reklama

Kam s dítětem? Do vozíku!

Když jsem otěhotněla, musela jsem s lítostí kolo načas uklidit do sklepa. Dřív jsem toho najezdila docela dost, a tak bych se ráda co nejdřív dostala zase do formy.

Foto: NaKole.cz

Po narození naší dcerušky jsme občas přece jen vyjeli, ale byli jsme omezeni častým kojením. V praxi to vypadalo tak, že jsme mohli vyrazit maximálně tak na hodinu. Navíc jsem ještě celou dobu nervózně myslela na to, co se děje doma. Takže jsem brzy začala shánět informace o tom, jak s sebou brát malé děti na kolo.

Vyzkoušeli jsme zadní cyklosedačku s dost zoufalým výsledkem. Dcera část cesty prokřičela a snažila se ze sedačky nějak dostat. Zbylou část cesty apaticky seděla a zírala na moje záda. Několikrát jsme se vraceli pro helmu nebo klobouk, které si neustále sundavala z hlavy a házela na zem. Po chvíli jsem to vzdala a vrátila se „na základnu“ s předsevzetím, že budu jezdit radši sama.

Po čase jsme na internetu objevili nabídku přívěsných vozíků pro malé děti. Vždycky jsem je brala spíš jako kuriozitu nebo módní výstřelek. Už první výjezdy ukázaly, že musím trochu přehodnotit svoje předsudky.

Moje hlavní obavy byly:

Přesto jsme vozík vyzkoušeli na cestách i necestách. A realita?

Vozík je těžký?

I když vozík vypadá mohutně, konstrukce je odlehčená a výsledek není těžší než běžný hluboký kočárek. Velmi lehce se s ním manipuluje.

Špatně se s ním zatáčí?

Vozík se dá otočit prakticky na místě. Ke kolu je připevněn pružným spojením (viz obrázek), takže lze vytočit prakticky jakýkoli rozumný úhel.

Budeme se muset držet pouze asfaltových silnic?

Kromě zpevněných cest jsme vyzkoušeli také lesní pěšiny a polní cesty. Vozík zvládnul všechny povrchy, pouze bylo nutné jet opatrně a pomalu (do 10 km/hod). Problém může nastat pouze na velmi úzkých lesních cestách, kdy není možné projet mezi dvěma stromy.

Na silnici jsme více ohroženi projíždějícími auty?

Asi největší překvapení nás čekalo na silnici. Všechna auta nás objížděla uctivým obloukem. Vozík se prostě nedal přehlédnout – od výrobce byl olepený odrazkami ze všech stran a také oranžovou vlaječkou vzadu. Nevím, jestli je to ohleduplnost českých řidičů nebo spíš jejich obavy o škrábance na laku auta. Faktem zůstává, že vozík s dítětem respektovali podstatně víc než běžného cyklistu.

Je to drahé?

Cena se pohybuje na úrovni dětských kočárků a některé z nich se také dají takto použít. Po odmontování přípojné tyče namontujete vepředu třetí kolečko a jedete. To znamená, že místo kočárku prostě koupíte vozík a podle potřeby ho používáte jako kočárek nebo za kolo.
Investice do přívěsného vozíku se asi nevyplatí mamince, která vyjíždí s dítětem dvakrát ročně o dovolené. Pokud ale podnikáte výlety častěji nebo používáte kolo pro běžnou dopravu (na nákup, na koupaliště, …), potom je vozík ideální.

Je to neskladné?

Složený přívěs má výšku zhruba 25 cm a bezpečně se vejde do kufru auta.

Naopak, vozík měl spoustu výhod.

