reklama

České dráhy: Jízdné podraží, pro jízdní kola ale zůstává vše při starém

Za necelé tři týdny začne platit nový jízdní řád. České dráhy oznámily zvýšení jízdného, přeprava kol by se ale v příštím roce měla zůstat beze změny. V některých spojích bude stále potřeba si místa pro kola rezervovat.

Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz

Nový jizdní řád začne platit 11. prosince, ke stejnému termínu se vztahuje i nový ceník. Cena jízdného vzroste v průměru o 5 %, díky různým speciálním nabídkám nebude tento nárůst všude stejný. „V době zahájení platnosti nového jízdního řádu nebudou platit žádné změny pro přepravu jízdních kol," potvrdil na přímou otázku mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Kromě cen přepravného by tak měly zůstat při starém i ceny rezervací a další podmínky. Tato odpověď sice nevylučuje změny v průběhu příštího roku, alespoň v nejbližší době ale zůstává vše při starém.

Již dnes je jasné, že přibudou vlaky, které přepravují jízdní kola. V příští sezóně jich u nás bude jezdit už 5 816, tedy v porovnání s uplynulým rokem o 587 spojů více. Nově se objeví hlavně další vlaky označené v jízdním řádu symbolem kola, do kterých je možné si vzít kolo jako spoluzavazadlo a celou dobu je tak mít na očích. Jde především o regionální a příměstské spoje, které rozšiřují přepravu jízdních kol.

Avizovaná změna ceníku se dotkne jak obyčejných jízdenek, tak i speciálních cenových nabídek ČD. Například při koupi běžné jízdenky pro cestu z Prahy do Ústí nad Labem zaplatíte 142 Kč, tedy o 5 Kč více než doposud.

Mnoho nabídek zůstává beze změny, stejné jako v tomto roce zůstanou například ceny slevových karet IN25 a IN50 nebo ceny většiny síťových jízdenek SONE+ a jízdenek ČD Net. Kompletní přehled změn najdete v tiskové zprávě Českých drah.

Rezervace kol se nemění

Pokud jde o přepravu kol, v příští sezóně by měly zůstat stejné také podmínky povinné rezervace, která se v současné době týká celkem 120 spojů:

  • Vnitrostátní přeprava – kvůli výlukám je dnes povinná rezervace kol pouze na lince mezi Prahou a Českými Budějovicemi, místo pro kola je možné rezervovat až do odjezdu vlaku ze stanice, kde cestující nastupuje.
  • Mezinárodní spoje – pokud rezervační systém spravují jiní dopravci, jeho prodej končí ještě před odjezdem z výchozí stanice vlaku (nejčastěji je to 2 hodiny před vyjetím vlaku na trať). Podobné je to i v případě omezené kapacity pro kola (například do celé soupravy u vlaku Pendolino se vejdou pouze 3 kola).

Ceny rezervací jsou poněkud komplikované, pohybují se od 15 do 200 Kč podle kategorie vlaku, způsobu přepravy a speciálních slev:

Cena Rezervační doklad
200 Kč Místenka k sezení 2. třídy do vlaku SuperCity s rezervací pro jízdní kolo
120 Kč Místenka SC 1. nebo 2. vozové třídy a místenka SC 2. vozové třídy s rezervací pro jízdní kolo přepravované jako spoluzavazadlo pro držitele Inkarty s platnou zákaznickou aplikací IN 25, IN 50 (In junior), IN 100, IN business a IN-senior
35 Kč Místenka 2. vozové třídy s rezervací místa pro jízdní kolo přepravované jako
spoluzavazadlo (tedy stejně jako stojí samostatná místenka pro osobu)
15 Kč Samostatná rezervace místa pro jízdní kolo v úschově během přepravy

Zdroj: ČD TR 10, Tarif Českých drah pro vnitrostátní přepravu cestu­jících a zavazadel, platný od 1. 2. 2012

Na koho se obrátit

Nejčastější výtky na adresu Českých drah se týkají zpoždění spojů a nepříliš dobré čistoty ve vlacích. Ombudsman pro kvalitu služeb, který se měl zabývat stížnostmi, ovšem už téměr půl roku není ve funkci. Zeptala jsem se tedy tiskového mluvčího, na koho se může cestující obrátit v případě nespokojenosti nebo nedohody s personálem vlaku. Jak se ukázalo, při cestě vlakem cestující mnoho možností nemá – informační linka Českých drah nemůže určovat personálu, jak má postupovat. Zda vás tedy průvodčí s kolem ve vlaku nechá nebo vás odkáže na vlak následující, o tom rozhoduje jedině on sám.

