reklama

Japonsko na kole – přírodní krásy Hokkaida

Hokkaidó, nejsevernější ze čtyř hlavních japonských ostrovů, je opravdovým rájem pro všechny milovníky cyklistiky. Nádherná příroda, kvalitní cyklostezky a tiché oázy klidu a odpočinku v podobě všudypřítomných horkých pramenů onsen jsou hlavními lákadly této největší japonské prefektury.

Foto: CK Go2

Asi těžko byste v Japonsku hledali populárnější cyklotrasy než ty, které vás zavedou na ostrov Hokkaidó. Za svou popularitu vděčí ostrov především příznivé geografické poloze, která ho chrání před monzunovým počasím v Japonsku a tropickými teplotami, jež jinak v létě sužuje zbytek Japonska. Připočteme-li k tomu ještě nízkou hustotu zalidnění ostrova a řadu přírodních památek zapsaných na seznam UNESCO, nepřekvapí nás, že v posledních letech roste o cykloturistiku na Hokkaidu zájem i mezi zahraničními turisty. Jednou z nejoblíbenějších tras je pak zhruba 320 km dlouhý okruh kolem Národního parku Širetoko.

Vyrážíme na cestu

Pokud byste rádi projeli na kole trasu kolem NP Širetoko, nejvhodnější podmínky pro cykloturistiku v této oblasti panují mezi červnem a zářím. Výchozím bodem naší osmidenní okružní jízdy je malé městečko Abaširi, které je snadno přístupné přímým vlakovým spojením ze Sappora. Pokud si plánujete půjčit kolo na místě, doporučujeme tak udělat právě v Sapporu. Ceny se zde v přepočtu pohybují zhruba kolem 900 korun za kolo na den. Rezervaci doporučujeme udělat alespoň týden dopředu.

Den 1

Cesta z Abaširi do Šari, vzdálenost 42 km, převýšení 200 metrů

Než vyrazíte z Abaširi směrem na východ po silnici č. 244 zvané Shari National Highway, která lemuje písečné pobřeží, doporučujeme se zastavit v místním muzeu věnovaném vězeňství. Vzhledem ke své odlehlosti byla tato oblast v období Meidži využívána jako vězeňská kolonie pro politické vězně.

Cesta do Šari je celkem nenáročná a nabízí krásné výhledy na písečné duny obsypané divokými květy. Zhruba v polovině narazíte na jezero Tofucu, které je domovem početné kolonie labutí. Po příjezdu do Šari se držte hlavní silnice a vyhlížejte ceduli, která vás navede k ubytování v kempu Midorikobošari Sojokaze. Za postavení stanu zde zaplatíte menší poplatek 500 jenů.

Den 2

Cesta ze Šari do Utoro, vzdálenost 37 km, převýšení 560 metrů

NP Širetoko je považován za nejodlehlejší a nejzachovalejší přírodní park v Japonsku a o Šari se tvrdí, že je vstupní branou do tohoto kousku „zapomenuté země". Ráno se nejprve vraťte na hlavní silnici, z které jste včera odbočili směrem ke kempu Sojokaze a vyražte ze  Šari  směrem podél pobřeží po silnici č. 334. Asi po 22 km jízdy narazíte na tradiční kavárnu Čippu Domari Rest House s krásným výhledem na blízký přístav a pláže, která rozhodně stojí za krátkou zastávku na kávu a zákusek.

Až se dostatečně pokocháte výhledem na pobřeží a doplníte energii, pokračujte dál po silnici č 334 až ke svému dalšímu ubytování, kterým je kemp Širetoko v městečku Utoro a který je spravován přímo japonskou vládou. Specifikem kempu je přítomnost divokých srnek, které si zvykly na lidskou přítomnost, a jejich vrozená zvědavost jim nedá, aby nepřivítaly každého, kdo se v kempu nově objeví. Nedaleko se nachází také spousta onsenů. Odpočinek pro vaše unavené svaly můžete najít například v Utoro onsen Juhidai Hot Spring, kde po vás za koupel budou chtít 500 jenů.

Den 3

Cesta z Utoro k Pěti jezerům a zpět, vzdálenost 30 km, převýšení 600 metrů

Třetí den vás zavede k jedné z největších atrakcí NP Širetoko, Pěti jezerům (Širetoko goko). Cesta z kempu k Pěti jezerům pokračuje po staré známé silnici č. 334. Jakmile narazíte na velké parkoviště a budovu Přírodního centra Širetoko, napojte se na cestu č. 93, která vás dovede až k Pěti jezerům. Tato trasa je trochu strmější než pobřežní roviny, které jste zdolávaly doposud, ovšem stoupání vzhůru se vám odmění pohledem na okolní kopce a louky poseté bělostnými květy a cedulemi varujícími před medvědy.

