reklama

Přední nebo zadní pohon elektrokol - co je lepší?

Umístění elektromotoru je tématem mnoha diskusí. Motor v předním nebo zadním kole rozděluje tyto stroje na dva tábory, stejně jako jejich příznivce a odpůrce. Pojďme je navštívit a podívat se, jaké výhody a nevýhody mají obě varianty.

Přední kolo s elektromotorem
Přední kolo s elektromotorem
Foto: Jiří Juřík, NaKole.cz

Motor vpředu

Největší výhodou umístění motoru do předního kola, je rovnoměrné rozložení hmotností, kdy motor vpředu vyvažuje hmotnost akumulátoru, který bývá nejčastěji umístěn těsně za sedadlem. Těžiště kola tak zůstává přibližně ve stejném místě, jako byste jeli na běžném jízdním kole, tedy uprostřed. Pohon v předním kole však přináší i nevýhody, nejčastěji zmiňovanou je riziko prokluzování předního kola například na kluzkém či nerovném terénu. Další nevýhodou je zvýšená hmotnost předního kola, které si někteří jezdci rádi „nadhodí" například při přejíždění nerovností, například obrubníku. S několikakilovým elektromotorem se přední kolo zdvihá opravdu obtížně. Otázkou je, jaký vliv na chod a životnost odpružené přední vidlice bude mít váha elektromotoru, kterou musí zvládat. Rovněž prudší manipulace s předním kolem bude díky hmotnosti motoru a gyroskopickému efektu rotující hmoty kola poněkud náročnější.

Motor vzadu

Výhody a nevýhody tohoto řešení jsou vlastně opakem výhod a nevýhod umístění motoru v předním kole. Takže zadní pohon má lepší přenos točivého momentu na terén a nehrozí zde tolik proklouznutí. Rovněž manipulace s předním kolem a tím i ovládání stroje bude snazší, než u pohonu vpředu, s tímto obrubník přejedete snadno. Samozřejmě nevýhodou je nerovnoměrné umístění vyšších hmotností elektromotoru a akumulátoru do zadní části kola. Toto lze částečně řešit instalací akumulátoru do rámového trojúhelníku, tedy do míst, kde se vozí bidon.

Třetí cesta

Kromě dvou hlavních táborů, jejichž výhody a nevýhody jsme si představili, je zde ještě jedna skupina elektrokol, která si jedou svojí třetí cestou. U těchto strojů je elektromotor umístěn jinde, než vpletený v předním či zadním kole – nejčastěji jej naleznete v rámu u středového složení. Technickou lahůdkou je pak umístění elektromotoru přímo do sedlové trubky rámu, kde je ukryt štíhlý a dlouhý rotor, který přes ozubení působí na středové složení. Takovéto elektrokolo na první pohled nerozeznáte od kola běžného a rovněž jeho hmotnost je značně nižší. Umístění motoru jinam než do výpletu kol přináší jednu výhodu, kterou oceníte při demontáži kola, například při defektu. Pokud se vám podaří píchnout právě to kolo, kde je elektromotor, setkáte se s nutností povolit matice (rychloupínáky by motor neudržely) a odpojit přívod k motoru. Nízká hmotnost, elegantní vzhled a snadná manipulace při demontáži kol, to vše je ale draze zaplaceno, protože cena těchto kol dosahuje násobků cen běžných elektrokol.

Dobrá rada nad zlato

---Komerční sdělení---

Máte-li zájem si sami vyzkoušet výhody a nevýhody různých pohonů, můžete si zapůjčit elektrokola v půjčovně PREkolo – Půjčovně elektrokol Pražské energetiky.

PREkolo – Půjčovna elektrokol Pražské energetiky

Centrum energetického poradenství PRE

Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1


Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00

Tel.: 734 234 832
poradce@pre.cz

www.prekolo.cz
www.facebook.com/pre­kolo

Rčení sice pravdivé, ale s výběrem umístění motoru u elektrokol vám zde jednoznačnou radu nedáme. Výše uvedené lze však stručně shrnout do několika pravidel:

  • Zvažte, pro jaký styl jízdy budete elektrokolo využívat.
  • Do terénu je vhodnější zadní pohon.
  • Pro klidnou jízdu ve městě je příhodnější elektromotor v předním kole.
  • V současnosti není problém si různé typy elektrokol zapůjčit a vyzkoušet.

