reklama

Po stopách železné opony

Za pár týdnů tomu bude už dvacet let, kdy se začaly stříhat dráty „Železné opony“ na českých hranicích. Symbol nesvobody, svého času střežený pohraničníky s kulomety, nášlapnými minami a elektrickými dráty pod proudem. Dnes je ale tato oblast také zeleným pásem, kde se díky vysídlení zachovaly nádherné kousky přírody. Celkem 2 530 km z německého Lübecku do italského Terstu projeli letos cyklocestovatelé František Šesták a František Hejtmánek.

František Šesták
František Šesták
Foto: František hejtmánek

Zpráva o chystané cestě dorazila do redakce NaKole.cz už na jaře tohoto roku. František Šesták si ve svých 68 letech velmi dobře pamatuje síť hustě rozmístěných tabulek se zákazem vstupu do hraničního pásma, které bylo hlídané rotami pohraniční stráže. „V současné době můžeme volně cestovat kdy a kam se nám chce, ale pamětníci už pomalu zapomínají, někteří obhájci té doby docela rádi. Mladá generace volnost pohybu bere už jako samozřejmost a o drátech železné opony většinou toho moc ani neví,“ řekl o motivu svojí cesty František Šesták. Podle vlastních slov se proto rozhodl svojí cestou oslavit a zároveň připomenout dvacetileté výročí pádu železné opony.

František Šesták má za sebou už několik neuvěřitelných cest. Ve svých šedesáti čtyřech letech se vydal po stopách českého poselstva, které se vydalo v roce 1465 pod vedením Lva z Rožmitálu šířit myšlenku sjednocené Evropy. O dva roky později, ve věku 66 let, si „dal“ legendární transamerickou silnici Route 66 a o rok později Panevropskou cyklotrasu Praha-Paříž.

Oběma cyklistickým veteránům bránila celý život v cestování právě železná opona, která po více než 40 let neprostupně oddělovala země východního a západního bloku. Jak sami říkají, dnes jen dohánějí, co v mládí nemohli absolvovat. Právě letošní 20. výročí bylo hlavní motivací a oslavou, realizovanou pro ně charakteristickým způsobem.

František Šesták a František Hejtmánek se 13. srpna 2009 vydali z nádraží Praha – Holešovice vlakem do Hamburku a odtud dál přes Lübeck do Travemünde. Toto přístavní a lázeňské město na břehu Baltu bylo pro naše cykloturisty začátkem jejich cesty po trase bývalé železné opony.

Po území Německa se pohybovali střídavě po obou stranách bývalých hranic NDR a NSR a to tak, aby mohli poznat co nejvíce zajímavých míst dříve rozděleného Německa. Trasa vedla podél kanálu Lübeck – Labe, asi 80 km cyklostezkami u řeky Labe, pohořím Harz, lesnatým a hornatým Durynskem až do Trojmezí v ašském průsmyku. Na bývalých hranicích obou dříve rozdělených států jsou na mnohých místech ponechány ukázky strážních věží, železných plotů, pamětní kameny atd. Oba cykloturisté cestou potkali také mnoho informačních tabulí s dokumentárními fotografiemi a také viditelnou přípravu na oslavy pádu Berlínské zdi.

Čechách od naplánované jízdy převážně po hraničních signálkách upustili už v Českém lese mezi Aší a Chebem a potom v okolí Dyleně. Pro krosová kola, obtěžkaná 20 kilogramovou zátěží, byly rozbité úseky naprosto nesjízdné. Proto, stejně jako v Německu, využívali souběžných cyklotras, opět poblíž hranic z obou stran. Větší část Šumavy projeli z druhé strany Bavorskem. Na české území se vrátili na Bučině a na signálky se vrátili znovu před Českými Velenicemi. Odtud byly už dobře sjízdné až do NP Podyjí a k hranicím Slovenska.

Jízda Slovenskem vedla rovinami po protipovodňových náspech u řeky Moravy. Trasa byla vynikajícím způsobem značená jako Iron Curtain Greenways. Zajímavé zastávky byly na soutoku řek Moravy a Dyje (Trojmezí Česka, Slovenska a Rakouska) a pod Děvínem na soutoku Moravy a Dunaje, kde je velký památník obětem, kteří zahynuli při pokusech o překročení hranic.

Podél Neziderského jezera poznali cyklisté část RakouskaMaďarsko. Maďarsko svými rovinami, kromě nedohledných vinic s bohatou úrodou, nic mimořádného nenabídlo. Značení cyklotras bylo přehledné a dobré.

Zato Slovinsko předkládalo jeden lepší zážitek než druhý. Hory, nížiny, řeky, upravené vesnice a města, příjemní a pohodoví lidé. Celkový hospodářský rozkvět země byl patrný na každém kroku. Do cíle v italském Terstu dorazili oba Františkové 8. září 2009.

Rekapitulace cesty:

  • Vzdálenost 2.530 km ujeli ve 24 etapách, tj. denní průměr 105,4 km, průměrná rychlost 16,8 km/hod.
  • Nejdelší etapa 137 km ve Slovinsku.
  • V sedlech seděli 154 hodin.
  • Za celou cestu neměli jediný defekt ani žádné technické, zdravotní či jiné problémy.
  • Kromě jednoho dne přívalových deštů v Maďarsku, jeli většinou v teplém, slunečném počasí.
  • Nocovali v kempech ve vlastních stanech.
  • František Šesták celou cestu absolvoval na kole Galaxy Meteor Cross.

