reklama

Jak hospodařit s tekutinami

Kolik a kdy bychom měli na kole pít. Jak se vyznat v nabídce hypo-, iso- a hypertonických nápojů.

Pijte často po menších dávkách
Pijte často po menších dávkách
Foto: NaKole.cz

Když málo pijeme

V souvislosti s pitným režimem se nejčastěji mluví o nedostatku tekutin. Ten bývá nejčastějším problémem – zapomínáme, nestíháme pít nebo jednoduše u sebe právě nemáme ve vhodný okamžit něco k pití. V horkém dni na kole při intenzivní námaze se to může stát opravdu problémem. Ledviny nestačí vyloučit škodlivé zplodiny z těla a také ostatní orgány při nedostatku tekutin fungují o poznání hůře. Výsledkem nedostatku tekutin je malátnost, bolest hlavy, snížená výkonnost a někdy až intenzivní bolest břicha. Ztráta vody odpovídající 2 % tělesné hmotnosti představuje 20 % snížení výkonnosti.

Škodit může i přemíra pití

Pokud si někdo myslí, že čím více vypije, tím lépe, je na velkém omylu. Problémy může způsobit jak nedostatek, tak i přebytek tekutin. Nejsme velbloudi, abychom se mohli napít do zásoby na celý den dopředu. Varující je případ mladé ženy, která v soutěži „kdo vypije více“ vypila jednorázově sedm litrů tekutin a několik hodin poté zemřela na selhání ledvin.
Organismus je ale schopný dobře zpracovat i větší množství tekutiny, pokud ji pijeme postupně během celého dne. Je tedy potřeba pít po malých dávkách a často. Při jízdě na kole k tomu mohou pomoci pitné vaky.

Kolik bychom měli pít

Odborníci doporučují, že při běžné zátěži bychom měli pít okolo 1,5 l tekutin denně. To je ale jen průměrná potřeba, každý jsme na tom trochu jinak v závislosti na výkonu a stravě. Vegetariánovi se sedavým zaměstnáním může stačit k optimálnímu stavu jen litr vody denně. Na druhou stranu, tělo cyklisty v horkém dni, při konzumaci velmi slaných či sladkých jídel a masa může vyžadovat pět litrů tekutin.
Podle obecně rozšířeného předsudku se má pít až v případě žízně. Ta se přichází pozdě, až v případě 1–2 % dehydratace. Volání těla po tekutinách může mít navíc mnoho podob. Nejeden kolař už se přesvědčil o pravdivosti pořekadla, že hlad je převlečená žízeň. Dalšími projevy jsou právě únava, ztráta výkonu, bolest hlavy, podrážděnost nebo bolest břicha.

Víte, že…

Ovocné šťávy dobře nahrazují ztráty vzniklé pocením. Obsahují dostatečné množství draslíku a hořčíku, navíc také jednoduché cukry pro rychlé dodání energie. Svým složením jsou však lehce hypertonické, a proto se doporučuje ředit je vodou v poměru 1:1.

Co pít na kole

Průvodním jevem při pocení je nejenom ztráta tekutin, ale i solí a minerálů. Při krátkých nenáročných výletech to asi příliš nepocítíme a k úhradě ztráty tekutin postačí obyčejná voda, džus, ovocný čaj nebo nealkoholické pivo. Pozor na sladké limonády a kolové nápoje, které jen zvyšují pocit žízně. Problémové mohou být i nápoje sycené větším množstvím CO2. Ten sice zlepšuje chuť, na druhou stranu ale dráždí žaludek, narušují proces zažívání a mohou vyvolávat tlakové obtíže.
Mnoho lidí nedá dopustit na pivo. „Z hlediska dodání energie a chybějících látek je to dobrý nápoj,“ říká o pivu Pavel Homolka z firmy Enervit. Hned ale dodává: „Jeho problémem je ale alkohol. Tělo by mělo po výkonu raději dostat něco, po čem zregeneruje. Pivo jenom ještě více zatíží játra a ledviny odbouráváním alkoholu“.
Podle jiných expertů je mnohem lepší nealkoholické pivo. „Proti nealko pivu nemám námitek,“ říká k tomu Filip Pavlík ze společnosti Nutrend. „Pro běžnou cykloturistiku asi pivo po jízdě příliš neuškodí, pokud chce ale člověk seriózně trénovat, s alkoholem to dohromady nejde,“ doplňuje to.
Stejného hodnocení se mimochodem dočkala i směs piva a limonády, která je velmi oblíbená především v německy mluvících zemích.
Na delších výletech nebo při intenzivním výkonu (MTB, spinning, závody) už ale s běžnými nápoji nevystačíme. Podle doporučení odborníků bychom měli po déle než hodinové intenzivní zátěži uvažovat o speciálním pitném režimu a začít doplňovat soli, minerály a také ztráty energie. V této souvislosti se často hovoří o hypo-, iso- a hypertonických nápojích.

