reklama

Cyklisté si stěžují na České dráhy, vlaky jezdí ale stále více

Ačkoli od našich návštěvníků zaznívají časté nářky na problémy s přepravou kol ve vlacích Českých drah a nezřídka nepřátelský přístup jejich pracovníků k cestujícím cyklistům, počet kol přepravených státním dopravcem rok od roku roste.

Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz

Nedodržování jízdních řádů, nepřátelský personál a nutnost povinné rezervace – to jsou nejčastější výtky cyklistů na adresu Českých drah. Jestli by mi mělo kdy něco znechutit cestování na kole, tak přeprava kola vlakem je horkým kandidátem, ilustruje to za všechny stížnost jednoho z cyklistů na diskusi NaKole.cz. Přesto se objemy přepravených kol každým rokem zvyšují.

České dráhy letos o prázdninách uskutečnily opět po dvou letech týdenní průzkum přepravy jízdních kol. Údaje potvrdily trend rostoucího zájmu o cykloturistiku spojenou s cestováním vlakem. České dráhy letos přepravují jízdní kola ve více než 1 100 vlacích se službou úschova během přepravy (v jízdním řádu symbol kufr) a ve více než 4 700 vlacích formou tzv. zjednodušené přepravy (v jízdním řádu symbol kolo).

České dráhy přepravily za 7 měsíců letošního roku téměř čtvrt milionu jízdních kol. Například jen během jednoho červencového týdne, kdy byl realizován přepravní průzkum, bylo přepraveno více než 73 000 cestujících s jízdním kolem. To představuje denně v průměru kolem 10 500 přeprav. Největší zájem o cestování byl v sobotu, kdy cestovalo s kolem okolo 14 000 cestujících. Nejvíce cyklistů jezdí vlakem ve Středočeském kraji, také díky velkému rozsahu železniční sítě a intenzivnímu osídlení. Denně zde využívá vlak kolem 1 700 cyklistů. Průměrně více než tisíc cyklistů denně jezdí spoji ČD i v Praze, v Jihočeském a Jihomoravském kraji. Z průzkumu dále vyplynulo že dálková železniční doprava nejčastěji přepravuje cyklisty z velkých měst, jako jsou Praha, Brno či Plzeň do cyklisty oblíbených destinací v okolí, jako jsou Český ráj, jižní Čechy nebo vinařské stezky na jižní Moravě.

Ve spolupráci se zahraničními partery mohou cykloturisté cestovat s kolem ve vlaku také např. do Hamburku (Labská cyklostezka), Berlína, Řezna, Lince, Vídně, Bratislavy nebo Budapešti (Dunajská cyklostezka), rakouského Villachu, a v nočních vlacích také do Amsterdamu nebo Curychu.            

Nabízí se tedy otázka, proč cyklisté na jednu stranu nadávají, na druhou ale jezdí vlakem čím dál tím častěji. Pravdou je, že České dráhy stále zlepšují své služby cyklistům, ať už jde o postupné zavádění vlaků s upravenými vagony pro přepravu kol, sjednocení označení vlaků piktogramy, nebo omezování nenáviděných povinných rezervací.


Dnes představená motorová souprava RegioShark má také integrovaný prostor pro kola.
Foto: ČD

Nejnovějším počinem je právě dnes představená vlaková souprava RegioShark, která začne od podzimu vozit cestující na trati Plzeň – Domažlice. Součástí motorové soupravy jsou také vyhrazená místa pro kola, která ve spojení s nízkým nástupem podstatně zvýší komfort cestujících.  V první vlně začne těchto moderních souprav jezdit v ČR celkem 31, kromě Plzeňského kraje budou nasazeny ještě v Karlovarském, Ústeckém a Zlínském kraji. Vzhledem k tomu, že souprava je motorová, bohužel se s ní zřejmě nesetkáme na páteřních trasách, které jsou většinou elektrifikované, ale spíše na vedlejších spojích regionálního významu.

Rostoucí cena benzínu zvýhodňuje cestování vlakem, který navíc nabízí v porovnání s automobilem výhody jednosměrné přepravy. Jinými slovy, ke vlaku se (na rozdíl od auta) není potřeba vracet. 

