reklama

Podél železné opony ze Šoproně do Štrasburku

V těchto dnech projíždí Českem propagačníjízda pod názvem Naturathlon 2009. Na trase podél bývalé železné opony připomíná skupina sportovců ze šesti evropských zemí, abychom nezapomínali chránit jedinečné přírodní bohatství, které vzniklo v pásu podél hranic. Redakce NaKole.cz má v pelotonu svého zástupce.

Zástupce pelotonu přebírá v Šopronu memorandum za ochranu zeleného pásu, aby jej předala ve Štrasburku v Evropském parlamentu. Zleva ministr životního prostředí Maďarska Imre Szabó, ministr životního prostředí Rakouska Niki Berlakovich, redakce NaKole.cz
Zástupce pelotonu přebírá v Šopronu memorandum za ochranu zeleného pásu, aby jej předala ve Štrasburku v Evropském parlamentu. Zleva ministr životního prostředí Maďarska Imre Szabó, ministr životního prostředí Rakouska Niki Berlakovich, redakce NaKole.cz
Foto: Naturathlon

Šlapu jako o život a přemýšlím, jak dlouho mi ještě vystačí dech. Německý hromotluk, který jede přede mnou, mi dává znamení. Mám se ho chytit, pomůže mi zvládnout kopec, který je přede mnou. Vůdci skupiny zpomalují. Vědí, že slabší nemají šanci zvládnout vysoké tempo. Do cíle dnešní etapy musíme dorazit všichni společně. Není to závod, je to Naturathlon.

Co je Naturathlon

Letošní rok se tato akce koná už pošesté. Každoročně jej organizuje Německá spolková agentura pro ochranu přírody (Bundesamt für Naturschutz). Letošním hlavním tématem je Green Belt – zelený pás národních parků, rezervací a jedinečných přírodních oblastí, který se táhne ze severu na jih Evropy přes Finsko a Skandinávii, Německo přes Čechy, Rakousko a Maďarsko až do Řecka. Šest zemí (Česko, Německo, Rakousko, Slovensko, Maďarsko a Slovinsko) má své zástupce v pelotonu, který denně ujede průměrně 140 km. Ze Sopronu v blízkosti maďarsko-slovinsko-rakouské hranice směřujeme do Štrasburku, sídla Evropského parlamentu. Europoslancům tu předáme memorandum za ochranu zeleného pásu Evropy.

Není náhodou, že „zelené bohatství“ se zachovalo hlavně v pásu podél bývalé železné opony. Hranice mezi západním a východním blokem na 40 let rozdělily Evropu. Ostnaté dráty, strážnice, pohraničníci s nabitými kulomety. Mnoho vesnic zaniklo, prostor se vylidnil. Uvolněné místo zaplnila divoká příroda. Podél bývalé železné opony tak vede trasa, která spojuje přírodní rezervace na obou stranách hranice. Dvacetileté výročí pádu železné opony je druhým hlavním tématem naší jízdy.

Green Belt v Česku

Součástí evropského projektu Green Belt jsou i dva české národní parky – Šumava a Podyjí. Z celkových dvanácti dnů jsme v Česku strávili asi třetinu. Peloton sledoval po celou dobu naši jižní hranici, od lužních lesů podél řeky Moravy, přes Valtice a Mikulov až do Podyjí. Jen zdálky jsme zahlédli bělavé svahy Pálavy a vzápětí jsme přes známou vinici Šobes vjeli na strmé svahy podél řeky Dyje. Viděli jsme viničné svahy v okolí Znojma, projeli Slavonicemi a přes Českou Kanadu a Lipno směřujeme do nejzápadnějšího výběžku Čech v Aši.

Akce se těší obrovskému zájmu médií – peloton postupně přijeli pozdravit ministři životního prostředí Maďarska, Rakouska a Německa. Na startovní místo v Šoproni přijela dokonce německá kancléřka Angela Merkelová. Večírek se konal na místě, kde se před dvaceti lety podařilo poprvé prolomit železnou oponu. V srpnu 1989 se tu konalo setkání, které se do historie zapsalo jako „Panevropský piknik“. Skupina maďarských disidentů připravila letáky a rozdala je převážně východoněmeckým turistům v okolí Balatonu. Na místě se tak 19. srpna 1989 sešlo několik tisíc lidí, kteří zaútočili na ostnaté dráty. Zhruba šesti stům lidí se podařilo prolomit bránu a utéct překvapeným pohraničníkům do Rakouska. I když následovaly represe a mezinárodní jednání, tato akce zahájila celoevropský pád železné opony.

