reklama

Rezervace jízdních kol ve vlacích - užitečná služba nebo komplikace?

V listopadu loňského roku oznámily České dráhy novinky pro sezónu 2012. NaKole.cz jsme zaznamenali především dotazy, které se týkaly kol ve vlacích a jejich rezervací. Od Petra Šťáhlavského, tiskového mluvčího Českých drah, dorazilo na naši adresu obsáhlé vysvětlení. Z něho jasně vyplývá, že situace s rezervacemi není vůbec jednoduchá - liší se ceny i lhůty, do kdy je možné rezervaci provést.  I když ve většině případů se s kolem do vlaku nějak dostanete, u některých spojů je stále rezervace povinná. Cestujete-li s kolem, vyplatí se zjistit si podmínky předem...

Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz

Kolo na cestách


Zdroj: www.cd.cz

Předně neuškodí zopakovat si základní možnosti přepravy jízdního kola, kterými jsou:

1/ Kolo jako spoluzavazadlo – spoje jsou označené v jízdním řádu symbolem jízdního kola. Tato forma přepravy je obvyklá u regionálních osobních vlaků na krátké vzdálenosti, stejně tak se s ní ale můžete setkat v vlaků SuperCity. Kolo si musíte naložit a vyložit sami. Výhodou je, že pokud sedíte v blízkosti kola, nemusíte odstrojovat brašny ani doplňky.

2/ Úschova během přepravy – kola jedou ve zvláštním služebním voze, kde na ně po celou dobu cesty dohlíží zaměstnanec drah. Kolo zbavené brašen předáte průvodčímu, který za něj po celou dobu přepravy přebírá odpovědnost.

Pro úplnost bychom měli ještě dodat, že kolo je možné přepravovat také ve vlacích, které na sobě mají namalovaný piktogram jízdního kola (přestože v jízdním řádu nejsou takto vyznačené). Kromě toho je možné kola vzít s sebou do některých kategorií vlaků na přední nebo poslední představek (pouze v osobním, spěšném, rychlíkovém nebo expresním vlaku, a to pouze se souhlasem průvodčího).

Podrobné informace o podmínkách, které platily v loňském roce, najdete v našem článku Jak s kolem do vlaku v roce 2011. V letošním roce se pro cyklisty nic podstatného nezmění.

Rezervace – služba navíc nebo nepříjemnost pro cyklisty?

jizdni kolo vlaky Foto: NaKole.cz

A dostáváme se k tématu rezervací, které se u nás v minulosti řešilo snad nejčastěji. Některé vlaky umožňují rezervovat si místo pro kola jako službu navíc, někde je dokonce rezervace povinná. U druhé z uvedených možností vyžadují České dráhy provést předem rezervaci, bez které průvodčí nemusí kola do vlaku vůbec přijmout a pokud je přijme, musí cestující zaplatit stokorunovou přirážku. Navíc by si podle přepravních podmínek měl cyklista s kolem na nejbližší zastávce vystoupit. Zástupce ČD vysvětlovali nutnost rezervací omezeným prostorem (např. při výlukách) nebo požadavky zahraničních partnerů (u mezinárodních vlaků). Rezervovat si kolo ale museli cestující nejpozději před odjezdem vlaku z výchozí stanice.

Hlavní potíž nastávala v případech, kdy cestu s kolem přerušila nehoda, déšť nebo jednoduše cyklisté museli stihnout odjezd jiného přípoje. Právě kvůli stížnostem od loňské sezóny zkrátily České dráhy lhůtu pro rezervaci u vnitrostátních vlaků, takže nově je možné si rezervaci koupit až do odjezdu vlaku ze stanice, kde cestující s kolem nastupuje. Tato možnost je ale pouze u vnitrostátních vlaků, které začínají a končí na některém z českých nádraží.

Povinná rezervace je také ve vlacích vyšší kategorie, které často směřují za hranice. „Do rezervačních systémů máme samozřejmě přístup, ale nespravujeme je, podmínky určují zahraniční dopravci," vysvětlil Petr Šťáhlavský důvody, proč u mezistátních spojů stále rezervace končí před odjezdem vlaku z výchozí stanice.

