reklama

Po stopách železné opony

Za pár týdnů tomu bude už dvacet let, kdy se začaly stříhat dráty „Železné opony“ na českých hranicích. Symbol nesvobody, svého času střežený pohraničníky s kulomety, nášlapnými minami a elektrickými dráty pod proudem. Dnes je ale tato oblast také zeleným pásem, kde se díky vysídlení zachovaly nádherné kousky přírody. Celkem 2 530 km z německého Lübecku do italského Terstu projeli letos cyklocestovatelé František Šesták a František Hejtmánek.

František Šesták
František Šesták
Foto: František hejtmánek

Zpráva o chystané cestě dorazila do redakce NaKole.cz už na jaře tohoto roku. František Šesták si ve svých 68 letech velmi dobře pamatuje síť hustě rozmístěných tabulek se zákazem vstupu do hraničního pásma, které bylo hlídané rotami pohraniční stráže. „V současné době můžeme volně cestovat kdy a kam se nám chce, ale pamětníci už pomalu zapomínají, někteří obhájci té doby docela rádi. Mladá generace volnost pohybu bere už jako samozřejmost a o drátech železné opony většinou toho moc ani neví,“ řekl o motivu svojí cesty František Šesták. Podle vlastních slov se proto rozhodl svojí cestou oslavit a zároveň připomenout dvacetileté výročí pádu železné opony.

František Šesták má za sebou už několik neuvěřitelných cest. Ve svých šedesáti čtyřech letech se vydal po stopách českého poselstva, které se vydalo v roce 1465 pod vedením Lva z Rožmitálu šířit myšlenku sjednocené Evropy. O dva roky později, ve věku 66 let, si „dal“ legendární transamerickou silnici Route 66 a o rok později Panevropskou cyklotrasu Praha-Paříž.

Oběma cyklistickým veteránům bránila celý život v cestování právě železná opona, která po více než 40 let neprostupně oddělovala země východního a západního bloku. Jak sami říkají, dnes jen dohánějí, co v mládí nemohli absolvovat. Právě letošní 20. výročí bylo hlavní motivací a oslavou, realizovanou pro ně charakteristickým způsobem.

František Šesták a František Hejtmánek se 13. srpna 2009 vydali z nádraží Praha – Holešovice vlakem do Hamburku a odtud dál přes Lübeck do Travemünde. Toto přístavní a lázeňské město na břehu Baltu bylo pro naše cykloturisty začátkem jejich cesty po trase bývalé železné opony.

Po území Německa se pohybovali střídavě po obou stranách bývalých hranic NDR a NSR a to tak, aby mohli poznat co nejvíce zajímavých míst dříve rozděleného Německa. Trasa vedla podél kanálu Lübeck – Labe, asi 80 km cyklostezkami u řeky Labe, pohořím Harz, lesnatým a hornatým Durynskem až do Trojmezí v ašském průsmyku. Na bývalých hranicích obou dříve rozdělených států jsou na mnohých místech ponechány ukázky strážních věží, železných plotů, pamětní kameny atd. Oba cykloturisté cestou potkali také mnoho informačních tabulí s dokumentárními fotografiemi a také viditelnou přípravu na oslavy pádu Berlínské zdi.

Čechách od naplánované jízdy převážně po hraničních signálkách upustili už v Českém lese mezi Aší a Chebem a potom v okolí Dyleně. Pro krosová kola, obtěžkaná 20 kilogramovou zátěží, byly rozbité úseky naprosto nesjízdné. Proto, stejně jako v Německu, využívali souběžných cyklotras, opět poblíž hranic z obou stran. Větší část Šumavy projeli z druhé strany Bavorskem. Na české území se vrátili na Bučině a na signálky se vrátili znovu před Českými Velenicemi. Odtud byly už dobře sjízdné až do NP Podyjí a k hranicím Slovenska.

Jízda Slovenskem vedla rovinami po protipovodňových náspech u řeky Moravy. Trasa byla vynikajícím způsobem značená jako Iron Curtain Greenways. Zajímavé zastávky byly na soutoku řek Moravy a Dyje (Trojmezí Česka, Slovenska a Rakouska) a pod Děvínem na soutoku Moravy a Dunaje, kde je velký památník obětem, kteří zahynuli při pokusech o překročení hranic.

Podél Neziderského jezera poznali cyklisté část RakouskaMaďarsko. Maďarsko svými rovinami, kromě nedohledných vinic s bohatou úrodou, nic mimořádného nenabídlo. Značení cyklotras bylo přehledné a dobré.

Zato Slovinsko předkládalo jeden lepší zážitek než druhý. Hory, nížiny, řeky, upravené vesnice a města, příjemní a pohodoví lidé. Celkový hospodářský rozkvět země byl patrný na každém kroku. Do cíle v italském Terstu dorazili oba Františkové 8. září 2009.

Rekapitulace cesty:

  • Vzdálenost 2.530 km ujeli ve 24 etapách, tj. denní průměr 105,4 km, průměrná rychlost 16,8 km/hod.
  • Nejdelší etapa 137 km ve Slovinsku.
  • V sedlech seděli 154 hodin.
  • Za celou cestu neměli jediný defekt ani žádné technické, zdravotní či jiné problémy.
  • Kromě jednoho dne přívalových deštů v Maďarsku, jeli většinou v teplém, slunečném počasí.
  • Nocovali v kempech ve vlastních stanech.
  • František Šesták celou cestu absolvoval na kole Galaxy Meteor Cross.