V kontextu obrovské publicity, kterou má akce v Rakousku nebo Německu, trochu překvapí nezájem českých médií. Na setkání s německým ministrem životního prostředí Sigmarem Gabrielem, které se odehrálo na česko-německých hranicích v Bavorské Rudě (Bayerische Eisenstein), jsme napočítali jedinou novinářku z internetového portálu plzenskonakole­.cz. Zahlédli jsme tu také několik strážců Národního parku Šumava a to bylo vše. Společně s námi jede vlastní televizní štáb, který dokumentuje jízdu den po dni. Video a fotografické záznamy každého dne je možné najít na stránkách Naturathlonu.

Na cestě

Němci nezapřou svou důkladnost. Celý program je připravený do posledního puntíku, každý den dostáváme itinerář, který se večer vyhodnocuje. Jsme rozděleni do skupin, které každý den nominují své „giganty“ – jezdce, kteří absolvují celou trasu na kolech. Zbytek se potom věnuje celý den jiným sportovním aktivitám, ať už je to jízda na koních, lezení po skalách nebo v Německu nesmírně populární chůze s hůlkami Nordic Walking.

Na část Naturathlonu se připojila také prezidentka německé Agentury pro ochranu přírody Beate Jessel. Na cestě Bavorským lesem jsem jí stačila položit i několik otázek:

Vaše agentura organizuje propagační jízdu sportovců pod názvem Naturathlon. Jak stará je jeho historie?

V roce 2004 jsme se rozhodli připravit akci, která by spojovala sportovní aktivity a ochranu přírody a ukázala, že tyto dvě věci lze spojit dohromady. Letos se Naturathlon koná už pošesté.

V České republice mnoho lidí nevěří, že by se mohlo podařit spojit sportovní aktivity a ochrana přírody. Jízda na kole v lese poškozuje kořenový systém, přítomnost lidí zase může rušit hnízdící ptáky a zvířata. Máte nějaký konkrétní příklad takového fungujícího spojení?

Především musím říci, že vždy záleží na místních podmínkách, je obtížné vyjadřovat se k tomu obecně. Záleží na tom, jak a kde jsou vyznačené stezky, které mohou lidé využívat ke sportu. Příkladem toho, že to fungovat může, je Pfunges-Burgweiler Reich v jižní části Německa. Vyznačili tu síť značených tras, které mohou návštěvníci používat. Dlouhodobě ale není možné vylučovat sportovce z přírody.

Podle čeho jste naplánovali trasu, kterou peloton absolvuje?

Naturathlon má letos dvě hlavní témata. První z nich je železná opona – letošní rok si připomeneme dvacetileté výročí jejího pádu. Trasa Naturathlonu odstartovala v maďarské Šoproni, kde se v létě 1989 konal tzv. Panevropský piknik. Sešlo se tu velké množství lidí z bývalého východního Německa, zaútočili na hraniční bránu a okolo šesti set z nich přeběhlo do Rakouska. Šoproň byla prvním místem východního bloku, kde povolila železná opona.
Peloton Naturathlonu kopíruje bývalou železnou oponu a zároveň sleduje „Green Belt“ – zelený pás přírodních rezervací a národních parků. V Německu máme 140 km tohoto zeleného pásu, jeho celková délka je okolo 1200 km a spojuje 23 zemí. Jeho ochrana je mezinárodní záležitostí, a proto je Naturathlon také vyjádřením podpory tomuto zelenému pásu. Cíl trasy je ve Štrasburku, sídle Evropského parlamentu. Peloton veze s sebou memorandum za ochranu zeleného pásu, které cestou podepisuje mnoho lidí.

Děláte vy osobně nějaký sport?

Mám jednoho koně a moc ráda na něm jezdím. Starost o koně mi zabere většinu volného času.

Děkuji za vase odpovědi.

