reklama

Podél železné opony ze Šoproně do Štrasburku

V těchto dnech projíždí Českem propagačníjízda pod názvem Naturathlon 2009. Na trase podél bývalé železné opony připomíná skupina sportovců ze šesti evropských zemí, abychom nezapomínali chránit jedinečné přírodní bohatství, které vzniklo v pásu podél hranic. Redakce NaKole.cz má v pelotonu svého zástupce.

Zástupce pelotonu přebírá v Šopronu memorandum za ochranu zeleného pásu, aby jej předala ve Štrasburku v Evropském parlamentu. Zleva ministr životního prostředí Maďarska Imre Szabó, ministr životního prostředí Rakouska Niki Berlakovich, redakce NaKole.cz
Zástupce pelotonu přebírá v Šopronu memorandum za ochranu zeleného pásu, aby jej předala ve Štrasburku v Evropském parlamentu. Zleva ministr životního prostředí Maďarska Imre Szabó, ministr životního prostředí Rakouska Niki Berlakovich, redakce NaKole.cz
Foto: Naturathlon

Šlapu jako o život a přemýšlím, jak dlouho mi ještě vystačí dech. Německý hromotluk, který jede přede mnou, mi dává znamení. Mám se ho chytit, pomůže mi zvládnout kopec, který je přede mnou. Vůdci skupiny zpomalují. Vědí, že slabší nemají šanci zvládnout vysoké tempo. Do cíle dnešní etapy musíme dorazit všichni společně. Není to závod, je to Naturathlon.

Co je Naturathlon

Letošní rok se tato akce koná už pošesté. Každoročně jej organizuje Německá spolková agentura pro ochranu přírody (Bundesamt für Naturschutz). Letošním hlavním tématem je Green Belt – zelený pás národních parků, rezervací a jedinečných přírodních oblastí, který se táhne ze severu na jih Evropy přes Finsko a Skandinávii, Německo přes Čechy, Rakousko a Maďarsko až do Řecka. Šest zemí (Česko, Německo, Rakousko, Slovensko, Maďarsko a Slovinsko) má své zástupce v pelotonu, který denně ujede průměrně 140 km. Ze Sopronu v blízkosti maďarsko-slovinsko-rakouské hranice směřujeme do Štrasburku, sídla Evropského parlamentu. Europoslancům tu předáme memorandum za ochranu zeleného pásu Evropy.

Není náhodou, že „zelené bohatství“ se zachovalo hlavně v pásu podél bývalé železné opony. Hranice mezi západním a východním blokem na 40 let rozdělily Evropu. Ostnaté dráty, strážnice, pohraničníci s nabitými kulomety. Mnoho vesnic zaniklo, prostor se vylidnil. Uvolněné místo zaplnila divoká příroda. Podél bývalé železné opony tak vede trasa, která spojuje přírodní rezervace na obou stranách hranice. Dvacetileté výročí pádu železné opony je druhým hlavním tématem naší jízdy.

Green Belt v Česku

Součástí evropského projektu Green Belt jsou i dva české národní parky – Šumava a Podyjí. Z celkových dvanácti dnů jsme v Česku strávili asi třetinu. Peloton sledoval po celou dobu naši jižní hranici, od lužních lesů podél řeky Moravy, přes Valtice a Mikulov až do Podyjí. Jen zdálky jsme zahlédli bělavé svahy Pálavy a vzápětí jsme přes známou vinici Šobes vjeli na strmé svahy podél řeky Dyje. Viděli jsme viničné svahy v okolí Znojma, projeli Slavonicemi a přes Českou Kanadu a Lipno směřujeme do nejzápadnějšího výběžku Čech v Aši.

Akce se těší obrovskému zájmu médií – peloton postupně přijeli pozdravit ministři životního prostředí Maďarska, Rakouska a Německa. Na startovní místo v Šoproni přijela dokonce německá kancléřka Angela Merkelová. Večírek se konal na místě, kde se před dvaceti lety podařilo poprvé prolomit železnou oponu. V srpnu 1989 se tu konalo setkání, které se do historie zapsalo jako „Panevropský piknik“. Skupina maďarských disidentů připravila letáky a rozdala je převážně východoněmeckým turistům v okolí Balatonu. Na místě se tak 19. srpna 1989 sešlo několik tisíc lidí, kteří zaútočili na ostnaté dráty. Zhruba šesti stům lidí se podařilo prolomit bránu a utéct překvapeným pohraničníkům do Rakouska. I když následovaly represe a mezinárodní jednání, tato akce zahájila celoevropský pád železné opony.

