reklama

Test kola Author Ronin 2016

Výrobce kol Autor nelze podezřívat, že by nesledoval nastupující trendy cyklistiky. Proto v jeho portfoliu můžeme nalézt dnes nejen stále více populární elektrokola, chcete-li „E-biky“, ale také zástupce postupně se rodící kategorie tak zvaných „Gravel bike“, v přesném překladu tedy „štěrkových kol“.

Author Ronin 2016
Author Ronin 2016
Foto: Tomáš Kučera

Pokud by náhodou někdo nevěděl o co se jedná, tak připomenu, že jde ve zkratce o jakousi mezi-kategorii mezi cyklokrosovým speciálem a silničním kolem. Author svůj počin navíc povýšil na možnost využít své kolo jako expediční speciál.

Rám a komponenty

Ronin rozhodně není tuctovým strojem, které zapadne v davu ostatních, dnes již převážně a to hlavně u silniček, kol postavených na karbonových rámech. Překvapí nejen svojí výraznou grafikou, ale zejména štíhlými trubkami rámu, který je kompletně svařen a dnes již téměř zapomenutých chrom-molybdenových trubek. Ty jsou navíc označeny jako triple butted. To znamená, že se jedná o trubky se trojí sílou stěny, tedy dvakrát zeslabovaný (nikoliv třikrát, jak se můžeme často dočíst).

Všechny roury jsou kruhové, bez jakýchkoli výstředností, jediné co trochu vybočuje z totální klasiky je prohnutí vzpěr zadní vidlice směrem vpřed, tedy zpět k ose kola. Přestože Ronin hraje na retro strunu, konstruktéři sem vpašovali i ryze moderní prvek a tím je uchycení zadní kotoučové brzdy standardu Post-Mount. Na rámu nalezneme přípravu pro umístění dvou košíků pro bidony a také blatníků a nosiče. Ze stejného materiálu je svařena i rovná vidlice, která je doslova „ocvočkována" šrouby sloužícími k uchycení předního nosiče. Osobně mi celkový počet záchytných bodů přijde trochu přehnaný, ale asi chlapci u rýsovacího prkna, tedy dnes spíš u počítače věděli, co dělají. Za zmínku snad ještě stojí relativně dlouhá hlavová trubka, která, jak si řekneme dále, posílá jezdcovy ruce dostatečně vysoko.

Přední vidlice

Co se osazení týká, tak řazení bylo svěřeno inovované sadě Shimano Tiagra, která vypadá velmi dobře. Svým šedým lesklým lakem, ale i dokonalým tvarem klik i dualů evokuje špičkové sady japonského výrobce. O zastavení se starají mechanické kotoučovky TRP Spyre se 160mm disky. Velkou výhodou této brzdy je, že se pohybují obě destičky a tak jejich účinnost je vyšší než u běžných mechanických brzd.

To co asi nejvíce odlišuje Ronina od běžného silničního bicyklu jsou jeho kola. Základem jsou Quando Road Disc náboje a Jalco DRX 27 silniční ráfky vzájemně zapletené 32 dráty. Nasazeny jsou Continental Speed Ride pláště trochu přerostlé šířky 42 mm s jemným vzorkem.

Jízdní vlastnosti

Author Ronin můžeme směle zařadit do relativně mladé kategorie tak zvaných Gravel biků. Ty neskrývají svoji příbuznost se silničními koly, zejména se speciály uzpůsobenými pro jarní klasiky. Cesta za zvýšeným pohodlím a schopností poprat se s mizerným povrchem je u těchto kol však trochu jiná. Místo často technicky vychytaných hrátek s rámem, zde nalezneme objemné pláště, které svojí šířkou někdy atakující ta na horských kolech. Vždy nalezneme kotoučové brzdy, často, oproti klasické silničce širší řídítka.

Řazení

Rámy bývají karbonové, hliníkové a čas od času se objeví exot na ocelovém rámu. A jednoho takového mám právě před sebou. Author navíc kolo povýšil na stroj vhodný pro turisty. Do testu jsem dostal rám velikosti 56 centimetrů, no co, říkám si, stejně velkou mám svoji krosku. Nahlédnutím na stránky výrobce však zjišťuji, že pro mých 177 centimetrů bych měl užívat velikost 52. Obcházím tedy kolo s metrem a dostávám se ke stejným číslům jako na mém stroji. Moc tomu nerozumím, hlavně ne tomu, jak by se na toto kolo, dle katalogu, poskládal dvoumetrový dlouhán.

Trochu rozpačitě tedy nasedám a hele, dle mého subjektivního názoru je vše jak má být, jen ruce mám sice o něco výš, ale mě se to líbí. Největší překvapení mě čeká po šlápnutí do pedálů. Ronin není žádná raketa, to ne, ale takovou pocitovou lehkost jízdy a ochotu jít za pedály jsem již dlouho nezažil. Okamžitě jsem si vzpomněl na pocit z minulém víkendu, kdy jsem měl možnost si krátce projet špičkový bike s elektromotorem.

