reklama

Podél železné opony ze Šoproně do Štrasburku

V těchto dnech projíždí Českem propagačníjízda pod názvem Naturathlon 2009. Na trase podél bývalé železné opony připomíná skupina sportovců ze šesti evropských zemí, abychom nezapomínali chránit jedinečné přírodní bohatství, které vzniklo v pásu podél hranic. Redakce NaKole.cz má v pelotonu svého zástupce.

Zástupce pelotonu přebírá v Šopronu memorandum za ochranu zeleného pásu, aby jej předala ve Štrasburku v Evropském parlamentu. Zleva ministr životního prostředí Maďarska Imre Szabó, ministr životního prostředí Rakouska Niki Berlakovich, redakce NaKole.cz
Zástupce pelotonu přebírá v Šopronu memorandum za ochranu zeleného pásu, aby jej předala ve Štrasburku v Evropském parlamentu. Zleva ministr životního prostředí Maďarska Imre Szabó, ministr životního prostředí Rakouska Niki Berlakovich, redakce NaKole.cz
Foto: Naturathlon

Šlapu jako o život a přemýšlím, jak dlouho mi ještě vystačí dech. Německý hromotluk, který jede přede mnou, mi dává znamení. Mám se ho chytit, pomůže mi zvládnout kopec, který je přede mnou. Vůdci skupiny zpomalují. Vědí, že slabší nemají šanci zvládnout vysoké tempo. Do cíle dnešní etapy musíme dorazit všichni společně. Není to závod, je to Naturathlon.

Co je Naturathlon

Letošní rok se tato akce koná už pošesté. Každoročně jej organizuje Německá spolková agentura pro ochranu přírody (Bundesamt für Naturschutz). Letošním hlavním tématem je Green Belt – zelený pás národních parků, rezervací a jedinečných přírodních oblastí, který se táhne ze severu na jih Evropy přes Finsko a Skandinávii, Německo přes Čechy, Rakousko a Maďarsko až do Řecka. Šest zemí (Česko, Německo, Rakousko, Slovensko, Maďarsko a Slovinsko) má své zástupce v pelotonu, který denně ujede průměrně 140 km. Ze Sopronu v blízkosti maďarsko-slovinsko-rakouské hranice směřujeme do Štrasburku, sídla Evropského parlamentu. Europoslancům tu předáme memorandum za ochranu zeleného pásu Evropy.

Není náhodou, že „zelené bohatství“ se zachovalo hlavně v pásu podél bývalé železné opony. Hranice mezi západním a východním blokem na 40 let rozdělily Evropu. Ostnaté dráty, strážnice, pohraničníci s nabitými kulomety. Mnoho vesnic zaniklo, prostor se vylidnil. Uvolněné místo zaplnila divoká příroda. Podél bývalé železné opony tak vede trasa, která spojuje přírodní rezervace na obou stranách hranice. Dvacetileté výročí pádu železné opony je druhým hlavním tématem naší jízdy.

Green Belt v Česku

Součástí evropského projektu Green Belt jsou i dva české národní parky – Šumava a Podyjí. Z celkových dvanácti dnů jsme v Česku strávili asi třetinu. Peloton sledoval po celou dobu naši jižní hranici, od lužních lesů podél řeky Moravy, přes Valtice a Mikulov až do Podyjí. Jen zdálky jsme zahlédli bělavé svahy Pálavy a vzápětí jsme přes známou vinici Šobes vjeli na strmé svahy podél řeky Dyje. Viděli jsme viničné svahy v okolí Znojma, projeli Slavonicemi a přes Českou Kanadu a Lipno směřujeme do nejzápadnějšího výběžku Čech v Aši.

Akce se těší obrovskému zájmu médií – peloton postupně přijeli pozdravit ministři životního prostředí Maďarska, Rakouska a Německa. Na startovní místo v Šoproni přijela dokonce německá kancléřka Angela Merkelová. Večírek se konal na místě, kde se před dvaceti lety podařilo poprvé prolomit železnou oponu. V srpnu 1989 se tu konalo setkání, které se do historie zapsalo jako „Panevropský piknik“. Skupina maďarských disidentů připravila letáky a rozdala je převážně východoněmeckým turistům v okolí Balatonu. Na místě se tak 19. srpna 1989 sešlo několik tisíc lidí, kteří zaútočili na ostnaté dráty. Zhruba šesti stům lidí se podařilo prolomit bránu a utéct překvapeným pohraničníkům do Rakouska. I když následovaly represe a mezinárodní jednání, tato akce zahájila celoevropský pád železné opony.

V kontextu obrovské publicity, kterou má akce v Rakousku nebo Německu, trochu překvapí nezájem českých médií. Na setkání s německým ministrem životního prostředí Sigmarem Gabrielem, které se odehrálo na česko-německých hranicích v Bavorské Rudě (Bayerische Eisenstein), jsme napočítali jedinou novinářku z internetového portálu plzenskonakole­.cz. Zahlédli jsme tu také několik strážců Národního parku Šumava a to bylo vše. Společně s námi jede vlastní televizní štáb, který dokumentuje jízdu den po dni. Video a fotografické záznamy každého dne je možné najít na stránkách Naturathlonu.

