reklama

V Evropě funguje více než 400 automatizovaných půjčoven jízdních kol

Eurovíkendy v evropských městech jsou stále populárnější. Prozkoumat je můžete ze sedla jízdního kola, ve většině případů se dají vypůjčit v některé z automatizovaných půjčoven. Vypravte se s námi na cestu po Evropě na půjčeném kole.

Pařížský Vélib si od svého otevření v roce 2007 získal obrovskou popularitu.
Pařížský Vélib si od svého otevření v roce 2007 získal obrovskou popularitu.
Foto: Sebastien Robert

Zapomeňte na rozvrzaná kola s přeskakujícím řetězem, zpuchřelými plášti a nefunkčními brzdami! Kola z automatizovaných půjčoven jsou robustní, odolná a pravidelně servisovaná. V posledních letech se v Evropě stále častěji objevují veřejné půjčovny kol, označované společně anglickým termínem „bike sharing systems". Se stanovišti na veřejných prostranstvích jsou dostupné 24 hodin denně a slouží nejen obyvatelům evropských měst, ale také turistům a návštěvníkům mnoha evropských měst. Kromě předplacených karet pro časté uživatele obvykle nabízejí i možnost jednorázového zapůjčení na několik hodin, na prohlídku města nebo dopravu z nádraží do hotelu.

Nově vznikající půjčovny kol jsou stále častěji zapojené do městské hromadné dopravy – tak například v Berlíně dnes platí stejná jízdenka v metru, tramvaji, autobuse i v síti půjčoven kol.

Co znamená Bike Sharing System

– v překladu „veřejné půjčovny kol"

– jsou automatizované – fungují bez lidské obsluhy,

– síť navzájem propojených stojanů, kolo je možné vrátit v kterékoli jiné stanici

– umožňuje i krátkodobé zapůjčení kola (minuty až hodiny)

– provozovatel se obvykle stará o dostupnost kol i v případě jednosměrného provozu (např. při jízdě směrem z kopce)

 

Podle závěrů výzkumného projektu OBIS, který studoval půjčovny kol v deseti evropských zemích, je nejhustší síť v Itálii (celkem 157) a Španělsku (74), tedy v zemích, které nepatří mezi tradiční „cyklistické velmoci", silnou tradici mají půjčovny ale také v Rakousku (84 systémů).

Dnes najdete automatizované půjčovny prakticky ve všech významných evropských metropolích. Největší popularity dosáhly půjčovny v Paříži (Vélib), Barceloně (Bicing) a Londýně (Barclay´s).  Půjčovny si hledají své místo i v zemích bývalého východního bloku, příkladem je Krakow, Bukurešť, k nastartování nového systému se schyluje i v Praze.

Poplatky jsou velmi různé, obecně je třeba počítat s 1–2 euro za hodinu. Mnoho systémů ale nabízí prvních 30 minut zdarma (někdy celou hodinu). Pokud se tedy člověk vejde do tohoto limitu, je předplatné 1 euro za den i konečnou částkou (např. v pařížském Vélibu).  

Berlín

Od roku 2002 funguje v Berlíně síť půjčoven Call a Bike. Návštěvníci i obyvatelé města si mohou půjčit jízdní kolo v půjčovnách umístěných na některém z berlínských nádraží. Systém provozuje Deutsche Bahn Rent, dceřinná společnost německých drah a půjčovné je 9 euro za den. Pronájem se objednává prostřednictvím mobilního telefonu.

V květnu 2011 odstartoval v Berlíně pilotní projekt veřejné půjčovny pod názvem „Berlin City Bike„, která umožňuje zapůjčení kola zdarma na dobu 30 min, v rámci jízdenky na autobus, tramvaj nebo metro. V současné době jsou k dispozici stanice „Berlin City Bike“ na stanicích metra, na nádražích a důležitých turistických uzlech.

Londýn

Od roku 2004 je možné vypůjčit si v Londýně kolo z jedné ze stanic OYBike London. Po registraci na Internetu a zaplacení vstupního poplatku 10 liber je možné zapůjčit si kolo, přičemž cena půjčovného se postupně odečítá z úvodního kreditu. Poměrně složitý registrační proces znevýhodňuje tento systém pro použití pro turisty.

V květnu 2010 byl velkou kampaní zahájen provoz nové půjčovny Barclay´s, kterou slavnostně otevřel starosta Boris Johnson. Půjčovna si získala obrovskou popularitu a „Borisova kola" se stala téměř novým symbolem metropole nad Temží. Zhruba 400 stanic ve vnitřním Londýně slouží jako základna pro celkem 6000 jízdních kol. Systém slouží hlavně pro kratší jízdy, půjčovné pro jízdy do 30 minut je zdarma.

Vstupní poplatek stojí 3 libry (zhruba 85 Kč) a používání kol stojí od 1 libry (27 Kč) za hodinu až po 50 liber za 24 hodin. Aby kola byla co nejvíce v oběhu, je za delší půjčovné záměrně vysoký poplatek.
www.tfl.gov.uk
www.oybike.com
bromptondock.co­.uk (půjčovna skládacích kol Brompton v Guilfordu)

Praha

Pražská veřejná půjčovna Homeport, která fungovala posledních pět let v pražském Karlíně, chystá odstartovat nový pilotní projekt. Do provozu by měl být uveden v polovině července 2011 s kapacitou 120 kol na celkem šesti stanovištích.
www.homeport.cz

