reklama

Evropská „Cyklostezka“

V létě 2004 byla v Praze 6 podél Evropské ulice vybudována 2,5 km dlouhá dělená pěší a cyklistická stezka, kterou pražská radnice hrdě prezentovala v rámci Evropského týdne mobility jako důkaz podpory cyklistické dopravy. Pojďme se tedy na Evropskou podívat...

Cyklostezka na Evropské
Cyklostezka na Evropské
Foto: Štěpán Boháč

Cyklistická stezka podél Evropské je velmi potřebná, ale v daném případě funkční stezka nevznikla. Projektant se neřídil příslušnými normami, ale ani zdravým rozumem.

Materiálové rozlišení povrchů a oddělení stezky taktilním pásem je provedeno jasně a srozumitelně, byť by bylo žádoucí použít dlažbu bez zkosených hran, která při jízdě klade menší odpor (viz přednádraží v Olomouci). Avšak pruh pro cyklisty šířky 1,50 m odpovídá jednosměrnému provozu, zatímco zde je uvažován jako obousměrný!

Dělení stezky na pěší a cyklistický pás při takto stísněných podmínkách (šířka 2,80 m) není funkční, protože na pěším pásu šířky 1,00 m se nevyhnou ani dva chodci a nutně musí vstoupit do cyklistického pásu. Zrovna tak šířka 1,50 m nestačí pro míjení se protijedoucích cyklistů (navíc když keře přerůstají do stezky).

Správným řešením by zde byl smíšený provoz v celé šířce, tím spíše že zde vchody do domů neústí přímo na chodník. Pro zdůraznění pravostranného provozu je vhodné zvýraznit střední dělící čáru.

Druhou možností je řešit pruh pro cyklisty jako jednosměrný šířky 1,00 m, takže by na chodce zbylo již použitelných 1,50 m, a zřídit opět jednosměrný pruh v opačném směru po druhé straně Evropské.

Vedení obousměrné cyklostezky po jedné straně komunikace je obecně nevhodné řešení, protože na křižovatkách vznikají nebezpečné kolizní situace, protože řidič neočekává cyklistu jedoucího v opačném směru než auta na komunikaci.

Dalším rizikovým faktorem jsou rozhledové poměry. Cyklista jedoucí ve směru záběru nemá díky vysokým keřům šanci včas uvidět auto přijíždějící zleva z Arabské a naopak. Situace je o to horší, že cyklista jede z kopce.

Samostatnou kapitolou je vodorovné dopravní značení. Cyklista by na přechodu měl teoreticky sesednout a převést kolo pěšky.

Již tradičním pražským folklórem je umísťování sloupů veřejného osvětlení, dopravních značek, označníků zastávek apod. do cyklistického pásu, pokud možno na jeho osu. Nebo je snad účelem důrazněji oddělit směry cyklistického provozu?

A aby toho nebylo málo, projíždí stezka přímo autobusovou zastávkou. Cestující tak z autobusu vystupují přímo do cyklistického pásu.

Je neuvěřitelné, že takovýto paskvil vyprojektoval autorizovaný dopravní inženýr, a následně byl projednán a schválen…

Fotogalerie

Cyklostezka na Evropské Pruh pro cyklisty šířky 1,50 m odpovídá jednosměrnému provozu, zatímco zde je uvažován jako obousměrný! Cyklista by zde měl teoreticky sesednout a převést kolo pěšky Sloupy veřejného osvětlení a označníky zastávek v cyklistickém pásu Cestující z autobusu vystupují přímo do cyklistického pásu
Štěpán Boháč, 18.05.2005
Blogy

Alpe Adria cycling route červen 2024

 ()
Cesta V červnu 2024 jsem se dohodl se synem, že za nimi na jejich dovolenou do Chorvatska do Privlaky u Zadaru dojedu na kole a pár dnů tam s nimi pobudu. Jelikož jsem nesehnal partnera, tak jsem se rozhodl jet sám. Ve svém věku 67let jsem nevzbudil synovu vysokou důvěru dojezdu, ale ani odmítnutí,…
Brahma | 16.07.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 9. část

 ()
Už se nám to pomalu chýlí ke konci Začal čtvrtý týden našeho putování. Chtěla bych psát o tom, že mám tohle období ráda. Fyzička je zpět, člověk něco málo pohubl, cítí se skvěle a každý kopec vyjede jako nic... Ale ouha, místo toho ho pobolívá břicho, a... no však to znáte. Tolik já a děti, my na…
Peggy | 10.06.2024

Z Drásova do Říma

 ()
Z Drásova do Říma, květen 2024 Po cestě 1000 km Polskem podél Baltu a Odry a Z Lince do Budapešti přes Alpy si tady odložím další kousek svých cestovních deníků... Tak tenhle cíl zrál už docela dlouho. Už ani vlastně nevím jak k tomu došlo, ale jednoho dne sedím s Radkem na pivě, koukáme do mapy.cz…
Monolema | 06.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 8. část

 ()
Civilizace po Kyrgyzsku Mysleli jsme, že na noc zůstaneme někde blízko sedla, ale nakonec jsme ujeli ještě 11 kilometrů a klesli do 2700 metrů. Kolem uhelného dolu nocleh možný nebyl, nenašli jsme žádné rovné místo a navíc vše bylo pokryto vrstvičkou šedého prachu. A ani mezi zaparkovanými…
Peggy | 02.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 7. část

 ()
Sonkol, zázraky na počkání nebo do tří dnů Kratičké intermezzo - které se přihodilo úplnou náhodou, přesně mezi psaním 6. a 7. části Miluji takové ty nádražní či vesnické knihovničky, kde se lidi zbavují starých knih. Většinou to bývají nějaké blbosti, ale už jsem v nich párkrát narazila na…
Peggy | 26.05.2024

O čem se mluví:

Cestování na kole Co vás zaujalo 279 dnes v 01:00
Ostatní – cyklo Jaké to bylo? - 148 dnes v 00:59
NEcyklo Co vás vytočilo 153 včera v 15:02
Ukrajina 44 18.07.2024
Cestovní a městská kola Favorit Brigitte rok výroby 1996. 18.07.2024
Komentáře k blogu Alpe Adria cycling route červen 2024 18.07.2024
NEcyklo Nejlepší vtip 54 18.07.2024
Štafeta NaKole.cz Štafeta Via Czechia centrál 2024 18.07.2024
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

140 cyklistů (2 přihlášení)

Alpe Adria cycling route červen 2024

Cesta V červnu 2024 jsem se dohodl se synem, že za nimi na jejich dovolenou do Chorvatska do Privlaky u…
Brahma | 16.07.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 9. část

Už se nám to pomalu chýlí ke konci Začal čtvrtý týden našeho putování. Chtěla bych psát o tom, že mám tohle…
Peggy | 10.06.2024

Z Drásova do Říma

Z Drásova do Říma, květen 2024 Po cestě 1000 km Polskem podél Baltu a Odry a Z Lince do Budapešti přes Alpy…
Monolema | 06.06.2024