reklama

Cyklopřívěsy: hrozí nám mezinárodní ostuda?

Zatímco venku mrzne až praští, český Parlament se rozhoduje, zda zavést do zákona přívěsné vozíky a tyče za kola. O definitivní podobě silničního zákona čeští poslanci zřejmě rozhodnou už příští čtvrtek 8. února 2012.

Cykloturistika s dětmi získala na oblibě a v počtu cyklopřívěsů jsme v Evropě na špičce.
Cykloturistika s dětmi získala na oblibě a v počtu cyklopřívěsů jsme v Evropě na špičce.
Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz

Přestože vozíky jsou legální v naprosté většině evropských zemí a v ČR se prodávají už téměř deset let, někteří poslanci v nich vidí především ohrožování dětí.

„Já se osobně domnívám, že dítě do takovéhoto vozíku nebo vůbec na kolo jako takové nepatří,“ řekl v průběhu diskuse o novele zákona poslanec Rom Kostřica. Řešení pana Kostřicy je jednoduché – rodina jednoduše omezí sportovní aktivity na dobu, až dítě bude velké. To, že mnoho rodin používá vozíky k přesunům z místa na místo, tedy ne k výletům ale například k pravidelným cestám na nákup nebo do školek, pan Kostřica zřejmě nevidí.

Evropa
Takto vypadá stav v ostatních evropských zemích.
Zdroj: www.cyklostra­tegie.cz

Jiní poslanci jsou liberálnější a navrhují pouze, aby provoz cyklopřívěsů byl omezený na silnice nižších tříd. Příští čtvrtek bude parlament mimo jiné hlasovat o pozměňovacím návrhu Jiřího Petrů, který zakazuje provoz vozíků na silnicích I. a II. tříd. Na první pohled vypadá tento návrh rozumně – zakážeme vozíkům jezdit na frekventovaných silnicích, ochráníme tím děti. V důsledku by takové pravidlo ale vyvolalo řadu nepříjemných důsledků a rodiče s dětmi postavilo před absurdní rozhodování:

Zákazová značka

  • Mnoho cyklotras (odhadem jde o 4 700 km) vede po silnicích I. a II. tříd. Přijetí návrhu by mimo jiné znamenalo, že tato síť by se stala nespojitou pro rodiče s dětmi. Část cyklotras bude nepoužitelných pro přívěsné vozíky a přívěsné tyče. Dopad na rozvoj cestovního ruchu je asi každému jasný.
  • Cyklista na křižovatce nepozná, že vjíždí na silnici I. nebo II. třídy. Každá taková křižovatka proto musí být označená zvláštní značkou. Na hraničních přechodech (zvlášť ty vyhrazené pro pěší a cyklisty) budou stát značky, které budou cizince upozorňovat na zvláštní pravidla pro přívěsy. U všech našich sousedů je totiž provoz vozíků již legální, a to všude tam, kam mohou kola. Při ceně 3–5 000 Kč za jednu značku půjdou celkové náklady do desítek milionů.
  • Představme si situaci rodiče s dítětem na přívěsné tyči. Pokud přijede na silnici II. třídy, bude mít možnost po ní legálně pokračovat například tak, že odpojí dítě a nechá ho jet samostatně. Druhou možností je z kola slézt a pokračovat jako pěší po krajnici.
  • Stejně tak dopadne rodič, který bude mít připojený vozík za jízdní kolo s malým dítětem. Na frekventované silnici by jej čekala možnost odpojit obě části soupravy a pokračovat jako pěší, v jedné ruce s kolem, v ruce druhé potom s cyklokočárkem. 

Když si navíc uvědomíme, že řada silnic I. a II. třídy je přehlednějších než úzké a klikaté „trojky“, měla by tato na první pohled líbivá změna přesně opačný dopad.  

Situaci teď mají v rukou poslanci. Zatím to vypadá, že otázka vozíků rozděluje sněmovnu na dvě poloviny. Cyklopřívěsy podporují autority, jakými jsou například Ministr zdravotnictví Leoš Heger nebo profesor Pavel Pafko. „Jsem přesvědčen, že v přívěsném vozíku je jízda pro dítě bezpečnější, než když jede samostatně na kole nebo když jede v sedačce," shrnul Pafko své vystoupení na odborném semináři, který pro poslance organizoval Hospodářský výbor sněmovny. Na druhou stranu, z poslaneckých lavic zaznívají často velmi kritické hlasy, podle kterých je pro děti jízda na kole v podstatě trápením.