Pohodlí dítěte

Asi nejdůležitější pro mě bylo, že naše dcerka byla ve vozíku naprosto spokojená. Hrála si v něm, prohlížela si knížky, vedle sebe měla položené hračky. Občas jsme zastavili, abychom jí dali něco napít, trochu si pohrát a prozkoumat okolí. Po zastávce byla trochu potíž dostat ji zpátky, ale po pár metrech se utišila a začala sledovat okolí. Oproti cyklosedačce měla velkorysý rozhled – dopředu, nahoru i do stran.
Jízda ve vozíku ji dost často uhoupala, takže snadno usnula. Ani občasné povyskočení vozíku při jízdě přes kořen nebo najetí do díry na silnici ji nevzbudilo. Když usnula, mohli jsme v klidu zajít někam do hospůdky. To vidím jako další výhodu v porovnání s cyklosedačkami – spící dítě není nutné vytahovat a budit, když si chcete někde opřít nebo položit kolo.
Zatím nejdelší etapa, kterou jsme s vozíkem absolvovali, byla 60 km. Časem bychom rádi cesty trochu protahovali, takže tento údaj se určitě ještě změní. Každopádně tuhle vzdálenost jsme zvládli v pohodě pro nás, vozík i naše mimino.

Croozer 535

Ochrana proti počasí

Vozík je standardně opatřen sítí proti hmyzu a pláštěnkou pro případ deště. Navíc pevná konstrukce s potahem chrání dítě před poškrábáním i v případě, že projíždíte lesem nebo stezkou mezi křovinami.

Bezpečnost

Při jízdě s cyklosedačkou je více zatíženo zadní kolo bicyklu. To znamená že při jízdě do kopce se přední kolo může neúměrně odlehčit nebo se dokonce začít zvedat.
Když dítě sedí za vámi na nosiči, každý pohyb kola do stran vás „rozhodí“. Kolo s vyšším těžištěm je hůře ovladatelné a snadněji se dostane do smyku.
Pokud máte připojen vozík, odpadá nadměrné zatížení zadního kola. Nižší těžiště navíc znamená lepší stabilitu a tedy lepší možnost ovládat kolo.
Kromě toho, vozík je konstruován pro maximální bezpečnost pasažéra, tedy vašeho dítěte. To je upoutáno bezpečnostními pásy a v případě nárazu ještě chráněno konstrukcí vozíku.

Croozer 737

Věk dítěte

Vozík je použitelný i pro zcela malé kojence, kteří ještě sami nesedí. Po vložení bezpečnostní sedačky (pro děti do 10 měsíců věku) můžete bez obav vozit i miminko novorozenecké­ho věku.

Uložení věcí

Kdo jednou vyjel s malým dítětem, ví, co všechno je potřeba vzít s sebou. Pitíčka, přebalovací potřeby, ubrousky, hračky, lahvičky, dudlíky… U zadních cyklosedaček je jedinou možností batoh, který táhnete na zádech. Vozíky nabízejí obvykle úložný prostor. Při výjezdu na dvoudenní výlet s přespáním jsme ani celý „kufr“ nezaplnili.

Nevýhody

A nakonec několik omezení: Pokud nemáte auto, budou pro vás přesuny vozíku trochu obtížné. Je přece jen větší než běžný kočárek a přepravovat ho v dopravních prostředcích není dvakrát příjemné.
Při jízdě na kole s vozíkem cítíte trochu větší zátěž – je těžší než běžná cyklosedačka, a tak je potřeba citlivěji brzdit a více trénovat své svaly při jízdě do kopce.

A závěr?

Rozhodli jsme se pořídit si vozík Croozer 737 a nelitujeme. Celá naše rodina teď vyráží na výlety bez obav o bezpečí nebo pohodlí naší dcery.

Jitka Vrtalová, 27.09.2003
Blogy

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | včera

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

 ()
„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023, okolo desáté hodiny. Stál jsem před nádražím ve Znojmě a byl jsem spokojen. Pak jsem si zašel do stánku na kávu, přesně jako před dvěma měsíci, kdy jsem na tomhle nádraží spolu s manželkou…
Stanley58 | 02.01.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 42 dnes v 00:01
Technické rady Technické dotazy a poznatky II včera v 21:43
Vyjížďky, srazy, akce BIKE SRAZ NA VYSOČINĚ - 21 ROČNÍK včera v 21:00
NEcyklo Nejlepší vtip 54 včera v 20:59
Elektrokola CYC PHOTON X1, zkušenosti včera v 20:39
Komentáře k blogu Z Linze do Budapešti přes Alpy včera v 18:33
Trénink a zdraví Jak sportujeme včera v 14:31
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

232 cyklistů (4 přihlášení)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | včera

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024