reklama

Přední nebo zadní pohon elektrokol - co je lepší?

Umístění elektromotoru je tématem mnoha diskusí. Motor v předním nebo zadním kole rozděluje tyto stroje na dva tábory, stejně jako jejich příznivce a odpůrce. Pojďme je navštívit a podívat se, jaké výhody a nevýhody mají obě varianty.

Přední kolo s elektromotorem
Přední kolo s elektromotorem
Foto: Jiří Juřík, NaKole.cz

Motor vpředu

Největší výhodou umístění motoru do předního kola, je rovnoměrné rozložení hmotností, kdy motor vpředu vyvažuje hmotnost akumulátoru, který bývá nejčastěji umístěn těsně za sedadlem. Těžiště kola tak zůstává přibližně ve stejném místě, jako byste jeli na běžném jízdním kole, tedy uprostřed. Pohon v předním kole však přináší i nevýhody, nejčastěji zmiňovanou je riziko prokluzování předního kola například na kluzkém či nerovném terénu. Další nevýhodou je zvýšená hmotnost předního kola, které si někteří jezdci rádi „nadhodí" například při přejíždění nerovností, například obrubníku. S několikakilovým elektromotorem se přední kolo zdvihá opravdu obtížně. Otázkou je, jaký vliv na chod a životnost odpružené přední vidlice bude mít váha elektromotoru, kterou musí zvládat. Rovněž prudší manipulace s předním kolem bude díky hmotnosti motoru a gyroskopickému efektu rotující hmoty kola poněkud náročnější.

Motor vzadu

Výhody a nevýhody tohoto řešení jsou vlastně opakem výhod a nevýhod umístění motoru v předním kole. Takže zadní pohon má lepší přenos točivého momentu na terén a nehrozí zde tolik proklouznutí. Rovněž manipulace s předním kolem a tím i ovládání stroje bude snazší, než u pohonu vpředu, s tímto obrubník přejedete snadno. Samozřejmě nevýhodou je nerovnoměrné umístění vyšších hmotností elektromotoru a akumulátoru do zadní části kola. Toto lze částečně řešit instalací akumulátoru do rámového trojúhelníku, tedy do míst, kde se vozí bidon.

Třetí cesta

Kromě dvou hlavních táborů, jejichž výhody a nevýhody jsme si představili, je zde ještě jedna skupina elektrokol, která si jedou svojí třetí cestou. U těchto strojů je elektromotor umístěn jinde, než vpletený v předním či zadním kole – nejčastěji jej naleznete v rámu u středového složení. Technickou lahůdkou je pak umístění elektromotoru přímo do sedlové trubky rámu, kde je ukryt štíhlý a dlouhý rotor, který přes ozubení působí na středové složení. Takovéto elektrokolo na první pohled nerozeznáte od kola běžného a rovněž jeho hmotnost je značně nižší. Umístění motoru jinam než do výpletu kol přináší jednu výhodu, kterou oceníte při demontáži kola, například při defektu. Pokud se vám podaří píchnout právě to kolo, kde je elektromotor, setkáte se s nutností povolit matice (rychloupínáky by motor neudržely) a odpojit přívod k motoru. Nízká hmotnost, elegantní vzhled a snadná manipulace při demontáži kol, to vše je ale draze zaplaceno, protože cena těchto kol dosahuje násobků cen běžných elektrokol.

Dobrá rada nad zlato

---Komerční sdělení---

Máte-li zájem si sami vyzkoušet výhody a nevýhody různých pohonů, můžete si zapůjčit elektrokola v půjčovně PREkolo – Půjčovně elektrokol Pražské energetiky.

PREkolo – Půjčovna elektrokol Pražské energetiky

Centrum energetického poradenství PRE

Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1


Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00

Tel.: 734 234 832
poradce@pre.cz

www.prekolo.cz
www.facebook.com/pre­kolo

Rčení sice pravdivé, ale s výběrem umístění motoru u elektrokol vám zde jednoznačnou radu nedáme. Výše uvedené lze však stručně shrnout do několika pravidel:

  • Zvažte, pro jaký styl jízdy budete elektrokolo využívat.
  • Do terénu je vhodnější zadní pohon.
  • Pro klidnou jízdu ve městě je příhodnější elektromotor v předním kole.
  • V současnosti není problém si různé typy elektrokol zapůjčit a vyzkoušet.