V kontextu obrovské publicity, kterou má akce v Rakousku nebo Německu, trochu překvapí nezájem českých médií. Na setkání s německým ministrem životního prostředí Sigmarem Gabrielem, které se odehrálo na česko-německých hranicích v Bavorské Rudě (Bayerische Eisenstein), jsme napočítali jedinou novinářku z internetového portálu plzenskonakole­.cz. Zahlédli jsme tu také několik strážců Národního parku Šumava a to bylo vše. Společně s námi jede vlastní televizní štáb, který dokumentuje jízdu den po dni. Video a fotografické záznamy každého dne je možné najít na stránkách Naturathlonu.

Na cestě

Němci nezapřou svou důkladnost. Celý program je připravený do posledního puntíku, každý den dostáváme itinerář, který se večer vyhodnocuje. Jsme rozděleni do skupin, které každý den nominují své „giganty“ – jezdce, kteří absolvují celou trasu na kolech. Zbytek se potom věnuje celý den jiným sportovním aktivitám, ať už je to jízda na koních, lezení po skalách nebo v Německu nesmírně populární chůze s hůlkami Nordic Walking.

Na část Naturathlonu se připojila také prezidentka německé Agentury pro ochranu přírody Beate Jessel. Na cestě Bavorským lesem jsem jí stačila položit i několik otázek:

Vaše agentura organizuje propagační jízdu sportovců pod názvem Naturathlon. Jak stará je jeho historie?

V roce 2004 jsme se rozhodli připravit akci, která by spojovala sportovní aktivity a ochranu přírody a ukázala, že tyto dvě věci lze spojit dohromady. Letos se Naturathlon koná už pošesté.

V České republice mnoho lidí nevěří, že by se mohlo podařit spojit sportovní aktivity a ochrana přírody. Jízda na kole v lese poškozuje kořenový systém, přítomnost lidí zase může rušit hnízdící ptáky a zvířata. Máte nějaký konkrétní příklad takového fungujícího spojení?

Především musím říci, že vždy záleží na místních podmínkách, je obtížné vyjadřovat se k tomu obecně. Záleží na tom, jak a kde jsou vyznačené stezky, které mohou lidé využívat ke sportu. Příkladem toho, že to fungovat může, je Pfunges-Burgweiler Reich v jižní části Německa. Vyznačili tu síť značených tras, které mohou návštěvníci používat. Dlouhodobě ale není možné vylučovat sportovce z přírody.

Podle čeho jste naplánovali trasu, kterou peloton absolvuje?

Naturathlon má letos dvě hlavní témata. První z nich je železná opona – letošní rok si připomeneme dvacetileté výročí jejího pádu. Trasa Naturathlonu odstartovala v maďarské Šoproni, kde se v létě 1989 konal tzv. Panevropský piknik. Sešlo se tu velké množství lidí z bývalého východního Německa, zaútočili na hraniční bránu a okolo šesti set z nich přeběhlo do Rakouska. Šoproň byla prvním místem východního bloku, kde povolila železná opona.
Peloton Naturathlonu kopíruje bývalou železnou oponu a zároveň sleduje „Green Belt“ – zelený pás přírodních rezervací a národních parků. V Německu máme 140 km tohoto zeleného pásu, jeho celková délka je okolo 1200 km a spojuje 23 zemí. Jeho ochrana je mezinárodní záležitostí, a proto je Naturathlon také vyjádřením podpory tomuto zelenému pásu. Cíl trasy je ve Štrasburku, sídle Evropského parlamentu. Peloton veze s sebou memorandum za ochranu zeleného pásu, které cestou podepisuje mnoho lidí.

Děláte vy osobně nějaký sport?

Mám jednoho koně a moc ráda na něm jezdím. Starost o koně mi zabere většinu volného času.

Děkuji za vase odpovědi.

Další informace:

Koordinátor evropského zeleného pásu IUCN
Koordinátor Green Belt pro střední Evropu
Naturathlon 2009

Fotogalerie

Zástupce pelotonu přebírá v Šopronu memorandum za ochranu zeleného pásu, aby jej předala ve Štrasburku v Evropském parlamentu. Zleva ministr životního prostředí Maďarska Imre Szabó, ministr životního prostředí Rakouska Niki Berlakovich, redakce NaKole.cz Peloton před odpočívkou na trase Praha-Vídeň Naturathlon na náměstí ve Slavonicích Green Belt vede ze severu Evropy až k Černému a Jaderskému moři. Před startem etapy na hranicích ve Stožci Na česko-německém pomezí v obci Bayerische Eisenstein jsme se setkali s německým ministrem životního prostředí Sigmarem Gabrielem (druhý zleva) V Bavorské Rudě (Bayerische Eisenstein) V Bavorské Rudě (Bayerische Eisenstein) V Bavorské Rudě (Bayerische Eisenstein) V Bavorské Rudě (Bayerische Eisenstein)
redakce NaKole.cz, 25.08.2009
Vyzkoušejte
 (CK Eurocykl Herdegen)

Okolí Mosely na kole

Německo
09.07.2019 - 7 dní
cyklistický
Autobusem
14 900 Kč
 (CK Nomád)

