reklama

Evropská „Cyklostezka“

V létě 2004 byla v Praze 6 podél Evropské ulice vybudována 2,5 km dlouhá dělená pěší a cyklistická stezka, kterou pražská radnice hrdě prezentovala v rámci Evropského týdne mobility jako důkaz podpory cyklistické dopravy. Pojďme se tedy na Evropskou podívat...

Cyklostezka na Evropské
Cyklostezka na Evropské
Foto: Štěpán Boháč

Cyklistická stezka podél Evropské je velmi potřebná, ale v daném případě funkční stezka nevznikla. Projektant se neřídil příslušnými normami, ale ani zdravým rozumem.

Materiálové rozlišení povrchů a oddělení stezky taktilním pásem je provedeno jasně a srozumitelně, byť by bylo žádoucí použít dlažbu bez zkosených hran, která při jízdě klade menší odpor (viz přednádraží v Olomouci). Avšak pruh pro cyklisty šířky 1,50 m odpovídá jednosměrnému provozu, zatímco zde je uvažován jako obousměrný!

Dělení stezky na pěší a cyklistický pás při takto stísněných podmínkách (šířka 2,80 m) není funkční, protože na pěším pásu šířky 1,00 m se nevyhnou ani dva chodci a nutně musí vstoupit do cyklistického pásu. Zrovna tak šířka 1,50 m nestačí pro míjení se protijedoucích cyklistů (navíc když keře přerůstají do stezky).

Správným řešením by zde byl smíšený provoz v celé šířce, tím spíše že zde vchody do domů neústí přímo na chodník. Pro zdůraznění pravostranného provozu je vhodné zvýraznit střední dělící čáru.

Druhou možností je řešit pruh pro cyklisty jako jednosměrný šířky 1,00 m, takže by na chodce zbylo již použitelných 1,50 m, a zřídit opět jednosměrný pruh v opačném směru po druhé straně Evropské.

Vedení obousměrné cyklostezky po jedné straně komunikace je obecně nevhodné řešení, protože na křižovatkách vznikají nebezpečné kolizní situace, protože řidič neočekává cyklistu jedoucího v opačném směru než auta na komunikaci.

Dalším rizikovým faktorem jsou rozhledové poměry. Cyklista jedoucí ve směru záběru nemá díky vysokým keřům šanci včas uvidět auto přijíždějící zleva z Arabské a naopak. Situace je o to horší, že cyklista jede z kopce.

Samostatnou kapitolou je vodorovné dopravní značení. Cyklista by na přechodu měl teoreticky sesednout a převést kolo pěšky.

Již tradičním pražským folklórem je umísťování sloupů veřejného osvětlení, dopravních značek, označníků zastávek apod. do cyklistického pásu, pokud možno na jeho osu. Nebo je snad účelem důrazněji oddělit směry cyklistického provozu?

A aby toho nebylo málo, projíždí stezka přímo autobusovou zastávkou. Cestující tak z autobusu vystupují přímo do cyklistického pásu.

Je neuvěřitelné, že takovýto paskvil vyprojektoval autorizovaný dopravní inženýr, a následně byl projednán a schválen…

Fotogalerie

Cyklostezka na Evropské Pruh pro cyklisty šířky 1,50 m odpovídá jednosměrnému provozu, zatímco zde je uvažován jako obousměrný! Cyklista by zde měl teoreticky sesednout a převést kolo pěšky Sloupy veřejného osvětlení a označníky zastávek v cyklistickém pásu Cestující z autobusu vystupují přímo do cyklistického pásu
Štěpán Boháč, 18.05.2005
Blogy

RUNDREISE 2020: Durch die Schweiz

 ()
Je neděle, bydlíme na nádraží v Realpu, od včerejších 14:00 prší. Každou hodinu, 10 minut před celou a 5 minut po celé, tu projíždějí vlaky "matterhorn gotthard bahn" s červenými lokomotivami a bíločervenými vagóny. Občas projede "glacier express" (nejpomalejší expres na světě) a viděli jsme i…
Quatsch | 19.09.2020

U pasové kontroly to nepoznali 3. část

24.4.2019Příjemné ráno začalo snídaní z čerstvých pomerančů, to je věc, na kterou se dá zvyknout rychle. První kilometry přes města Rosarno a Gioia Tauro vedou po absolutní rovině, kterou mi zpestří nově vybudovaný terminál pro nakládku a vykládku kontejnerových lodí. Objížďka okolo je velkorysá s…
cykliska | 06.09.2020

Z výletu závod aneb Okolo republiky 2020

 ()
Nikdy jsem nebyl velký fanoušek silniční cyklistiky, raději jezdím na bajku přírodou. Nejsem ale žádný dogmatik a rád se stavím novým výzvám, takže tohle čtení bude i tom, jak jsem objevil kouzlo silnic. Jak to tak bývá, na začátku byla náhoda. V práci jsem si moc nemohl vybírat termíny dovolené,…
hobr | 03.09.2020

Miladatlon 2020 – nemám rád bláto!

 ()
Pitomý budík! Copak někdo v sobotu vstává před pátou? Jak jsem to vlastně spočítal, vždyť start závodu bude až odpoledne? Nojo no, když chci mít dostatečnou rezervu a nechci jet přes korona Prahu, vychází mi vlak R896 v 6:14 z Ústí nad Orlicí. U pozdějšího spoje by dost hrozilo, že se něco pokazí a…
Jrr | 30.08.2020

U pasové kontroly to nepoznali 2. část

20.4.2019Ráno jsem teda hrubě nevyspalý, ale to přejde, to já znám. Stačí pohled na nasvícené okolní stráně, skalnaté šíty, ani se mi odsud nechce. Místní hlavní atrakcí pro turisty je kromě krajiny také il Volo dell Angelo, tj. let anděla. Přes údolí na druhém ještě vyšším kopci je totiž město…
cykliska | 20.08.2020

O čem se mluví:

Cestování na kole Salzburg na kole před 10 minutami
NEcyklo Covid-24 před 13 minutami
Elektrokola prerusovac na blikani zadniho svetla dnes v 09:44
Technické rady Čím pojistit (zalepit) závit ocel x ocel? dnes v 09:41
Vyjížďky, srazy, akce Nové ubytování pro podzimní sraz: 25.9. 28.9. dnes v 08:53
Cestování na kole Jaké to bylo 99 dnes v 00:52
Rada při výběru kola Krosove kolo včera v 21:34
Cestování na kole Salzburg na kole včera v 17:53
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

332 cyklistů (20 přihlášených)

RUNDREISE 2020: Durch die Schweiz

Je neděle, bydlíme na nádraží v Realpu, od včerejších 14:00 prší. Každou hodinu, 10 minut před celou a 5…
Quatsch | 19.09.2020

U pasové kontroly to nepoznali 3. část

24.4.2019Příjemné ráno začalo snídaní z čerstvých pomerančů, to je věc, na kterou se dá zvyknout rychle.…
cykliska | 06.09.2020

Z výletu závod aneb Okolo republiky 2020

Nikdy jsem nebyl velký fanoušek silniční cyklistiky, raději jezdím na bajku přírodou. Nejsem ale žádný…
hobr | 03.09.2020