reklama

Dětské vozíky za kola dostanou na stůl čeští poslanci

Přívěsné vozíky za kola budou možná již v příští cyklistické sezóně moci legálně vyjet na české silnice a cyklostezky. Počítá s tím návrh novely zákona, který včera večer posvětila vláda. Definici vozíků v zákoně vyžadují již delší dobu uživatelé a některé neziskové organizace.

Jízda na kole s přívěsným vozíkem je legální ve většině sousedních států
Jízda na kole s přívěsným vozíkem je legální ve většině sousedních států
Foto: NaKole.cz

Diskuse o tom, zda si vozíky zaslouží své právo na slunci, se blíží ke konci. Dvojice poslanců Václav Cempírek a Jana Kaslová podali návrh novely silničního zákona, která upravuje provoz přívěsných vozíků za kola na českých silnicích a cyklostezkách. Včerejší zasedání vlády návrh odsouhlasilo a nyní jej tedy čeká legislativní „kolečko“ v Poslanecké sněmovně. Česká republika by touto novelou dohnala nejen státy západní Evropy, kde vozíky jezdí zcela běžně, ale nově také Polsko či Slovensko (tady prošel zákon Parlamentem, čeká pouze na schválení prezidenta).

Proč legalizace?

Přívěsné vozíky za kola, které umožňují přepravu dětí, u nás získaly velkou oblibu. Od roku 2003, kdy se přívěsné vozíky začaly v ČR prodávat, se jich prodalo přes 18 000 a Česko se tak stalo třetím největším trhem v Evropě. Dlouho však nebyl zákon, který by určoval jejich parametry a podmínky provozu. Přestože právníci se nemohou dohodnout, zda současné právní vakuum přepravu dětí ve vozících umožňuje nebo ne, oficiální stanovisko zní „zakázáno“. Není možné ponechat cyklisty v nejistotě, zda porušují či neporušují právní předpisy,„ zdůvodnil tak svůj návrh jeden z předkladatelů zákona Václav Cempírek, který působí na katedře technologie a řízení dopravy dopravní fakulty pardubické univerzity. Na návrhu zákona se podílela také Komise pro začlenění rozvoje cyklistické dopravy do silniční legislativy, kterou zřídilo Ministerstvo dopravy. „Vozíky jsou bezpečným a pohodlným způsobem přepravy dětí, který je běžný ve většině Evropy. Proto jsme se na toto téma přednostně zaměřili při jednání Cykloskupiny,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek.

Přestože policisté by měli vozíky na silnicích trestat až dvoutisícovou pokutou, většinou je tolerují. Podle oficiálního výkladu současného zákona by totiž cyklopřívěsy s dětmi nesměly jezdit po silnicích, ale ani po cyklostezkách.

Za urychlenou legalizaci vozíků bojuje iniciativa jejich uživatelů, pro novelizaci zákona se vyslovily i některé známé osobnosti. „Vozíky považuji za bezpečnější řešení než cyklosedačky,„ říká k tomu například moderátorka Ester Janečková a doplňuje: „Manžel je chirurg a poté, co několikrát ošetřoval dítě po pádu z cyklosedačky, zvolili jsme po narození naší nejmladší dcery vozík.“ Celý rozhovor s Ester Janečkovou si můžete přečíst zde.

Co říká nový zákon

Poslanecký návrh definuje podmínky, za kterých je možné vézt dítě za jízdním kolem v přívěsném vozíku nebo na přípojné tyči. Podle jeho znění budou lidé starší 18 let moci přepravovat děti mladší 10 let v přívěsném vozíku nebo na dětském kole připojeném k jízdnímu kolu spojovací tyčí. Podobně jako v Rakousku bude vozík muset být vybaven bezpečnostními prvky, jako jsou červené odrazky, vlaječka pro lepší viditelnost a pevné spojení s kolem řidiče.

Otákou stále zůstává, zda bude povolena jízda s vozíky všude tam, kde mohou i jízdní kola. Na toto téma se totiž stále vedou diskuze. Některé hlasy doporučují zakázat jízdu přívěsných vozíků na silnicích I. tříd. To by však podle expertů mohlo vyvolat problémy, protože mnoho cyklistů se z místa svého bydliště jinak než po silnici I. třídy na klidnější komunikace nedostane. 

Podle urbanisty a odborníka na cyklodopravu Tomáše Cacha by pro vozíky měla platit stejná pravidla jako pro jízdní kola, podobně jako je tomu například i ve Francii, Rakousku, Německu, Polsku, Švédsku, Švýcarsku a brzy také v sousedním Slovensku. „V Česku jsou stovky obcí, kterými vede pouze silnice I. třídy a mnohdy je jízda po těchto komunikacích s širšími krajnicemi bezpečnější než po silnici III. třídy," říká k tomu Cach.