Přehazovačka

Samozřejmě je to nadsázka, ale Ronim opravdu krásně jede, nic nevadí ani jeho hmotnost atakující 12 kilogramů. Jeho víc jak 4 centimetry tlusté pláště s minimalistickým desénem nekladou žádný znatelný odpor. Kolo je stabilní, jízda po kočičích hlavách odhalí celkem slušnou schopnost celku se poprat s drobnými nerovnostmi českých silnic. Záhy Ronina posílám i na polní cestu. Zadní část kola je stále celkem OK, přední vidlice však přeci jen tolik nestíhá a naopak, když jí nakopne několik středních nerovností za sebou, má snahu se lehce rozvibrovat. Stejný problém vykazuje při intenzivnějším brzdění. Zde je, domnívám se, prostor pro další případnou modernizaci. Stejně tak by komfortu jízdy pomohla karbonová sedlovka s větším ofsetem.

Co se brzd týká, výkon za normálních podmínek nepřesahuje ráfkovou klasiku, jejich výhoda se projeví až za mokra. Řazení bylo svěřeno nové silniční sadě Tiagra. Nejenže výborně vypadá, ale i výborně pracuje.

Brzdy

Ronin je vpravdě universál. Dnes si většina turistů vybere kolo s rovným řídítky, ale klasické silniční oblouky nabízejí daleko větší variabilitu úchopu, což se na dlouhých cestách opravdu hodí. I když ani zde si neodpustím trochu té kritiky. Použitá řídítka jsou v místě rovné části i přes přítomnost omotávky velmi úzká a nenabízí tak příliš pohodlný úchop. Celkově se mi však Ronin líbil moc. Je to přesně můj šálek čaje a všem, co hledají universální a téměř bezúdržbové kolo ho vřele doporučuji.

  • Lehkost jízdy a jízdní vlastnosti jako celek
  • Universálnost
  • Celková funkčnost
  • Občasná vibrace přední vidlice
  • Relativně velká hmotnost

Technická specifikace

Rám: triple butted chromoly
Vidlice: chromoly
Hlavové složení: PRESTINE 1–1/8"
Představec: Author
Řídítka: Aurhor
Sedlovka: Author Al (27,2)
Sedlo: Author Patriot
Přehazovačka: Shimano Tiagra
Přesmykač: Shimano Tiagra
Ovladač řazení: Shimano Tiagra 2/10
Brzdové páčky: Shimano Tiagra
Brzdy: TRP Spyre kotoučové mechanické (160mm kotouče)
Kliky a převodníky: Shimano Tiagra 50/34
Pastorky: Shimano HG-500–10 (11–34)
Náboje: QUANDO Road Disc 32 děr
Ráfky: JALCO DRX 27 32 děr
Pláště: CONTINENTAL Speed Ride 700×42c
Hmotnost: 11.9 kg s pedály
Cena: 29.990,– Kč
Více informací: www.author.cz

Fotogalerie

Author Ronin 2016 Author Ronin 2016 Author Ronin 2016 Author Ronin 2016 Author Ronin 2016 Author Ronin 2016 Author Ronin 2016 Author Ronin 2016
Tomáš Kučera, 20.07.2016
Blogy

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | včera

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

 ()
„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023, okolo desáté hodiny. Stál jsem před nádražím ve Znojmě a byl jsem spokojen. Pak jsem si zašel do stánku na kávu, přesně jako před dvěma měsíci, kdy jsem na tomhle nádraží spolu s manželkou…
Stanley58 | 02.01.2024

Východní Balkán - 8. část - Rumunsko, Maďarsko - ZÁVĚR

 ()
Po probuzení v Transylvánii, nedaleko města Reghin, jsme si na snídani opět dojeli do první vesnice. Oproti Bulharsku jsme tady to kafe do kelímku dostali zdarma. Luděk k tomu obdržel i pivo, takže snídal jogurt a lahváče. Kamarád z Těchonína, když jsem mu poslala fotku, nám tuto stravu pochválil.…
Peggy | 15.12.2023

O čem se mluví:

Elektrokola CYC PHOTON X1, zkušenosti před 3 minutami
Trénink a zdraví Co vás zaujalo 278 dnes v 10:44
Lehokola Přední náboj Novatec - ložiska dnes v 08:12
Technické rady Nový gravel dnes v 07:45
Ostatní – cyklo Stav našich vodníků - 3. dnes v 07:42
Trénink a zdraví Jak sportujeme dnes v 07:11
Štafeta NaKole.cz Štafeta Via Czechia centrál 2024 dnes v 06:14
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

213 cyklistů (16 přihlášených)

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | včera

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v…
HMS | 19.03.2024