patrně někdo bude i později procházet a hledat. Tak ať to nemá zaplevelené osobními sděleními jednotlivců.
Protože to vypadá že začínáme nepopsaný list, rád bych připomněl že se objevila varianta dvoustupňové planetovky s názvem Classified Powershift.
Jedná se o promyšlený produkt v podobě zadního náboje, který je na planetu poměrně lehký, a počítá s kooperací kazety a přehazky.
Výhoda spočívá v absenci přesmyku a lepší aerodynamice, plus možnosti řadit v tahu.
Klíč je v direkt těžkém převodu.
Nevýhoda je papírově neviditelná, což je závislost účinnosti na přenášeném krouťáku, jejich deklarovaná účinnost je na ozubený převod až moc cool.
Ale po 100 letech je opět planetovka v závodní cyklistice, a vypadá že úspešně a to je co říct.
Kdyby někdo tenhle produkt jezdil, tak sem s tím!
;)
Totok?
https://www.youtube.com/watch?v=UFMhUYoqFyc
Tak jupí, nový kotouč konečně dorazil, trvalo mu to pouhých 14 dní!
https://www.nakole.cz/diskuse/30564-technicke...
Zas TAK mě to mrzet nemusí, protože se od té doby posralo snad všechno co mohlo a prakticky jsem nevyjel, ale do budoucna jsem zvědav na účinky 203mm kotouče :-)
Ty věšíš trika za zadní kolo? Máš to zavěšené komplet nebo nějak "očesané" na čumáku?
Tak jsem to deska byl dneska zajet.
Ty hubené nožky dostaly fialový přeliv, ale vzhledem k tomu že si na příslušném kopci teprve sedaly destičky, těžko říct jak moc je výsledek odolnější proti přehřátí.
Co je určitě příjemné, brzda je citelně ochotnější brzdit a i dávkování je příjemnější. Docela se to posunulo směrem k hydraulice na druhém konci stroje, člověk za to nemusí tak rvát a spíš jen ovládá. Hydraulika to samozřejmě sama od sebe není, ale přiblížilo se.
Jelikož mi nehrozí, že bych při parkování kola do stojanu tu obludnost ohnul, píšu si jako závěrečné poučení, že kotouče větší skutečně lepší...
Nyní vyhazuju rok starý bezdrátový tacháč Sigma 14, protože přestalo komunikovat čidlo s tacháčkem. Kolečko baterie 2032 za to nemohlo, čidlo cvakalo a modře problikávalo, tacháček občas protočil číslo a tak jsem nakonec na 70km trase ujel asi 400m... Jak ověřit, co z toho je blbě, to už jsem studovat nechtěl a koupil dráťák. Ten ostatně koupím ještě jeden a nastavím na kadenci, bo Bára2 tu někde spočítala nastavení pro toto.
Pak jsem měl zážítek s celoprsťákovýma rukavice Force za zhruba 400Kč, kdy po celkem 3 dnech používání, to je zhruba 20 hodin na rukách, jsem jako rezignovaný bůmr nasadil brýle a vytáhl šití a na těch dvou rukavicách po 20hodinách pooužívání jsem přešil ručně odhadem 40cm stehů. Ano ano, 40cm stehů, protože nelícovali ty celkem přesně nařezané díly a steh vedl v poslední desetině milimetru látky. Takže jakmile jsem musel sundávat rukavici, tak povolila nejen poddimenzovaná nit. Jako v rukavicách se ty mobily zrovna ovládat nedají. Netrčet mokrý v hamace v poli a nepotřebovat je, tak jsem je šel hlasitě reklamovat.
Ta představa, že by se mi takto rozpadl můj papouškovský převelek na cestách, nechcu domýšlet, co by to bylo za trapas.
Tady máš odkaz na ten kadencoměr :-)
https://www.nakole.cz/diskuse/25454-cadence...
Fungovalo to a chvíli jsem jezdila se dvěma měřákama na řidítkách (je to o pár příspěvků níž v odkazované diskuzi).