Další informace

Osobní stránky F. Šestáka
Aktuality a fotogalerie
TV reportáž o F. Šestákovi
Maják – neprošli – reportáž o jednom zmařeném pokusu překročení státních hranic

Fotogalerie

František Šesták František Šesták Oba cestovatelé v italském Terstu. Na tomto kole absolvoval cestovatel František Šesták celou svoji cestu. Jeho původní kolo, se kterým absolvoval všechny předchozí expedice, mu ukradli ve Štrasburku. Památník v maďarském městě Sopron, kde se 19. srpna 1989 poprvé ukázala trhlina v železné oponě. Takto vypadá povrch naprosté většiny signálek v bývalém NDR. Lepší varianta signálky v NDR.
Kuba Otmar, 18.10.2009
Vyzkoušejte
 (CK Sunbike)
zimní
Autobusem
7 690 Kč
Göstling-Hochkar (Hochkar Sport GmbH)

Göstling – Hochkar

Rakousko
15.02.2020 - 1 den
zimní
Autobusem
1 870 Kč
 (Ruda Růžička, CK Kudrna)

Běžkování v Dolomitech

Itálie
18.02.2020 - 6 dní
zimní
Autobusem
8 600 Kč
 (CK Sunbike)
zimní
Autobusem
5 990 Kč
Göstling-Hochkar (Hochkar Sport GmbH)

Göstling – Hochkar

Rakousko
22.02.2020 - 1 den
zimní
Autobusem
1 870 Kč
Do vaší knihovny

Každý kopec bere … DECH

Milan Silný
Výborná inspirace k výletům na nejzajímavější české a příhraniční kopce.
Pátá kniha autora a volné pokračování jeho knih: Každý kopec má své ... NEJ Každý kopec stojí za ... TO Každý kopec se zvedá ... VÝŠ Víte…
349 Kč

Ze života cyklotrempa

Jan Vlasák
Kniha, oceněná za originalitu v soutěži GO KAMERA
Tímto titulem završujeme souborné vydání všech povídání z cest Honzy Vlasáka. Tři cykloturistické a jedna horolezecká kniha dostaly…
299 Kč
Blogy

Západní Evropou s dětmi aneb od Severního moře ke Středozemnímu - část 1.

 ()
část první, Německo a Holandsko "A kolik tam bude McDonaldů?" zeptaly se děti, když jsme je seznámili s plánem letní dovolené. Víťa (11 let) a Šárka (9 let). Začíná být čím dál těžší je pro něco nadchnout. Jenomže už vědí, že když se chtějí vykoupat v moři, musí si k němu dojet na kole. Tentokrát…
Peggy | 16.01.2020

Cesta okolo Krkonoš za Krakonošem 2019

 ()
Loni jsme jeli ve dvojku Orlické hory, tak jsem si říkal, že bychom se mohli posunout kousek na západ. Krkonoše. Slovo vzbuzující respekt. Podhůří Krkonoš zní lépe. Ještě naplánovat trasu, která by byla schůdná pro Petru a logisticky zvládnutelná. Vlak taky nejede všude. Start je jasný. Zlínský…
ondrapisklak | 18.12.2019

Putování na posvátnou horu

 ()
Den 1. Čtvrtek, 18. července 2019 ráno nakládám na kolo brašny narvané k prasknutí a k tomu i malý stan. Počasí se tváří celkem příznivě, teplota dvanáct stupňů, nebe skoro jasné. V půl osmé opouštím rodné městečko sám a mám podivně dobrou náladu, jak už dlouho ne. Hlava čistá, prázdná, jako bych…
JohnyB | 14.12.2019

Expedice Česká Kanada 118

Sakra, proč vlastně jedeme po ose, když nás předjíždí vlak? Napadlo mě, před Ždírcem, když se okolo nás po souběžně vedené železnici přehnala krásná nová souprava osobního vlaku. A hned jsem si odpověděl. Protože ještě vloni tady jezdili klasické vagony a nastupovat do vlaku s kolem po schůdkách…
Stanley58 | 08.10.2019

Být králem na cestě ... 6. NDR

 ()
Budou to už dva měsíce, a stále jsem nedopsal své vyprávění o poslední části cesty.Nedokážu, jako třeba Peggy, sepsat to po pár měsících, prostě staré zážitky vytlačí nové, z paměti se vytrácí detaily a zůstane jen něco jako „pocit".A tím pocitem z posledních etap je zklamání, únava, bolest a…
Jindra8526 | 04.10.2019

O čem se mluví:

Vyjížďky, srazy, akce Galasova cyklojízda č.285 dnes v 02:12
Technické rady Nylonová plachtovina - kde ji sehnat? včera v 22:12
Vyjížďky, srazy, akce Novoroční vycházka včera v 20:57
Lehokola kmx k3 včera v 20:12
Cestování na kole Alpe Adria včera v 17:39
Vyjížďky, srazy, akce Sraz lehokol Polsko včera v 14:16
Chci vylepšit NaKole.cz I mne už sere! 23.01.2020
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

190 cyklistů (2 přihlášení)

Západní Evropou s dětmi aneb od Severního moře ke Středozemnímu - část 1.

část první, Německo a Holandsko "A kolik tam bude McDonaldů?" zeptaly se děti, když jsme je seznámili s…
Peggy | 16.01.2020

Cesta okolo Krkonoš za Krakonošem 2019

Loni jsme jeli ve dvojku Orlické hory, tak jsem si říkal, že bychom se mohli posunout kousek na západ.…
ondrapisklak | 18.12.2019

Putování na posvátnou horu

Den 1. Čtvrtek, 18. července 2019 ráno nakládám na kolo brašny narvané k prasknutí a k tomu i malý stan.…
JohnyB | 14.12.2019