reklama

České dráhy: Jízdné podraží, pro jízdní kola ale zůstává vše při starém

Za necelé tři týdny začne platit nový jízdní řád. České dráhy oznámily zvýšení jízdného, přeprava kol by se ale v příštím roce měla zůstat beze změny. V některých spojích bude stále potřeba si místa pro kola rezervovat.

Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz

Nový jizdní řád začne platit 11. prosince, ke stejnému termínu se vztahuje i nový ceník. Cena jízdného vzroste v průměru o 5 %, díky různým speciálním nabídkám nebude tento nárůst všude stejný. „V době zahájení platnosti nového jízdního řádu nebudou platit žádné změny pro přepravu jízdních kol," potvrdil na přímou otázku mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Kromě cen přepravného by tak měly zůstat při starém i ceny rezervací a další podmínky. Tato odpověď sice nevylučuje změny v průběhu příštího roku, alespoň v nejbližší době ale zůstává vše při starém.

Již dnes je jasné, že přibudou vlaky, které přepravují jízdní kola. V příští sezóně jich u nás bude jezdit už 5 816, tedy v porovnání s uplynulým rokem o 587 spojů více. Nově se objeví hlavně další vlaky označené v jízdním řádu symbolem kola, do kterých je možné si vzít kolo jako spoluzavazadlo a celou dobu je tak mít na očích. Jde především o regionální a příměstské spoje, které rozšiřují přepravu jízdních kol.

Avizovaná změna ceníku se dotkne jak obyčejných jízdenek, tak i speciálních cenových nabídek ČD. Například při koupi běžné jízdenky pro cestu z Prahy do Ústí nad Labem zaplatíte 142 Kč, tedy o 5 Kč více než doposud.

Mnoho nabídek zůstává beze změny, stejné jako v tomto roce zůstanou například ceny slevových karet IN25 a IN50 nebo ceny většiny síťových jízdenek SONE+ a jízdenek ČD Net. Kompletní přehled změn najdete v tiskové zprávě Českých drah.

Rezervace kol se nemění

Pokud jde o přepravu kol, v příští sezóně by měly zůstat stejné také podmínky povinné rezervace, která se v současné době týká celkem 120 spojů:

  • Vnitrostátní přeprava – kvůli výlukám je dnes povinná rezervace kol pouze na lince mezi Prahou a Českými Budějovicemi, místo pro kola je možné rezervovat až do odjezdu vlaku ze stanice, kde cestující nastupuje.
  • Mezinárodní spoje – pokud rezervační systém spravují jiní dopravci, jeho prodej končí ještě před odjezdem z výchozí stanice vlaku (nejčastěji je to 2 hodiny před vyjetím vlaku na trať). Podobné je to i v případě omezené kapacity pro kola (například do celé soupravy u vlaku Pendolino se vejdou pouze 3 kola).

Ceny rezervací jsou poněkud komplikované, pohybují se od 15 do 200 Kč podle kategorie vlaku, způsobu přepravy a speciálních slev:

Cena Rezervační doklad
200 Kč Místenka k sezení 2. třídy do vlaku SuperCity s rezervací pro jízdní kolo
120 Kč Místenka SC 1. nebo 2. vozové třídy a místenka SC 2. vozové třídy s rezervací pro jízdní kolo přepravované jako spoluzavazadlo pro držitele Inkarty s platnou zákaznickou aplikací IN 25, IN 50 (In junior), IN 100, IN business a IN-senior
35 Kč Místenka 2. vozové třídy s rezervací místa pro jízdní kolo přepravované jako
spoluzavazadlo (tedy stejně jako stojí samostatná místenka pro osobu)
15 Kč Samostatná rezervace místa pro jízdní kolo v úschově během přepravy

Zdroj: ČD TR 10, Tarif Českých drah pro vnitrostátní přepravu cestu­jících a zavazadel, platný od 1. 2. 2012

Na koho se obrátit

Nejčastější výtky na adresu Českých drah se týkají zpoždění spojů a nepříliš dobré čistoty ve vlacích. Ombudsman pro kvalitu služeb, který se měl zabývat stížnostmi, ovšem už téměr půl roku není ve funkci. Zeptala jsem se tedy tiskového mluvčího, na koho se může cestující obrátit v případě nespokojenosti nebo nedohody s personálem vlaku. Jak se ukázalo, při cestě vlakem cestující mnoho možností nemá – informační linka Českých drah nemůže určovat personálu, jak má postupovat. Zda vás tedy průvodčí s kolem ve vlaku nechá nebo vás odkáže na vlak následující, o tom rozhoduje jedině on sám.

