reklama

Nová epidemie v Praze

V Praze se objevila nová epidemie. Shodli se na tom zástupci města a občanských sdružení na společném setkání 19.1.2006. Počet postižených se odhaduje na 2,4 % populace.

V Praze se zřejmě vyskytla nová nebezpečná choroba.
V Praze se zřejmě vyskytla nová nebezpečná choroba.
Foto: archiv

V Praze se zřejmě vyskytla nová nebezpečná choroba, která už svým rozšířením přesáhla hranice epidemie. Podstatou nemoci je setrvalý blud, přesvědčení, že jízdní kolo patří do města jako přirozený dopravní prostředek. Postižení jedinci jsou přesvědčeni, že se chovají ekologicky a podle jejich názoru by je město mělo podporovat. Od běžné populace se odlišují také tím, že pro své cesty po Praze dokonce jízdní kolo používají. Jízdou v pražských ulicích na kole se tak vystavují neúměrnému riziku. Nelze vyloučit, že jde o sebevražedné pokusy. „Rád bych do práce jezdil na kole, ale nikdy mě to ani náhodou nenapadlo realizovat. Je to pokus o sebevraždu,“ řekl k tomu Zdeněk Bambas, ředitel služby dopravní policie ČR.

Doposud není jasné, ze které země sem byla tato nemoc zavlečena. Řada z postižených navštívila v minulosti různá zahraniční města, jako například Stockholm, Amsterdam, Bern, Brémy nebo Kodaň. Zdá se, že kvůli nekontrolovanému šíření choroby dosáhl počet postižených v některých evropských městech až 30 % populace.
„Nejsme Švédi, my si s tím poradíme,“ slibuje Radovan Kleiner, vrchní představitel pražské dopravy. „Dokud budu sedět na svém místě, počet nakažených v Praze nepřesáhne tři procenta.“

Přestože nemoc je už poměrně rozšířená, nevíme o ní prakticky nic. Postihuje muže i ženy různého věku, vzdělání i příjmů. Na kole lze v Praze potkat nezaměstnané, špičkové manažery i maminky s dětmi.
Odborníci také nejsou zajedno v tom, jaká je další prognóza choroby. Někteří nemocní postupně rezignují na své mylné přesvědčení a tak jako většina začínají používat pro dopravu automobil. „Jako lektor spinningu musím přicházet na hodinu odpočatý. Jak bych asi vypadal, kdybych strávil hodinu v MHD?“ komentuje to Karel Body, populární pražský trenér, který působí ve studiu Olgy Pípkové. Na své hodiny dojíždí výhradně osobním automobilem. „Kolo patří ve městech do tělocvičny, jeho používání musí být kontrolované, nejlépe pod dozorem zkušených fyzioterapeutů.“
Tento člověk měl štěstí a včas našel svoji cestu ke zdraví. Existují ale lidé, kteří dopadli podstatně hůř. Některé případy se postupně rozvinou do chronické fáze, takzvané kverulační. Tito lidé se stávají noční můrou pražských úředníků. „Nedá a nedá pokoj. Proč nemůže jezdit autem jako my všichni? Pěšky už chodí jenom turisté a bezdomovci,“ komentuje to Tomáš Karfík (z anglického Car Freak) z Magistrátu hlavního města Prahy.
Chroničtí kverulanti prosazují svoji vizi města, které je otevřené pro všechny druhy dopravy stejnou měrou. Argumentují tím, že města s vysokým podílem cyklistické dopravy jsou zdravější, bezpečnější a mají méně problémů způsobených dopravními zácpami. K tomu účelu používají řadu našich i zahraničních výzkumů a odborných studií. Lidé v rozvinuté fázi choroby se občas dokonce nestydí poukázat na Strategii rozvoje cyklistické dopravy, kterou v červenci minulého roku schválila česká vláda.

I když nová nemoc ještě nemá ani svou diagnózu, pražští zastupitelé už přemýšlejí o možnostech řešení. „Cyklisty v centru nechceme. V tomto směru je moje tolerance opravdu nulová,“ uklidňuje občany Prahy její vrchní ředitel Pavel Blém. „Ať objíždějí město velkým obloukem. Proto jsme tam vyznačili krásnou cyklotrasu pod názvem Pražské kolo.“
„Myslím, že nejlepší bude osadit na hranice Prahy značku Cyklisto veď kolo s doplňkovou tabulkou Platí pro celé území hl. m. Prahy,“ představuje svůj recept nejvyšší dopravní policista Robert Kudláček.

