reklama

Nová epidemie v Praze

V Praze se objevila nová epidemie. Shodli se na tom zástupci města a občanských sdružení na společném setkání 19.1.2006. Počet postižených se odhaduje na 2,4 % populace.

V Praze se zřejmě vyskytla nová nebezpečná choroba.
V Praze se zřejmě vyskytla nová nebezpečná choroba.
Foto: archiv

V Praze se zřejmě vyskytla nová nebezpečná choroba, která už svým rozšířením přesáhla hranice epidemie. Podstatou nemoci je setrvalý blud, přesvědčení, že jízdní kolo patří do města jako přirozený dopravní prostředek. Postižení jedinci jsou přesvědčeni, že se chovají ekologicky a podle jejich názoru by je město mělo podporovat. Od běžné populace se odlišují také tím, že pro své cesty po Praze dokonce jízdní kolo používají. Jízdou v pražských ulicích na kole se tak vystavují neúměrnému riziku. Nelze vyloučit, že jde o sebevražedné pokusy. „Rád bych do práce jezdil na kole, ale nikdy mě to ani náhodou nenapadlo realizovat. Je to pokus o sebevraždu,“ řekl k tomu Zdeněk Bambas, ředitel služby dopravní policie ČR.

Doposud není jasné, ze které země sem byla tato nemoc zavlečena. Řada z postižených navštívila v minulosti různá zahraniční města, jako například Stockholm, Amsterdam, Bern, Brémy nebo Kodaň. Zdá se, že kvůli nekontrolovanému šíření choroby dosáhl počet postižených v některých evropských městech až 30 % populace.
„Nejsme Švédi, my si s tím poradíme,“ slibuje Radovan Kleiner, vrchní představitel pražské dopravy. „Dokud budu sedět na svém místě, počet nakažených v Praze nepřesáhne tři procenta.“

Přestože nemoc je už poměrně rozšířená, nevíme o ní prakticky nic. Postihuje muže i ženy různého věku, vzdělání i příjmů. Na kole lze v Praze potkat nezaměstnané, špičkové manažery i maminky s dětmi.
Odborníci také nejsou zajedno v tom, jaká je další prognóza choroby. Někteří nemocní postupně rezignují na své mylné přesvědčení a tak jako většina začínají používat pro dopravu automobil. „Jako lektor spinningu musím přicházet na hodinu odpočatý. Jak bych asi vypadal, kdybych strávil hodinu v MHD?“ komentuje to Karel Body, populární pražský trenér, který působí ve studiu Olgy Pípkové. Na své hodiny dojíždí výhradně osobním automobilem. „Kolo patří ve městech do tělocvičny, jeho používání musí být kontrolované, nejlépe pod dozorem zkušených fyzioterapeutů.“
Tento člověk měl štěstí a včas našel svoji cestu ke zdraví. Existují ale lidé, kteří dopadli podstatně hůř. Některé případy se postupně rozvinou do chronické fáze, takzvané kverulační. Tito lidé se stávají noční můrou pražských úředníků. „Nedá a nedá pokoj. Proč nemůže jezdit autem jako my všichni? Pěšky už chodí jenom turisté a bezdomovci,“ komentuje to Tomáš Karfík (z anglického Car Freak) z Magistrátu hlavního města Prahy.
Chroničtí kverulanti prosazují svoji vizi města, které je otevřené pro všechny druhy dopravy stejnou měrou. Argumentují tím, že města s vysokým podílem cyklistické dopravy jsou zdravější, bezpečnější a mají méně problémů způsobených dopravními zácpami. K tomu účelu používají řadu našich i zahraničních výzkumů a odborných studií. Lidé v rozvinuté fázi choroby se občas dokonce nestydí poukázat na Strategii rozvoje cyklistické dopravy, kterou v červenci minulého roku schválila česká vláda.

I když nová nemoc ještě nemá ani svou diagnózu, pražští zastupitelé už přemýšlejí o možnostech řešení. „Cyklisty v centru nechceme. V tomto směru je moje tolerance opravdu nulová,“ uklidňuje občany Prahy její vrchní ředitel Pavel Blém. „Ať objíždějí město velkým obloukem. Proto jsme tam vyznačili krásnou cyklotrasu pod názvem Pražské kolo.“
„Myslím, že nejlepší bude osadit na hranice Prahy značku Cyklisto veď kolo s doplňkovou tabulkou Platí pro celé území hl. m. Prahy,“ představuje svůj recept nejvyšší dopravní policista Robert Kudláček.

