Cyklokonference 2009 – je čas na změnu

V minulém týdnu proběhl v Královéhradeckém kraji další ročník cyklokonference. Po dvoudenním maratónu přednášek následovala exkurze po nově vybudovaných stezkách. Akci uzavřela tisková konference za účasti dvou ministrů, do jejichž kompetence především patří cyklistika. Ministr pro místní rozvoj Rostislav Vondruška i ministr dopravy Gustáv Slamečka za své resorty přislíbili podporu závěrům konference.

Foto: NaKole.cz

Letošní cyklokonference se uskutečnila v Krkonoších ve Špindlerově Mlýně od 26. do 27. května 2009. Po prvních dvou čistě konferenčních dnech následovaly cyklistické exkurze na Náchodsku, Hradecku a Rychnovsku. Přestože konference se věnovala převážně odborným tématům se zaměřením na marketing, projektování cyklistické infrastruktury a podporu cestovního ruchu cyklistů, její závěry budou rozhodně zajímavé i pro každého z nás.

Cyklistická doprava

Proč je u nás cyklistických přejezdů jako šafránu a na každém křížení cyklostezky a silnice je značka „Cyklisto, sesedni z kola“? Proč musíme kvůli zachování vlastní bezpečnosti na kolech balancovat na hraně zákona a občas zákon porušit? Proč se u nás tak problematicky prosazují relativně levná a jednoduchá řešení jako zprůjezdnění jednosměrek pro cyklisty, smíšené pruhy apod.? Proč byl zrušený cyklistický pruh v Pobřežní ulici v Praze?

Odpověď můžeme najít v zastaralé legislativě, která projektantům dává jen omezenou možnost začlenit cyklisty jako rovnoprávné účastníky dopravního provozu. Organizátoři připravili pro projektanty a zastupitele nový metodický materiál pod názvem „Cyklistická infrastruktura a její specifické aspekty“. Zároveň ale někteří přednášející ukázali příklady paragrafů, které v praxi vedou k absurdním situacím pro cyklisty. „Bez změny legislativy se nepohneme dále směrem k Dánsku nebo Holandsku,“ vzkazují projektanti směrem k zákonodárcům.
Na závěrečné tiskové konferenci předali ministru dopravy Gustávu Slamečkovi návrh konkrétních změn především zákona 361/2000 Sb. Ministr slíbil dát podporu této iniciativě. „Jako ministr dopravy i jako aktivní cyklista mám zájem na tom, aby podmínky silniční infrastruktury i příslušná legislativa byly k cyklistům co nejvstřícnější,“ u­vedl.

Cyklistika jako národní produkt

Druhý den konference byl věnován cestovnímu ruchu cyklistů. Technickou terminologii vystřídal marketing a vzduchem létaly pojmy jako cílové skupiny, cyklobalíčky, průzkumy a monitoring. Se svou troškou přispělo i NaKole.cz, jehož zástupci prezentovali výsledky výzkumů mezi cyklistickou veřejností pod názvem „Kdo jsou a co chtějí cyklisté v Česku“.
Zatímco Česká republika buduje pomalu cyklistickou infrastrukturu a jen mlhavě tuší, jak vlastně vypadá návštěvník – cyklista, okolní státy jsou o krok před námi. Rakousko, Německo či nejnověji Švýcarsko vydávají cyklistické průvodce v češtině, pořádají tiskové konference a zvou české novináře na ukázkové dovolené. Jak se ukázalo, i v českých podmínkách máme regiony s vybudovanou sítí bezpečných cest pro cyklisty. Cyklistika je u nás jednou z nejpopulárnějších sportovních aktivit, které se věnuje minimálně 30 % dospělé populace. Ministr pro místní rozvoj Rostislav Vondruška, který až donedávna řídil agenturu Czechtourism, prezentoval na finální tiskové konferenci průzkum mezi českými ubytovacími zařízeními. Podle něj se kolo čím dál tím častěji stává součástí českých dovolených a ubytovatelé musejí na tento trend reagovat. Rostislav Vondruška slíbil dát zelenou cyklistice v rámci svého rezortu.

Oba ministři na tiskové konferenci v Hradci Králové
Oba ministři na tiskové konferenci v Hradci Králové, Foto: cyklokonference.cz

V hostitelském Královéhradeckém kraji se objevuje stále více regionů, měst a obcí, které vsadily na budování cyklostezek, na podporu cyklistické dopravy a cykloturistiky. Za rozvoj cyklistické dopravy tu bylo oceněno šest měst a obcí kraje: Hostinné, Hradec Králové, Kostelec Nad Orlicí, Lánov, Náchod a Vrchlabí. Ocenění přijal i zástupce Královéhradeckého kraje.
Na závěr tiskové konference dostal ministr dopravy Gustáv Slamečka netradiční dárek – cyklostojan od o.s. Plzeňsko na kole. „Je nutné vytvořit pro to podmínky, aby ti, co pojedou do práce na kole, měli kde kolo zaparkovat a kde se pak osprchovat,” řekl při této příležitosti Slamečka. Stojan z Plzně by měl být umístěný před budovou ministerstva. Návštěvníci na kolech by tak už neměli tápat při hledání místa, kde bezpečně zaparkovat.

Cyklokonference – akce roku

Logo Cyklokonference 2009

Cyklokonference se konala již počtvrté. Jejími organizátory letos byli Ministerstvo dopravy ČR, Centrum dopravního výzkumu, CzechTourism, Státní fond dopravní infrastruktury a Královéhradecký kraj. Na cyklokonferenci mají příležitost setkat se na jedné straně politické špičky státní, krajské a místní samosprávy, na druhé straně dopravní odborníci, úředníci, zástupci neziskové a podnikatelské sféry. Počet letošních návštěvníků převýšil dvě stovky lidí, kteří se zajímají o cyklistiku.

Konference otevřela celou řadu zajímavých témat, k některým z nich se postupně vrátíme. Zmíníme například návrhy změn v legislativě, parkování kol ve městech, zahraniční zkušenosti ohledně dálkových tras a certifikace služeb.

Užitečné materiály:

Další odkazy:

Oba ministři dostali na tiskové konferenci dárek od paní starostky Kostelce nad Orlicí. Nápis na tričku „It is time for the next revolution“ vtipně vystihl závěr celé konference. Velký úspěch měla přednáška s ukázkami absurdních příkladů v české legislativě a návrhy na řešení. Na fotografii jsou její autoři Tomáš Cach, Tomáš Prousek a Květoslav Syrový V Kostelci nad Orlicí se konference spojila se šumnými městy a šumným architektem Davidem Vávrou, který jak jinak, dorazil také na kole. Radka Žáková ze sdružení Plzeňsko na kole představuje výhody tzv. „tulipánového“ stojanu