Podle odhadu kartografické společnosti PLANstudio, která provozuje plánovač tras pro jízdní kola, vede po silnicích I. tříd více než 200 km cyklotras. „Pokud zákonem zakážeme vozíkům vjezd na komunikace I. třídy, bude to znamenat nejen 200 km nepoužitelných přímo, ale minimálně jednou tolik kilometrů se stane slepými cestami právě pro cyklisty s přívěsnými vozíky," říká člen pracovní skupiny pro začlenění cyklistické dopravy do silniční legislativy a současně expert na cyklistickou dopravu Květoslav Syrový. Podle jeho odhadu se tak celkem stane neprůjezdných 500 km cyklotras. Správce komunikací by následně musel slepé úseky nějakým způsobem vyznačit a upozornit tak cyklisty s vozíky, že mají použít objízdnou trasu.

Co vy na to?

A jaký je váš názor?
Měly by vozíky jezdit všude, kam mohou jízdní kola, nebo by to měl zákon omezovat?
Už vás policisté pokutovali za jízdu s vozíkem?
Co soudíte o bezpečnosti vozíků a cyklosedaček?
Napište nám své názory do diskuse k tomuto článku.

Přečtěte si také

Užitečné odkazy

  • Sněmovní tisk č. 463 – návrh novely zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích poslanců Václava Cempírka a Jany Kaslové
redakce NaKole.cz, 22.09.2011
Blogy

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 4 - Koráb, Doubrava

 ()
Panuje horké letní odpoledne, potí se mi záda v autě, potí se silnice pod autem a určitě se pěkně opotil i zajíc, který vyskočil z pole před autem. Teplota neklesá pod třicítku ani po čtvrté hodině - ideální jet se tak akorát smočit někam k rybníku, ale to víte, kolo je kolo. Už cestou z práce…
JohnyB | 18.09.2019

Znova ve Vysokých Tatrách na kole i pěšky 2019

 ()
Stejné výchozí místo jako vloni, ne že bychom neradi objevovali nové lokality, ale když se nám někde líbí, rádi se tam vracíme. Náš loňský pokoj s terasou a výhledem na kostel v Nové Lesné je volný přesně začátkem srpna, kdy potřebujeme odjet z města a konečně přestat bušit celé dny do klávesnice,…
HMS | 02.09.2019

Miladatlon 2019 - skoro na bedně

 ()
Oproti loňsku jsem letos moc závodů nestihl, triatlonů bylo jen pár a zatím žádný kvadriatlon. Zkoušet závodit na inlinech se mi po nedávném přistání na asfaltu moc nechtělo a tak zbývala možnost vyrazit do Ústí nad Labem na závod Miladatlon. Trasa 500 m plavání, 2 km pádlování, 20 km kolo a 5 km…
Jrr | 01.09.2019

Dva dny za městem – Do Poličky na medovník

 ()
Loňská dvoudenní cyklovýprava mě nadchla tak, že jsem byl rozhodnut si ji zopakovat i letos. I když to nebylo úplně jednoduché, nakonec se podařilo najít i potřebné volno na samém konci srpna. V noci před startem přešla studená fronta, která v jinak horkém létě přinesla citelné ochlazení a hlavně…
Santi | 31.08.2019

Být králem na cestě ... 5. Do Hamburku

 ()
Čas, který potřebuji k tomu, abych se ráno vypravil jsem za ty dva týdny v sedle dokázal zkrátit na půl hodiny. Večer zbytečně nekrámuji, některé věci, jako třeba náhradní duše, zůstávají na dně brašen po celou cestu, jiné zase našly přesně stanovené místo, zvyknul jsem si na ten režim.Jedu, jím,…
Jindra8526 | 24.08.2019

O čem se mluví:

NEcyklo Co vás vytočilo 126 před 4 minutami
Pobavilo, potěšilo 153. před 19 minutami
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 83. dnes v 10:49
Elektrokola Je Bafang BBS02 750w legalní ? dnes v 10:34
Vyjížďky, srazy, akce Podzimní sraz 2019 dnes v 07:04
Rada při výběru kola Crossové nebo fitnessové kolo? dnes v 07:02
NEcyklo Nejlepší vtip 41 včera v 22:42
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

214 cyklistů (12 přihlášených)

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 4 - Koráb, Doubrava

Panuje horké letní odpoledne, potí se mi záda v autě, potí se silnice pod autem a určitě se pěkně opotil i…
JohnyB | 18.09.2019

Znova ve Vysokých Tatrách na kole i pěšky 2019

Stejné výchozí místo jako vloni, ne že bychom neradi objevovali nové lokality, ale když se nám někde líbí,…
HMS | 02.09.2019

Miladatlon 2019 - skoro na bedně

Oproti loňsku jsem letos moc závodů nestihl, triatlonů bylo jen pár a zatím žádný kvadriatlon. Zkoušet…
Jrr | 01.09.2019