reklama

Cyklotrasa podél železné opony dostává v Česku konkrétní podobu

Cyklotrasa podél železné opony se má stát třináctou trasou sítě EuroVelo. Na loňský workshop v maďarské Šoproni navázalo jednání zástupců českých krajů minulý týden na brněnském veletrhu Regiontour. Cyklotrasa podél železné opony (Iron Curtain Trail, ICT) ve své délce přibližně 6800 kilometrů prochází napříč celou Evropou, v blízkosti českých hranic přitom vede bezmála 600 km.

Navrhované logo EuroVelo č. 13 podél bývalé železné opony.
Navrhované logo EuroVelo č. 13 podél bývalé železné opony.
Foto: ECF

V loňském roce server NaKole.cz uveřejnil několik článků o výpravách, které vedly po stopách bývalé železné opony. To jsme ovšem ještě netušili, že na spadnutí je projekt nové evropské trasy právě s tímto tématem. V maďarské Šoproni proběhl v prosinci workshop k udržitelné turistice kolem bývalé železné opony. Pořadatelství se ujala Evropská komise spolu s Evropskou cyklistickou federací (ECF), která koordinuje síť mezinárodních cyklotras EuroVelo. Iniciátorem myšlenky je německý europoslanec za Zelené Michael Cramer. Nejde jen o nostalgickou vzpomínku na období studené války, udržitelná turistika znamená nemalý ekonomický přínos pro regiony. „Naše statistiky ukazují, že cyklisté vydají za den více peněz než automobilisté. Původní zažitá představa, že cyklisté jsou ekonomicky slabší a je lepší se orientovat na rodiny s dětmi, je tedy lichá, říká k tomu europoslanec Cramer.

Tuto skutečnost si uvědomují hlavně v Německu a Rakousku, kde vznikají marketingově silné produkty pro cyklisty. Jde zejména o dálkové trasy podél řek, z nichž nejznámější jsou Dunajská a Labská stezka. „Cestovní ruch pro cyklisty je nutné rozvíjet přeshraničně – přes hranice národní a mezinárodní,“ uvedl dolnorakouský expert na cykloturistiku Christian Weienberger. To potvrdila i Darinka Jug na příkladu Drávské stezky v Chorvatsku „Tři sta kilometrů Drávské stezky leží na území pěti krajů, které musí spolupracovat. Teď je do projektu zapojeno již patnáct organizací.

Vytvoření třinácté trasy EuroVelo podél železné opony bude vyžadovat dlouhodobé úsilí. Vůli podpořit tento proces deklaroval Francesco Ianniello, vedoucí jednotky cestovního ruchu z Generálního ředitelství pro podnikání a průmysl Evropské komise. „Cestovní ruch je pro EU velice důležitý a cyklistika je nejlepší způsob udržitelného cestovního ruchu.

Velká část takzvaného Zeleného pásu Evropy (European Green Belt), kterým by měla stezka železné opony procházet, zahrnuje množství národních parků a území s chráněnou přírodou. Právě tyto oblasti nejsou vždy dostatečně rozvinuté a stezka železné opony jim může poskytnout příležitost k ekonomickému rozvoji. „Je důležité podporovat udržitelný cestovní ruch, aby původní podmínky, pro které do lokalit návštěvníci jezdí, nebyly zničeny,“ uvedl Michael Cramer.

V ČR byl realizován projekt Iron Curtain Greenway (Zelené stezky železné opony) občanským sdružením Oživení. V rámci projektu byla vyznačena část trasy na českém území a byly vytvořeny internetové stránky greenbelt.ozi­veni.cz/cz. Stezka vede zčásti po českém území, zčásti po německém a rakouském, několikrát protíná hranice. Po skončení projektu se kontaktním místem pro českou část ICT stala Nadace Partnerství, která chce výše uvedené internetové stránky zpřístupnit prostřednictvím internetového portálu www.greenways.cz, jehož nové provedení připravuje.

