reklama

Dětské vozíky za kola dostanou na stůl čeští poslanci

Přívěsné vozíky za kola budou možná již v příští cyklistické sezóně moci legálně vyjet na české silnice a cyklostezky. Počítá s tím návrh novely zákona, který včera večer posvětila vláda. Definici vozíků v zákoně vyžadují již delší dobu uživatelé a některé neziskové organizace.

Jízda na kole s přívěsným vozíkem je legální ve většině sousedních států
Jízda na kole s přívěsným vozíkem je legální ve většině sousedních států
Foto: NaKole.cz

Diskuse o tom, zda si vozíky zaslouží své právo na slunci, se blíží ke konci. Dvojice poslanců Václav Cempírek a Jana Kaslová podali návrh novely silničního zákona, která upravuje provoz přívěsných vozíků za kola na českých silnicích a cyklostezkách. Včerejší zasedání vlády návrh odsouhlasilo a nyní jej tedy čeká legislativní „kolečko“ v Poslanecké sněmovně. Česká republika by touto novelou dohnala nejen státy západní Evropy, kde vozíky jezdí zcela běžně, ale nově také Polsko či Slovensko (tady prošel zákon Parlamentem, čeká pouze na schválení prezidenta).

Proč legalizace?

Přívěsné vozíky za kola, které umožňují přepravu dětí, u nás získaly velkou oblibu. Od roku 2003, kdy se přívěsné vozíky začaly v ČR prodávat, se jich prodalo přes 18 000 a Česko se tak stalo třetím největším trhem v Evropě. Dlouho však nebyl zákon, který by určoval jejich parametry a podmínky provozu. Přestože právníci se nemohou dohodnout, zda současné právní vakuum přepravu dětí ve vozících umožňuje nebo ne, oficiální stanovisko zní „zakázáno“. Není možné ponechat cyklisty v nejistotě, zda porušují či neporušují právní předpisy,„ zdůvodnil tak svůj návrh jeden z předkladatelů zákona Václav Cempírek, který působí na katedře technologie a řízení dopravy dopravní fakulty pardubické univerzity. Na návrhu zákona se podílela také Komise pro začlenění rozvoje cyklistické dopravy do silniční legislativy, kterou zřídilo Ministerstvo dopravy. „Vozíky jsou bezpečným a pohodlným způsobem přepravy dětí, který je běžný ve většině Evropy. Proto jsme se na toto téma přednostně zaměřili při jednání Cykloskupiny,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek.

Přestože policisté by měli vozíky na silnicích trestat až dvoutisícovou pokutou, většinou je tolerují. Podle oficiálního výkladu současného zákona by totiž cyklopřívěsy s dětmi nesměly jezdit po silnicích, ale ani po cyklostezkách.

Za urychlenou legalizaci vozíků bojuje iniciativa jejich uživatelů, pro novelizaci zákona se vyslovily i některé známé osobnosti. „Vozíky považuji za bezpečnější řešení než cyklosedačky,„ říká k tomu například moderátorka Ester Janečková a doplňuje: „Manžel je chirurg a poté, co několikrát ošetřoval dítě po pádu z cyklosedačky, zvolili jsme po narození naší nejmladší dcery vozík.“ Celý rozhovor s Ester Janečkovou si můžete přečíst zde.

Co říká nový zákon

Poslanecký návrh definuje podmínky, za kterých je možné vézt dítě za jízdním kolem v přívěsném vozíku nebo na přípojné tyči. Podle jeho znění budou lidé starší 18 let moci přepravovat děti mladší 10 let v přívěsném vozíku nebo na dětském kole připojeném k jízdnímu kolu spojovací tyčí. Podobně jako v Rakousku bude vozík muset být vybaven bezpečnostními prvky, jako jsou červené odrazky, vlaječka pro lepší viditelnost a pevné spojení s kolem řidiče.

Otákou stále zůstává, zda bude povolena jízda s vozíky všude tam, kde mohou i jízdní kola. Na toto téma se totiž stále vedou diskuze. Některé hlasy doporučují zakázat jízdu přívěsných vozíků na silnicích I. tříd. To by však podle expertů mohlo vyvolat problémy, protože mnoho cyklistů se z místa svého bydliště jinak než po silnici I. třídy na klidnější komunikace nedostane. 

Podle urbanisty a odborníka na cyklodopravu Tomáše Cacha by pro vozíky měla platit stejná pravidla jako pro jízdní kola, podobně jako je tomu například i ve Francii, Rakousku, Německu, Polsku, Švédsku, Švýcarsku a brzy také v sousedním Slovensku. „V Česku jsou stovky obcí, kterými vede pouze silnice I. třídy a mnohdy je jízda po těchto komunikacích s širšími krajnicemi bezpečnější než po silnici III. třídy," říká k tomu Cach.