Jak si vybrat

„Speciální pitný režim není nic záhadného,“ vysvětluje Filip Pavlík z firmy Nutrend. „Jde jednoduše o to, že při sportu vylučujeme nejenom vodu, ale také v ní rozpuštěné minerály a sůl. Iontové nápoje pomáhají tyto ztráty tělu vracet.“ Základem každého speciálního nápoje je tedy vždy voda, ve které jsou obsažené ionty a cukr. Jak si ale vybrat z široké nabídky na trhu?
Nejprve si něco řekneme o mechanismu fungování iontových nápojů. Základní stavební jednotkou každého těla jsou buňky. Buňka je ohraničená membránou, která propouští vodu a některé látky v ní rozpuštěné. Buňka samotná je tvořená převážně vodou. Neustále dochází k přenosu látek mezi buňkou a jejím okolím na základě koncentračního spádu. To znamená, že roztok s nižší koncentrací rozpuštěných látek proniká do roztoku s vyšší koncentrací, čímž se koncentrace na obou stranách vyrovnává. Tento jev se nazývá osmóza.

Udělej si sám

Mezi sportovními jezdci se osvědčil nápoj, který velmi dobře funguje pro vyrovnání ztrát tekutin, soli a dalších látek. Do 500 ml čaje zamícháme čajovou lžičku citronové šťávy, vrchovatou lžíci ovocného cukru (nebo 40 g medu) a špetku soli. S každým litrem potu ztrácíme 2–3 g kuchyňské soli. Stejná by měla být i koncentrace tekutin, které přijímáme.

Iontové nápoje

A jsme u iontových nápojů. Jejich tonicita (tedy síla nebo také míra koncentrace iontů) je základem následujícího rozdělení:

  • Hypotonický nápoj má nižší „sílu“, tedy niží koncentraci iontů v porovnání s nitrobuněčnou tekutinou, bude tedy vytvářet nižší osmotický tlak. Hypotonický iontový nápoj tedy bude mít tedy tendenci rychle se vstřebávat do těla a přinese nejrychlejší přístup tekutin. Je ideální pro horké dny, kdy máme tendenci se víc potit, snadno dehydrujeme a zásoby vody v buňkách jsou menší.
  • Isotonický iontový nápoj má zhruba stejnou koncentraci iontů jako roztok uvnitř tělesných buněk. Také pomáhá rychle doplnit tekutiny, ale ne stejně rychle jako nápoj hypotonický. „Isotonický nápoj je vhodný pro výkony při nízkých teplotách do 15 stupňů Celsia,“ doporučuje Homolka.
  • Hypertonický nápoj má vysokou koncentraci iontů a naopak vodu z buněk „vytahuje“. Není určen pro rychlé doplnění tekutin a není vhodný při fyzické zátěži a dehydrataci. Jeho použití je speciální, pro speciální výkony při extrémních podmínkách a pro běžný život se nedoporučuje.

Iontové nápoje se nejčastěji uplatňují při sportovních výkonech, svoje místo mají ale i při rekreačním ježdění. „Teď v létě bych doporučil při jízdě pít zhruba 0,5–0,8 litru tekutin za hodinu, rozhodně v hypotonické koncentraci,“ radí Pavel Homolka. Důležité je uhradit ztracené minerály (především hořčík a draslík) a také energii. V úvahu kromě dostatečného množství tekutin přicházejí i energetické tyčinky nebo tablety s minerálními látkami.


Fotogalerie

Pijte často po menších dávkách Nealkoholické pivo je výborným zdrojem energie i chybějících látek.
redakce NaKole.cz, 06.08.2008
Blogy

Slovinsko na kole - 3. část - moře

 ()
Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na jeden incident, který se přihodil na úpatí Julských Alp, kam jsme se při našem kolečku opětovně vrátili, bych mohla cestu až do konce popsat v několika větách, vlastně jen sepsat seznam…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

O čem se mluví:

NEcyklo Nejlepší vtip 56. včera v 23:33
Lehokola Homebuilders lehokol 16 včera v 20:47
NEcyklo Co vás pobavilo /potěšilo/? včera v 19:45
Ukrajina 57 včera v 15:00
Jaké to bylo 158 včera v 13:39
Cestování na kole Opět přes Aply na kole, tentokrát Bergamo-Innsbruck včera v 08:50
Ostatní – cyklo Stav našich vodníků - 3. včera v 07:29
Lehokola LontBent 2025 26.10.2025
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

265 cyklistů (0 přihlášených)

Slovinsko na kole - 3. část - moře

Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem…
Peggy | 08.10.2025