reklama

Přední nebo zadní pohon elektrokol - co je lepší?

Umístění elektromotoru je tématem mnoha diskusí. Motor v předním nebo zadním kole rozděluje tyto stroje na dva tábory, stejně jako jejich příznivce a odpůrce. Pojďme je navštívit a podívat se, jaké výhody a nevýhody mají obě varianty.

Přední kolo s elektromotorem
Přední kolo s elektromotorem
Foto: Jiří Juřík, NaKole.cz

Motor vpředu

Největší výhodou umístění motoru do předního kola, je rovnoměrné rozložení hmotností, kdy motor vpředu vyvažuje hmotnost akumulátoru, který bývá nejčastěji umístěn těsně za sedadlem. Těžiště kola tak zůstává přibližně ve stejném místě, jako byste jeli na běžném jízdním kole, tedy uprostřed. Pohon v předním kole však přináší i nevýhody, nejčastěji zmiňovanou je riziko prokluzování předního kola například na kluzkém či nerovném terénu. Další nevýhodou je zvýšená hmotnost předního kola, které si někteří jezdci rádi „nadhodí" například při přejíždění nerovností, například obrubníku. S několikakilovým elektromotorem se přední kolo zdvihá opravdu obtížně. Otázkou je, jaký vliv na chod a životnost odpružené přední vidlice bude mít váha elektromotoru, kterou musí zvládat. Rovněž prudší manipulace s předním kolem bude díky hmotnosti motoru a gyroskopickému efektu rotující hmoty kola poněkud náročnější.

Motor vzadu

Výhody a nevýhody tohoto řešení jsou vlastně opakem výhod a nevýhod umístění motoru v předním kole. Takže zadní pohon má lepší přenos točivého momentu na terén a nehrozí zde tolik proklouznutí. Rovněž manipulace s předním kolem a tím i ovládání stroje bude snazší, než u pohonu vpředu, s tímto obrubník přejedete snadno. Samozřejmě nevýhodou je nerovnoměrné umístění vyšších hmotností elektromotoru a akumulátoru do zadní části kola. Toto lze částečně řešit instalací akumulátoru do rámového trojúhelníku, tedy do míst, kde se vozí bidon.

Třetí cesta

Kromě dvou hlavních táborů, jejichž výhody a nevýhody jsme si představili, je zde ještě jedna skupina elektrokol, která si jedou svojí třetí cestou. U těchto strojů je elektromotor umístěn jinde, než vpletený v předním či zadním kole – nejčastěji jej naleznete v rámu u středového složení. Technickou lahůdkou je pak umístění elektromotoru přímo do sedlové trubky rámu, kde je ukryt štíhlý a dlouhý rotor, který přes ozubení působí na středové složení. Takovéto elektrokolo na první pohled nerozeznáte od kola běžného a rovněž jeho hmotnost je značně nižší. Umístění motoru jinam než do výpletu kol přináší jednu výhodu, kterou oceníte při demontáži kola, například při defektu. Pokud se vám podaří píchnout právě to kolo, kde je elektromotor, setkáte se s nutností povolit matice (rychloupínáky by motor neudržely) a odpojit přívod k motoru. Nízká hmotnost, elegantní vzhled a snadná manipulace při demontáži kol, to vše je ale draze zaplaceno, protože cena těchto kol dosahuje násobků cen běžných elektrokol.

Dobrá rada nad zlato

---Komerční sdělení---

Máte-li zájem si sami vyzkoušet výhody a nevýhody různých pohonů, můžete si zapůjčit elektrokola v půjčovně PREkolo – Půjčovně elektrokol Pražské energetiky.

PREkolo – Půjčovna elektrokol Pražské energetiky

Centrum energetického poradenství PRE

Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1


Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00

Tel.: 734 234 832
poradce@pre.cz

www.prekolo.cz
www.facebook.com/pre­kolo

Rčení sice pravdivé, ale s výběrem umístění motoru u elektrokol vám zde jednoznačnou radu nedáme. Výše uvedené lze však stručně shrnout do několika pravidel:

  • Zvažte, pro jaký styl jízdy budete elektrokolo využívat.
  • Do terénu je vhodnější zadní pohon.
  • Pro klidnou jízdu ve městě je příhodnější elektromotor v předním kole.
  • V současnosti není problém si různé typy elektrokol zapůjčit a vyzkoušet.