Na cestě

Němci nezapřou svou důkladnost. Celý program je připravený do posledního puntíku, každý den dostáváme itinerář, který se večer vyhodnocuje. Jsme rozděleni do skupin, které každý den nominují své „giganty“ – jezdce, kteří absolvují celou trasu na kolech. Zbytek se potom věnuje celý den jiným sportovním aktivitám, ať už je to jízda na koních, lezení po skalách nebo v Německu nesmírně populární chůze s hůlkami Nordic Walking.

Na část Naturathlonu se připojila také prezidentka německé Agentury pro ochranu přírody Beate Jessel. Na cestě Bavorským lesem jsem jí stačila položit i několik otázek:

Vaše agentura organizuje propagační jízdu sportovců pod názvem Naturathlon. Jak stará je jeho historie?

V roce 2004 jsme se rozhodli připravit akci, která by spojovala sportovní aktivity a ochranu přírody a ukázala, že tyto dvě věci lze spojit dohromady. Letos se Naturathlon koná už pošesté.

V České republice mnoho lidí nevěří, že by se mohlo podařit spojit sportovní aktivity a ochrana přírody. Jízda na kole v lese poškozuje kořenový systém, přítomnost lidí zase může rušit hnízdící ptáky a zvířata. Máte nějaký konkrétní příklad takového fungujícího spojení?

Především musím říci, že vždy záleží na místních podmínkách, je obtížné vyjadřovat se k tomu obecně. Záleží na tom, jak a kde jsou vyznačené stezky, které mohou lidé využívat ke sportu. Příkladem toho, že to fungovat může, je Pfunges-Burgweiler Reich v jižní části Německa. Vyznačili tu síť značených tras, které mohou návštěvníci používat. Dlouhodobě ale není možné vylučovat sportovce z přírody.

Podle čeho jste naplánovali trasu, kterou peloton absolvuje?

Naturathlon má letos dvě hlavní témata. První z nich je železná opona – letošní rok si připomeneme dvacetileté výročí jejího pádu. Trasa Naturathlonu odstartovala v maďarské Šoproni, kde se v létě 1989 konal tzv. Panevropský piknik. Sešlo se tu velké množství lidí z bývalého východního Německa, zaútočili na hraniční bránu a okolo šesti set z nich přeběhlo do Rakouska. Šoproň byla prvním místem východního bloku, kde povolila železná opona.
Peloton Naturathlonu kopíruje bývalou železnou oponu a zároveň sleduje „Green Belt“ – zelený pás přírodních rezervací a národních parků. V Německu máme 140 km tohoto zeleného pásu, jeho celková délka je okolo 1200 km a spojuje 23 zemí. Jeho ochrana je mezinárodní záležitostí, a proto je Naturathlon také vyjádřením podpory tomuto zelenému pásu. Cíl trasy je ve Štrasburku, sídle Evropského parlamentu. Peloton veze s sebou memorandum za ochranu zeleného pásu, které cestou podepisuje mnoho lidí.

Děláte vy osobně nějaký sport?

Mám jednoho koně a moc ráda na něm jezdím. Starost o koně mi zabere většinu volného času.

Děkuji za vase odpovědi.

Další informace:

Koordinátor evropského zeleného pásu IUCN
Koordinátor Green Belt pro střední Evropu
Naturathlon 2009

Fotogalerie

Zástupce pelotonu přebírá v Šopronu memorandum za ochranu zeleného pásu, aby jej předala ve Štrasburku v Evropském parlamentu. Zleva ministr životního prostředí Maďarska Imre Szabó, ministr životního prostředí Rakouska Niki Berlakovich, redakce NaKole.cz Peloton před odpočívkou na trase Praha-Vídeň Naturathlon na náměstí ve Slavonicích Green Belt vede ze severu Evropy až k Černému a Jaderskému moři. Před startem etapy na hranicích ve Stožci Na česko-německém pomezí v obci Bayerische Eisenstein jsme se setkali s německým ministrem životního prostředí Sigmarem Gabrielem (druhý zleva) V Bavorské Rudě (Bayerische Eisenstein) V Bavorské Rudě (Bayerische Eisenstein) V Bavorské Rudě (Bayerische Eisenstein) V Bavorské Rudě (Bayerische Eisenstein)
redakce NaKole.cz, 25.08.2009
Vyzkoušejte
 (CK Mamut tour)

Weinviertel na kole

Rakousko, Česko
22.05.2021 - 4 dny
cyklistický
Autobusem
6 200 Kč
 (Österreich Werbung, CK Kudrna)