Rezervace jako povinnost

Vlaky s povinnou rezervací poznáme podle symbolu čtverečku v jízdním řádu. Pokud si místo pro kolo nezarezervujeme, průvodčí nás vůbec nemusí s kolem do vlaku pustit, v lepším případě zaplatíme stokorunovou přirážku. Rezervaci musíme provést u většiny vlaků nejpozději dvě hodiny před vyjetím z výchozí stanice, pouze u vnitrostátních vlaků je možné udělat to později. To v praxi mnohdy znamená, že je nutné koupit si rezervaci již den předem. V letošní sezóně 2012 se povinná rezervace vztahuje na 120 vlaků, z největší části jsou to přitom mezistátní spoje. Na vnitrostátních linkách zůstává jediný koridor s povinnou rezervací, a tou je už trať z Prahy do Českých Budějovic, na které kvůli výlukám jezdí částečně náhradní doprava.

Úschova během přepravy s povinnou rezervací

  • ve vnitrostátní přepravě je možné rezervaci koupit do odjezdu vlaku z nástupní stanice cestujícího – platí pouze pro vlaky na trati Praha-České Budějovice,
  • v mezinárodní dopravě podle podmínek dojednaných se zahraničním dopravcem, prodej rezervací je obvykle ukončen před odjezdem vlaku z výchozí stanice. Rozhodně se tak vyplatí zjistit si, odkud se vlaky vypravují. V praxi tak můžete například zjistit, že rezervaci na cestu vlakem EC 173 Vindobona, který odjíždí z Prahy směrem na Kolín ve 13.42, bylo nutné udělat nejpozději v 6.14 ráno. To je totiž doba, kdy souprava vyráží na trať v německém Hamburku.
  • ve vnitrostátní dopravě bylo díky dokončeným stavbám na koridorech významněh omezeno ve prospěch možné rezervace, kdy cestující mohou přepravit kolo bez rezervace (jde o stejný princip jako u rezervace míst k sezení).  

Kolo jako spoluzavazadlo s povinnou rezervací

  • jde např. o vlaky SuperCity Pendolino, kde je místo k sezení spojeno s možností přepravy jízdního kola (k povinné místence pro osobu je tedy třeba si rezervovat i místo pro kolo) nebo některé mezistátní vlaky, kde rezervaci spravují zahraniční přepravci (např. Vindobona, která jezdí mezi  Německem a Rakouskem). Prodej rezervací u těchto vlaků končí 2 hodiny před odjezdem vlaku z výchozí stanice.

Rezervace jako služba navíc

Vlaky označené v jízdním řádu symbolem kola nebo kufru v kroužku nabízejí rezervaci jako přidanou hodnotu. „U těchto vlaků jsme nezaznamenali problém, naopak cestující tuto službu většinou oceňují,„ říká Petr Šťáhlavský. Pokud společně cestuje větší skupina, je určitě užitečné místa si „pojistit“ společnou rezervací. Jednotlivec nemá obvykle problém se s kolem vejít i bez rezervace, o případném naplnění kapacity v takovém případě rozhoduje vždy průvodčí. Pokud si chcete místo rezervovat, udělejte to nejpozději 2 hodiny před odjezdem vlaku z výchozí stanice, kdy se rezervace uzavírají.