Pokud máte pocit, že informace od pokladní ve stanici nejsou správné, je možné zeptat se pro kontrolu dozorčího stanice. „Dozorčí stanic ale fungují jen na větších nádražích,“ uznal Petr Šťáhlavský s tím, že cestujícím v takových případech zbývá většinou už jen podat stížnost dodatečně.

Pokud tedy máte pocit, že při jízdě vlakem nejde vše tak, jak by mělo, můžete poslat podnět až dodatečně, nejlépe prostřednictvím internetového formuláře na stránkách www.cd.cz (v pravém horním rohu pod nadpisem „Zákaznická podpora").

Další informace:

Přečtěte si také:

  • Jak s kolem do vlaku v roce 2011 – podmínky přepravy jízdních kol v roce 2011 (11. 4. 2011)
  • Do Pendolina s kolem – jak se cestuje legendárním Pendolinem a vlaky EuroCity. Jízda s Českými drahami může být i komfortní, jen zjistit konečnou cenu bývá trochu oříšek… (1. 8. 2009)
Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 24.11.2011
Blogy

Kavkaz s dětmi - část 9.

 ()
Podél řeky Tskhenistsqali a seznámení s Velkým Kavkazem Když už se na to sedlo dáte, tak už ho budete muset dojet, napsal mi kamarád Pavel, poté co jsem se mu svěřila s obavami, jak 2620 metrů vysoký průsmyk Zagari zvládneme. On ho, spolu s přítelkyní Mílou, zdolal v květnu v roce 2011, kdy samotné…
Peggy | 09.06.2021

Kavkaz s dětmi - část 8.

 ()
Z Tbilisi do Kutaisi Trasa z Tbilisi do druhého největšího gruzínského města byla vcelku obyčejná. Nedělo se nic, co by stálo za velké psaní. Každé ráno jsme sbalili stan, nasedli na kola, někde se naobědvali... a večer stany zase postavili na jiném místě. Prostě tak, jak se to na cyklovandrech…
Peggy | 03.06.2021

Okolo ČR - 2. část

 ()
Moje cyklistika je biková cyklistika. Postupně jsem se vyvíjel od totálního začátečníka, účastníka bikových maratonů až k poznání, že CESTA JE CÍL… a podle času a práce občas vyrážím na několikadenní „bikelaufy" jen sám a s „malou polní" (náhradní oblečení, trocha jídla). Takže pokračování…
vrubozubec | 28.05.2021

Okružní cesta přes nej-Z-bod

Píšu blog. Napíšu to na rovinu: Nic z toho nemám. Jen dobrý pocit, ale to bylo vždy. Dobrý pocit, podělení se o zážitky, mít zde možnost dozvědět se o cestách jiných cyklistů, inspirovat se, získat radu, přátelství, podiskutovat i o necyklo. Vím, já tu moc nediskutuji, mnohým se může zdát, že mě…
Quatsch | 26.05.2021

Kavkaz s dětmi - část 7.

 ()
Hlavní město Gruzie Na gymplu jsem občas chodila domů k jedné kamarádce. Její otec, tehdy profesor na VŠCHT, nás pokaždé s oblibou z něčeho zkoušel. Nešlo ale jen o otázky z chemie, téma bylo často úplně jiné, třeba zeměpis. My si chtěly povídat o klucích nebo tak, ale místo toho jsme musely dát…
Peggy | 25.05.2021

O čem se mluví:

Technické rady Seřízení hydraulických brzd před 5 minutami
NEcyklo Co vás zaujalo 243. před 8 minutami
Vyjížďky, srazy, akce Jarní sraz NaKole 2021 náhradní lokalita a nový termín. před 11 minutami
Ostatní – cyklo Jaké to bylo? - 109 před 17 minutami
Lehokola Tak jsem viděl lehokolo - VII. dnes v 19:34
Technické rady Nabíjení telefonu znovu dnes v 19:11
Vyjížďky, srazy, akce Moravskoslezské setkání lehokol (MSSL) dnes v 18:52
Oblečení a outdoor Peřový spacak dnes v 18:26
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

262 cyklistů (22 přihlášených)

Kavkaz s dětmi - část 9.

Podél řeky Tskhenistsqali a seznámení s Velkým Kavkazem Když už se na to sedlo dáte, tak už ho budete muset…
Peggy | 09.06.2021

Kavkaz s dětmi - část 8.

Z Tbilisi do Kutaisi Trasa z Tbilisi do druhého největšího gruzínského města byla vcelku obyčejná. Nedělo se…
Peggy | 03.06.2021

Okolo ČR - 2. část

Moje cyklistika je biková cyklistika. Postupně jsem se vyvíjel od totálního začátečníka, účastníka bikových…
vrubozubec | 28.05.2021