reklama

Lucemburk na kole - půjčovny vel’oh!

Obrovská popularita pařížského systému Vélib inspirovala také hlavní město sousedního Lucemburska. Systém automatického půjčování kol zavedla na jaře další evropská metropole Lucemburk. Název vel’oh! je slovní hříčkou. Kombinuje slovo „vélo“ (kolo) s překvapeným výkřikem „oh!“ a dá se volně přeložit jako „jé, kolo!“

Kola vel’oh jsme si v Lucemburku vyzkoušeli osobně
Kola vel’oh jsme si v Lucemburku vyzkoušeli osobně
Foto: NaKole.cz

Jaro je tu, kola jsou tu!

Devět měsíců po spuštění pařížské půjčovny kol Vélib se na jaře objevil stejný systém i v sousedním Lucembursku. Automatickou půjčovnu kol pod názvem vel’oh! tu provozuje stejně jako v Paříži společnost JCDecaux. Hlavní město Lucemburk symbolicky zvolilo k otevření první jarní den. Propukající jaro nezchladily ani sněhové vločky, které se snášely na slavnostní ceremoniál. Úvodní jízdu odstartoval lucemburský starosta Paul Helminger.

Jak to funguje

vel’oh! má stejný systém registrací a půjčovného jako pařížský Vélib. Stejně jako v Paříži, i Lucemburk nezatěžuje uživatele zbytečnou byrokracií. Registrační formulář pro dlouhodobé používání stačí odevzdat na radnici nebo vyplnit on-line na internetu. Za poplatek 15 EUR obdrží zájemce kartu, se kterou pak může v následujícím roce vyzvedávat a vracet kola do kteréhokoli z 25 stojanů ve městě.
Pro krátkodobé uživatele je tu 7-denní lístek v ceně 1 EUR. Ten je možné získat přímo na někerém ze stanovišť kol a zájemce k tomu potřebuje pouze svoji bankovní kartu. Je však nutné potvrdit, že v případě nevrácení kola souhlasí s odečtením částky 150 EUR během následujících 13 dnů.
Registrační karta i 7-denní lístek jsou přenosné a může je tedy využívat více lidí. Za poškození nebo ztrátu kola však vždy ručí ten, na koho byla registrace provedena.
Další informace o registračních poplatcích

Ceník půjčovného

První půlhodina je pro každého zdarma, za každou další hodinu zaplatí uživatel poplatek 1 EUR. Půjčovné může dosáhnout maximálně 5 EUR za 24 hodin. To je také maximální doba, po kterou je možné mít kolo půjčené. Potom je třeba ho vrátit zase do stojanu, nechce-li člověk riskovat odečtení 150 EUR ze svého konta. Také půjčovné se odečítá z bankovního účtu uživatele.
Zatím se zdá, že vel’oh! uspokojivě vyřešil problémy s vypůjčováním jízdních kol. Ve městech, kde fungují systémy podobně jako u košíků v supermarketech na drobné mince, docházelo často ke krádežím kol. Nízké ceny půjčovného vedly k nezodpovědnému chování a kola byla často nalezena rozbitá mimo stojany.
Kauce 150 EUR sice nedosahuje hodnoty kola, je ale dostatečnou bariérou pro opilce a vandaly. Systém navíc motivuje uživatele, aby do půlhodiny vrátili kolo „do oběhu“. Vyplatí se půjčit si kolo na přesun, vyřídit si nákup nebo jinou pochůzku a půjčit si jiné kolo z blízké stanice. Ty jsou od sebe vzdáleny zhruba 300–400 metrů.
Ceník půjčovného

Vybavení kol

Kola na stanovištích vel’oh! jsou na první pohled snadno k poznání – masivní, maximálně zakrytovaná, s jasně viditelným logem. Před jízdou si každý může upravit výšku sedla. Náboje obsahují možnost 3 rychlostí, stejně jako brzdy. Součástí vybavení je i dynamo, které udržuje stále rozsvícené přední a zadní světlo.
Další informace o vybavení kol

Další město podlehlo kouzlu půjčených kol

Už v prvních pěti dnech po spuštění bylo zaznamenáno 1000 výpůjček kol a 600 osob si zaregistrovalo roční uživatelskou kartu. Za úspěchem půjčoven stojí ale také propagace ze strany města a dobrý informační systém. Na každém stojanu s koly najdou uživatelé obrazovku s mapou města a s možností vyhledání trasy do cílové stanice. Jsou tu vyznačeny i nejbližší parkovací stanice, kde je možné kolo odložit a také informace, zda tu jsou volná místa pro zaparkování kola.