Jen málokdo z poslanců si uvědomuje, že tento zákon se dotýká i zasahování do práv a zodpovědností rodičů za své děti. Za vše hovoří výrok poslankyně Dagmar Navrátilové: „Každý rodič má zodpovědnost za své dítě, ale tu nemůžeme přikázat zákonem. Rodiče mají sami rozhodnout a my jim nemůžeme přikazovat, co mají a co nemají dělat.“ 

Co nás tedy čeká, pokud se Poslanecká sněmovna rozhodne provoz vozíků omezit? V praxi se zřejmě mnoho nezmění a dá se čekat, že rodiče se u nás budou chovat stejně jako doposud. To znamená ignorovat oficiální výklad zákona a jezdit všude za tiché tolerance ze strany policie. A pak nás čeká mezinárodní ostuda.

Důležité dokumenty:

Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 03.02.2012
Blogy

Premiéra na Bohemia Divide

 ()
Bohemia Divide je název jednoho z dnes už asi kultovních cyklistických ultra-závodů bez podpory. 750-800 km napříč Českem od jihu k severu po cestách i necestách, nonstop a bez podpory. Mezi vyznavači tohoto podivného odvětví cyklistiky má závod své věhlasné jméno, pro mě to je ale letos…
JohnyB | 28.10.2023

6.část - Bulharsko – k moři!

 ()
Naše děti už dávno vědí, že když k moři, tak si k němu musí dojet na kole. Těšily se, ale to horko tyhle poslední dny bylo opravdu těžko snesitelné. Dvacátý pátý den mě přestalo bavit i to ranní slunce, které jsem ještě jakžtakž tolerovala, protože osušilo noční rosu a tedy i stany. Na tu blankytně…
Peggy | 18.10.2023

Východní Balkán - 5. část - Bulharsko - průsmyky Staré Planiny

 ()
Stará Planina, skoro 600 km dlouhý horský hřeben začíná na severovýchodě Srbska a táhne se napříč celým Bulharskem. Starší název pohoří je Balkan a tak to byl on, kdo dal název celému poloostrovu. Slovo pochází z turečtiny a znamená hora. Po hřebeni vede nejstarší, nejdelší a asi i nejznámější…
Peggy | 08.10.2023

Východní Balkán - 4. část - Bulharsko - Rodopy

 ()
Na pěkné noclehy si člověk rychle zvykne. Prostě jsme ty krásné přístřešky začali brát jako standard, až jsem větou, že tady noclehy nemusíme hledat, že naopak ony si najdou nás, naše štěstí zakřikla. Dosud jsme ještě neměli krizovku a ta přišla právě ten večer, kdy jsme za městečkem Chadžidimovo…
Peggy | 22.09.2023

Východní Balkán - 3. část - Rozžhavený nejjižnější bod

 ()
Na úvod jsem zapomněla na pár důležitých informací: - Dětem už je (rok 2021) 12 a 14 let (ano, nočník jsme už nechali doma :-) ) a oba jedou ještě docela ochotně.- Luděk má zbrusu nové kolo. Po loňských potížích (2x prasklá vidlice a jiné lahůdky) jsem mu dala nůž na krk, že pokud si nepořídí nový…
Peggy | 11.09.2023

O čem se mluví:

Cestování na kole Solár na kolo dnes v 03:38
Fotohádanky Fotohádanky - 2023 dnes v 03:29
NEcyklo Co vás zaujalo 271 dnes v 00:47
Ostatní – cyklo Jaké to bylo - 141 dnes v 00:26
Trénink a zdraví Trenažér včera v 21:54
Technické rady Technické dotazy včera v 21:51
NEcyklo Ukrajina 34 včera v 20:59
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

185 cyklistů (3 přihlášení)

Premiéra na Bohemia Divide

Bohemia Divide je název jednoho z dnes už asi kultovních cyklistických ultra-závodů bez podpory. 750-800…
JohnyB | 28.10.2023

6.část - Bulharsko – k moři!

Naše děti už dávno vědí, že když k moři, tak si k němu musí dojet na kole. Těšily se, ale to horko tyhle…
Peggy | 18.10.2023

Východní Balkán - 5. část - Bulharsko - průsmyky Staré Planiny

Stará Planina, skoro 600 km dlouhý horský hřeben začíná na severovýchodě Srbska a táhne se napříč celým…
Peggy | 08.10.2023