Vedení trasy podél česko-německých a česko-rakouských hranic pomalu nabývá konkrétní obrysy. Přispěl k tomu mimo jiné i workshop, který se uskutečnil minulý týden na veletrhu Regiontour. Zatím největší kus práce má za sebou Jihomoravský kraj, přes který prochází řada tematických tras. Po signálkách podél bývalé železné opony vedou například trasy Greenways Praha-Vídeň, některé z Moravských vinařských stezek nebo značené trasy KČT číslo 4, 41 či 48. Stezka železné opony tak bude další trasou, která směřuje po cestách podél českých hranic. Kromě jiného se tak v Brně jednalo i o možných úpravách značení při souběžném vedení více značených tras pro cyklisty.

„Mezinárodní síť stezek EuroVelo není v ČR dosud vyznačena jednotným logem. Značení EuroVelo tras bude předmětem dalšího jednání. Jeho cílem je nastavit pravidla na národní úrovni. Budeme muset spolupracovat na krajské úrovni, abychom byli našim sousedům v zahraničí partnery,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. „Kromě trasy EuroVelo 4, 7 a 9 se jednání bude týkat i připravované trasy 13 podél železné opony,“ dodává.

EuroVelo, síť dálkových evropských cyklotras – je tvořena 12 hlavními trasami s celkovou délkou více 66.000 kilometrů, z nichž je v současnosti na 45.000 km již vyznačeno. Trasy EuroVelo jsou vedeny především po existujcích či plánovaných regionálních a národních cyklotrasách. Trasy EuroVelo jsou označeny bílým číslem v kruhu žlutých hvězdiček na tmavě modrém čtvercovém podkladě. O vedení tras na našem území jsme se zmínili v článku EuroVelo přichází do Česka.

Přečtěte si také:

Fotogalerie

Navrhované logo EuroVelo č. 13 podél bývalé železné opony. Michel Cramer předvedl na schůzce v Šoproni označení stezky EuroVelo 13 kolem železné opony, vlevo Francesco Ianniello. Publikace o Stezce železné opony, kterou v angličtině a němčině vydala Evropská komise a průvodce po stezce německého nakladatelství Esterbauer spolu s logem stezky. Kolonáda na Reistně nedaleko Valtic je jednou ze součástí Lichtenštejnského dědictví. Ležela jen pár metrů od ostnatých drátů. V roce 1989 se zjistilo, že velká část soch zmizela, aby ozdobila zahrady stranických funkcionářů a pohraničníků. Po bývalé signálce, která vede kolem kolonády, dnes jezdí tisíce cykloturistů. Z jízdy podél Greenways Praha-Videň a železné opony. Ukázka značení Iron Curtain Greenway na slovenské straně.
redakce NaKole.cz, s využitím TZ cyklokoordinátora Č, 23.01.2010
Vyzkoušejte
 (CK Nomád)

Spreewald a Lužice na kole

Německo
21.08.2019 - 5 dní
cyklistický
Autobusem
7 490 Kč
 (CK Bondo)

Meklenburská jezera na kole

Německo
21.08.2019 - 6 dní
cyklistický
Autobusem
10 960 Kč
Malebná krajina České Kanady (Jiří Juřík)

Česká Kanada na kole

Česko
23.08.2019 - 5 dní
cyklistický
Vlastní doprava
4 480 Kč
 (CK Bondo)

Šumava na kole: Kvilda

Česko
27.08.2019 - 6 dní
cyklistický
Vlastní doprava
7 640 Kč
 (CK Bondo)

Spreewald na kole

Německo
04.09.2019 - 5 dní
cyklistický
Vlastní doprava
9 510 Kč
Do vaší knihovny

Na kole ke hvězdám

Jiří Grygar a kol.
Průvodce po hvězdárnách a planetáriích
Co to je EBICYKL Tipy na týdenní cykloputování Průvodce po hvězdárnách a planetáriích Astrofyzika RNDr. Jiří Grygara, CSc. není třeba…
349 Kč

