reklama

Jak si ulehčit začátky malého cyklisty

Výuka jízdy na kole u malého synka či dcerky je pro nejednoho dospělého sérií ponižujících úkonů. Doprošování se, přesvědčování, vyhrožování, slibování nemožného a přesto ten malý zarputilec mnohdy odmítá jakýkoli kontakt s kolem. S tou báječnou věcí, o které jsme si naprosto jisti, že ho uchvátí a nepustí, jen kdyby si dal říct a zkusil to (…sám, …bez koleček, …bez mámy, táty …dosaďte si své).

Foto: Ladislav Bláha

Učil jsem za život jezdit dva malé kluky. Svého o devět let mladšího bratra a dvacet let nato svého syna.
U prvního mne dost bolely záda od věčného roztlačování, otravovalo mne dobíhat za ním na druhý konec parkoviště, kam dojel, zastavil a už se neuměl rozjet zpět. A samozřejmě jsem s ním absolvoval psychicky vyčerpávající souboj o odstranění pomocných koleček.
U druhého to proběhlo nějak samo a neuvědomuji si, že bych se jakkoli výrazněji angažoval.

Na základě těchto dvou zcela rozdílných zkušeností Vám navrhuji následující kroky:

1. Začněte tak ve dvou letech. Vypadá to strašně brzo, ale není, protože začnete tříkolkou. Postavte ji v bytě a nechte být. Důležité je, aby to byla úplně klasická tříkolka. Musí mít řetěz, poháněné zadní kolo a normální řídítka. Žádný plastový výkřik z Globusu s pohonem předního kola. Ta naše se jmenuje Pája a je od firmy Hota. Matěj ji dostal od babičky s dědou ke druhým narozkám. Jezdil na ní po bytě tam a zpět, vozil na ní plyšáky, tahal za ní houpacího koně atd. Sám od sebe, protože ho to bavilo. Tím se naučil první půlku tajemství jízdy na kole – šlapání.

2. Tak ve dvou a půl začněte druhou část. To dostal Matěj Kolečko. Někdo tomu říká odrážedlo, ale to mi příliš připomíná takovou tu plastovou motorku na třech kolech. Matějovo Kolečko je kolo, co nemá šlapky. Ne proto, že by mu je někdo sundal, ale protože je to kolo běhací. Ze začátku jej spíš nosil mezi nohama, ale postupně na něm začal opravdu jezdit tj. odrazil se a jel s nohama ve vzduchu kam až to šlo. Tím Matěj zvládnul druhou půlku – rovnováhu. A zase sám, jen tak, na mírném kopečku u babičky na dvorku.

3. Třetí – poslední část. Asi dva měsíce po pořízení Kolečka jsem viděl to správné kolo pro Matěje. Bylo tak nízké, že došlápl oběma plnými chodidly na zem, mělo protišlapací brzdu (torpédo) v zadním kole a stálo akorát. Tím jsme se dostali ke spojení obou předchozích dovedností, šlapání a rovnováhy. Proběhlo to úplně báječně, podržel jsem kolo za sedlo, počkal až si Matěj dá obě nohy na šlapky a odjede. A on skutečně šlápl a odjel. A křičel: „Já jedúúúú!“ na celou ulici.

I poslední dovednost, samostatné rozjíždění, získal nějak přirozeně skoro sám o den později, když jsme mu ukázali, kam si má nastavit šlapku pro první šlápnutí. Protože pro něj jak rovnováha, tak šlapání byly důvěrně známé a zažité dovednosti, nebyl samostatný rozjezd žádný problém.
Když dnes profičí ve Stromovce kolem o jeden či o dva roky starších dětí kolébajících se na kolech s balančními kolečky, jen se tiše usmívám.

Pro výběr úplně prvního kola pro dítě jsou důležité dvě výše uvedené vlastnosti. Ruční brzdy jsou k ničemu, často nemají tak malé rukojeti, aby padly prckovi do dlaně. A ani když jsou dost malé, nejsou dost účinné a hlavně pokud se to dítěti rozjede víc než chce, má co dělat s řízením, křečovitě zatne ruce do řídítek a není schopné přehmátnout na brzdu. Torpédo je nutnost. A dosáhne-li prcek oběma nohama na zem, cítí se bezpečně a bezpečně se i rozjíždí a zastavuje. Není nic smutnějšího, než pohled na dítě jedoucí a jedoucí a jedoucí až spadne, protože nedosáhne na zem, jelikož rodiče koupili kolo „na dýl“ = o velikost nebo taky dvě či tři větší. Radši ať je kolo horší a ošklivější, ale hlavně musí být správně malé.

