reklama

Poslanecká sněmovna rozhodla: Vozíky mohou na české silnice

Diskuse o přívěsných vozících za jízdní kola spěje ke svému závěru. Poslanecká sněmovna včera odpoledne schválila novelu silničního zákona, která určuje podmínky pro přepravu dětí. Poslanci se shodli, že cyklopřívěsy budou jezdit všude, kam mají povolení jezdit také jízdní kola. (aktualizováno 13. 2. 2012)

Foto: Dvě plus dvě

Ve Sněmovně tak nakonec zvítězil zdravý rozum. Nemůžeme totiž rodičům určovat něco, co je čistě na jejich rozhodnutí. Jde o jejich možnosti a jejich zodpovědnost,“ ko­mentoval přijetí jeden z předkladatelů novely Václav Cempírek.

Jak to vidí NaKole.cz

Původní silniční zákon na přepravu dětí v přívěsných vozících vůbec nepamatuje. Již několik let se tak právníci nemohou dohodnout, zda vozíky s dětmi na pozemní komunikace mohou či nikoli. Uživatelé se v uplynulých letech setkávali se zcela protichůdnými výklady zákona, které jsou více či méně odborné. Logickým důsledkem je nejistota uživatelů a nikam nevedoucí spory, který výklad je platný a správný. 

Řešením je jednoznačné a rychlé definování vozíků v zákoně, podobně jako tomu je ve většině evropských zemí. Novela silničního zákona, která čerstvě prošla Poslaneckou sněmovnou, považujeme za rozumný kompromis zajišťující bezpečnost dětí i zodpovědnost rodičů.

Přívěsné vozíky za jízdní kola a přívěsné tyče sloužící k přepravě dětí mohou nakonec jezdit po všech cestách, kam mají povolení jezdit cyklisté. Rozhodnutí o volbě trasy je tak na dospělém, který cyklopřívěs veze. Zároveň zákon vyžaduje, aby takový cyklista byl plnoletý, a tedy právně zodpovědný. Ve vozíku se mohou vézt maximálně dvě děti, které nepřesahují věk 10 let

Další podmínkou, která se nově dostala do zákona, je maximální přípustná šířka vozíku 90 cm a jeho označení praporkem. Tyto podmínky se přidaly k už existujícím požadavkům na pevné připojení ke kolu a odrazovým materiálům na vozíku. Úplné znění přijaté novely zákona 361/2000 Sb., včetně pozměňovacích návrhů, si můžete přečíst zde

Konečné rozhodování Sněmovny zdaleka neprobíhalo hladce. Hlasování se v závěru dokonce takzvaně zpochybňovalo. Statistika hlasování působí dojmem, že v některých stranách se rozhodovalo podle nařízení „shora“. „Myslím, že na takové záležitosti jako je přeprava dětí na kole bychom se měli dívat odborně, nikoli politicky,“ komentoval již dříve tento přístup známý přednosta chirurgické kliniky Pavel Pafko. 

Novela silničního zákona nyní směřuje do Senátu, kde ji čeká nejprve projednání ve výborech a následné veřejné hlasování jednotlivých senátorů. Novelu musí také následně podepsat prezident, v sousedním Slovensku například zůstaly vozíky na prezidentově stole více než půl roku. I když čeští předkladatelé novely věří, že u nás bude přijetí rychlejší a ještě před cyklistickou sezónou budou vozíky součástí silničního zákona, další vývoj je stále otevřený.

Další informace:

Přečtěte si také

Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 09.02.2012
Blogy

Karpatský oblouk na kole s dětmi - část 5.

 ()
Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část 5 - Transbucegi Abych byla upřímná, nápad projet Karpatský oblouk na kole nebyl tak úplně z mé hlavy. Inspirovala mě tím jedna slečna, jakási Viktorka, která Karpaty prošla pěšky. Pěkně…
Peggy | včera

Karpatský oblouk na kole s dětmi - část 4.

 ()
Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část 4 - Kolečko po Transylvánii Sedmihradsko, nebo také Transylvánie je historické území, které se rozkládá uprostřed Rumunska. Je to v podstatě území, které svírá karpatský oblouk, tedy území…
Peggy | 15.04.2019

Jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (Léto 2017) - část 3.

 ()
Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část 3 - Transfagaraš 2.045 merů Přejezd vysokohorské silnice napříč pohořím Fagaraš byl nejhezčím zážitkem celých rumunských hor. Silnice nazvaná Transfagarašan je dlouhá asi 152 km a…
Peggy | 07.04.2019

Jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (Léto 2017) - část 2.

 ()
Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část 2 - Transalpina, pasul Urdele 2.145 merů Na začátek, na samý úvod, ještě než do toho Rumunska pořádně vjedeme, bych čtenáře ráda naladila. Jaké se i v 21. století mohou v Rumunsku…
Peggy | 29.03.2019

Jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (Léto 2017) - část 1.

 ()
Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část 1 - Úvod, z Maďarska do Rumunska Na začátku se to jevilo jako bláznivý výmysl jedné ambiciózní matky. (Která má ráda hory a přírodu a směr na východ Evropy a letos prostě zatoužila vrátit…
Peggy | 27.03.2019

O čem se mluví:

Lehokola LontBent 2019 dnes v 02:08
Technické rady kde koupit díly na staré Shimano? včera v 23:42
Cestování na kole Viaduct de Millau včera v 23:39
NEcyklo Stav našich vodníků I včera v 22:25
Co vás vytočilo 125 včera v 22:18
Pobavilo, potěšilo 150 včera v 21:40
Cestování na kole Gruzie na kole (7/2018) včera v 21:18
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

163 cyklistů (5 přihlášených)

Karpatský oblouk na kole s dětmi - část 5.

Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část…
Peggy | včera

Karpatský oblouk na kole s dětmi - část 4.

Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část…
Peggy | 15.04.2019

Jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (Léto 2017) - část 3.

Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) …
Peggy | 07.04.2019