Zdá se, že se blýská na lepší časy. Rozhodně bude zapotřebí dalších studií, které by umožnily pochopit příčiny riskantního chování i odhadnout rizika dalšího šíření. Již teď je ale možné zahájit účinnou léčbu. I když automobily jsou v Praze všudypřítomné a jejich počet na jednoho obyvatele je jedním z nejvyšších v Evropě, rozhodně nelze usnout na vavřínech. Na obzoru se rýsuje nová hrozba – pěší doprava v Praze.

Informace uvedené v tomto textu jsou smyšlené. Jakákoli podobnost s reálnými osobami nebo situacemi je čistě náhodná.

Fotogalerie

V Praze se zřejmě vyskytla nová nebezpečná choroba. Např. v německých Brémách už choroba zcela zachvátila centrum města. Pohled na pěší zónu Anděl dokazuje, že se epidemie v Praze zatím bát nemusíme.
Jitka Vrtalová, 03.02.2006
Blogy

Odra - Nisa, cesta mezi dvěma světy

 ()
Podnikl jsem na konci června 2025 cestu z Prahy do Štětína podél Lužické Nisy a Odry na kole natěžko se stanem. Jel jsem sám, nikdo se mnou jet nechtěl. Cesta Vyjížděl jsem z Prahy přes Liberec a Hrádek nad Nisou a dále po cyklostezce Odra - Nisa až do Štětína. Tato cyklostezka je vyznačená na…
Brahma | 30.06.2025

Vítr ve vlasech, víno po cestě a Vídeň na dohled

 ()
Víkend na kole jsme s kamarádem chtěli udělat trochu jinak než obvykle - žádný klasický okruh kolem chalupy, ale něco s příběhem. Padl nápad na Mikulov, pak na Vídeň, a najednou bylo jasno. Spojit víno, krajinu a trochu dobrodružství. Z toho nakonec byl výlet, na který budeme vzpomínat ještě dlouho…
Mirila | 21.06.2025

Z Brna na Lago di Garda a kousek zpět

 ()
Po loňském úspěchu s cestou do Říma přemýšlíme s Radkem kam dál. Padají divoké návrhy ("Monolema, zbláznil jsi se? Tam se nejezdí ani autem, jak je to daleko!"), ale nakonec to Radek usadí tím, že "přeci jenom v té Itálii mají tak dobré kafe...", a co bych řekl na Lago di Garda? Vlastně proč ne.…
Monolema | 10.06.2025

Pobaltí 2023 - 2. část

 ()
...s mírným zpožděním... Z Litvy do Lotyšska Tuto cestu jsem si poprvé ani nepsala žádný deníček, ani nic nenamlouvala do diktafonu, takže vzpomínky teď trochu lovím v paměti. A ono to nějak jde. Ty cyklodovolené poskytnou vždycky tak silné zážitky, že si je dokážu vybavit i po letech. Jedenáct…
Peggy | 24.04.2025

Norsko 2024 aneb za tučňáky a pižmoni

 ()
Dovrefjell Dovrefjell je pohoří v jižním Norsku v krajích Møre a Romsdal, Trøndelag, Innlandet. Na severu je odděleno údolím Sunndalen od pohoří Trollheimen, na jihu je odděleno údolím Romsdalen od Reinheimenu. Východní část protíná norská páteřní silnice E6 (Drivdalen). Z východu je pohoří…
šíp | 23.04.2025

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Jaké to bylo? - 156 včera v 22:33
Lehokola Na leháči k moři včera v 19:59
Oblečení a outdoor Stan do kempu? včera v 19:52
Vyjížďky, srazy, akce Neďaleko od Trenčína včera v 16:38
NEcyklo Solární energie včera v 14:04
Ostatní – cyklo Co vás pobavilo, nebo potěšilo 195 včera v 12:21
NEcyklo Ukrajina 53 10.07.2025
Ostatní – cyklo Co vás zaujalo 286 10.07.2025
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

119 cyklistů (5 přihlášených)

Odra - Nisa, cesta mezi dvěma světy

Podnikl jsem na konci června 2025 cestu z Prahy do Štětína podél Lužické Nisy a Odry na kole natěžko se…
Brahma | 30.06.2025

Vítr ve vlasech, víno po cestě a Vídeň na dohled

Víkend na kole jsme s kamarádem chtěli udělat trochu jinak než obvykle - žádný klasický okruh kolem chalupy,…
Mirila | 21.06.2025

Z Brna na Lago di Garda a kousek zpět

Po loňském úspěchu s cestou do Říma přemýšlíme s Radkem kam dál. Padají divoké návrhy ("Monolema, zbláznil…
Monolema | 10.06.2025