reklama

Dětské vozíky za kola dostanou na stůl čeští poslanci

Přívěsné vozíky za kola budou možná již v příští cyklistické sezóně moci legálně vyjet na české silnice a cyklostezky. Počítá s tím návrh novely zákona, který včera večer posvětila vláda. Definici vozíků v zákoně vyžadují již delší dobu uživatelé a některé neziskové organizace.

Jízda na kole s přívěsným vozíkem je legální ve většině sousedních států
Jízda na kole s přívěsným vozíkem je legální ve většině sousedních států
Foto: NaKole.cz

Diskuse o tom, zda si vozíky zaslouží své právo na slunci, se blíží ke konci. Dvojice poslanců Václav Cempírek a Jana Kaslová podali návrh novely silničního zákona, která upravuje provoz přívěsných vozíků za kola na českých silnicích a cyklostezkách. Včerejší zasedání vlády návrh odsouhlasilo a nyní jej tedy čeká legislativní „kolečko“ v Poslanecké sněmovně. Česká republika by touto novelou dohnala nejen státy západní Evropy, kde vozíky jezdí zcela běžně, ale nově také Polsko či Slovensko (tady prošel zákon Parlamentem, čeká pouze na schválení prezidenta).

Proč legalizace?

Přívěsné vozíky za kola, které umožňují přepravu dětí, u nás získaly velkou oblibu. Od roku 2003, kdy se přívěsné vozíky začaly v ČR prodávat, se jich prodalo přes 18 000 a Česko se tak stalo třetím největším trhem v Evropě. Dlouho však nebyl zákon, který by určoval jejich parametry a podmínky provozu. Přestože právníci se nemohou dohodnout, zda současné právní vakuum přepravu dětí ve vozících umožňuje nebo ne, oficiální stanovisko zní „zakázáno“. Není možné ponechat cyklisty v nejistotě, zda porušují či neporušují právní předpisy,„ zdůvodnil tak svůj návrh jeden z předkladatelů zákona Václav Cempírek, který působí na katedře technologie a řízení dopravy dopravní fakulty pardubické univerzity. Na návrhu zákona se podílela také Komise pro začlenění rozvoje cyklistické dopravy do silniční legislativy, kterou zřídilo Ministerstvo dopravy. „Vozíky jsou bezpečným a pohodlným způsobem přepravy dětí, který je běžný ve většině Evropy. Proto jsme se na toto téma přednostně zaměřili při jednání Cykloskupiny,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek.

Přestože policisté by měli vozíky na silnicích trestat až dvoutisícovou pokutou, většinou je tolerují. Podle oficiálního výkladu současného zákona by totiž cyklopřívěsy s dětmi nesměly jezdit po silnicích, ale ani po cyklostezkách.

Za urychlenou legalizaci vozíků bojuje iniciativa jejich uživatelů, pro novelizaci zákona se vyslovily i některé známé osobnosti. „Vozíky považuji za bezpečnější řešení než cyklosedačky,„ říká k tomu například moderátorka Ester Janečková a doplňuje: „Manžel je chirurg a poté, co několikrát ošetřoval dítě po pádu z cyklosedačky, zvolili jsme po narození naší nejmladší dcery vozík.“ Celý rozhovor s Ester Janečkovou si můžete přečíst zde.

Co říká nový zákon

Poslanecký návrh definuje podmínky, za kterých je možné vézt dítě za jízdním kolem v přívěsném vozíku nebo na přípojné tyči. Podle jeho znění budou lidé starší 18 let moci přepravovat děti mladší 10 let v přívěsném vozíku nebo na dětském kole připojeném k jízdnímu kolu spojovací tyčí. Podobně jako v Rakousku bude vozík muset být vybaven bezpečnostními prvky, jako jsou červené odrazky, vlaječka pro lepší viditelnost a pevné spojení s kolem řidiče.

Otákou stále zůstává, zda bude povolena jízda s vozíky všude tam, kde mohou i jízdní kola. Na toto téma se totiž stále vedou diskuze. Některé hlasy doporučují zakázat jízdu přívěsných vozíků na silnicích I. tříd. To by však podle expertů mohlo vyvolat problémy, protože mnoho cyklistů se z místa svého bydliště jinak než po silnici I. třídy na klidnější komunikace nedostane. 

Podle urbanisty a odborníka na cyklodopravu Tomáše Cacha by pro vozíky měla platit stejná pravidla jako pro jízdní kola, podobně jako je tomu například i ve Francii, Rakousku, Německu, Polsku, Švédsku, Švýcarsku a brzy také v sousedním Slovensku. „V Česku jsou stovky obcí, kterými vede pouze silnice I. třídy a mnohdy je jízda po těchto komunikacích s širšími krajnicemi bezpečnější než po silnici III. třídy," říká k tomu Cach.

