reklama

Přední nebo zadní pohon elektrokol - co je lepší?

Umístění elektromotoru je tématem mnoha diskusí. Motor v předním nebo zadním kole rozděluje tyto stroje na dva tábory, stejně jako jejich příznivce a odpůrce. Pojďme je navštívit a podívat se, jaké výhody a nevýhody mají obě varianty.

Přední kolo s elektromotorem
Přední kolo s elektromotorem
Foto: Jiří Juřík, NaKole.cz

Motor vpředu

Největší výhodou umístění motoru do předního kola, je rovnoměrné rozložení hmotností, kdy motor vpředu vyvažuje hmotnost akumulátoru, který bývá nejčastěji umístěn těsně za sedadlem. Těžiště kola tak zůstává přibližně ve stejném místě, jako byste jeli na běžném jízdním kole, tedy uprostřed. Pohon v předním kole však přináší i nevýhody, nejčastěji zmiňovanou je riziko prokluzování předního kola například na kluzkém či nerovném terénu. Další nevýhodou je zvýšená hmotnost předního kola, které si někteří jezdci rádi „nadhodí" například při přejíždění nerovností, například obrubníku. S několikakilovým elektromotorem se přední kolo zdvihá opravdu obtížně. Otázkou je, jaký vliv na chod a životnost odpružené přední vidlice bude mít váha elektromotoru, kterou musí zvládat. Rovněž prudší manipulace s předním kolem bude díky hmotnosti motoru a gyroskopickému efektu rotující hmoty kola poněkud náročnější.

Motor vzadu

Výhody a nevýhody tohoto řešení jsou vlastně opakem výhod a nevýhod umístění motoru v předním kole. Takže zadní pohon má lepší přenos točivého momentu na terén a nehrozí zde tolik proklouznutí. Rovněž manipulace s předním kolem a tím i ovládání stroje bude snazší, než u pohonu vpředu, s tímto obrubník přejedete snadno. Samozřejmě nevýhodou je nerovnoměrné umístění vyšších hmotností elektromotoru a akumulátoru do zadní části kola. Toto lze částečně řešit instalací akumulátoru do rámového trojúhelníku, tedy do míst, kde se vozí bidon.

Třetí cesta

Kromě dvou hlavních táborů, jejichž výhody a nevýhody jsme si představili, je zde ještě jedna skupina elektrokol, která si jedou svojí třetí cestou. U těchto strojů je elektromotor umístěn jinde, než vpletený v předním či zadním kole – nejčastěji jej naleznete v rámu u středového složení. Technickou lahůdkou je pak umístění elektromotoru přímo do sedlové trubky rámu, kde je ukryt štíhlý a dlouhý rotor, který přes ozubení působí na středové složení. Takovéto elektrokolo na první pohled nerozeznáte od kola běžného a rovněž jeho hmotnost je značně nižší. Umístění motoru jinam než do výpletu kol přináší jednu výhodu, kterou oceníte při demontáži kola, například při defektu. Pokud se vám podaří píchnout právě to kolo, kde je elektromotor, setkáte se s nutností povolit matice (rychloupínáky by motor neudržely) a odpojit přívod k motoru. Nízká hmotnost, elegantní vzhled a snadná manipulace při demontáži kol, to vše je ale draze zaplaceno, protože cena těchto kol dosahuje násobků cen běžných elektrokol.

Dobrá rada nad zlato

---Komerční sdělení---

Máte-li zájem si sami vyzkoušet výhody a nevýhody různých pohonů, můžete si zapůjčit elektrokola v půjčovně PREkolo – Půjčovně elektrokol Pražské energetiky.

PREkolo – Půjčovna elektrokol Pražské energetiky

Centrum energetického poradenství PRE

Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1


Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00

Tel.: 734 234 832
poradce@pre.cz

www.prekolo.cz
www.facebook.com/pre­kolo

Rčení sice pravdivé, ale s výběrem umístění motoru u elektrokol vám zde jednoznačnou radu nedáme. Výše uvedené lze však stručně shrnout do několika pravidel:

  • Zvažte, pro jaký styl jízdy budete elektrokolo využívat.
  • Do terénu je vhodnější zadní pohon.
  • Pro klidnou jízdu ve městě je příhodnější elektromotor v předním kole.
  • V současnosti není problém si různé typy elektrokol zapůjčit a vyzkoušet.

