Přívěsné vozíky čekají už jen na podpis prezidenta

Majitelé dětských přívěsných vozíků budou moci vyjíždět se svými dětmi na silnice i cyklostezky bez obav z postihů a pokut. Poslanecká sněmovna definitivně stvrdila novelu silničního zákona. Projednávání zákona trvalo celkem devět měsíců, zákon se tedy doslova rodil, a to stejnou dobu, která uplyne od početí k porodu dítěte.

Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz

Maminka, která otěhotněla vloni v srpnu, ještě nemohla podle tehdejšího zákona počítat s cyklovýlety s dítětem ve vozíku. Dnes je situace jiná, díky novele silničního zákona podané právě před devíti měsíci. Poslanecká sněmovna dnes dopoledne definitivně stvrdila návrh Senátu, který počítá s přepravou dětí v cyklopřívěsech. Senát se v březnu  letošního roku rozhodl vrátit zákon k novému projednání do Sněmovny, a to kvůli jedné klauzuli, která vůbec s cyklisty nesouvisela. „Jsem přesvědčen, že cyklovozíky jsou tou nejbezpečnější přepravou dítěte na méně rušných komunikacích. Musí ovšem dbát na bezpečnost," řekl po schválení jeden z předkladatelů zákona Václav Cempírek.

Přívěsné vozíky za jízdní kola a přívěsné tyče sloužící k přepravě dětí mohou nakonec jezdit po všech cestách, kam mají povolení jezdit cyklisté. Rozhodnutí o volbě trasy je tak na dospělém, který cyklopřívěs veze. Zároveň zákon vyžaduje, aby takový cyklis­ta byl plnoletý, a tedy právně zodpovědný. Ve vozíku se mohou vézt maximálně dvě děti, které nepřesahují věk 10 let

Další podmínkou, která se nově dostala do zákona, je maximální přípustná šířka vozíku 90 cm a jeho označení praporkem. Tyto podmínky se přidaly k už existujícím požadavkům na pevné připojení ke kolu a odrazovým materiálům na vozíku. Bezpečnost za snížené viditelnosti zase sleduje požadavek na viditelné červené zadní světlo na jízdním kole nebo vozíku.

I když úvodní rozpravy vypadaly spíše na zamítnutí návrhu, ve finálním hlasování vozíky schválily tři čtvrtiny z přítomných 160 poslanců. To bohatě stačilo na schválení zákona, který musela podle ústavy odsouhlasit nadpoloviční většina přítomných. Nový zákon vejde v platnost po podpisu prezidenta. Ten má na stvrzení ze zákona lhůtu 30 dnů.

Další informace:

• Sněmovní tisk č. 463 - historie projednávání novely, pozměňovací návrhy a stenografický záznam diskusí v Poslanecké sněmovně (oficiální stránky Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR)
  • Přeprava osob v přívěsných vozících - souhrn problematiky přívěsných vozíků na serveru Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy

Přečtěte si také

Redakce NaKole.cz, 04.05.2012

Jak začínal syn jezdit na kole

Koupě dětského kola pro syna a seriál závodů Na kole jezdím už hodně dlouho a k tomuto koníčku jsem dotáhnul i manželku, takže jezdíme několik let spolu. Zpočátku se jí sice moc nechtělo, ale když jsem vymyslel pár výletů jen s mírným převýšením, ale přitom krásnou přírodou, tak byla z trávení času…
Kolo-pro | 10.07.2018

Cyklovýlet do srdce Brd, červen 2018

Dlouho jsem se už tak nepobavil a ještě ve spojení s výletem na kole :-D Vyrazili jsme v sobotu 2. června ráno vlakem do Rokycan a pak na kole přes brdské kopce směr Praha. Celkově nás jelo pět, já, Honza a ještě tři neznáme cyklistky – Helena, Soňa a Marika, které jsme různě náhodně potkali v…
Ladama | 26.06.2018

Slovinsko – Julské Alpy – Triglavský národní park

Stejný termín, stejná cestovní kancelář, v únoru obsazujeme poslední volná místa a těšíme se do nepoznané krajiny. Polovinu země zabírají lesy, třetinu hory, 28 vrcholů přesahují hranici dvou tisíc metrů. Vzpomínám, jak jsem víc, jak před 20 lety odpovídala na jakousi anketu cestovní kanceláře, kam…
HMS | 12.06.2018

Cykloputování podél Ohře, Labe a Vltavy - květen 2018 reportáž

Navázali jsme na naše loňské putování po Krušných horách u Karlových Varů. Vyrazili jsme v počtu 13 účastníků na cykloakci v termínu 4. - 8. května a vlakem jsme se v pátek přepravili do Ostrova nad Ohří. Celkem 6 mužů a 7 žen, tedy ženy v přesile :-D Trasa byla pohodová, většinou po asfaltovém…
Ladama | 10.06.2018

Kalottireitti – k nejvyšší hoře Finska Halti

Nordkalottleden (švédsky; česky Cesta Severní Kalotou, švédsky Nordkalottleden, norsky: Nordkalottruta, finsky: Kalottireitti) je značená turistická stezka v polární oblasti v severských zemích, v oblasti Severní Kalota. Cesta má celkovou délku 800 km a leží podél hranice Norska, Švédska a Finska.…