Přední pohon

  • Lepší rozložení hmotností
  • Horší ovladatelnost předního kola
  • Možnost prokluzu

Zadní pohon

  • Lepší přenos energie
  • Lepší ovladatelnost předního kola
  • Nerovnoměrné rozložení hmotností

 

Přečtete si také:

Světlana Jasná, NaKole.cz, 03.10.2012
Blogy

Jak jsem jel okolo Čech

 ()
Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil. Tento závod je ale jiný. Není pevně dána žádná trasa, jen průjezdné body, které pořadatelé vybírají dle různé tématiky (letos to byly rozhledny), a je jen na závodnících, jakou trasu si…
JohnyB | 23.10.2022

Bikepacking španělsky 4.část: Andalusie – z pouště Gorafe na pláž v Cabo de Gata

 ()
Bláto z lesa vymění naše kola za písek z pouště Gorafe a pobřeží v Cabo de Gata. Část čtvrtá. Vyrážíme z motelu u cesty v městečku Baza. Stavíme se nakoupit potraviny spolu s kamionisty a kousek cesty jedeme po Vía Verde de Sierra de Baza (bývalá trať železnice) směrem na poušť Gorafe. Na tuto část…
Kristina | 07.09.2022

Po zaniklých tratích kolem Tirschenreuthu

 ()
V bavorském pohraničí je několik zrušených železničních tratí, na nichž se vybudovaly cyklostezky. Záruka mírného sklonu naláká spoustu cyklistů včetně mě a Rendy. My konkrétně vyrazíme na dvě cyklostezky v okrese Tirschenreuth ve vládním obvodu Horní Falc. Zvolili jsme si třetí červnovou sobotu,…
Guiseppe | 27.08.2022

Bikepacking španělsky 3.část: Andalusie – Sierras de Cazorla, Segura y Las Villa

 ()
Z Castilla-La Mancha přejíždíme do Andalusie a pokračujeme přes největší chráněné území ve Španělsku. Část třetí. V Siles do půlnoci doplňujeme tekutiny v místním pohostinství v parku a následující den nás čeká Sierra de Segura a asi 80 km po CM-412. Po snídani na dětském hřišti provedeme menší…
Kristina | 08.08.2022

Dámská 2022 – Na břehu řeky Svratky kvete... cyklistika 16.7. až 19.7.2022

 ()
Polovina července se již stala tradičním časem Dámské. Tu letošní jsme naplánovaly už v zimě a po jedenácti letech jsme se vrátily na některá místa projetá v roce 2011. Svratecká vrchovina má stále co nabídnout, a proto je pěkné se vracet. Ve škole se zpíval lidový popěvek „na břehu Svratky roste…
HMS | 04.08.2022

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Lááázně - opět Jáchymov dnes v 21:13
Cestování na kole Malaga a jih Španělska dnes v 20:37
NEcyklo Nejlepší vtip 51 dnes v 20:30
Lehokola Zimní pláště na jednostopé leho dnes v 20:15
NEcyklo VOLBA PREZIDENTA REPUBLIKY 2023 dnes v 20:10
Cestování na kole Jaké to bylo - 131 dnes v 20:03
Technické rady Nosič na silničku dnes v 19:40
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

191 cyklistů (9 přihlášených)

Jak jsem jel okolo Čech

Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil.…
JohnyB | 23.10.2022

Bikepacking španělsky 4.část: Andalusie – z pouště Gorafe na pláž v Cabo de Gata

Bláto z lesa vymění naše kola za písek z pouště Gorafe a pobřeží v Cabo de Gata. Část čtvrtá. Vyrážíme z…
Kristina | 07.09.2022

Po zaniklých tratích kolem Tirschenreuthu

V bavorském pohraničí je několik zrušených železničních tratí, na nichž se vybudovaly cyklostezky. Záruka…
Guiseppe | 27.08.2022