Další informace:

Koordinátor evropského zeleného pásu IUCN
Koordinátor Green Belt pro střední Evropu
Naturathlon 2009

Fotogalerie

Zástupce pelotonu přebírá v Šopronu memorandum za ochranu zeleného pásu, aby jej předala ve Štrasburku v Evropském parlamentu. Zleva ministr životního prostředí Maďarska Imre Szabó, ministr životního prostředí Rakouska Niki Berlakovich, redakce NaKole.cz Peloton před odpočívkou na trase Praha-Vídeň Naturathlon na náměstí ve Slavonicích Green Belt vede ze severu Evropy až k Černému a Jaderskému moři. Před startem etapy na hranicích ve Stožci Na česko-německém pomezí v obci Bayerische Eisenstein jsme se setkali s německým ministrem životního prostředí Sigmarem Gabrielem (druhý zleva) V Bavorské Rudě (Bayerische Eisenstein) V Bavorské Rudě (Bayerische Eisenstein) V Bavorské Rudě (Bayerische Eisenstein) V Bavorské Rudě (Bayerische Eisenstein)
redakce NaKole.cz, 25.08.2009
Vyzkoušejte
 (CK Mamut tour)

Bavorsko na kole s výlety do Tyrolska

Německo, Rakousko
03.07.2024 - 6 dní
cyklistický
Autobusem
15 590 Kč
 (CK Kudrna)

Bikepackingová výzva Rakouskem až domů

Česko, Rakousko
04.07.2024 - 6 dní
cyklistický
Autobusem
7 800 Kč
 (CK Cyklotur)

Romantická města čtyř řek na kole

Německo
08.07.2024 - 5 dní
cyklistický
Autobusem
13 480 Kč
 (Österreich Werbung, CK Kudrna)

Dunajská cyklostezka

Německo, Rakousko
10.07.2024 - 5 dní
cyklistický
Autobusem
6 900 Kč
 (CK Frčíme)

Šumava na kole

Česko
12.07.2024 - 3 dny
cyklistický
Autobusem
5 900 Kč
Do vaší knihovny
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 6. část

 ()
Naše první třítisícovka Slibovali jim ráj na zemi a místo toho je čekala jen pustá step. Tak zní úvod příběhu bratrské pomoci zhruba tisícovky Čechů a Slováků, kteří se v letech 1925-32 vydali pomoci budovat Kyrgyzskou socialistickou republiku, tehdy už jako součást Sovětského svazu, v rámci…
Peggy | 20.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část

 ()
5. část - Jezero Yssyk-kul a okolí V sedle se cesta narovnala a pak zlomila. Bylo už jasné, že jsme bouřku nechali v zádech a najednou to bylo krásné! Zelené kopce, jurty, krávy, koně. Konečně tak, jak jsem si to vysnila. V kamenitém sjezdu, kdy to kluci napálili a my se s Šárkou naopak zpozdily,…
Peggy | 10.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

 ()
4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme peníze na obživu, tak se nedivte, že se nám po jídle nechtělo „civilizaci" hned zase opouštět. Ještě jsme si chtěli někam zajít na kafe (tedy na čaj) a trochu otdychať. Moc možností tu…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

 ()
3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti alespoň malou satisfakci - byl tu jediný McDonald za celou cestu. Tedy - v Almatě jsou celkem asi čtyři a nám stačil jenom jeden, zas takoví fanoušci nejsme :-) ale mám na mysli, že pak nikde…
Peggy | 02.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

 ()
2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu v Biškeku, konzumovali večeři, první jídlo v Kyrgyzstánu, a rozhlíželi se u toho kolem sebe. Ne že bychom se v těch asijských obličejích vyznali, ale že se všude pohybovala jenom mládež, a…
Peggy | 28.04.2024

O čem se mluví:

Bezpečnost na kole ANC sluchátka dnes v 15:09
Komentáře k blogu Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část dnes v 14:26
Vyjížďky, srazy, akce Podzimní sraz Nakole 2024 dnes v 12:22
JM sleh 2024 dnes v 12:05
NEcyklo Ukrajina 43 dnes v 10:31
Technické rady Rohloff výplet kola a převodník dnes v 10:16
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

178 cyklistů (15 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 6. část

Naše první třítisícovka Slibovali jim ráj na zemi a místo toho je čekala jen pustá step. Tak zní úvod příběhu…
Peggy | 20.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část

5. část - Jezero Yssyk-kul a okolí V sedle se cesta narovnala a pak zlomila. Bylo už jasné, že jsme bouřku…
Peggy | 10.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme…
Peggy | 06.05.2024