Důležitým důvodem našeho rozporuplného vztahu k našemu největšímu železničnímu přepravci je i faktická ne­existence konkurence. Chci-li jet s kolem jinak než na něm nebo autem, vesměs vždycky skončím ve vlaku Českých drah… Vztah k monopolnímu dodavateli se tak trochu podobá sňatku z rozumu. Přes možná klopýtnutí se však České dráhy zatím snaží vycházet cyklistům vstříc. 

Přečtěte si také:

Fotogalerie

Nová souprava RegioShark nabízí komfortní cestování (také) pro cyklisty. Nová souprava RegioShark nabízí komfortní cestování (také) pro cyklisty.
Petr Vít, Nakole.cz (s využitím tiskové zprávy dopravce), 21.09.2012
Blogy

Gruzie s dětmi na kole - Jak jsme měli psa...

 ()
Asi před rokem, ani ne, jsme si začali pohrávat s myšlenkou, že s dětmi a koly vyrazíme do Gruzie, Arménie a Náhorního Karabachu. Po této oblasti jsme pokukovali dlouho. Nejprve se nám ale děti zdály moc malé, pak tam v pohraničí v roce 2016 vypukl krátký ale ozbrojený konflikt, v dalších letech…
Peggy | 24.04.2020

Západní Evropou s dětmi - část 6. - Provence

 ()
Naše děti už vědí, že když se chtějí vykoupat v moři, musí si k němu dojet na kole. Letos to měly obzvláště daleko. Z Hamburku se to sice podél Labe zdálo na pláž kousek, ale na koupání to tam nebylo. Tak jsme to museli vzít na jih, přes státy Beneluxu, městečkem Schengen do Francie, pak podél Rýnu…
Peggy | 10.03.2020

Západní Evropou s dětmi - část 5. - Route des Grandes Alpes

 ()
To se prostě ráno vzbudíte, po snídani sbalíte stany a vyjedete si nějaké dvoutisícové sedlo... :-) Jmenuje se to Route des Grandes Alpes, a jde o slavnou silnici vedoucí napříč francouzskými Alpami. Oficiálně začíná u Ženevského jezera, vine se skrz hory poblíž italské hranice, kde překonává šest…
Peggy | 26.02.2020

Dámská zdraví z PoSázaví aneb jaké jsou cesty podél Sázavy

 ()
Dámská 2019 se nesla pod heslem "Pramen zdraví z PoSázaví" a Posázaví jsme si užily opravdu dost. Jely jsme Sázavu od pramene k soutoku. HMS chtěla původně jet obráceně, ale akceptovala můj návrh, že je lepší vyjet z domova vlakem a po svých se pak vrátit, než někde poslední den stíhat vlak. A…
radka | 14.02.2020

Západní Evropou s dětmi - část 4. - Alpami pod Mont Blanc

 ()
Oberalppass (2046 m n. m.) tak tam končí naše cesta podél Rýna. Nebude to žádné dlouhé psaní, asi tak jako nám trval výjezd do sedla. Ráno jsme stáli on the road ještě dřív, než se objevili první motorkáři, a za dvě hodinky jsme byli nahoře. Překvapilo nás ta snadnost, taková rozehřívačka po ránu,…
Peggy | 14.02.2020

O čem se mluví:

Technické rady Kazeta 11 - 50 včera v 23:35
zavitove vlozky na nosic včera v 23:24
Elektrokola Bafang Max Drive omezení rychlosti včera v 23:02
Cestování na kole Lehátko s přístřeškem včera v 23:00
Technické rady "Ťukání" v kole při i bez zátěže včera v 22:02
NEcyklo COVID - 24 včera v 21:52
Nejlepší vtip 43. včera v 21:49
Rada při výběru kola Kolik máte jízdních kol včera v 21:30
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

221 cyklistů (10 přihlášených)

Gruzie s dětmi na kole - Jak jsme měli psa...

Asi před rokem, ani ne, jsme si začali pohrávat s myšlenkou, že s dětmi a koly vyrazíme do Gruzie, Arménie a…
Peggy | 24.04.2020

Západní Evropou s dětmi - část 6. - Provence

Naše děti už vědí, že když se chtějí vykoupat v moři, musí si k němu dojet na kole. Letos to měly obzvláště…
Peggy | 10.03.2020

Západní Evropou s dětmi - část 5. - Route des Grandes Alpes

To se prostě ráno vzbudíte, po snídani sbalíte stany a vyjedete si nějaké dvoutisícové sedlo... :-) Jmenuje…
Peggy | 26.02.2020