Další odkazy:

Oficiální stránky vel’oh (ve francouzštině, angličtině a němčině)
Oficiální otevření půjčovny – video
Televizní spot

Fotogalerie

Kola vel’oh jsme si v Lucemburku vyzkoušeli osobně Stanoviště kol vel’oh Stanoviště kol vel’oh Stanoviště kol vel’oh Informační panel na stanovišti kol vel’oh Detail parkovacího stojanu Parkování kol do stojanů vel’oh v akci
redakce NaKole.cz, 16.06.2008
Do vaší knihovny

Kolem světa na kole

Françoise a Claude Hervéovi
Čtrnáctiletá odysea v sedlech bicyklů aneb ani narození dcery nepřerušilo cestu.
Delší dobu vyprodaná kniha, která zaznamenala díky sympatickým Francouzům velký úspěch, se dočkala druhého vydání. Je rozšířené, má …
279 Kč
Blogy

Norsko 2022 – S děravou botou Hardangerviddou

 ()
Náhorní plošina Hardangervidda není pouze norská, nýbrž s největší určitostí i evropská nejrozsáhlejší horská plošina. Pokrývá oblast asi 7500 km2 v nadmořské výšce 1000 - 1250 metrů. Nachází se ve středu jižního Norska.Celá plošina leží nad hranicí lesa a nejsou zde žádná, jinde tak hojná údolí,…
šíp | včera

Bikepacking španělsky 5.část: Andalusie – Přes Sierru Nevadu do Granady

 ()
Z pouště se přesouváme ke stoupákům Sierry Nevady. Čeká nás nejvýše položená cyklostezka Evropy bez cyklostezky. Část pátá. Probudíme se v jedné z více než 2000 obytných jeskyní, které dělají z Guadixu město s jejich největším počtem v Evropě. O Guadixu slyšelo málo lidí, přestože se nachází jen 60…
Kristina | 02.01.2023

Jak jsem jel okolo Čech

 ()
Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil. Tento závod je ale jiný. Není pevně dána žádná trasa, jen průjezdné body, které pořadatelé vybírají dle různé tématiky (letos to byly rozhledny), a je jen na závodnících, jakou trasu si…
JohnyB | 23.10.2022

Bikepacking španělsky 4.část: Andalusie – z pouště Gorafe na pláž v Cabo de Gata

 ()
Bláto z lesa vymění naše kola za písek z pouště Gorafe a pobřeží v Cabo de Gata. Část čtvrtá. Vyrážíme z motelu u cesty v městečku Baza. Stavíme se nakoupit potraviny spolu s kamionisty a kousek cesty jedeme po Vía Verde de Sierra de Baza (bývalá trať železnice) směrem na poušť Gorafe. Na tuto část…
Kristina | 07.09.2022

Po zaniklých tratích kolem Tirschenreuthu

 ()
V bavorském pohraničí je několik zrušených železničních tratí, na nichž se vybudovaly cyklostezky. Záruka mírného sklonu naláká spoustu cyklistů včetně mě a Rendy. My konkrétně vyrazíme na dvě cyklostezky v okrese Tirschenreuth ve vládním obvodu Horní Falc. Zvolili jsme si třetí červnovou sobotu,…
Guiseppe | 27.08.2022

O čem se mluví:

NEcyklo Co vás zaujalo 266 dnes v 17:32
Elektrokola Výběr el. Kola dnes v 16:24
Vyjížďky, srazy, akce Severomoravský lehosraz dnes v 15:58
NEcyklo Ukrajina 16 dnes v 13:55
Cestování na kole Jaké to bylo 133 dnes v 13:42
NEcyklo Co pobavilo, potěšilo - 186 dnes v 12:54
Komentáře k blogu Norsko 2022 – S děravou botou Hardangerviddou dnes v 07:11
NEcyklo Ukrajina 15 včera v 21:56
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

169 cyklistů (13 přihlášených)

Norsko 2022 – S děravou botou Hardangerviddou

Náhorní plošina Hardangervidda není pouze norská, nýbrž s největší určitostí i evropská nejrozsáhlejší horská…
šíp | včera

Bikepacking španělsky 5.část: Andalusie – Přes Sierru Nevadu do Granady

Z pouště se přesouváme ke stoupákům Sierry Nevady. Čeká nás nejvýše položená cyklostezka Evropy bez…
Kristina | 02.01.2023

Jak jsem jel okolo Čech

Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil.…
JohnyB | 23.10.2022