Podle odhadu kartografické společnosti PLANstudio, která provozuje plánovač tras pro jízdní kola, vede po silnicích I. tříd více než 200 km cyklotras. „Pokud zákonem zakážeme vozíkům vjezd na komunikace I. třídy, bude to znamenat nejen 200 km nepoužitelných přímo, ale minimálně jednou tolik kilometrů se stane slepými cestami právě pro cyklisty s přívěsnými vozíky," říká člen pracovní skupiny pro začlenění cyklistické dopravy do silniční legislativy a současně expert na cyklistickou dopravu Květoslav Syrový. Podle jeho odhadu se tak celkem stane neprůjezdných 500 km cyklotras. Správce komunikací by následně musel slepé úseky nějakým způsobem vyznačit a upozornit tak cyklisty s vozíky, že mají použít objízdnou trasu.

Co vy na to?

A jaký je váš názor?
Měly by vozíky jezdit všude, kam mohou jízdní kola, nebo by to měl zákon omezovat?
Už vás policisté pokutovali za jízdu s vozíkem?
Co soudíte o bezpečnosti vozíků a cyklosedaček?
Napište nám své názory do diskuse k tomuto článku.

Přečtěte si také

Užitečné odkazy

  • Sněmovní tisk č. 463 – návrh novely zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích poslanců Václava Cempírka a Jany Kaslové
redakce NaKole.cz, 22.09.2011
Blogy

Smutná cesta do Prahy

 ()
Trvalo mně dlouhých půl roku, než jsem sedl ke kompu a rozhodl se podělit s vámi o moji nejhorší cyklistickou příhodu. A předem varuji! Pokud máte rádi příběhy se šťatným koncem, tak raději nečtěte dál. Tohle opravdu šťastný konec nemá. Ale já se z toho pořád ještě potřebuji vymluvit. Druhého…
Stanley58 | 04.01.2021

Jak nabíjet elektroniku na dálkových cestách

 ()
Rád bych se s vámi podělil o mé zkušenosti s dobíjením vybavení, když člověk cestuje tisíce kilometrů napříč světem na kole. Miluji totiž cyklistiku (dálkovou a MTB) i technologie. Založil jsem již v roce 2010 úspěšný eshop s akumulátory, takže o nich vím velice hodně z mé "laboratoře". Závěrem…
failnomore | 10.12.2020

Cesta k pramenům

 ()
Nápadů na různé cyklovýlety, cyklotoulky a jiné cesty v sedle dvoukolého oře nosím v hlavě plný pytel. Každý rok přes jaro a léto z něj něco vyberu, trochu vyprázdním a v zimě zas doplním, takže se nebojím, že by byl někdy prázdný. Nejmíň do smrti mám pořád kam vyrážet - a pak? Nejspíš ten…
JohnyB | 05.11.2020

Přesmykač pro Favorita, třípřevodník a indexové řazení

 ()
Na mém Favoritu se mi po 20 až 30 letech probrousila kladka presmykače na straně co shazuje řetěz z větších převodníků na menší. Je to vidět na fotografiích. Kus kladky v nejhořejší části, co strhává řetěz z největšího převodníku schází, zbytek je zbroušen na fólii, která se dá ohýbat prstem a…
Brahma | 18.10.2020

Jižní Morava na kole v turistickém duchu

 ()
Na jižní Moravě byl na kole téměř každý z nás – pohodová krajina s novomlýnskými nádržemi, výhledem na vinohrady, mnoha sklípky a Pavlovskými vrchy v pozadí. A mnoho spíše pohodových cyklostezek všude okolo. Ano, na jižní Moravě už jsem na kole byl, ale klasickým způsobem s bývalou přítelkyní,…
Ladulak | 15.10.2020

O čem se mluví:

NEcyklo Covid - 44 dnes v 22:12
Trénink a zdraví Co vás zaujalo 232 dnes v 22:09
Cestování na kole Co letos? dnes v 21:43
NEcyklo Nejlepší vtip 45. dnes v 19:34
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

216 cyklistů (16 přihlášených)

Smutná cesta do Prahy

Trvalo mně dlouhých půl roku, než jsem sedl ke kompu a rozhodl se podělit s vámi o moji nejhorší…
Stanley58 | 04.01.2021

Jak nabíjet elektroniku na dálkových cestách

Rád bych se s vámi podělil o mé zkušenosti s dobíjením vybavení, když člověk cestuje tisíce kilometrů napříč…
failnomore | 10.12.2020

Cesta k pramenům

Nápadů na různé cyklovýlety, cyklotoulky a jiné cesty v sedle dvoukolého oře nosím v hlavě plný pytel. Každý…
JohnyB | 05.11.2020