Přední pohon

  • Lepší rozložení hmotností
  • Horší ovladatelnost předního kola
  • Možnost prokluzu

Zadní pohon

  • Lepší přenos energie
  • Lepší ovladatelnost předního kola
  • Nerovnoměrné rozložení hmotností

 

Přečtete si také:

Světlana Jasná, NaKole.cz, 03.10.2012
Blogy

Přesmykač pro Favorita, třípřevodník a indexové řazení

 ()
Na mém Favoritu se mi po 20 až 30 letech probrousila kladka presmykače na straně co shazuje řetěz z větších převodníků na menší. Je to vidět na fotografiích. Kus kladky v nejhořejší části, co strhává řetěz z největšího převodníku schází, zbytek je zbroušen na fólii, která se dá ohýbat prstem a…
Brahma | 18.10.2020

Jižní Morava na kole v turistickém duchu

 ()
Na jižní Moravě byl na kole téměř každý z nás – pohodová krajina s novomlýnskými nádržemi, výhledem na vinohrady, mnoha sklípky a Pavlovskými vrchy v pozadí. A mnoho spíše pohodových cyklostezek všude okolo. Ano, na jižní Moravě už jsem na kole byl, ale klasickým způsobem s bývalou přítelkyní,…
Ladulak | 15.10.2020

Nákolácký podzimní sraz 2020 - Vysočina - Žirovnice, kemp Budín, jak bylo

 ()
Rok 2020 se nepochybně zapíše do historie všech lidí a budeme na něj dlouho vzpomínat. Už jaro díky covidové pandemii a uzavírání ubytovacích zařízení bylo jiné a posunuté. Ale na opožděném jarním srazu jsme se dohodli, že podzimní bude, Covid-19 se během léta zkrotí a vše se vrátí do zaběhnutých…
HMS | 14.10.2020

Silesia bike marathon

 ()
Je to tady. Stojím na startu svého prvního (a asi i posledního) cyklomarathonu. Můj muž věděl, že toužím si ho zajet, ale jsem posera (je mi už moc kurňa a nemám na to!) tak mě přihlásil on. Pořadatelé odpočítávají poslední minuty a pouštějí Metallicu, AC/DC. Paráda, nervozita po týdnu utrpení…
Anda.bikerka | 03.10.2020

U pasové kontroly to nepoznali 4. část

27.4.2019 Snídaně byla připravena na sedmou, dnes tu Marco není, a jeho ženu Marii při práci sleduje babka, nejspíš její tchyně. Nemohu si nevšimnout, že to mezi nimi neklape, to mezi mnou a jídlem, to je jiná, my si rozumíme skvěle, hlavně teda já s ním. Fotka s dámami na rozloučenou a addio,…
cykliska | 26.09.2020

O čem se mluví:

NEcyklo Mám COVIDa před 9 minutami
Covid-30 dnes v 18:46
Francouzský tisk 6 dnes v 18:43
Co vás vytočilo 131 dnes v 18:42
Ve městě na kole Pobavilo, potěšilo 161 dnes v 15:00
Technické rady kde koupit díly na staré Shimano? dnes v 13:58
Cestování na kole Jaké to bylo 100 dnes v 13:25
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

271 cyklistů (26 přihlášených)

Přesmykač pro Favorita, třípřevodník a indexové řazení

Na mém Favoritu se mi po 20 až 30 letech probrousila kladka presmykače na straně co shazuje řetěz z větších…
Brahma | 18.10.2020

Jižní Morava na kole v turistickém duchu

Na jižní Moravě byl na kole téměř každý z nás – pohodová krajina s novomlýnskými nádržemi, výhledem na…
Ladulak | 15.10.2020

Nákolácký podzimní sraz 2020 - Vysočina - Žirovnice, kemp Budín, jak bylo

Rok 2020 se nepochybně zapíše do historie všech lidí a budeme na něj dlouho vzpomínat. Už jaro díky covidové…
HMS | 14.10.2020