reklama

Přeprava dětí na kole – sedačky, vozíky nebo nákladní kola?

Český parlament by měl v roce 2011 rozhodnout o dalším osudu cyklopřívěsů, které slouží k přepravě dětí. Podívejme se, v čem se vozí děti u našich evropských sousedů.

Foto: Tomáš Cach

Nabízíme malé srovnání možností, jak převážet děti nebo i dospělé osoby na kole. Jak uvidíte, možností je více než dost. U každé možnosti najdete stručnou charakteristiku společně s přehledem relativních výhod a nevýhod.

Přední cyklosedačka

  • Je určena hlavně k přepravě nejmenších dětí s hmotností do 15 kg.
  • Na sedačku se vejde pouze jedno dítě.
  • Dítě je pod dozorem.
  • Vysoko posazené těžiště znamená nesnadnou manipulaci, kolo je méně stabilní.
  • V případě některých druhů kolizí může řidič dítě lépe ochránit (např. vlastním tělem). Na druhou stranu, při podklouznutí kola padá nejen jezdec, ale i dítě z poměrně velké výšky, navíc dospělý může spadnout na dítě.
  • Větší dítě může překážet v rozhledu a při řízení kola.
  • V případě usnutí dítěte – nevhodné ze zdravotního hlediska (páteř).


Přední sedačka na kole.
Foto: Jitka Vrtalová


Přední sedačka na koloběžce.
Foto: Jitka Vrtalová

Zadní cyklosedačka

  • Na zadní sedačku mohou i starší děti, zhruba do 3–4 let věku.
  • Pokud je sedačka odpružená, posed je pro dítě pohodlný.
  • Na prodloužený nosič se vejdou až 2 cyklosedačky.
  • Vysoko a dozadu posunuté těžiště znamená nesnadnou manipulaci s kolem při zastavování a rozjedu, kolo je nestabilní.
  • Při podklouznutí kola padá nejen jezdec, ale i dítě z poměrně velké výšky, navíc dospělý může spadnout na dítě.
  • Kolo se sedačkou není možné odložit, pokud dítě spí.
  • Dítě má omezený výhled. 


Zadní sedačka na kole.
Foto: Jitka Vrtalová

Přívěsný vozík za kolo

  • Vozíky jsou vhodné pro přepravu dětí od několika měsíců do šesti let.
  • V jednom vozíku mohou být převáženy dvě děti.
  • Těžiště je nízko, souprava (kolo + vozík) je tak stabilnější a při podklouznutí kola se vozík nezvrhne.
  • S doplňkovou vlaječkou je vozík dobře viditelný. Psychologie řidičům navíc brání předjíždět vozíky v úzkém profilu a nepřehledném terénu. Při míjení nechávají větší odstup než u samostatně jedoucího kola se sedačkou.
  • Ve vozíku je dítě chráněno kovovou konstrukcí, takže ani případné převrácení vozíku není pro něj tak riskantní.
  • Děti jsou ve vozíku chráněné proti větru, dešti, sněhu i sluníčku. Kvůli nižší poloze ale mohou děti trpět větší prašností.
  • Vozík je nejpohodlnější varianta pro delší jízdy.
  • Souprava je delší (cca 3 m) a je proto třeba počítat s delšími průjezdy křižovatkou.
  • Vozík by měl být označený vlaječkou, aby byl viditelný z pozice všech řidičů.


Vozíky nemusí být umístěny pouze za kolem…
Foto: Jitka Vrtalová


…ale také za lyžemi…
Foto: rodina Kosařova a Zrzavých


…nebo pro in-line bruslení.
Foto: Jitka Vrtalová

Tříkolky

Nejčastěji jsou tyto stroje k vidění v Dánsku, odkud pochází model Christiania bikes. Tato tříkolka je asi nejznámější, zdaleka ne ale jediná na evropských silnicích. Na náš trh se tříkolky dostávají jen velmi zvolna, již dnes však je možné některé z nich v Česku pořídit.

  • Jedinečný způsob, jak převážet nejen děti, ale i dospělé.
  • Těžiště je nízko, to znamená vysokou stabilitu.
  • V korbě je dítě chráněno pevnou konstrukcí, může být také připoutáno.
  • Tříkolky jsou velmi stabilní a je obtížné je převrátit.
  • Řidič má výborný přehled zároveň o provozu i o dětech.
  • Podobně jako u přívěsných vozíků za kola brání řidičům větší šířka předjíždět tříkolky v úzkém profilu a nepřehledném terénu.
  • Vhodné pro pomalejší jízdu především v městském prostředí.
  • Délka tříkolek je kolem 2 m, šířka 80 cm (u Christianií) až 1 m (tříkolky se zatáčecími koly).
  • Jde o dražší řešení, cena začíná na 1500 Eur.


