reklama

Pomohou nové dopravní značky cyklistům?

V průběhu několika dní vstoupí v platnost vyhláška  Ministerstva dopravy 247/2010 Sb., která mimo jiné zavádí nové dopravní značky pro cyklisty. Jak je vidět z reakcí médií, většina novinářů trochu tápe v tom, jaký je vlastně význam této úpravy a co přinese českým cyklistům.

Foto: NaKole.cz

Kolaři nemají na růžích ustláno

Česká legislativa až na malé výjímky příliš nereagovala na prudký rozvoj cykloturistiky v průběhu posledních dvaceti let. Podle našich zákonů se cyklista má chovat v podstatě jako řidič automobilu. Předpisy příliš nepočítají s tím, jak odlišné jsou potřeby cyklistů na silnicích a jak odlišné jsou jejich možnosti co do rychlosti, reagování a rozhledu. V představě velké části lidí navíc cyklisté patří na cyklostezky a na silnicích jednoduše nemají co dělat. Zvláště ve větších městech jsou tak cyklisté nuceni jezdit na hraně zákona a někdy jej i mírně překračovat.

Teprve v posledních letech u nás začínají sílit hlasy, které požadují plnou integraci cyklistické dopravy do provozu. Nejde jen o papírové potvrzení, že cyklista má stejná práva a povinnosti jako řidič motorového vozidla.  Pokud chce Česko držet krok s ostatními zeměmi EU, čeká nás v nejbližších letech podstatná změna zákona 361/2000 Sb. a navazujících vyhlášek. Zájemci o bližší podrobnosti se mohou podívat na shrnutí cyklokonference ve Špindlerově Mlýně, který vznikl v květnu 2009.

Ledy se hýbou…

Změny na Ministerstvu dopravy se rozhýbaly až v posledním roce za vedení Gustava Slamečky. Měsíc po svém nástupu, tedy v červnu 2009, ministr vytvořil pozici koordinátora cyklistické dopravy ČR a jako historicky prvního v této funkci jmenoval Ing. Jaroslava Martinka.

Koncem roku 2009 na MD vznikla pracovní skupina pro změnu legislativy, ve které jsou zastoupeni kromě ministerstva také reprezentanti krajů, měst, Policie ČR, CDV, projektantů a odborné veřejnosti.  Skupina  vytvořila řadu návrhů, které lze rozdělit do tří oblastí:

  • změny využívající právě otevřeného zákona 361/2000 Sb. (tzv. malý cyklistický balíček).
  • Velká novela zákona 361, která potřebuje širší diskusi, dostala první obrysy. Konkrétní změny by měly být projednány vprůběhu současné vlády (tzv. velký cyklistický balíček).
  • Změny k začlenění do právě otevřené vyhlášky (především definice pojmů a úprava dopravního značení).

Nové cyklistické značení

Nová vyhláška č. 247/2010 Sb., kterou se mění vyhláška č. 30/2001 Sb. a která začne platit 14. září, je prvním konkrétním výsledkem práce skupiny.  V následujícím textu se zaměřím jen na ty, které se týkají cyklistů.

Největší ohlas měla zřejmě nová doplňková tabulka E12a-b, která dovoluje cyklistům průjezd jednosměrkou v protisměru. Změna přitom není příliš dramatická, cykloobousměrky jsou již nyní v provozu na mnoha místech. Dodatkové tabulky, které průjezd jednosměrkou pro cyklisty umožňovaly, ale vypadaly různě (viz fotogalerie pod článkem) a jejich instalace často narážela na formální nedostatky při schvalování. Vzhled dodatkové tabulky, který je přímo definovaný v zákoně, je tak důležitým podkladem pro projektanty i samotné cyklisty.

 

Nová dodatková tabulka „Povolený směr jízdy cyklistů (č. E 12c) upraví způsob zařazení cyklistů na dvou- a víceproudé komunikaci odlišně od řazení ostatní dopravy. Taková úprava umožní zejména přesunout provoz cyklistů z tzv. vnitřních jízdních pruhů do pravého jízdního pruhu, kde je jejich bezpečnost nesrovnatelně vyš­ší.

 


Ukázka dodatkové tabulky „Povolený směr jízdy cyklistů“.

Další novinkou je dodatková tabulka IS l0e, která umožňuje nepřímé levé odbočení, lidově označované jako „tah koněm“. Tabulka předpokládá instalaci na frekventovaných křižovatkách, kde umožní bezpečné odbočení vlevo pro zranitelné skupiny cyklistů, jako jsou senioři či rodiny s dětmi.

 

„Přejezd pro cyklisty přimknutý k přechodu pro chodce (č. V 8b) podstatně rozšíří možnosti vyznačení přejezdů komunikací pro cyklisty. Dosavadní legislativní úprava totiž vyžadovala pro souběžně vedoucí přechod a přejezd normovou šířku 7,5 m. Pokud se tato úprava „nevešla“, z přejezdu pro cyklisty tak často sešlo. Výsledkem jsou nesmyslně přerušované cyklostezky přechody pro chodce, na kterých by cyklista měl správně sesednout a kolo převést jako chodec. Změna tuto normovou šířku zkrátí zhruba o metr.

