reklama

EuroVelo přichází do Česka

EuroVelo – to je síť páteřních tras, které vedou napříč celou Evropou. V současnosti se čím dál tím častěji hovoří o jejich vedení na území České republiky.

Síť tras EuroVelo
Síť tras EuroVelo
Foto: ECF

Návrh projektu začal vznikat v polovině devadesátých let 20. století. Pracovní skupina Evropské cyklistické federace (ECF) tehdy vytvořila první obrysy panevropské sítě cyklotras pod názvem EuroVelo. Tvoří ho 12 páteřních tras, které křižují Evropu od severu na jih a od západu na východ.
„Na západě roste počet dálkových cykloturistů, kteří vyžadují kvalitní páteřní cesty a podobný vzhled bez ohledu na stát,“ říká o důvodech vzniku EuroVelo Daniel Mourek z Nadace Partnerství, která zastupuje v ECF naši republiku.
Nejde ale jenom o cykloturisty na dovolené, EuroVelo bude sloužit i lidem, kteří jezdí na kole běžně.

Popularita EuroVelo roste

Od otevření první trasy v roce 2000 popularita EuroVelo roste. V současnosti nejúspěšnější trasou je trasa EuroVelo č. 6 spojující Atlantický oceán s Černým mořem. Její součástí je i Podunajská stezka, podél které připadá na cyklisty až 90 % noclehů. Rozvíjí se tu agroturistika, místní zemědělci nabízejí víno, ovoce, zeleninu a na cestě je možné koupit i čerstvé mléko.
Základem projektu EuroVelo se stanou existující národní trasy. K oficiálnímu otevření EuroVelo trasy může dojít, až dosáhnou určité požadované kvality. To znamená mimo jiné bezpečnost pro cyklisty, vedení po přímých trasách a bez velkého převýšení. Jako ideální se nabízí vedení tras podél řek. Celá síť má být hotova do roku 2016.

V Česku je zapotřebí koordinátor

Vedení tras EuroVelo nemůže být náhodné. Tyto koridory se stanou páteřními trasami, do kterých v budoucnosti potečou největší investice pro další rozvoj.
Při budování EuroVelo jsou ve výhodě ty státy, které koordinují rozvoj tras prostřednictvím jediné organizace. Česko tu naráží na problém, protože u nás taková silná organizace nebo státní instituce neexistuje. Partnerem Evropské cyklistické federace je Nadace Partnerství. Na rozvoji páteřních tras spolupracuje s Centrem Dopravního výzkumu (CDV), které bylo zřízeno Ministerstvem dopravy ČR, a s Klubem českých turistů (KČT).
Do jednání dále vstupují jednotlivé kraje, mikroregiony a místní sdružení. Proto jsou jednání složitá a postupují jen pomalu. „Stále nejsou známé koridory, kudy u nás hlavní trasy povedou,“ komentuje to Daniel Mourek. „Jednotlivé kraje mají svoje cyklistické generely, ale nikdo nezajišťuje, aby na sebe na hranicích kraje navazovaly. Ideálním řešením by bylo vytvoření zvláštního odboru na některém ministerstvu, které by mělo dostatek pravomocí,“ doplňuje.

Projedeme se po EuroVelo?

Přes naše území povedou tři z celkem dvanácti plánovaných tras – EuroVelo č. 4, 7 a 9. Podle návrhu CDV by se v Čechách měly využít stávající stezky, které postupně vznikají, především Labská a Vltavská stezka, Greenways Praha-Vídeň, Moravská stezka nebo cyklostezka Ohře.

EuroVelo č. 4 – z Francie na Ukrajinu

Nürnberg – Plzeň – Praha – Pardubice – Olomouc – podél Greenways Krakov-Morava-Vídeň – Český Těšín – Krakow

EuroVelo č. 7 – Středoevropská trasa z Nordkappu na Maltu

Salzburg – Vltava – Praha – Děčín – Drážďany

EuroVelo č. 9 – Jantarová cesta, aneb od Baltu k Jadranu

Hodonín – Veselí n/M – Uherské Hradiště – Otrokovice – Kroměříž – Chropyně (Morava) – Tovačov – Přerov – Lipník – Hranice n.M. (Bečva) – Jeseník nad Odrou – Ostrava – Bohumín (Odra)

Mapa sítě tras EuroVelo

Další informace:

Kudy vedou trasy EuroVelo
EuroVelo na stránkách ECF

Fotogalerie

Síť tras EuroVelo Značení tras EuroVelo Značení tras EuroVelo v Německu Značení tras EuroVelo v Německu Značení tras EuroVelo ve Švýcarsku
Redakce NaKole.cz, 24.02.2008
Vyzkoušejte
 (CK Frčíme)

Šumava na kole

Česko
17.05.2024 - 3 dny
cyklistický
Autobusem
5 900 Kč
 (CK Kudrna)

Bikepackingová výzva Rakouskem až domů

Česko, Rakousko
04.07.2024 - 6 dní
cyklistický
Autobusem
7 800 Kč
 (CK Frčíme)

Šumava na kole

Česko
12.07.2024 - 3 dny
cyklistický
Autobusem
5 900 Kč
 (CK Frčíme)

Teplické cyklostezky na pohodu

Česko
20.08.2024 - 5 dní
cyklistický
Autobusem
10 500 Kč
 (CK Frčíme)

Šumava na kole

Česko
26.08.2024 - 3 dny
cyklistický
Autobusem
5 900 Kč
Do vaší knihovny
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

 ()
Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly letadlem. Jiní cykloturisté se takto přepravují dávno a běžně, já ale měla z létání strach. Nemám celoživotně ráda výšky a otevřené prostory, ale jednoho dne jsem si řekla: nemládneme, síly a…
Peggy | včera

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 43 dnes v 00:06
Komentáře k blogu Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část včera v 22:50
Vyjížďky, srazy, akce Návrhy na jarní sraz 2024 včera v 20:22
Elektrokola Elektro fatbike na dlouhé trasy včera v 19:32
Rada při výběru kola Jaké by jste doporučily? včera v 18:21
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 146. včera v 18:12
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

266 cyklistů (4 přihlášení)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly…
Peggy | včera

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024