Nejznámější tříkolkou je dánská Christiania bikes.
Foto: Tomáš Cach


Existují ale i jiné – třeba Kangaroo od firmy Winther.
Foto: Tomáš Cach

Bakfiets neboli kolo s krabicí

Pro jednostopá kola s připojenou krabicí se zatím české označení nevžilo, nejčastěji se nazývají podle holandského vzoru bakfiets, obdobou jsou boxbike nebo wheelbarrow.

  • Zpravidla dlouhá 2,3–2,5 metru, široká kolem 60 cm.
  • Stabilita je o něco nižší než u tříkolek, na druhou stranu lepší v porovnání s cyklosedačkami.
  • Do boxu se vejde několik dětí, lze v něm převážet i psy nebo objemný náklad.
  • Dobrá manévrovatelnost a rychlost (šířka 60 cm).
  • Dítě je částečně pod dozorem.
  • Bakfiets mají lepší jízdní vlastnosti než nákladní tříkolky.
  • Při zastavení kolo samostatně nedrží stabilitu a je třeba jej opřít.


Klasický holandský model se značkou bakfiets.nl.
Foto: Tomáš Cach


Dětem, jak se zdá, vyhovuje.
Foto: flickr.com

Dvojmístné vozíky pro postižené

Speciálně upravená vozítka mohou výrazně pomoci tělesně i mentálně hendikepovaným dětem, které se tak mohou připojit k výletům se svými rodiči.


Takováto vozítka jsou k vidění ve Švýcarsku. Pasažéři mohou sedět vedle sebe..
Foto: Tomáš Cach


…nebo za sebou.
Foto: Tomáš Cach

Rikša

Mnoho evropských měst podporuje službu, pro jejíž označení se nejčastěji používá zrácenina japonského slova rikša. V mnoha státech jižní a jihovýchodní Asie je to stále běžný dopravní prostředek, v Evropě se využívá především jako služba turistům.  Také v Praze se v roce 2006 rozjel obdobný projekt nazvaný Velotrixi, po třech letech však kvůli nedohodě mezi pražským magistrátem a provozovateli služba skončila (podrobnosti najdete v našem článku). Nejrůznější velomobily a nákladní kola jsou také alternativou, jak přepravovat děti i dospělé.


Foto: Václav Vrtal


Pasažéry lze vozit vpředu i vzadu.
Foto: Tomáš Cach

Přípojné tyče a půlkola

Pro starší děti, které již zvládají jízdu na vlastním kole, ale stále je z nějakého důvodu lepší mít je pod kontrolou, jsou určena různá přípojná zařízení. Dobře se osvědčila při jízdě na větší vzdálenosti, stejně jako při průjezdu rušnými křižovatkami měst. O jednotlivých typech těchto zařízení si budete moci již brzy přečíst více na našem serveru.


TrailGator je jednoduché zařízení, které lze složit a vézt samostatně na rodičovském kole. Foto: Jitka Vrtalová


Mnohem stabilnější je švýcarský patent Follow Me, který se kvůli větší váze hodí především do rovinatých oblastí a do měst.
Foto: Jitka Vrtalová


Půlkola nejsou tak oblíbená jako přípojné tyče, protože dětské kolo nemůže jezdit samostatně, pouze připojené k tomu rodičovskému. Přesto jsou k vidění například ve Švýcarsku a nejen tady.
Foto: Jitka Vrtalová

Tandemy

Náš přehled by nebyl úplný, kdybychom vynechali tandemy. Nejčastěji dvojmístná kola bývají často upravená tak, aby na šlapky dosáhly i malé děti. Ale i pokud není tandem speciálně upravený, převozu dětí poslouží více než spolehlivě, jak ukazuje následující fotografie:


Obrázek je ze švédského města Visby, které je cílem mnoha turistů.
Foto: Jitka Vrtalová

Čím víc, tím líp

V některých evropských městech se obyvatelé zřejmě rozhodují podle pravidla „čím víc, tím líp“. Tři a více dětí na jednom kole nejsou výjimkou, a tak se skládají vozíky, sedačky a tandemy do nejrůznějších kombinací, aby se přepravovat mohla celá rodina. Potěšte se pohledem na některé takové karavany:


Pět lidí na jednom kole v ulicích dánské Kodaně.
Foto: Tomáš Cach


Berlínská maminka se třemi dětmi na cestě do školky.
Foto: Jitka Vrtalová


Vozíčky mohou využít i jesle nebo mateřské školky. Na obrázku je příklad z Berlína.
Foto: Jitka Vrtalová

A to nebyla zatím řeč o vícemístných kolech, která spadají spíše do kategorie kuriozit a zábavy než skutečné přepravy. Ale že jsou takové samohyby k vidění také v Praze, ukazuje například loňská novoročenka NaKole.cz.