Na srazu v Berouně mi občas pískala kotoučová brzda. Nebyl jsem sám, nebylo to nejhorší ze všech a ještě to skoro nepřibržďovalo kolo. Přesto mi někteří s mladýma ušima dávali nepokrytě najevo, že je to štve.
Celkem rozumně jsem to nechal až na doma, poněvadž se to muselo celé rozebrat, vyčistit a rozhýbat jednu polovinu prasátka. Píšu sem postup, poněvadž bych to neměl dělat jen já.
Vyjmul jsem kolo z vidlice.
Odšrouboval jsem brzdič a nechal ho klimbat na hadičce.
Vyjmul jsem brzdové destičky. Destičky jsem plochým pilníkem lehce přebrousil, zbavil kamínků a zarovnal. Poté jsem je ještě omyl sprejem na čištění brzd.
Stejně tak jsem omyl brzdový kotouč.
Hadrem jsem vytřel vnitřek brzdiče, omyl ho sprejem na brzdy a znovu vytřel do sucha.
Velkým plochým šroubovákem jsem úplně roztlačil brzdové pístky.
Pod kontrolou zraku jsem opatrně mačkal brzdovou páku a kontroloval jak pístky vyjíždí ven. Nesmí se to přehnat, nejvýše tak 2 mm. Vyjetý pístek jsem na boku lehounce namazal olejem na kola a šicí stroje (1 kapka). Několikrát jsem zatlačení a vytlačení opakoval. Pokud jeden pístek vázne, podržte ten funkční plochými kleštěmi a vytlačujte ten váznoucí. Pokud už pístky chodí souměrně, otřete plochu zatlačeného pístku čistým hadrem a nasaďte destičky.
Lehce přišroubujte brzdič k rámu tak, aby se ještě mohl stranově pohybovat. Nasaďte kolo.
Bycykl postavte koly na zem a pořádně usaďte kolo do vidlice. Pak ho zase zvedněte na stojan.
Zabrzděte a lehce přitáhněte šrouby brzdiče. Odbrzděte a skuste, zda kotouč nedrhne či neškrtá. Pokud ne, můžete postupně a opatrně dotáhnout šrouby brzdiče tak, aby se vám nepohnul.
Pokud kotouč drhne, podívejte se skrz brzdič a z druhé strany si sviťte baterkou. Měli byste vidět v odbrzděném stavu obě mezery mezi kotoučem a destičkami. Zatočte kolem a sledujte, zda kotouč není křivý, nehází. Pokud je, dá se tlakem dlaně zboku lehce rovnat. Také se na to prodává klíč.
Pokud je kotouč rovný, postupným posouváním jedné a následně i druhé strany brzdiče na upevńovacím šroubu srovnáme šířku obou mezer, aby byly stejné. Vždy rovnáme jen na jednom šroubu, druhý necháme lehce přitažený. Současně to kontrolujeme očima s protisvítící baterkou a točíme kolem, zda se to už točí bez škrtání.
Šrouby brzdiče postupně dotáhneme a máme hotovo.
Kolo je třeba projet, při náklonu se může vlivem deformace vidlice ještě ozvat pískot.
Pěkný návod, díky. Jenom se pro jistotu zeptám: snesou se gumové těsnicí kroužky pístků s tím olejem na kola a šicí stroje?
Shimano brzdy jsou plněné olejem jako hydraulickou kapalinou. Předpokládám, že tedy olej snáší. To je můj případ. Lelek to také používá, ale jaké má brzdy, to nevím. O brzdách plněných brzdovou kapalinou nic nevím. Tohle jsem neuvážil.
Pochopitelně není olej jako olej. Olej na šicí stroje je lehký minerální olej prakticky bez aditiv. Nedivil bych se, kdyby hydraulický olej Shimano byl syntetický nebo polosyntetický (kdy je bází minerální olej). Ale pokud se O-kroužky, X-kroužky a další typy těsnění nedělají z drahých fluorokaučuků, pak se dělají z nitrilové gumy NBR (nitril-butandien-rubber) a jsou odolné vůči minerálním i jiným olejům. Takže bez obav.
Lze do brzd použít brzdová kapalina původně určená do auta?