Porýním za vínem, hrady a romantikou

Německo
10.07.2019 - 6 dní
cyklistický
Autobusem
8 390 Kč
 (CK Mamut tour)

Bavorsko na kole

Německo
11.07.2019 - 4 dny
cyklistický
Autobusem
7 750 Kč
 (CK Cyklotur)

Bavorskem na kole

Německo
11.07.2019 - 4 dny
cyklistický
Autobusem
5 940 Kč
 (CK Frčíme)

Vídeň na kole a inlinech

Rakousko
20.07.2019 - 1 den
In-line skating
Autobusem
790 Kč
Do vaší knihovny

Cyklistické maso v české kotlině

Milan Silný
Čtvrtá kniha Milana Silného pojednává o nejdelších, nejdobrodružnějších a možná i nejúchylnějších cyklistických akcích v ČR
Ve světě se jezdí spousta extrémních cyklistických akcí. I u nás se jezdí závody, které dávají lidskému životu jiný rozměr, závody, při …
389 Kč

Kolo sny a dobrodružství

Radim Jebavý a David Novotný
aneb Výzva i pro Dominátora
Věděli jste, že legendární hokejový brankář Dominik Hašek (Dominátor), nejúspěšnější gólman naší historie, olympijský vítěz z Nagana a…
349 Kč
Blogy

Za ruskou a borůvkami – trek národním parkem Urho Kekkonen

 ()
Národní park Urha Kekkonena /Národní park Urho Kekkonen/ Národní park Urha Kekkonena /finsky Urho Kekkosen kansallispuisto/ je chráněná oblast kategorie IV dle klasifikace Mezinárodního svazu ochrany přírody. Nachází se v severofinské provincii Laponsko, na katastru sídel Savukoski, Sodankylä a…
šíp | 11.06.2019

Brecon Beacons – Velikonoce na horách (2019)

 ()
No na horách – nejvyšší kopec má jen necelých 900 m, takže spíš taková Českomoravská krabatina než Krkonoše. Ale to vůbec nevadí, navíc díky průchodnějšímu terénu se tu dá s kolem dobře drandit i po travnatých svazích a hřebenech. Tentokrát však Čerta výjimečně na kamzičí stezky hrkat nehodlám – …
cyklo-poustevnik | 24.05.2019

Expedice Polsko 2018 – boj se severním větrem

 ()
Pro letošní expedici jsme si vybrali cestu k moři po známé cyklomagistrále Odra - Nisa. Fogin s Čívrsem, i když tady jsou už půl století, ještě neviděli moře, tak je potřeba to napravit. Minulý rok jeli samy dva Aš - Zlín po jižní hranici naší republiky a vzhledem k tomu že kilometráž měla být…
ondrapisklak | 24.05.2019

První dobrodružství v sedle

 ()
Asi málokdo dokáže zapomenout na své první větší cyklistické dobrodružství. I já si to své velmi dobře pamatuji - možná i proto, že to není zase tak strašně dávno, ale přeci jen od té doby třináctkrát sníh zasypal hory, třináctkrát odkvetly lípy a třináctkrát vlaštovky přilétly z teplých krajin.…
JohnyB | 16.05.2019

Cesta z města (ba i z vesnice) aneb West Highland Way romantiky zbavená

 ()
Před několika lety jsem byla se svojí maminkou na poznávacím (a velmi drahém) zájezdu do Skotska. Za čtyři dny nás povozili po všech výrazných pamětihodnostech a zejména v místech, kde nám bylo dopřáno ze silničního odpočívadla se pár minut pokochat výhledy do přírody, ve mně uzrálo přesvědčení, že…
Ifča | 12.05.2019

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 82. včera v 23:26
NEcyklo Pobavilo, potěšilo 150. včera v 23:11
Co vás zaujalo 212 včera v 23:05
Technické rady Lehký vařič na propichovací kartuše včera v 22:38
NEcyklo Jaký skútr? :-) včera v 21:08
Elektrokola Simulátor pro BBS02 a BBSHD včera v 18:34
Cestovní a městská kola Koupit řidičský průkaz včera v 17:51
Cestování na kole Buy American passport online včera v 17:48
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

235 cyklistů (14 přihlášených)

Za ruskou a borůvkami – trek národním parkem Urho Kekkonen

Národní park Urha Kekkonena /Národní park Urho Kekkonen/ Národní park Urha Kekkonena /finsky Urho Kekkosen…
šíp | 11.06.2019

Brecon Beacons – Velikonoce na horách (2019)

No na horách – nejvyšší kopec má jen necelých 900 m, takže spíš taková Českomoravská krabatina než Krkonoše.…
cyklo-poustevnik | 24.05.2019

Expedice Polsko 2018 – boj se severním větrem

Pro letošní expedici jsme si vybrali cestu k moři po známé cyklomagistrále Odra - Nisa. Fogin s Čívrsem, i…
ondrapisklak | 24.05.2019