Kolik to stojí

Cena za rezervaci kola se pohybuje od 15 do 200 Kč podle kategorie vlaku, způsobu přepravy a speciálních slev: 

Cena Rezervační doklad
200 Kč Místenka k sezení 2. třídy do vlaku SuperCity s rezervací pro jízdní kolo
120 Kč Místenka SC 1. nebo 2. vozové třídy a místenka SC 2. vozové třídy s rezervací pro jízdní kolo přepravované jako spoluzavazadlo pro držitele Inkarty s platnou zákaznickou aplikací IN 25, IN 50 (In junior), IN 100, IN business a IN-senior
35 Kč Místenka 2. vozové třídy s rezervací místa pro jízdní kolo přepravované jako
spoluzavazadlo (tedy stejně jako stojí samostatná místenka pro osobu)
15 Kč Samostatná rezervace místa pro jízdní kolo v úschově během přepravy

Zdroj: Tarif Českých drah pro vnitrostátní přepravu cestu­jících a zavazadel, platný od 1. 2. 2012

Internetové objednávky

Zajímalo nás i to, jestli se kvůli případné rezervaci musí dojít až na nádraží. Teprve tam totiž člověk může zjistit, že vlak je obsazený a on cestu vážil zbytečně. Rezervaci pro kolo je ale možné udělat i prostřednictvím internetových stránek www.cd.cz.  

Vyzkoušeli jsme možnost s on-line objednáním místenky na vnitrostátní lince z Prahy do Brna, ve vlaku s úschovou během přepravy. Pokusili jsme se zakoupit pouze rezervaci pro kolo, bohužel systém to nepovolil. Rezervovat si místo pro jízdní kolo bylo možné pouze, když jsme si souběžně objednali také místenku k sezení. Celková cena potom vyšla na 34 Kč (místenka pro osobu) + 15 Kč (místenka pro kolo) = celkem 49 Kč.

Jak na to:

  • na adrese www.cd.cz/eshop/ zadáte výchozí a cílovou stanici a čas odjezdu/příjezdu
  • zvolíte možnost „pouze rezervace"
  • kliknete na odkaz „rozšířené zadání" a zaškrtnete možnost „spojení pro cestující s kolem"
  • tlačítkem „vyhledat" vyberete vhodné spoje
  • z nabízených spojů zvolíte ten, kterým byste rádi cestovali, a ťuknete na „Pokračovat"
  • <a>v části „Rezervace místa ve vlaku" zrušíte zaškrtnutí místenky
  • v části „Přeprava kol a zavazatel" zaškrtnete „Rezervace pro kolo" a v rolovacím okně zvolíte možnost „pouze rezervace pro kolo"
  • systém by měl nyní automaticky spočítat cenu rezervace – <a>v našem případě to bylo 15 Kč
  • Po vyplnění osobních údajů (můžete ušetřit tento krok, pokud jste v e-shopu registrováni) můžete přistoupit k platbě.

Kam se obrátit

A co v případě, že se nejste schopni domluvit s pokladní na nádraží, která místo odmítne rezervovat s tím, že je už pozdě? Petr Štáhlavský uznává, že možnosti mají cestující jen omezené: „Na větších nádražích se lze dovolávat dozorčího stanice, případně zavolat na infolinku Českých drah. Informace z tohoto zdroje ale pro jednotlivé stanice nemusí být závazná."  Teprve dodatečně může cestující podat stížnost prostřednictvím formuláře, který každý najde na www.cd.cz v pravém horním rohu. „Když se stížnost ukáže jako oprávněná, přijde pokladní minimálně o prémie," slibuje Šťáhlavský s tím, že tato pokladní chybu již zpravidla neopakuje.

Přečtěte si také:

Jitka Vrtalová, 13.03.2012
Blogy

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

 ()
„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023, okolo desáté hodiny. Stál jsem před nádražím ve Znojmě a byl jsem spokojen. Pak jsem si zašel do stánku na kávu, přesně jako před dvěma měsíci, kdy jsem na tomhle nádraží spolu s manželkou…
Stanley58 | 02.01.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Co pobavilo, potěšilo 192 dnes v 08:59
Ukrajina 43 dnes v 08:36
Elektrokola Elektro fatbike na dlouhé trasy dnes v 08:29
Cestování na kole Velikonoce za polárním kruhem 3/2024 včera v 21:12
NEcyklo Ukrajina 42 včera v 19:23
Elektrokola E Fatbike, výdrž baterky včera v 07:48
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

289 cyklistů (13 přihlášených)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024