Národní park je proslulý i největší medvědí populací v Japonsku. Místní medvědi jsou však poměrně plaší, a tak turistům stačí nosit s sebou rolničky, které medvědy upozorní na přítomnost lidí. Kolem Pěti jezer je možné podniknout asi hodinu a půl trvající túru, na jejímž počátku dostanete od místního personálu i detailní instruktáž, co dělat v případě setkání s medvědem. Jakmile si dostatečně užijete divoké přírody a panoramatických výhledů na jezera a krajinu, můžete se vrátit stejnou cestou zpět do kempu v Utoro, odkud jste ráno vyrazili.

Den 4

Cesta z Utoro do Rausu, vzdálenost 34 km, převýšení 800 metrů

Čtvrtý den vás cesta zavede skrze průsmyk Širetoko z jehož nejvyššího bodu je vidět až do Ruska. Cesta je skrze průsmyk vede skrze majestátní několik set let starý prales a částečně kopíruje cestu včerejší trasu k Pěti jezerům – jediný rozdíl je ten, že místo odbočky u Přírodního centra Širetoko budete pokračovat ve stoupání dál po silnici č. 334. Jakmile překonáte průsmyk Širetoko, bude vás čekat dlouhý odpočinkový sjezd až do pobřežního města Rausu. Zhruba 4 km před samotným městem Rausu se nachází volně přístupný přírodní onsen Kuma no Ju a přes cestu je pak Rausu onsen kemp, kde stojí ubytování 300 jenů na osobu. Obojí stojí jednoznačně za návštěvu.

TIP: Vyberte si jeden ze zájezdů do Japonska a poznejte tuto kulturně bohatou zemi. Zájezd příroda a chrámy Japonska pořídíte už na 11 dní za 47 890 Kč.

Den 5

Cesta z Rausu do Odaito, vzdálenost 60 km, převýšení 400 metrů

Následující den dokončete sjezd do Rausu a zde zvolte trasu vedoucí podél pobřeží směrem na jih, která kopíruje silnici č. 335. Asi po 40 km nenáročné jízdy se napojíte na silnici č. 244, která  pokračuje dál podél pobřeží. Po cestě je možné zahlédnout námořníky vytahující z moře sítě plné mořských řas, které tvoří velkou část místní ekonomiky. Řasy se pak suší v obřích halách a rozvážejí se po celém Japonsku, jsou oblíbenou přísadou do polívek a taky různých omáček.

Jakmile projedete městem Šibecu, po dalších asi 10 km narazíte na kemp Odaitofureai, který se nachází na začátku městečka Odaito.  Samotný kemp je hned vedle písečné pláže s výhledem na záliv Nocuke a můžete využít i kempovou prádelnu, kde jsou k dispozici pračky na mince. V této části Japonska je celkem levně a spousta jídel v restauracích a hostincích, na které můžete po cestě narazit, stojí méně než 1000 jenů. Budete- li mít příležitost, zkuste ochutnat místní kaisen don, misku rýže s kousky syrové ryby nahoře.

Den 6

Cesta z Odaito do Nidžibetsu, vzdálenost 59 km, převýšení 380 metrů

Odaito je známé pro své romantické rozbřesky, takže si ráno nezapomeňte přivstat. Vaše další cesta pokračuje na jih po silnici č. 244. Na konci přístaviště v Odaitu uvidíte po pravé straně benzínovou pumpu a kousek za ní odbočku doprava na silnici č. 363. Zvolte tuto odbočku a pokračujte až do městečka Becukai, kde na hlavní světelné křižovatce zahnete doprava. Cesta vás bude vést směrem na sever po silnici č. 8 do města Nakašibecu. Během této orientačně náročné jízdy se nebojte zastavit u některé z okolních malých farem a zeptat se místních farmářů na cestu. Lidé na Hokkaidu jsou velmi přátelští a jediné, co vám může hrozit je, že darem dostanete nějakou tu zeleninu či ovoce od osloveného farmáře.

Jakmile se dostanete do Nakašibecu, na první světelné křižovatce zahněte doleva a pokračujte po silnici č. 227, která se později napojí na silnici č. 13, a ta vás dovede zhruba po 35 km do Nidžibecu, kde se nachází cíl vaší dnešní jízdy – Autokemp Nidžibetsu.

