Místo, kde ještě před chvílí stálo Vaše kolo, je prázdné. V loňském roce evidovala Policie ČR 5956 krádeží jízdních kol. Může to potkat i vás. Je možné se toho vyvarovat? Přečtěte si pár rad, jak na to.
Nenechávejte své kolo odemčené ani na chvíli. Kolo pouze „opřené“
o zeď, lavičku, strom, sloup veřejného osvětlení či o stojan dopravní
značky je velkým lákadlem pro zloděje. Stačí ho vzít a odvézt.
Pokud to jde, berte své kolo s sebou. Stůjte si za tím, že chcete mít
své kolo na očích. Ptejte se „Kde si můžu bezpečně nechat kolo?“ Na
úřadech, v obchodech, ve škole, v zaměstnání. Možná se v budoucnosti
dočkáme i více bezpečných
stojanů.
Pokud ho zamykáte, přemýšlejte k čemu a jak je vaše kolo
připoutané. Je to bezpečné? Jaké je ukotvení? Nejlepší je zamknout si
kolo k pevné části (např. lavička, strom, sloup, apod.) tak, aby bylo
připevněno přes rám.
Vyfotografujte si kolo s jasným vyznačením času. Fotografie může být
důležitým důkazním materiálem. Stejně tak číslo rámu se vám někdy
později může hodit.
Pokud bydlíte v místech, kde se kola často kradou, jezděte raději na
levnějším modelu.
Udělejte z vašeho kola jedinečný kus – nastříkejte si rám či
vidlice nějakou barvou, nalepte na něj samolepky, apod.
Na některých místech se začínají montovat uzamykatelné stojany
(viz obrázek TANO). Jsou mnohem bezpečnější než lanka, která mohou
zloději přeštípnout. K vidění jsou tyto stojany například
v Prostějově, v Hradci Králové, Krnově, postupně se inspirují
i další města. Toto řešení prakticky znemožňuje krádež odstaveného
kola.
U dražších modelů kol přicházejí do úvahy detektory a alarmy. Pokud
někdo neoprávněně s kolem pohybuje, spustí detektor nebo osobní alarm
sirénu.
Příkladem je Bike Watch, který byl speciálně navržen pro ochranu kol. Je
kombinací mechanického zámku (1,2 m dlouhý ocelový kabel) a alarmu, který
je spuštěn při manipulaci s kolem nebo při přestřižení kabelu.
V některých městech již Policie ČR nebo obecní policie provádí
registraci jízdních kol. Zatím má každá služebna svoji databázi,
jednotlivé databáze však nejsou navzájem propojeny. Hlavní výhodou služby
tak je samolepka na rámu s textem: „Jízdní kolo je evidováno u Městské
Policie“. Tato služba funguje tedy hlavně jako prevence. Případný zloděj
si vždy rozmyslí, jestli ukradne kolo s nebo bez označení.
Novou technologií je ochrana mikrotečkami či mikročipy. Jsou opět určena hlavně pro
dražší modely kol.
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Z Lotyšska zase do Litvy a domů
Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko.
Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Z Estonska pro změnu zase do Lotyšska
Kunda (pardon, ale fakt se tak jmenuje) už leží na pobřeží moře a nedaleko začíná národní park Lahemaa. Ten se vyznačuje ohromnými bludnými kameny ležícími přímo ve vodě. Pro snímky těch největších a nejefektnějších si musíte kousek zajet a potkat se tam s…
Z Lotyšska do Estonska
Později v Lotyšsku se vzdálenosti mezi „něčím" ještě víc protáhly. Z pauz po 15-20 kilometrech se stávalo i 30, protože nebylo kde a hlavně proč zastavovat. Díky tomu se po několik dní ale povedlo tu naši vysněnou stovku překonat a mně vzrůstala naděje, že cestu zvládneme…