Stockholm


Stockholm Citybikes (SCB)
Foto: Tom Petersen

Odstartování provozu půjčovny Stockholm City Bikes (SCB) provázely od samého počátku administrativní potíže, přesto v současné době nabízí na 1000 kol, které jsou rozmístěné po celkem 80 místech. Návštěvník města si může zakoupit 3 denní kartu za v přepočtu zhruba 13 euro. Pro stálé obyvatele je tu sezónní karta, platná od dubna do října, za celkem 26 euro.
www.citybikes.se

Paříž

Největší evropská veřejná půjčovna kol pod názvem Vélib operuje s celkem 6000 koly. Její otevření v roce 2007 znamenalo malou senzaci, existence půjčovny inspirovala Francouze k masivnímu používání jízdních kol ve městě. Pro návštěvníky Paříže slouží jednodenní předplatné v ceně 1 euro a pokud uživatel nepřesáhne dobu zapůjčení 30 minut, je to také cena konečná. První půlhodina jízdy je zdarma, po této lhůtě se účtuje půjčovné ve výši 1 euro za 30 minut. Platit je možné platební kartou přímo u některého z celkem 1150 terminálů. Využít je možné také sedmidenní permanentku v ceně 5 euro nebo roční předplatné za 29 euro.
www.velib.paris­.fr
Návod na půjčení a použití kol v systému Vélib (video YouTube.com, 26. 11. 2007 , autor: Tomáš Cach)

 

Barcelona

Jedna z nejrozsáhlejších evropských půjčoven Bicing nabízí svým uživatelům 6000 kol rozmístěných na 400 stanovištích. Provozovatelem systému je město Barcelona, a systém kromě příjmů z půjčovného financují také poplatky za parkování v oblasti nazývané Green Area. Stálí obyvatelé Barcelony se registrují zpravidla na rok, systém potom z jejich karty odečítá vždy 0,5 euro za 30 minut půjčovného. První půlhodina jízdy je přitom zdarma. Návštěvnická karta platná 7 dní nabízí stejné podmínky, tedy 0,5 euro/půlhodinu jízdy.
www.bicing.com

Vídeň

Jednoduchou registraci umožňuje také vídeňská půjčovna Citybike. Jednorázové jízdné v ceně 1 euro je možné zaplatit přímo na některém z 60 terminálů v centrální oblasti města. První hodina jízdy je přitom zdarma.  

Po registraci při každém dalším vypůjčení kola terminál vyžaduje bankovní kartu nebo registrační kartu systému Citybike.
www.citybikewi­en.at

Užitečné odkazy

  • Přehled veřejných půjčoven kol – půjčovny v hlavních evropských městech, podmínky zapůjčení, www odkazy
  • www.obisprojec­t.com – projekt OBIS, který probíhal v letech 2009–11, shrnuje informace o veřejných půjčovnách kol v 10 evropských zemích

Přečtěte si také

Fotogalerie

Pařížský Vélib si od svého otevření v roce 2007 získal obrovskou popularitu. Pražská půjčovna Homeport zatím čeká na své znovuotevření. Homeport Praha - terminál napájený solární energií. Kola používaná v půjčovnách Call a Bike v Berlíně, Mnichově a Karlsruhe Kola z půjčovny CF, která funguje v německém Chemnitz. Stockholm Citybikes (SCB)
redakce NaKole.cz, 24.06.2011
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část

 ()
5. část - Jezero Yssyk-kul a okolí V sedle se cesta narovnala a pak zlomila. Bylo už jasné, že jsme bouřku nechali v zádech a najednou to bylo krásné! Zelené kopce, jurty, krávy, koně. Konečně tak, jak jsem si to vysnila. V kamenitém sjezdu, kdy to kluci napálili a my se s Šárkou naopak zpozdily,…
Peggy | 10.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

 ()
4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme peníze na obživu, tak se nedivte, že se nám po jídle nechtělo „civilizaci" hned zase opouštět. Ještě jsme si chtěli někam zajít na kafe (tedy na čaj) a trochu otdychať. Moc možností tu…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

 ()
3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti alespoň malou satisfakci - byl tu jediný McDonald za celou cestu. Tedy - v Almatě jsou celkem asi čtyři a nám stačil jenom jeden, zas takoví fanoušci nejsme :-) ale mám na mysli, že pak nikde…
Peggy | 02.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

 ()
2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu v Biškeku, konzumovali večeři, první jídlo v Kyrgyzstánu, a rozhlíželi se u toho kolem sebe. Ne že bychom se v těch asijských obličejích vyznali, ale že se všude pohybovala jenom mládež, a…
Peggy | 28.04.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

 ()
Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly letadlem. Jiní cykloturisté se takto přepravují dávno a běžně, já ale měla z létání strach. Nemám celoživotně ráda výšky a otevřené prostory, ale jednoho dne jsem si řekla: nemládneme, síly a…
Peggy | 24.04.2024

O čem se mluví:

Technické rady Technické dotazy a poznatky II před 5 minutami
Elektrokola Elektro fatbike na dlouhé trasy dnes v 08:44
Technické rady Výběr radaru na kolo, značka, mobilní app dnes v 08:31
Bezpečnost na kole ANC sluchátka dnes v 06:25
Komentáře k blogu Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část včera v 20:50
Bezpečnost na kole Helmu nebo airbag? včera v 20:30
Vyjížďky, srazy, akce Přes Písecké hory na kole i pěšky včera v 13:41
NEcyklo Ukrajina 43 včera v 09:45
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

266 cyklistů (7 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část

5. část - Jezero Yssyk-kul a okolí V sedle se cesta narovnala a pak zlomila. Bylo už jasné, že jsme bouřku…
Peggy | 10.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti…
Peggy | 02.05.2024