Dunajská cyklostezka – penzion

Rakousko
02.06.2021 - 5 dní
cyklistický
Autobusem
9 000 Kč
 (CK Mamut tour)

Na skok do Bavorska na kole

Německo
18.06.2021 - 3 dny
cyklistický
Autobusem
5 500 Kč
 (Österreich Werbung, CK Kudrna)

Dunajská cyklostezka – kemp

Rakousko
14.07.2021 - 5 dní
cyklistický
Autobusem
5 900 Kč
 (Österreich Werbung, CK Kudrna)

Dunajská cyklostezka – kemp

Rakousko
04.08.2021 - 5 dní
cyklistický
Autobusem
5 900 Kč
Do vaší knihovny

Kolmo na Moskvu

Milan Martinec
a další cyklocesty po Evropě
Severní polární kruh, Balkán, Moskva, Cabo da Roca Zaslechnete občas dálek volání a máte chuť vyrazit na kole někam hodně daleko? Říkáte…
299 Kč

Každý kopec bere … DECH

Milan Silný
Výborná inspirace k výletům na nejzajímavější české a příhraniční kopce.
Pátá kniha autora a volné pokračování jeho knih: Každý kopec má své ... NEJ Každý kopec stojí za ... TO Každý kopec se zvedá ... VÝŠ Víte…
349 Kč
Blogy

Kavkaz s dětmi - část 5.

 ()
Náhorní Karabach Tahle kapitola se mi nebude psát lehce. Neuplynuly ani dva roky - a kolik se toho změnilo!Tak do toho! U města Goris jsme pomalu dojeli k hranicím Ázerbájdžánu. Hřebeny Malého Kavkazu se začaly viditelně snižovat do nížiny u Kaspického moře. Tam odsud nemožno vstoupit, tuto oblast…
Peggy | 04.05.2021

Kavkaz s dětmi - část 4.

 ()
Arménské kláštery V Jerevanu jsme strávili asi půl dne. Nebyli jsme úplně dokonale připraveni, co v metropoli Arménie vidět, ale pravda je, že nám ke štěstí docela stačilo se tam pouze vyskytovat. Na městě považuji za zajímavé několik prvků - první z nich je nadmořská výška. Většina měst se…
Peggy | 27.04.2021

Kavkaz s dětmi - část 3.

 ()
S Johnem do Jerevanu... Arménie leží v pohoří Malý Kavkaz, takže většinu jejího území tvoří hory. Vlastně jsem dřív o Arménii nevěděla skoro nic, jen že je to jedna ze zemí bývalého SSSR. Arménie byla první zemí na světě, která přijala křesťanství jako státní náboženství (v roce 301, což je o 500…
Peggy | 21.04.2021

Kavkaz s dětmi - část 2.

 ()
  V bouřkách náhorními planinami na arménskou hranici...   Město Akhaltsikhe (jehož jméno nejsem zaboha schopná si zapamatovat, a ani teď ho zpaměti nenapíšu) bylo po čtyřech dnech první pořádnější město. Jako první jsme využili služeb myčky aut a omyli si kola wapkou. Ne že bychom tolik dbali na…
Peggy | 17.04.2021

Kavkazská odysea aneb Gruzie, Arménie a Náhorní Karabach s dětmi - část 1.

 ()
léto 2019Markéta, Luděk, Víťa a Šárka Zigáčkovi Pocity, které se mi honily hlavou, když se po dvoudenní plavbě přes Černé moře na temném pozadí objevila světla města, mě samotnou překvapovaly. Byly dvě hodiny po půlnoci. Stáli jsme na palubě, čerstvý vánek ochlazoval naše vzrušené tváře a vzduch…
Peggy | 14.04.2021

O čem se mluví:

NEcyklo COVID před 2 minutami
Technické rady Merida Matts speed držák přehazovačky před 3 minutami
NEcyklo Falešná pětistovka dnes v 19:20
Co vás zaujalo 239 dnes v 15:44
Ostatní – cyklo Jaké to bylo? - 107 dnes v 13:19
Technické rady Sachs Super 7 - seřízení dnes v 13:04
MTB a krosová kola 7st řazení pro 6-ti kolečko? dnes v 12:42
Elektrokola Bafang BBS-HD kupovaný z Bestebikes včera v 21:53
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

279 cyklistů (22 přihlášených)

Kavkaz s dětmi - část 5.

Náhorní Karabach Tahle kapitola se mi nebude psát lehce. Neuplynuly ani dva roky - a kolik se toho změnilo…
Peggy | 04.05.2021

Kavkaz s dětmi - část 4.

Arménské kláštery V Jerevanu jsme strávili asi půl dne. Nebyli jsme úplně dokonale připraveni, co v metropoli…
Peggy | 27.04.2021

Kavkaz s dětmi - část 3.

S Johnem do Jerevanu... Arménie leží v pohoří Malý Kavkaz, takže většinu jejího území tvoří hory. Vlastně…
Peggy | 21.04.2021