reklama

Cyklotrasa podél železné opony dostává v Česku konkrétní podobu

Cyklotrasa podél železné opony se má stát třináctou trasou sítě EuroVelo. Na loňský workshop v maďarské Šoproni navázalo jednání zástupců českých krajů minulý týden na brněnském veletrhu Regiontour. Cyklotrasa podél železné opony (Iron Curtain Trail, ICT) ve své délce přibližně 6800 kilometrů prochází napříč celou Evropou, v blízkosti českých hranic přitom vede bezmála 600 km.

Navrhované logo EuroVelo č. 13 podél bývalé železné opony.
Navrhované logo EuroVelo č. 13 podél bývalé železné opony.
Foto: ECF

V loňském roce server NaKole.cz uveřejnil několik článků o výpravách, které vedly po stopách bývalé železné opony. To jsme ovšem ještě netušili, že na spadnutí je projekt nové evropské trasy právě s tímto tématem. V maďarské Šoproni proběhl v prosinci workshop k udržitelné turistice kolem bývalé železné opony. Pořadatelství se ujala Evropská komise spolu s Evropskou cyklistickou federací (ECF), která koordinuje síť mezinárodních cyklotras EuroVelo. Iniciátorem myšlenky je německý europoslanec za Zelené Michael Cramer. Nejde jen o nostalgickou vzpomínku na období studené války, udržitelná turistika znamená nemalý ekonomický přínos pro regiony. „Naše statistiky ukazují, že cyklisté vydají za den více peněz než automobilisté. Původní zažitá představa, že cyklisté jsou ekonomicky slabší a je lepší se orientovat na rodiny s dětmi, je tedy lichá, říká k tomu europoslanec Cramer.

Tuto skutečnost si uvědomují hlavně v Německu a Rakousku, kde vznikají marketingově silné produkty pro cyklisty. Jde zejména o dálkové trasy podél řek, z nichž nejznámější jsou Dunajská a Labská stezka. „Cestovní ruch pro cyklisty je nutné rozvíjet přeshraničně – přes hranice národní a mezinárodní,“ uvedl dolnorakouský expert na cykloturistiku Christian Weienberger. To potvrdila i Darinka Jug na příkladu Drávské stezky v Chorvatsku „Tři sta kilometrů Drávské stezky leží na území pěti krajů, které musí spolupracovat. Teď je do projektu zapojeno již patnáct organizací.

Vytvoření třinácté trasy EuroVelo podél železné opony bude vyžadovat dlouhodobé úsilí. Vůli podpořit tento proces deklaroval Francesco Ianniello, vedoucí jednotky cestovního ruchu z Generálního ředitelství pro podnikání a průmysl Evropské komise. „Cestovní ruch je pro EU velice důležitý a cyklistika je nejlepší způsob udržitelného cestovního ruchu.

Velká část takzvaného Zeleného pásu Evropy (European Green Belt), kterým by měla stezka železné opony procházet, zahrnuje množství národních parků a území s chráněnou přírodou. Právě tyto oblasti nejsou vždy dostatečně rozvinuté a stezka železné opony jim může poskytnout příležitost k ekonomickému rozvoji. „Je důležité podporovat udržitelný cestovní ruch, aby původní podmínky, pro které do lokalit návštěvníci jezdí, nebyly zničeny,“ uvedl Michael Cramer.

V ČR byl realizován projekt Iron Curtain Greenway (Zelené stezky železné opony) občanským sdružením Oživení. V rámci projektu byla vyznačena část trasy na českém území a byly vytvořeny internetové stránky greenbelt.ozi­veni.cz/cz. Stezka vede zčásti po českém území, zčásti po německém a rakouském, několikrát protíná hranice. Po skončení projektu se kontaktním místem pro českou část ICT stala Nadace Partnerství, která chce výše uvedené internetové stránky zpřístupnit prostřednictvím internetového portálu www.greenways.cz, jehož nové provedení připravuje.

Vedení trasy podél česko-německých a česko-rakouských hranic pomalu nabývá konkrétní obrysy. Přispěl k tomu mimo jiné i workshop, který se uskutečnil minulý týden na veletrhu Regiontour. Zatím největší kus práce má za sebou Jihomoravský kraj, přes který prochází řada tematických tras. Po signálkách podél bývalé železné opony vedou například trasy Greenways Praha-Vídeň, některé z Moravských vinařských stezek nebo značené trasy KČT číslo 4, 41 či 48. Stezka železné opony tak bude další trasou, která směřuje po cestách podél českých hranic. Kromě jiného se tak v Brně jednalo i o možných úpravách značení při souběžném vedení více značených tras pro cyklisty.

„Mezinárodní síť stezek EuroVelo není v ČR dosud vyznačena jednotným logem. Značení EuroVelo tras bude předmětem dalšího jednání. Jeho cílem je nastavit pravidla na národní úrovni. Budeme muset spolupracovat na krajské úrovni, abychom byli našim sousedům v zahraničí partnery,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. „Kromě trasy EuroVelo 4, 7 a 9 se jednání bude týkat i připravované trasy 13 podél železné opony,“ dodává.

EuroVelo, síť dálkových evropských cyklotras – je tvořena 12 hlavními trasami s celkovou délkou více 66.000 kilometrů, z nichž je v současnosti na 45.000 km již vyznačeno. Trasy EuroVelo jsou vedeny především po existujcích či plánovaných regionálních a národních cyklotrasách. Trasy EuroVelo jsou označeny bílým číslem v kruhu žlutých hvězdiček na tmavě modrém čtvercovém podkladě. O vedení tras na našem území jsme se zmínili v článku EuroVelo přichází do Česka.

Přečtěte si také:

Fotogalerie

Navrhované logo EuroVelo č. 13 podél bývalé železné opony. Michel Cramer předvedl na schůzce v Šoproni označení stezky EuroVelo 13 kolem železné opony, vlevo Francesco Ianniello. Publikace o Stezce železné opony, kterou v angličtině a němčině vydala Evropská komise a průvodce po stezce německého nakladatelství Esterbauer spolu s logem stezky. Kolonáda na Reistně nedaleko Valtic je jednou ze součástí Lichtenštejnského dědictví. Ležela jen pár metrů od ostnatých drátů. V roce 1989 se zjistilo, že velká část soch zmizela, aby ozdobila zahrady stranických funkcionářů a pohraničníků. Po bývalé signálce, která vede kolem kolonády, dnes jezdí tisíce cykloturistů. Z jízdy podél Greenways Praha-Videň a železné opony. Ukázka značení Iron Curtain Greenway na slovenské straně.
redakce NaKole.cz, s využitím TZ cyklokoordinátora Č, 23.01.2010
Do vaší knihovny
Blogy

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

Pobaltí 2023 - 4. část

 ()
Z Estonska pro změnu zase do Lotyšska Kunda (pardon, ale fakt se tak jmenuje) už leží na pobřeží moře a nedaleko začíná národní park Lahemaa. Ten se vyznačuje ohromnými bludnými kameny ležícími přímo ve vodě. Pro snímky těch největších a nejefektnějších si musíte kousek zajet a potkat se tam s…
Peggy | 13.09.2025

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 56 dnes v 11:04
Co vás zaujalo 288 dnes v 10:58
Covid 24 dnes v 10:38
Nejlepší vtip 56. dnes v 10:03
Jaké to bylo 158 dnes v 09:49
Vyjížďky, srazy, akce LontBent 2025 - říjen dnes v 09:34
NEcyklo VOLBY 2025 dnes v 08:20
Jaké to bylo 157 včera v 14:07
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

206 cyklistů (9 přihlášených)

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych…
Fabulator | 07.10.2025