Přední pohon

  • Lepší rozložení hmotností
  • Horší ovladatelnost předního kola
  • Možnost prokluzu

Zadní pohon

  • Lepší přenos energie
  • Lepší ovladatelnost předního kola
  • Nerovnoměrné rozložení hmotností

 

Přečtete si také:

Světlana Jasná, NaKole.cz, 03.10.2012
Blogy

Být králem na cestě ... 4. Holandsko

 ()
Cesta z frankofonního Bruselu do holandských Flander vede prostě přes arabsky mluvící Střední východ. Přijede-li člověk po dálnici, nemá šanci si toho všimnout, ale na kole je to docela jiné. Krasoduchové by si na mě smlsli, neboť jsem opravdu zažíval pocity nefalšovaného a zarputilého xenofoba.…
Jindra8526 | 10.08.2019

Krkonošemi na kole (2019.07.21. - 07.24.)

 ()
Dlouho jsme s kamarádem Jardou sbírali morální síly na podobný podnik. Nakonec jsme se rozhodli využít volný čas, který se nabízel v tomto termínu mezi prací, hlídáním vnoučat, koček, domácími pracemi a pod... Jistě bychom vymysleli cestu Krkonošemi i na víc dní, jen bychom ji museli zase odkládat…
vlli2 | 29.07.2019

Být králem na cestě... 3. Do Bruselu

 ()
Ven z města světel zase podél kanálu, časně zrána. Na sever, nevábným předměstím Saint-Denis, kde by člověk nechtěl zůstat sám po setmění, tahle část Paříze opravdu za vidění moc nestojí. Naštěstí je neděle, všichni spí, jen u a tam se potácí nějaká postavička či skupinka, která má ještě noc a…
Jindra8526 | 28.07.2019

Být králem na cestě... 2. Do Paříže

 ()
Na snídani ve Strasbourgu je moc brzo, celé město ještě spí. Tady to umím, rovně, pak u mekáče doprava přes park a jsem u kanálu Marna-Rýn, který bude mojí navigací dalších 70 kilometrů. Trochu vystrašeně sleduji oblohu a čekám, kdy se nad obzorem vyloupne ten neúprosný, zářící tyran, ale „zatím…
Jindra8526 | 27.07.2019

Být králem na cestě... 1. Německo

 ()
"Mami, ty plaveš?"Volám překvapeně, když vidím svoji osmdesátiletou matku vrhat se odhodlaně do vln. Co pamatuji, nikdy to neuměla, ve vodě maximálně po pás a nás neustále zaháněla z hloubky."Plavu, už dva roky. Jak jsem byla s tetou Boženkou v Řecku.Řekla jsem si, ty, Jana i Václav jste zaopatření…
Jindra8526 | 25.07.2019

O čem se mluví:

Elektrokola Je Bafang BBS02 750w legalní ? včera v 22:55
MTB a krosová kola vůle brzdových páček včera v 22:29
Lehokola Tak jsem viděl(a) lehokolo VI. včera v 22:18
Homebuilders lehokol 12 včera v 21:58
NEcyklo Pobavilo, potěšilo 152 včera v 20:49
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 83. včera v 15:43
NEcyklo Co vás vytočilo 126 včera v 01:21
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

155 cyklistů (2 přihlášení)

Být králem na cestě ... 4. Holandsko

Cesta z frankofonního Bruselu do holandských Flander vede prostě přes arabsky mluvící Střední východ. Přijede…
Jindra8526 | 10.08.2019

Krkonošemi na kole (2019.07.21. - 07.24.)

Dlouho jsme s kamarádem Jardou sbírali morální síly na podobný podnik. Nakonec jsme se rozhodli využít volný…
vlli2 | 29.07.2019

Být králem na cestě... 3. Do Bruselu

Ven z města světel zase podél kanálu, časně zrána. Na sever, nevábným předměstím Saint-Denis, kde by člověk…
Jindra8526 | 28.07.2019