Den 7

Cesta z Nidžibecu k jezeru Kuššaro, vzdálenost 56 km, převýšení 800 metrů

Z Nidžibecu zamiřte na sever po silnici č. 243 směrem k jezeru Kuššaro s velkým zalesněným ostrovem Nakadžima uprostřed, jehož břehy budou další zastávkou na vaší cestě zemí plní zelených luk, bramborových políček, zvědavých krav a všudypřítomných jeřábů mandžuských.

Jakmile dorazíte k jezeru Kuššaro, zvolte silnici č. 52 vedoucí podél východního břehu tohoto vulkanického jezera a ubytujte se dle libosti v některém v mnoha kempů, jež lemují břehy Kuššaro. Jelikož je jezero vulkanického původu, jeho voda je kyselá a nežijí zde skoro žádné ryby. Vedlejším produktem bývalé vulkanické aktivity je pak množství termálních pramenů využívaných jako koupaliště. Uprostřed jezera leží velký zalesněný ostrov Nakadžima.

Den 8

Cesta od jezera Kuššaro zpět do Abaširi, vzdálenost 62 km, převýšení 740 metrů

Závěrečná etapa okružní jízdy divokou krajinou NP Širetoko vás zavede zpět do Abaširi. Když opustíte horké prameny jezera Kuššaro, pokračujte po silnici č. 52 směrem na sever, až narazíte, po zhruba 5 km, na křižovatku ve tvaru písmene T. Zde zvolte odbočku vlevo směrem na sever po silnici č. 391 a po necelých 2 km odbočte ještě jednou vlevo na silnici č. 102. Ta vás pak zavede zpátky k pobřeží a výchozímu bodu vašeho cyklovýletu nejodlehlejší a nejklidnější částí Japonska, městečku Abaširi.

Fotogalerie

Jakub Martinec, 28.03.2019
Do vaší knihovny

Kolem světa na kole

Françoise a Claude Hervéovi
Čtrnáctiletá odysea v sedlech bicyklů aneb ani narození dcery nepřerušilo cestu.
Delší dobu vyprodaná kniha, která zaznamenala díky sympatickým Francouzům velký úspěch, se dočkala druhého vydání. Je rozšířené, má …
349 Kč
Blogy

Karpatský oblouk na kole s dětmi - část 5.

 ()
Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část 5 - Transbucegi Abych byla upřímná, nápad projet Karpatský oblouk na kole nebyl tak úplně z mé hlavy. Inspirovala mě tím jedna slečna, jakási Viktorka, která Karpaty prošla pěšky. Pěkně…
Peggy | včera

Karpatský oblouk na kole s dětmi - část 4.

 ()
Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část 4 - Kolečko po Transylvánii Sedmihradsko, nebo také Transylvánie je historické území, které se rozkládá uprostřed Rumunska. Je to v podstatě území, které svírá karpatský oblouk, tedy území…
Peggy | 15.04.2019

Jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (Léto 2017) - část 3.

 ()
Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část 3 - Transfagaraš 2.045 merů Přejezd vysokohorské silnice napříč pohořím Fagaraš byl nejhezčím zážitkem celých rumunských hor. Silnice nazvaná Transfagarašan je dlouhá asi 152 km a…
Peggy | 07.04.2019

Jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (Léto 2017) - část 2.

 ()
Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část 2 - Transalpina, pasul Urdele 2.145 merů Na začátek, na samý úvod, ještě než do toho Rumunska pořádně vjedeme, bych čtenáře ráda naladila. Jaké se i v 21. století mohou v Rumunsku…
Peggy | 29.03.2019

Jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (Léto 2017) - část 1.

 ()
Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část 1 - Úvod, z Maďarska do Rumunska Na začátku se to jevilo jako bláznivý výmysl jedné ambiciózní matky. (Která má ráda hory a přírodu a směr na východ Evropy a letos prostě zatoužila vrátit…
Peggy | 27.03.2019

O čem se mluví:

Cestování na kole Viaduct de Millau dnes v 11:43
Lehokola LontBent 2019 dnes v 10:27
Elektrokola Výzkum elektrokol dnes v 10:26
Technické rady kde koupit díly na staré Shimano? dnes v 09:02
Cestování na kole Omeletta Pascal - Velikonoční omeleta včera v 22:54
NEcyklo Stav našich vodníků I včera v 22:25
Co vás vytočilo 125 včera v 22:18
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

287 cyklistů (22 přihlášených)

Karpatský oblouk na kole s dětmi - část 5.

Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část…
Peggy | včera

Karpatský oblouk na kole s dětmi - část 4.

Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část…
Peggy | 15.04.2019

Jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (Léto 2017) - část 3.

Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) …
Peggy | 07.04.2019