reklama

České dráhy: Jízdné podraží, pro jízdní kola ale zůstává vše při starém

Za necelé tři týdny začne platit nový jízdní řád. České dráhy oznámily zvýšení jízdného, přeprava kol by se ale v příštím roce měla zůstat beze změny. V některých spojích bude stále potřeba si místa pro kola rezervovat.

Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz

Nový jizdní řád začne platit 11. prosince, ke stejnému termínu se vztahuje i nový ceník. Cena jízdného vzroste v průměru o 5 %, díky různým speciálním nabídkám nebude tento nárůst všude stejný. „V době zahájení platnosti nového jízdního řádu nebudou platit žádné změny pro přepravu jízdních kol," potvrdil na přímou otázku mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Kromě cen přepravného by tak měly zůstat při starém i ceny rezervací a další podmínky. Tato odpověď sice nevylučuje změny v průběhu příštího roku, alespoň v nejbližší době ale zůstává vše při starém.

Již dnes je jasné, že přibudou vlaky, které přepravují jízdní kola. V příští sezóně jich u nás bude jezdit už 5 816, tedy v porovnání s uplynulým rokem o 587 spojů více. Nově se objeví hlavně další vlaky označené v jízdním řádu symbolem kola, do kterých je možné si vzít kolo jako spoluzavazadlo a celou dobu je tak mít na očích. Jde především o regionální a příměstské spoje, které rozšiřují přepravu jízdních kol.

Avizovaná změna ceníku se dotkne jak obyčejných jízdenek, tak i speciálních cenových nabídek ČD. Například při koupi běžné jízdenky pro cestu z Prahy do Ústí nad Labem zaplatíte 142 Kč, tedy o 5 Kč více než doposud.

Mnoho nabídek zůstává beze změny, stejné jako v tomto roce zůstanou například ceny slevových karet IN25 a IN50 nebo ceny většiny síťových jízdenek SONE+ a jízdenek ČD Net. Kompletní přehled změn najdete v tiskové zprávě Českých drah.

Rezervace kol se nemění

Pokud jde o přepravu kol, v příští sezóně by měly zůstat stejné také podmínky povinné rezervace, která se v současné době týká celkem 120 spojů:

  • Vnitrostátní přeprava – kvůli výlukám je dnes povinná rezervace kol pouze na lince mezi Prahou a Českými Budějovicemi, místo pro kola je možné rezervovat až do odjezdu vlaku ze stanice, kde cestující nastupuje.
  • Mezinárodní spoje – pokud rezervační systém spravují jiní dopravci, jeho prodej končí ještě před odjezdem z výchozí stanice vlaku (nejčastěji je to 2 hodiny před vyjetím vlaku na trať). Podobné je to i v případě omezené kapacity pro kola (například do celé soupravy u vlaku Pendolino se vejdou pouze 3 kola).

Ceny rezervací jsou poněkud komplikované, pohybují se od 15 do 200 Kč podle kategorie vlaku, způsobu přepravy a speciálních slev:

Cena Rezervační doklad
200 Kč Místenka k sezení 2. třídy do vlaku SuperCity s rezervací pro jízdní kolo
120 Kč Místenka SC 1. nebo 2. vozové třídy a místenka SC 2. vozové třídy s rezervací pro jízdní kolo přepravované jako spoluzavazadlo pro držitele Inkarty s platnou zákaznickou aplikací IN 25, IN 50 (In junior), IN 100, IN business a IN-senior
35 Kč Místenka 2. vozové třídy s rezervací místa pro jízdní kolo přepravované jako
spoluzavazadlo (tedy stejně jako stojí samostatná místenka pro osobu)
15 Kč Samostatná rezervace místa pro jízdní kolo v úschově během přepravy

Zdroj: ČD TR 10, Tarif Českých drah pro vnitrostátní přepravu cestu­jících a zavazadel, platný od 1. 2. 2012

Na koho se obrátit

Nejčastější výtky na adresu Českých drah se týkají zpoždění spojů a nepříliš dobré čistoty ve vlacích. Ombudsman pro kvalitu služeb, který se měl zabývat stížnostmi, ovšem už téměr půl roku není ve funkci. Zeptala jsem se tedy tiskového mluvčího, na koho se může cestující obrátit v případě nespokojenosti nebo nedohody s personálem vlaku. Jak se ukázalo, při cestě vlakem cestující mnoho možností nemá – informační linka Českých drah nemůže určovat personálu, jak má postupovat. Zda vás tedy průvodčí s kolem ve vlaku nechá nebo vás odkáže na vlak následující, o tom rozhoduje jedině on sám.