Mě v garáži zůstala červená, zelená, modrá (z NDR) a žlutá, tak abych je využil ...
To záleží co je to za kapalinu a co je to za brzdy. Některé jsou na minerální olej, některé na DOT. DOT v brzdách na minerální olej zničí těsněni a stejně tak minerální olej v brzdě na DOT zničí těsnění.
Na brzdovce co mám doma, je skladovatelnost 5 let.
Ta z NDR je zaručeně jen na ozdobu.
plus skladovatelnost se počítá tuším "do otevření", brzdovka natahuje vlhkost ze vzduchu, což pak hrozí vyvařením bublin do okruhu, při dramatickém bždění (klesá bod varu).
Nevím jak si stojí aktuální produkty, ale u auta se udávalo "měnit po dvou letech.
Minerální oleje by na to trpět neměly - další z důvodů jejich vyšší cyklopopularity.
Potvrzuji. Brzdové kapaliny DOT na bázi glykoléterů jsou hygroskopické, tedy pohlcují vodu (a jsou s ní mísitelné), proto se u nich stanovují dva body varu: "suchý" bez obsahu vody a "mokrý", vlastně křivka poklesu bodu varu s obsahem vody. Minerální, ani silikonové oleje hygroskopické nejsou.
Já bych asi použil na rozhýbání stejnou kapalinu jako je v brzdě. Rozhodně ne olej u brzdy s DOT.
jestli je DOT "klasická brzdovka", bude to spíš uvolňovač-např. zarezlých závitů
DOT (Department of Transportation) brzdové kapaliny tvoří řadu: 3, 4, 5, 5.1 a další. Kapaliny 3,4,5.1 jsou založeny na glykoléterech (nikoli jen na glykolech), č. 5 je silikonový olej. U kol se používá nejčastěji 5.1., protože má nejvyšší bod varu. A nižší glykolétery se používají jako silná rozpouštědla a i ty vyšší si ponechávají agresivitu skupiny -OH a éterové -O-. Takže "klasické brzdovky" jsou podstatně agresivnější (na těsnění i jinak) nežli minerální olej.
Co třeba toto ?? Olej je společný pro hydraulické pružení i brzdění.
https://tinyurl.com/yp8g8gnx
Otočné řazení - výměna lanek, demontáž a montáž.
Tuší prosím někdo:
•1• Jak sundat z řídítek plastové rukojeti bez poškození k dalšímu použití?
•2• Jak ve starším typu otočného řazení [A] vyměnit lanko?
•3• Jak starší typ otočného řazení [A] demontovat z řídítek?
•4• Jak v novějším typu otočného řazení [B] vyměnit lanko?
•5• Jak novější typ otočného řazení [B] demontovat z řídítek?
•6• Zda lze a pokud ano, jak, použít (namontovat) pěkný široký otočný prstenec [C] ze staršího typu řazení na novější typ řazení místo úzkého otočného prstence [D]?
- - -
Asi to bude na internetu a měl bych si to sám vyhledat a nečekat, až mi to někdo přichystá pod nos. Ale třeba má někdo uložený odkaz na návod i s obrázky, ke kterému se dostane na dvě kliknutí?
Ď. za příp. odp.
Pod grip dostaň třeba jehlou a stříkačkou trochu jarové vody a půjde to sundat. Já jsem to jen odchlípla šroubovákem a jar pod grip nalila.
Otočné řazení kup rovnou nové, zadej do gůglu "otočné řazení", prodávají to i s lankem za pár korun. Drží to šroubem, který je potřeba povolit, pak se to dá stáhnout stejně, jak brzdová páka.
Děkuji.
Jarová voda je pro mě v tomto případě novinka, to jsem nevěděl. Takže zkusím najít v parku stříkačku. No a nebo teda ve skříni v předsíni šroubovák.
Řazení nové - staré. Nejde mi o peníze, na to jsem ani nepomyslel. Spíš se mi příčí jen tak vyhodit něco, co ještě funguje.