Pokud máte pocit, že informace od pokladní ve stanici nejsou správné, je možné zeptat se pro kontrolu dozorčího stanice. „Dozorčí stanic ale fungují jen na větších nádražích,“ uznal Petr Šťáhlavský s tím, že cestujícím v takových případech zbývá většinou už jen podat stížnost dodatečně.

Pokud tedy máte pocit, že při jízdě vlakem nejde vše tak, jak by mělo, můžete poslat podnět až dodatečně, nejlépe prostřednictvím internetového formuláře na stránkách www.cd.cz (v pravém horním rohu pod nadpisem „Zákaznická podpora").

Další informace:

Přečtěte si také:

  • Jak s kolem do vlaku v roce 2011 – podmínky přepravy jízdních kol v roce 2011 (11. 4. 2011)
  • Do Pendolina s kolem – jak se cestuje legendárním Pendolinem a vlaky EuroCity. Jízda s Českými drahami může být i komfortní, jen zjistit konečnou cenu bývá trochu oříšek… (1. 8. 2009)
Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 24.11.2011
Blogy

A opět ta lužická jezera

 ()
Udělalo se mi neplánované volno. Najednou jsem měl před sebou volný čtvrtek, pátek a samozřejmě víkend. A dokonce se konečně udělalo teplo, zbývalo jen vyřešit otázku kam. Po zavrhnutí zběsilých úvah typu vlakem k Baltu jsem nakonec zůstal pěkně při zemi a vyrazil k Lužickým jezerům. Sice jsem tam…
petrp | 02.07.2019

RUNDREISE 2019: Durch die Schweiz

 ()
Těžké bylo určit den začátku expedice za hranice všedních dnů a se všelijakými obavami na chvíli opustit domov. Těžší byl návrat, když už byl cíl na dohled, když se přivyklo cestovatelskému režimu, když "bonjour" opět vystřídalo "grüezi" a pak "grüss dich". Najednou se nechtělo domů. Kdy zas bude…
Quatsch | 01.07.2019

Za ruskou a borůvkami – trek národním parkem Urho Kekkonen

 ()
Národní park Urha Kekkonena /Národní park Urho Kekkonen/ Národní park Urha Kekkonena /finsky Urho Kekkosen kansallispuisto/ je chráněná oblast kategorie IV dle klasifikace Mezinárodního svazu ochrany přírody. Nachází se v severofinské provincii Laponsko, na katastru sídel Savukoski, Sodankylä a…
šíp | 11.06.2019

Brecon Beacons – Velikonoce na horách (2019)

 ()
No na horách – nejvyšší kopec má jen necelých 900 m, takže spíš taková Českomoravská krabatina než Krkonoše. Ale to vůbec nevadí, navíc díky průchodnějšímu terénu se tu dá s kolem dobře drandit i po travnatých svazích a hřebenech. Tentokrát však Čerta výjimečně na kamzičí stezky hrkat nehodlám – …
cyklo-poustevnik | 24.05.2019

Expedice Polsko 2018 – boj se severním větrem

 ()
Pro letošní expedici jsme si vybrali cestu k moři po známé cyklomagistrále Odra - Nisa. Fogin s Čívrsem, i když tady jsou už půl století, ještě neviděli moře, tak je potřeba to napravit. Minulý rok jeli samy dva Aš - Zlín po jižní hranici naší republiky a vzhledem k tomu že kilometráž měla být…
ondrapisklak | 24.05.2019

O čem se mluví:

Cestování na kole Dvakrát do téže řeky dnes v 01:05
Technické rady Základní řetězový zámek na kolo včera v 22:47
Cestování na kole Kde Ti nedoplní vodu. včera v 22:36
Polsko? včera v 22:34
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

240 cyklistů (5 přihlášených)

A opět ta lužická jezera

Udělalo se mi neplánované volno. Najednou jsem měl před sebou volný čtvrtek, pátek a samozřejmě víkend. A…
petrp | 02.07.2019

RUNDREISE 2019: Durch die Schweiz

Těžké bylo určit den začátku expedice za hranice všedních dnů a se všelijakými obavami na chvíli opustit…
Quatsch | 01.07.2019

Za ruskou a borůvkami – trek národním parkem Urho Kekkonen

Národní park Urha Kekkonena /Národní park Urho Kekkonen/ Národní park Urha Kekkonena /finsky Urho Kekkosen…
šíp | 11.06.2019