Zdá se, že se blýská na lepší časy. Rozhodně bude zapotřebí dalších studií, které by umožnily pochopit příčiny riskantního chování i odhadnout rizika dalšího šíření. Již teď je ale možné zahájit účinnou léčbu. I když automobily jsou v Praze všudypřítomné a jejich počet na jednoho obyvatele je jedním z nejvyšších v Evropě, rozhodně nelze usnout na vavřínech. Na obzoru se rýsuje nová hrozba – pěší doprava v Praze.

Informace uvedené v tomto textu jsou smyšlené. Jakákoli podobnost s reálnými osobami nebo situacemi je čistě náhodná.

Fotogalerie

V Praze se zřejmě vyskytla nová nebezpečná choroba. Např. v německých Brémách už choroba zcela zachvátila centrum města. Pohled na pěší zónu Anděl dokazuje, že se epidemie v Praze zatím bát nemusíme.
Jitka Vrtalová, 03.02.2006
Blogy

Město na kole - co mě štve a z čeho mám radost

 ()
Pocházím z menšího města a většinu roku jezdím na kole do práce a z práce. Je to cca 13 kilometrů jedním směrem, takže tak akorát pro ranní rozcvičku a naopak protažení po práci (kdo sedí v práci za počítačem, určitě chápe). Musím říct, že jsem zjistil, že mi právě jízda na kole dává dobrý pocit…
StanaPavlicek | 23.03.2018

Radoušovo bloudění

 ()
Stromy holé, půda zmrzlá, lesy tiché a mezi jejich kmeny se bělaly zbytky sněhu. Cyklistická sezona v nedohlednu a přitom já měl už takovou chuť vyrazit na nějaký závod. Sedl jsem tedy k počítači a ponořil se do hlubin internetu. A tu jsem ho objevil! Rudoušovo bloudění - zimní orientační závod.…
JohnyB | 16.03.2018

Moje příprava na novou cyklo sezónu

 ()
Tak to vypadá, že zima konečně končí, začíná jaro a s ním přichází nová cyklistická sezóna. Těšíte se jako já? A máte už své kolo připraveno? Jsem ten typ cyklisty, který jezdí na kole až do začátku zimy, ale na konci sezóny si už kolo nepřipravím na jaro. Prostě ho umyju, doma zaparkuju a seřízení…
StanaPavlicek | 13.03.2018

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (5.)

 ()
Ukrajina „Z Ruska jedete?" zeptali se nás domorodci na Ukrajině. „Da. To bývali vaši druzja, že?" nadhodili jsme téma. Ve zvědavosti, co na to řeknou. „To bývalo. Teď už prý spolu zase nekamarádíme," odpověděli s úsměvem. Vypadali, že je jim to jedno. Starosti měli úplně jiné. Tak trochu jsme…
Peggy | 01.03.2018

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (4.)

 ()
Do Ruska Dvacátý pátý den cesty jsme navečer přijeli na ruské hranice. Měli jsme za sebou přesně 2000 ujetých kilometrů, z toho přes Bělorusko jich bylo 900.Věděli jsme, že mezi Ruskem a Běloruskem by měly hranice být otevřené, což umožnila vzájemná dohoda, resp. konfederační rusko-běloruské…
Peggy | 15.02.2018

O čem se mluví:

Cestování na kole Na těžko to jde těžko.... před 10 minutami
Vyjížďky, srazy, akce Jarní sraz 2018 - ubytování a jídlo dnes v 20:47
Cestování na kole Brašny Decathlon dnes v 19:53
Ostatní – cyklo kolo ve vlaku dnes v 19:46
Cestování na kole Dunajská stezka - Maďarko / Rakousko dnes v 19:37
Vyjížďky, srazy, akce Jarní Chřyby :) 2018 dnes v 17:02
Cestování na kole Polsko? dnes v 16:27
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

356 cyklistů (23 přihlášených)

Město na kole - co mě štve a z čeho mám radost

Pocházím z menšího města a většinu roku jezdím na kole do práce a z práce. Je to cca 13 kilometrů jedním…
StanaPavlicek | 23.03.2018

Radoušovo bloudění

Stromy holé, půda zmrzlá, lesy tiché a mezi jejich kmeny se bělaly zbytky sněhu. Cyklistická sezona v…
JohnyB | 16.03.2018

Moje příprava na novou cyklo sezónu

Tak to vypadá, že zima konečně končí, začíná jaro a s ním přichází nová cyklistická sezóna. Těšíte se jako já…
StanaPavlicek | 13.03.2018