Ještě si dodatečně uvědomuji, že to novější provedení na mém obrázku [B] znamená nutnost brzdovou páku otočit dost dopředu dolů. Což se mi nelíbí. Třeba takové Shimano TOURNEY se podle fotek zdá, že má vyvedený lanovod spodem, čili ztopořené brzdové páce nepřekáží. No ale zas to mají jen 3x6 a provedení 3x7 jen na zahraničních webech. Doprčit, zas tomu bádání budu muset věnovat čas, to mě nebaví, raději bych skládal paletu cihel.
Každopádně ď. za odp., nasměrovala mě, shánět nové mě vlastně vůbec nenapadlo...
Edit - moment, vlastně akutně potřebuji LEVÉ indexové, to samostatné mají.
Žiš, to myšlení bolí!
ahoj, pokud máš přístup k stlacenemu vzduchu, daji se gripy "podfouknout" a stáhnout na "vzduchovém polstári".
Odpadá potom vymývání Jaru aby se gripy neprotačely.
bod 6: otočné řazení - gumy.
Tak to skoro zaručeně bohužel nejde. Gumy mají zevnitř zuby které zapadají do protizubů na řazení. A co kus to orginál, i u stejného výrobce
Abych předešel dotazu - novou gumu na staré řazení seženeš leda zázrakem.
výměna lanka: bývá tam krytka. Většinou tak neviditelně zdola, ze strany.
Po vyloupnutí prostrčíš lanko.
U hodně starého Gripshiftu se sundává plast jako celek.
Shimano které mám na kole má dokonce 2 lanka, jedno slouží jako "převod"
Prosím najdi označení výrobce (firma a typ včetně písmenkového/ číselného označení např shimano sl-rs 45.)
Děkuji všem za odpovědi.
• Postupy demontáže rukojetí i výměny řadicího lanka použiji.
• Otočné řazení, které je mi tak příjemné do ruky, je Sachs. Je na Favoritu Brigitte z roku 1996. Šířka obou otočných prstenců, levého i pravého, je 45 mm. Bohužel řazení převodníků není indexované, je tam jen mnoho drobného cvakání bez vymezení tří přesných poloh.
• Ve staré zdejší diskusi https://www.nakole.cz/diskuse/4860-razeni-na... jsem našel větu: "Rozdíl mezi Sachsem a Shimanem byl především v tom, že Shimano má řadicí části kratší (jen několi cm)". A to je přesně jádro pudla, o to mi jde, ten široký prstenec Sachs je moc příjemný do ruky.
• Řazení Sachs je zřejmě již historií, našel jsem nějakou aukci "Vintage":
https://www.ebay.com/itm/364938715965
https://i.ebayimg.com/images/g/L-IAAOSw~zZmZheB...
:-)
• Video výměny lanka Sachs jsem našel na:
https://www.youtube.com/watch?v=LCYkGPDMakQ
Vtipné je, že tu záslepku, o které píše cibi, jsem považoval za neoddělitelný ozdobný prvek :-)
Zatím to vypadá tak, že:
• Záměna prstenců [C] a [D] je mimo hru, už jen proto, že se jedná o Sachs versus Shimano.
• Široké prstence [A] jsou pro mě natolik prioritní, že pro ně asi oželím i přehlednou signalizaci zvoleného převodu [B].
• Zbývá mi vyřešit indexace převodníků. Budu po chvilkách špekulovat, jak dál.
Mohu třeba napsat dotaz prodejci, jak široký prstenec má Shimano TOURNEY SL-RV200...
Až se v řádu několika týdnů rozhodnu pro nějaké řešení, napíši to sem, ať nemáte pocit, že jste se s radmi namáhali zbytečně.
• Mějte rádi kočky, hlaďte kočky, krmte kočky a kluci spěte s kočkama.
https://koloneto.cz/kategorie?kategorie=7&...
-bohužel, zn Sachs je již minulost.
Mám myslím ve výziscích přehazku , a myslím že nebyla záměnná (krokem resp převodem) se Shimanem
Silniční Sachs byl kompatibilni s Campagnolem.
mikropolohování přesmyku měl i Grip Shift 800 a bylo to lepší než 3 pevné polohy. takové ty škrkavé extrémy šly doladit cvaknutím i jeden mikrozub.