Ze života cyklotrempa

Jan Vlasák
Kniha, oceněná za originalitu v soutěži GO KAMERA
Tímto titulem završujeme souborné vydání všech povídání z cest Honzy Vlasáka. Tři cykloturistické a jedna horolezecká kniha dostaly…
299 Kč
Blogy

Být králem na cestě ... 4. Holandsko

 ()
Cesta z frankofonního Bruselu do holandských Flander vede prostě přes arabsky mluvící Střední východ. Přijede-li člověk po dálnici, nemá šanci si toho všimnout, ale na kole je to docela jiné. Krasoduchové by si na mě smlsli, neboť jsem opravdu zažíval pocity nefalšovaného a zarputilého xenofoba.…
Jindra8526 | 10.08.2019

Krkonošemi na kole (2019.07.21. - 07.24.)

 ()
Dlouho jsme s kamarádem Jardou sbírali morální síly na podobný podnik. Nakonec jsme se rozhodli využít volný čas, který se nabízel v tomto termínu mezi prací, hlídáním vnoučat, koček, domácími pracemi a pod... Jistě bychom vymysleli cestu Krkonošemi i na víc dní, jen bychom ji museli zase odkládat…
vlli2 | 29.07.2019

Být králem na cestě... 3. Do Bruselu

 ()
Ven z města světel zase podél kanálu, časně zrána. Na sever, nevábným předměstím Saint-Denis, kde by člověk nechtěl zůstat sám po setmění, tahle část Paříze opravdu za vidění moc nestojí. Naštěstí je neděle, všichni spí, jen u a tam se potácí nějaká postavička či skupinka, která má ještě noc a…
Jindra8526 | 28.07.2019

Být králem na cestě... 2. Do Paříže

 ()
Na snídani ve Strasbourgu je moc brzo, celé město ještě spí. Tady to umím, rovně, pak u mekáče doprava přes park a jsem u kanálu Marna-Rýn, který bude mojí navigací dalších 70 kilometrů. Trochu vystrašeně sleduji oblohu a čekám, kdy se nad obzorem vyloupne ten neúprosný, zářící tyran, ale „zatím…
Jindra8526 | 27.07.2019

Být králem na cestě... 1. Německo

 ()
"Mami, ty plaveš?"Volám překvapeně, když vidím svoji osmdesátiletou matku vrhat se odhodlaně do vln. Co pamatuji, nikdy to neuměla, ve vodě maximálně po pás a nás neustále zaháněla z hloubky."Plavu, už dva roky. Jak jsem byla s tetou Boženkou v Řecku.Řekla jsem si, ty, Jana i Václav jste zaopatření…
Jindra8526 | 25.07.2019

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 83. před 17 minutami
NEcyklo Pobavilo, potěšilo 152 dnes v 15:26
Elektrokola Je Bafang BBS02 750w legalní ? dnes v 15:02
NEcyklo Co vás vytočilo 126 dnes v 01:21
Cestování na kole Itálií ve dvou a nadivoko (7/2019) včera v 17:26
MTB a krosová kola vůle brzdových páček včera v 14:32
NEcyklo Pobavilo, potěšilo 151 včera v 13:49
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

259 cyklistů (17 přihlášených)

Být králem na cestě ... 4. Holandsko

Cesta z frankofonního Bruselu do holandských Flander vede prostě přes arabsky mluvící Střední východ. Přijede…
Jindra8526 | 10.08.2019

Krkonošemi na kole (2019.07.21. - 07.24.)

Dlouho jsme s kamarádem Jardou sbírali morální síly na podobný podnik. Nakonec jsme se rozhodli využít volný…
vlli2 | 29.07.2019

Být králem na cestě... 3. Do Bruselu

Ven z města světel zase podél kanálu, časně zrána. Na sever, nevábným předměstím Saint-Denis, kde by člověk…
Jindra8526 | 28.07.2019