Podle odhadu kartografické společnosti PLANstudio, která provozuje plánovač tras pro jízdní kola, vede po silnicích I. tříd více než 200 km cyklotras. „Pokud zákonem zakážeme vozíkům vjezd na komunikace I. třídy, bude to znamenat nejen 200 km nepoužitelných přímo, ale minimálně jednou tolik kilometrů se stane slepými cestami právě pro cyklisty s přívěsnými vozíky," říká člen pracovní skupiny pro začlenění cyklistické dopravy do silniční legislativy a současně expert na cyklistickou dopravu Květoslav Syrový. Podle jeho odhadu se tak celkem stane neprůjezdných 500 km cyklotras. Správce komunikací by následně musel slepé úseky nějakým způsobem vyznačit a upozornit tak cyklisty s vozíky, že mají použít objízdnou trasu.

Co vy na to?

A jaký je váš názor?
Měly by vozíky jezdit všude, kam mohou jízdní kola, nebo by to měl zákon omezovat?
Už vás policisté pokutovali za jízdu s vozíkem?
Co soudíte o bezpečnosti vozíků a cyklosedaček?
Napište nám své názory do diskuse k tomuto článku.

Přečtěte si také

Užitečné odkazy

  • Sněmovní tisk č. 463 – návrh novely zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích poslanců Václava Cempírka a Jany Kaslové
redakce NaKole.cz, 22.09.2011
Blogy

Brecon Beacons – Velikonoce na horách (2019)

 ()
No na horách – nejvyšší kopec má jen necelých 900 m, takže spíš taková Českomoravská krabatina než Krkonoše. Ale to vůbec nevadí, navíc díky průchodnějšímu terénu se tu dá s kolem dobře drandit i po travnatých svazích a hřebenech. Tentokrát však Čerta výjimečně na kamzičí stezky hrkat nehodlám – …
cyklo-poustevnik | dnes

Expedice Polsko 2018 – boj se severním větrem

 ()
Pro letošní expedici jsme si vybrali cestu k moři po známé cyklomagistrále Odra - Nisa. Fogin s Čívrsem, i když tady jsou už půl století, ještě neviděli moře, tak je potřeba to napravit. Minulý rok jeli samy dva Aš - Zlín po jižní hranici naší republiky a vzhledem k tomu že kilometráž měla být…
ondrapisklak | dnes

První dobrodružství v sedle

 ()
Asi málokdo dokáže zapomenout na své první větší cyklistické dobrodružství. I já si to své velmi dobře pamatuji - možná i proto, že to není zase tak strašně dávno, ale přeci jen od té doby třináctkrát sníh zasypal hory, třináctkrát odkvetly lípy a třináctkrát vlaštovky přilétly z teplých krajin.…
JohnyB | 16.05.2019

Cesta z města (ba i z vesnice) aneb West Highland Way romantiky zbavená

 ()
Před několika lety jsem byla se svojí maminkou na poznávacím (a velmi drahém) zájezdu do Skotska. Za čtyři dny nás povozili po všech výrazných pamětihodnostech a zejména v místech, kde nám bylo dopřáno ze silničního odpočívadla se pár minut pokochat výhledy do přírody, ve mně uzrálo přesvědčení, že…
Ifča | 12.05.2019

Vietnam na kole 2019

Vybrat destinací na další dovolenou byl boj. Nejprve jsem chtěl do Arménie, pak mi psal známý, jestli bych nejel do Vietnamu, protože cestovka, co s ní normálně jezdím, to letos nedělá. Ale přišlo mi to málo zajímavé, tak pomohl strejda Google a našel c.k. Rajbas. Recenze byly dobré, známý chválil…
RendaStr | 06.05.2019

O čem se mluví:

Elektrokola Budeme zvyšovat limit na 32km/h? II před 14 minutami
NEcyklo Co vás zaujalo 211 dnes v 16:53
Komentáře k blogu Expedice Polsko 2018 – boj se severním větrem dnes v 15:19
Oblečení a outdoor Nepromokavé ponožky - neoprén, seals dnes v 13:49
Komentáře k blogu Brecon Beacons – Velikonoce na horách (2019) dnes v 13:04
Silniční kola Svoboda dnes v 13:02
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 81 dnes v 11:07
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

250 cyklistů (17 přihlášených)

Brecon Beacons – Velikonoce na horách (2019)

No na horách – nejvyšší kopec má jen necelých 900 m, takže spíš taková Českomoravská krabatina než Krkonoše.…
cyklo-poustevnik | dnes

Expedice Polsko 2018 – boj se severním větrem

Pro letošní expedici jsme si vybrali cestu k moři po známé cyklomagistrále Odra - Nisa. Fogin s Čívrsem, i…
ondrapisklak | dnes

První dobrodružství v sedle

Asi málokdo dokáže zapomenout na své první větší cyklistické dobrodružství. I já si to své velmi dobře…
JohnyB | 16.05.2019