Zdaleka ne všechny dopravní prostředky, které jsou uvedeny v tomto článku, jsou u nás homologovány pro převoz dětí. Pokud český parlament bude rozhodovat o přívěsných vozících, měli by naši zákonodárci nahlédnout také kousek za české hranice. Vozítek a zařízení pro převoz dětí je totiž mnohem více a paušálním zákazem bychom se hodně ochudili.

Přečtěte si také:

Na přípravě tohoto článku se podíleli odborníci na cyklodopravu, kterým bychom rádi touto cestou poděkovali. Jde především o Tomáše Cacha, Tomáše Prouska, Květoslava Syrového a Vratislava Fillera.

redakce NaKole.cz, 28.12.2010
Blogy

Za ruskou a borůvkami – trek národním parkem Urho Kekkonen

 ()
Národní park Urha Kekkonena /Národní park Urho Kekkonen/ Národní park Urha Kekkonena /finsky Urho Kekkosen kansallispuisto/ je chráněná oblast kategorie IV dle klasifikace Mezinárodního svazu ochrany přírody. Nachází se v severofinské provincii Laponsko, na katastru sídel Savukoski, Sodankylä a…
šíp | 11.06.2019

Brecon Beacons – Velikonoce na horách (2019)

 ()
No na horách – nejvyšší kopec má jen necelých 900 m, takže spíš taková Českomoravská krabatina než Krkonoše. Ale to vůbec nevadí, navíc díky průchodnějšímu terénu se tu dá s kolem dobře drandit i po travnatých svazích a hřebenech. Tentokrát však Čerta výjimečně na kamzičí stezky hrkat nehodlám – …
cyklo-poustevnik | 24.05.2019

Expedice Polsko 2018 – boj se severním větrem

 ()
Pro letošní expedici jsme si vybrali cestu k moři po známé cyklomagistrále Odra - Nisa. Fogin s Čívrsem, i když tady jsou už půl století, ještě neviděli moře, tak je potřeba to napravit. Minulý rok jeli samy dva Aš - Zlín po jižní hranici naší republiky a vzhledem k tomu že kilometráž měla být…
ondrapisklak | 24.05.2019

První dobrodružství v sedle

 ()
Asi málokdo dokáže zapomenout na své první větší cyklistické dobrodružství. I já si to své velmi dobře pamatuji - možná i proto, že to není zase tak strašně dávno, ale přeci jen od té doby třináctkrát sníh zasypal hory, třináctkrát odkvetly lípy a třináctkrát vlaštovky přilétly z teplých krajin.…
JohnyB | 16.05.2019

Cesta z města (ba i z vesnice) aneb West Highland Way romantiky zbavená

 ()
Před několika lety jsem byla se svojí maminkou na poznávacím (a velmi drahém) zájezdu do Skotska. Za čtyři dny nás povozili po všech výrazných pamětihodnostech a zejména v místech, kde nám bylo dopřáno ze silničního odpočívadla se pár minut pokochat výhledy do přírody, ve mně uzrálo přesvědčení, že…
Ifča | 12.05.2019

O čem se mluví:

Lehokola Stojanek na ECO dnes v 01:01
Rada při výběru kola Kolo pro sudetského důchodce? včera v 23:59
Cestování na kole Zelenáčem na jih včera v 23:44
Oblečení a outdoor Kratasy na kolo včera v 22:22
MTB a krosová kola 27,5 nebo 29" palce pro dvanáctiletýho kluka? včera v 22:11
Elektrokola Řídící jednotka 50A Magic včera v 21:29
Hobbyking - slevy. včera v 21:20
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

118 cyklistů (6 přihlášených)

Za ruskou a borůvkami – trek národním parkem Urho Kekkonen

Národní park Urha Kekkonena /Národní park Urho Kekkonen/ Národní park Urha Kekkonena /finsky Urho Kekkosen…
šíp | 11.06.2019

Brecon Beacons – Velikonoce na horách (2019)

No na horách – nejvyšší kopec má jen necelých 900 m, takže spíš taková Českomoravská krabatina než Krkonoše.…
cyklo-poustevnik | 24.05.2019

Expedice Polsko 2018 – boj se severním větrem

Pro letošní expedici jsme si vybrali cestu k moři po známé cyklomagistrále Odra - Nisa. Fogin s Čívrsem, i…
ondrapisklak | 24.05.2019