Přední pohon

  • Lepší rozložení hmotností
  • Horší ovladatelnost předního kola
  • Možnost prokluzu

Zadní pohon

  • Lepší přenos energie
  • Lepší ovladatelnost předního kola
  • Nerovnoměrné rozložení hmotností

 

Přečtete si také:

Světlana Jasná, NaKole.cz, 03.10.2012
Blogy

Za ruskou a borůvkami – trek národním parkem Urho Kekkonen

 ()
Národní park Urha Kekkonena /Národní park Urho Kekkonen/ Národní park Urha Kekkonena /finsky Urho Kekkosen kansallispuisto/ je chráněná oblast kategorie IV dle klasifikace Mezinárodního svazu ochrany přírody. Nachází se v severofinské provincii Laponsko, na katastru sídel Savukoski, Sodankylä a…
šíp | 11.06.2019

Brecon Beacons – Velikonoce na horách (2019)

 ()
No na horách – nejvyšší kopec má jen necelých 900 m, takže spíš taková Českomoravská krabatina než Krkonoše. Ale to vůbec nevadí, navíc díky průchodnějšímu terénu se tu dá s kolem dobře drandit i po travnatých svazích a hřebenech. Tentokrát však Čerta výjimečně na kamzičí stezky hrkat nehodlám – …
cyklo-poustevnik | 24.05.2019

Expedice Polsko 2018 – boj se severním větrem

 ()
Pro letošní expedici jsme si vybrali cestu k moři po známé cyklomagistrále Odra - Nisa. Fogin s Čívrsem, i když tady jsou už půl století, ještě neviděli moře, tak je potřeba to napravit. Minulý rok jeli samy dva Aš - Zlín po jižní hranici naší republiky a vzhledem k tomu že kilometráž měla být…
ondrapisklak | 24.05.2019

První dobrodružství v sedle

 ()
Asi málokdo dokáže zapomenout na své první větší cyklistické dobrodružství. I já si to své velmi dobře pamatuji - možná i proto, že to není zase tak strašně dávno, ale přeci jen od té doby třináctkrát sníh zasypal hory, třináctkrát odkvetly lípy a třináctkrát vlaštovky přilétly z teplých krajin.…
JohnyB | 16.05.2019

Cesta z města (ba i z vesnice) aneb West Highland Way romantiky zbavená

 ()
Před několika lety jsem byla se svojí maminkou na poznávacím (a velmi drahém) zájezdu do Skotska. Za čtyři dny nás povozili po všech výrazných pamětihodnostech a zejména v místech, kde nám bylo dopřáno ze silničního odpočívadla se pár minut pokochat výhledy do přírody, ve mně uzrálo přesvědčení, že…
Ifča | 12.05.2019

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 82. včera v 23:26
NEcyklo Pobavilo, potěšilo 150. včera v 23:11
Co vás zaujalo 212 včera v 23:05
Technické rady Lehký vařič na propichovací kartuše včera v 22:38
NEcyklo Jaký skútr? :-) včera v 21:08
Elektrokola Simulátor pro BBS02 a BBSHD včera v 18:34
Cestovní a městská kola Koupit řidičský průkaz včera v 17:51
Cestování na kole Buy American passport online včera v 17:48
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

233 cyklistů (14 přihlášených)

Za ruskou a borůvkami – trek národním parkem Urho Kekkonen

Národní park Urha Kekkonena /Národní park Urho Kekkonen/ Národní park Urha Kekkonena /finsky Urho Kekkosen…
šíp | 11.06.2019

Brecon Beacons – Velikonoce na horách (2019)

No na horách – nejvyšší kopec má jen necelých 900 m, takže spíš taková Českomoravská krabatina než Krkonoše.…
cyklo-poustevnik | 24.05.2019

Expedice Polsko 2018 – boj se severním větrem

Pro letošní expedici jsme si vybrali cestu k moři po známé cyklomagistrále Odra - Nisa. Fogin s Čívrsem, i…
ondrapisklak | 24.05.2019