Další informace

Osobní stránky F. Šestáka
Aktuality a fotogalerie
TV reportáž o F. Šestákovi
Maják – neprošli – reportáž o jednom zmařeném pokusu překročení státních hranic

Fotogalerie

František Šesták František Šesták Oba cestovatelé v italském Terstu. Na tomto kole absolvoval cestovatel František Šesták celou svoji cestu. Jeho původní kolo, se kterým absolvoval všechny předchozí expedice, mu ukradli ve Štrasburku. Památník v maďarském městě Sopron, kde se 19. srpna 1989 poprvé ukázala trhlina v železné oponě. Takto vypadá povrch naprosté většiny signálek v bývalém NDR. Lepší varianta signálky v NDR.
Kuba Otmar, 18.10.2009
Vyzkoušejte
 (CK Mamut tour)

Rakousko-slovinsko-italské pomezí na kole

Rakousko, Itálie, Slovinsko
20.08.2019 - 6 dní
cyklistický
Autobusem
8 300 Kč 7 990 Kč
 (CK Cyklotur)

Tyrolsko-bavorské pomezí na kole

Rakousko, Německo
20.08.2019 - 6 dní
cyklistický
Autobusem
10 380 Kč
 (CK Eurocykl Herdegen)

Lungau na kole

Rakousko
20.08.2019 - 6 dní
cyklistický
Autobusem
11 900 Kč
 (CK Nomád)

Spreewald a Lužice na kole

Německo
21.08.2019 - 5 dní
cyklistický
Autobusem
7 490 Kč
 (CK Bondo)

Meklenburská jezera na kole

Německo
21.08.2019 - 6 dní
cyklistický
Autobusem
10 960 Kč
Do vaší knihovny

Kolosální cesta ke Koloseu

Milan Martinec
a další cyklocesty po Evropě – Moldavsko, Britské ostrovy, Kurská kosa, Malta
Druhá kniha Milana Martince o jeho cestách na kole Evropou. Milan sice není profesionální cyklocestovatel, ale na kole už ujel 350 000 km,…
299 Kč

Alpský cyklistický pas

Michal Pavlata
ALPEN RADFAHREN REISEPASS / ALPINE CYCLING PASSPORT / LE PASSEPORT CYCLISTE DES ALPES / PASSAPORTO CICLISTICO ALPINO Dáváte si na svých…
100 Kč
Blogy

Valíme na moravu - podruhé

 ()
Jak už jsem kdysi vyprávěl, v Třebíči na Moravě máme jednu příbuzenskou větev, a tak se tam od nás z Klatovska jednou, dvakrát ročně vydáváme. Cesta autem dlouhá asi 250 kilometrů mi dlouho šrotovala v mozkových převodech, až jsem se jednou odhodlal a byla z toho parádní dvoudenní cesta s brašnami.…
JohnyB | 16.08.2019

Být králem na cestě ... 4. Holandsko

 ()
Cesta z frankofonního Bruselu do holandských Flander vede prostě přes arabsky mluvící Střední východ. Přijede-li člověk po dálnici, nemá šanci si toho všimnout, ale na kole je to docela jiné. Krasoduchové by si na mě smlsli, neboť jsem opravdu zažíval pocity nefalšovaného a zarputilého xenofoba.…
Jindra8526 | 10.08.2019

Krkonošemi na kole (2019.07.21. - 07.24.)

 ()
Dlouho jsme s kamarádem Jardou sbírali morální síly na podobný podnik. Nakonec jsme se rozhodli využít volný čas, který se nabízel v tomto termínu mezi prací, hlídáním vnoučat, koček, domácími pracemi a pod... Jistě bychom vymysleli cestu Krkonošemi i na víc dní, jen bychom ji museli zase odkládat…
vlli2 | 29.07.2019

Být králem na cestě... 3. Do Bruselu

 ()
Ven z města světel zase podél kanálu, časně zrána. Na sever, nevábným předměstím Saint-Denis, kde by člověk nechtěl zůstat sám po setmění, tahle část Paříze opravdu za vidění moc nestojí. Naštěstí je neděle, všichni spí, jen u a tam se potácí nějaká postavička či skupinka, která má ještě noc a…
Jindra8526 | 28.07.2019

Být králem na cestě... 2. Do Paříže

 ()
Na snídani ve Strasbourgu je moc brzo, celé město ještě spí. Tady to umím, rovně, pak u mekáče doprava přes park a jsem u kanálu Marna-Rýn, který bude mojí navigací dalších 70 kilometrů. Trochu vystrašeně sleduji oblohu a čekám, kdy se nad obzorem vyloupne ten neúprosný, zářící tyran, ale „zatím…
Jindra8526 | 27.07.2019

O čem se mluví:

NEcyklo Mrtví diskuze dnes v 01:00
Co vás zaujalo 214. včera v 23:59
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 83. včera v 22:58
NEcyklo Nejlepší vtip 41 včera v 22:35
Vyjížďky, srazy, akce Beskydování 2019 včera v 22:31
Lehokola Homebuilders lehokol 12 včera v 21:58
Vyjížďky, srazy, akce Moravské pole 2019 včera v 21:54
Na bicykli k susedom 2019 včera v 18:24
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

177 cyklistů (4 přihlášení)

Valíme na moravu - podruhé

Jak už jsem kdysi vyprávěl, v Třebíči na Moravě máme jednu příbuzenskou větev, a tak se tam od nás z…
JohnyB | 16.08.2019

Být králem na cestě ... 4. Holandsko

Cesta z frankofonního Bruselu do holandských Flander vede prostě přes arabsky mluvící Střední východ. Přijede…
Jindra8526 | 10.08.2019

Krkonošemi na kole (2019.07.21. - 07.24.)

Dlouho jsme s kamarádem Jardou sbírali morální síly na podobný podnik. Nakonec jsme se rozhodli využít volný…
vlli2 | 29.07.2019