 

Piktogramový koridor pro cyklisty (č. V 20) již řada cyklistů důvěrně zná z Prahy, kde se značky cyklistů na silnici objevily před více než rokem. Opatření inspirované zahraničními zkušenostmi vzniklo jako obecně definovaný „nápis na vozovce“.  Cyklistům nezaručuje žádná práva, je však velmi důležitý pro řidiče jako upozornění na existenci a směr pohybu cyklistů. Jak jsme měli možnost sami vyzkoušet na frekventovaných silnicích, řidiči tento prostor respektují s velkým odstupem a jsou na přítomnost cyklistů připraveni. „Cyklopiktokoridor“ bude vyznačen hlavně tam, kde se nevejde vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty s požadovanou normovou šířkou. Legalizace by měla napomoci rozšíření této velmi užitečné značky, která pomáhá psychologicky zvýšit bezpečnost cyklistů.

 

Posledním z nových opatření pro cyklisty je dopravní značka „Konec cyklistické trasy (č. IS 21d).  Význam má hlavně pro zlepšení orientace cykloturistů.

A co dál?

Jak již bylo řečeno, česká legislativa má stále velký dluh vůči cyklistické dopravě. Nová vyhláška je zatím jen příslovečnou vlaštovkou, která by mohla přinést jaro. Část procyklistických řešení, které vyhláška zavádí, již byla nějakým způsobem možná i v předchozích letech. Značky byly ovšem definované jen obecně jako dodatkové tabulky či nápisy na vozovce. V praxi existovalo několik variant jedné značky a pro povolení a instalaci značky často rozhodovalo to, zda zodpovědný pracovník sympatizuje s cyklisty. Jasná definice podoby značek má tak velký význam pro projektanty dopravních řešení a v důsledku i pro cyklisty.

Piktogramy jsou srozumitelné pro každého, takže větší osvětovou kampaň tyto značky ani nepotřebují. Česká republika se ale stále musí vyrovnat s dluhem, který má vůči cyklistům v oblasti legislativy. Závisí nyní na novém ministrovi, zda změnu zákona podpoří.

Další informace ke stažení:

Fotogalerie

Díky dobrému značení lze ošetřit pohyb cyklistů ve všech směrech (příklad je ze švýcarského Bernu). Doplňkové tabulky v cykloobousměrkách mají různou podobu... Vědí cizinci při průjezdu Prahou, co říká tato dodatková tabulka?
Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 04.09.2010
Blogy

Bikepacking španělsky 5.část: Andalusie – Přes Sierru Nevadu do Granady

 ()
Z pouště se přesouváme ke stoupákům Sierry Nevady. Čeká nás nejvýše položená cyklostezka Evropy bez cyklostezky. Část pátá. Probudíme se v jedné z více než 2000 obytných jeskyní, které dělají z Guadixu město s jejich největším počtem v Evropě. O Guadixu slyšelo málo lidí, přestože se nachází jen 60…
Kristina | 02.01.2023

Jak jsem jel okolo Čech

 ()
Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil. Tento závod je ale jiný. Není pevně dána žádná trasa, jen průjezdné body, které pořadatelé vybírají dle různé tématiky (letos to byly rozhledny), a je jen na závodnících, jakou trasu si…
JohnyB | 23.10.2022

Bikepacking španělsky 4.část: Andalusie – z pouště Gorafe na pláž v Cabo de Gata

 ()
Bláto z lesa vymění naše kola za písek z pouště Gorafe a pobřeží v Cabo de Gata. Část čtvrtá. Vyrážíme z motelu u cesty v městečku Baza. Stavíme se nakoupit potraviny spolu s kamionisty a kousek cesty jedeme po Vía Verde de Sierra de Baza (bývalá trať železnice) směrem na poušť Gorafe. Na tuto část…
Kristina | 07.09.2022

Po zaniklých tratích kolem Tirschenreuthu

 ()
V bavorském pohraničí je několik zrušených železničních tratí, na nichž se vybudovaly cyklostezky. Záruka mírného sklonu naláká spoustu cyklistů včetně mě a Rendy. My konkrétně vyrazíme na dvě cyklostezky v okrese Tirschenreuth ve vládním obvodu Horní Falc. Zvolili jsme si třetí červnovou sobotu,…
Guiseppe | 27.08.2022

Bikepacking španělsky 3.část: Andalusie – Sierras de Cazorla, Segura y Las Villa

 ()
Z Castilla-La Mancha přejíždíme do Andalusie a pokračujeme přes největší chráněné území ve Španělsku. Část třetí. V Siles do půlnoci doplňujeme tekutiny v místním pohostinství v parku a následující den nás čeká Sierra de Segura a asi 80 km po CM-412. Po snídani na dětském hřišti provedeme menší…
Kristina | 08.08.2022

O čem se mluví:

Silniční kola Převody na kole před 6 minutami
NEcyklo Ukrajina 15 před 9 minutami
Elektrokola Výběr el. Kola před 13 minutami
Cestování na kole Jaké to bylo 133 dnes v 13:32
Pončo na kolo dnes v 13:16
NEcyklo Optimální solární systém dnes v 12:12
Nejlepší vtip 52 včera v 21:39
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

152 cyklistů (22 přihlášených)

Bikepacking španělsky 5.část: Andalusie – Přes Sierru Nevadu do Granady

Z pouště se přesouváme ke stoupákům Sierry Nevady. Čeká nás nejvýše položená cyklostezka Evropy bez…
Kristina | 02.01.2023

Jak jsem jel okolo Čech

Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil.…
JohnyB | 23.10.2022

Bikepacking španělsky 4.část: Andalusie – z pouště Gorafe na pláž v Cabo de Gata

Bláto z lesa vymění naše kola za písek z pouště Gorafe a pobřeží v Cabo de Gata. Část čtvrtá. Vyrážíme z…
Kristina | 07.09.2022