Kolečko (odrážedlo) není jen taková drahá jednorázová pomůcka, Matěj na něm jezdí i teď, když už umí na normálním kole. Prostě ho to taky baví. A protože tohle kolo je lehoučké (pro mámu do ruky do tramvaje) a snadno ovladatelné je ideální na urychlení normální přepravy po městě (na nákup, k doktorovi, do parku, na hřiště…). Tam, kde dříve čekal dospělý, až se unavené dítě doplazí za ním, tam teď čeká šťastný jezdec se svým kolečkem. Dítě na kolečku je (na rozdíl od tříkolky nebo obyčejného odrážedla-motorky) rychlejší než dospělý. Netáhnete jej za sebou, ale spěcháte aby Vám neujelo!

Fotogalerie

Ladislav Bláha, www.lehokolo.com, 12.05.2006
Blogy

Slovinsko – Julské Alpy – Triglavský národní park

 ()
Stejný termín, stejná cestovní kancelář, v únoru obsazujeme poslední volná místa a těšíme se do nepoznané krajiny. Polovinu země zabírají lesy, třetinu hory, 28 vrcholů přesahují hranici dvou tisíc metrů. Vzpomínám, jak jsem víc, jak před 20 lety odpovídala na jakousi anketu cestovní kanceláře, kam…
HMS | 12.06.2018

Cykloputování podél Ohře, Labe a Vltavy - květen 2018 reportáž

 ()
Navázali jsme na naše loňské putování po Krušných horách u Karlových Varů. Vyrazili jsme v počtu 13 účastníků na cykloakci v termínu 4. - 8. května a vlakem jsme se v pátek přepravili do Ostrova nad Ohří. Celkem 6 mužů a 7 žen, tedy ženy v přesile :-D Trasa byla pohodová, většinou po asfaltovém…
Ladama | 10.06.2018

Kalottireitti – k nejvyšší hoře Finska Halti

 ()
Nordkalottleden (švédsky; česky Cesta Severní Kalotou, švédsky Nordkalottleden, norsky: Nordkalottruta, finsky: Kalottireitti) je značená turistická stezka v polární oblasti v severských zemích, v oblasti Severní Kalota. Cesta má celkovou délku 800 km a leží podél hranice Norska, Švédska a Finska.…
šíp | 28.05.2018

Kambrickým pohořím středního Walesu (2018)

 ()
Občas tu a tam čtu nebo i zaslechnu od některých cyklistů - převážně přespolních dálkařů, že prý se v Británii moc jinak nedá cykloturistikovat než jen po silnicích nebo cyklostezkách. Jak s tímto tvrzením nelze souhlasit a naopak jak rozmanité možnosti pro kola zdejší království nabízí snad trochu…
cyklo-poustevnik | 28.05.2018

RUNDREISE 2018: Donau - Enns - SALZA - Mariazell - Walster - Traisen - Donau

 ()
Salza se mi zalíbila v r. 2010, když jsme na jejím břehu tábořili v kempu Weiberlauf, do něhož jsme odbočili z Ennské cyklostezky.Je to horská řeka v rakouském Štýrsku s udávanou délkou toku 88 km, pramenem severovýchodně od obce Ulreichsberg blízko Traisentalradweg, ústím do Enns u Grossreifling…
Quatsch | 17.05.2018

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Kamera na řídítkách dnes v 00:28
NEcyklo Co vás vytočilo 120 včera v 23:49
Technické rady Nový XD orech včera v 23:28
NEcyklo LIDL pro cyklisty VIII včera v 23:26
Technické rady Řetěz včera v 20:40
Elektrokola vynechává, cuká včera v 20:11
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

174 cyklistů (5 přihlášených)

Slovinsko – Julské Alpy – Triglavský národní park

Stejný termín, stejná cestovní kancelář, v únoru obsazujeme poslední volná místa a těšíme se do nepoznané…
HMS | 12.06.2018

Cykloputování podél Ohře, Labe a Vltavy - květen 2018 reportáž

Navázali jsme na naše loňské putování po Krušných horách u Karlových Varů. Vyrazili jsme v počtu 13 účastníků…
Ladama | 10.06.2018

Kalottireitti – k nejvyšší hoře Finska Halti

Nordkalottleden (švédsky; česky Cesta Severní Kalotou, švédsky Nordkalottleden, norsky: Nordkalottruta,…
šíp | 28.05.2018