Pokud máte pocit, že informace od pokladní ve stanici nejsou správné, je možné zeptat se pro kontrolu dozorčího stanice. „Dozorčí stanic ale fungují jen na větších nádražích,“ uznal Petr Šťáhlavský s tím, že cestujícím v takových případech zbývá většinou už jen podat stížnost dodatečně.

Pokud tedy máte pocit, že při jízdě vlakem nejde vše tak, jak by mělo, můžete poslat podnět až dodatečně, nejlépe prostřednictvím internetového formuláře na stránkách www.cd.cz (v pravém horním rohu pod nadpisem „Zákaznická podpora").

Další informace:

Přečtěte si také:

  • Jak s kolem do vlaku v roce 2011 – podmínky přepravy jízdních kol v roce 2011 (11. 4. 2011)
  • Do Pendolina s kolem – jak se cestuje legendárním Pendolinem a vlaky EuroCity. Jízda s Českými drahami může být i komfortní, jen zjistit konečnou cenu bývá trochu oříšek… (1. 8. 2009)
Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 24.11.2011
Blogy

Být králem na cestě ... 4. Holandsko

 ()
Cesta z frankofonního Bruselu do holandských Flander vede prostě přes arabsky mluvící Střední východ. Přijede-li člověk po dálnici, nemá šanci si toho všimnout, ale na kole je to docela jiné. Krasoduchové by si na mě smlsli, neboť jsem opravdu zažíval pocity nefalšovaného a zarputilého xenofoba.…
Jindra8526 | 10.08.2019

Krkonošemi na kole (2019.07.21. - 07.24.)

 ()
Dlouho jsme s kamarádem Jardou sbírali morální síly na podobný podnik. Nakonec jsme se rozhodli využít volný čas, který se nabízel v tomto termínu mezi prací, hlídáním vnoučat, koček, domácími pracemi a pod... Jistě bychom vymysleli cestu Krkonošemi i na víc dní, jen bychom ji museli zase odkládat…
vlli2 | 29.07.2019

Být králem na cestě... 3. Do Bruselu

 ()
Ven z města světel zase podél kanálu, časně zrána. Na sever, nevábným předměstím Saint-Denis, kde by člověk nechtěl zůstat sám po setmění, tahle část Paříze opravdu za vidění moc nestojí. Naštěstí je neděle, všichni spí, jen u a tam se potácí nějaká postavička či skupinka, která má ještě noc a…
Jindra8526 | 28.07.2019

Být králem na cestě... 2. Do Paříže

 ()
Na snídani ve Strasbourgu je moc brzo, celé město ještě spí. Tady to umím, rovně, pak u mekáče doprava přes park a jsem u kanálu Marna-Rýn, který bude mojí navigací dalších 70 kilometrů. Trochu vystrašeně sleduji oblohu a čekám, kdy se nad obzorem vyloupne ten neúprosný, zářící tyran, ale „zatím…
Jindra8526 | 27.07.2019

Být králem na cestě... 1. Německo

 ()
"Mami, ty plaveš?"Volám překvapeně, když vidím svoji osmdesátiletou matku vrhat se odhodlaně do vln. Co pamatuji, nikdy to neuměla, ve vodě maximálně po pás a nás neustále zaháněla z hloubky."Plavu, už dva roky. Jak jsem byla s tetou Boženkou v Řecku.Řekla jsem si, ty, Jana i Václav jste zaopatření…
Jindra8526 | 25.07.2019

O čem se mluví:

Elektrokola Je Bafang BBS02 750w legalní ? včera v 22:55
MTB a krosová kola vůle brzdových páček včera v 22:29
Lehokola Tak jsem viděl(a) lehokolo VI. včera v 22:18
Homebuilders lehokol 12 včera v 21:58
NEcyklo Pobavilo, potěšilo 152 včera v 20:49
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 83. včera v 15:43
NEcyklo Co vás vytočilo 126 včera v 01:21
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

161 cyklistů (3 přihlášení)

Být králem na cestě ... 4. Holandsko

Cesta z frankofonního Bruselu do holandských Flander vede prostě přes arabsky mluvící Střední východ. Přijede…
Jindra8526 | 10.08.2019

Krkonošemi na kole (2019.07.21. - 07.24.)

Dlouho jsme s kamarádem Jardou sbírali morální síly na podobný podnik. Nakonec jsme se rozhodli využít volný…
vlli2 | 29.07.2019

Být králem na cestě... 3. Do Bruselu

Ven z města světel zase podél kanálu, časně zrána. Na sever, nevábným předměstím Saint-Denis, kde by člověk…
Jindra8526 | 28.07.2019