reklama

Nová epidemie v Praze

V Praze se objevila nová epidemie. Shodli se na tom zástupci města a občanských sdružení na společném setkání 19.1.2006. Počet postižených se odhaduje na 2,4 % populace.

V Praze se zřejmě vyskytla nová nebezpečná choroba.
V Praze se zřejmě vyskytla nová nebezpečná choroba.
Foto: archiv

V Praze se zřejmě vyskytla nová nebezpečná choroba, která už svým rozšířením přesáhla hranice epidemie. Podstatou nemoci je setrvalý blud, přesvědčení, že jízdní kolo patří do města jako přirozený dopravní prostředek. Postižení jedinci jsou přesvědčeni, že se chovají ekologicky a podle jejich názoru by je město mělo podporovat. Od běžné populace se odlišují také tím, že pro své cesty po Praze dokonce jízdní kolo používají. Jízdou v pražských ulicích na kole se tak vystavují neúměrnému riziku. Nelze vyloučit, že jde o sebevražedné pokusy. „Rád bych do práce jezdil na kole, ale nikdy mě to ani náhodou nenapadlo realizovat. Je to pokus o sebevraždu,“ řekl k tomu Zdeněk Bambas, ředitel služby dopravní policie ČR.

Doposud není jasné, ze které země sem byla tato nemoc zavlečena. Řada z postižených navštívila v minulosti různá zahraniční města, jako například Stockholm, Amsterdam, Bern, Brémy nebo Kodaň. Zdá se, že kvůli nekontrolovanému šíření choroby dosáhl počet postižených v některých evropských městech až 30 % populace.
„Nejsme Švédi, my si s tím poradíme,“ slibuje Radovan Kleiner, vrchní představitel pražské dopravy. „Dokud budu sedět na svém místě, počet nakažených v Praze nepřesáhne tři procenta.“

Přestože nemoc je už poměrně rozšířená, nevíme o ní prakticky nic. Postihuje muže i ženy různého věku, vzdělání i příjmů. Na kole lze v Praze potkat nezaměstnané, špičkové manažery i maminky s dětmi.
Odborníci také nejsou zajedno v tom, jaká je další prognóza choroby. Někteří nemocní postupně rezignují na své mylné přesvědčení a tak jako většina začínají používat pro dopravu automobil. „Jako lektor spinningu musím přicházet na hodinu odpočatý. Jak bych asi vypadal, kdybych strávil hodinu v MHD?“ komentuje to Karel Body, populární pražský trenér, který působí ve studiu Olgy Pípkové. Na své hodiny dojíždí výhradně osobním automobilem. „Kolo patří ve městech do tělocvičny, jeho používání musí být kontrolované, nejlépe pod dozorem zkušených fyzioterapeutů.“
Tento člověk měl štěstí a včas našel svoji cestu ke zdraví. Existují ale lidé, kteří dopadli podstatně hůř. Některé případy se postupně rozvinou do chronické fáze, takzvané kverulační. Tito lidé se stávají noční můrou pražských úředníků. „Nedá a nedá pokoj. Proč nemůže jezdit autem jako my všichni? Pěšky už chodí jenom turisté a bezdomovci,“ komentuje to Tomáš Karfík (z anglického Car Freak) z Magistrátu hlavního města Prahy.
Chroničtí kverulanti prosazují svoji vizi města, které je otevřené pro všechny druhy dopravy stejnou měrou. Argumentují tím, že města s vysokým podílem cyklistické dopravy jsou zdravější, bezpečnější a mají méně problémů způsobených dopravními zácpami. K tomu účelu používají řadu našich i zahraničních výzkumů a odborných studií. Lidé v rozvinuté fázi choroby se občas dokonce nestydí poukázat na Strategii rozvoje cyklistické dopravy, kterou v červenci minulého roku schválila česká vláda.

I když nová nemoc ještě nemá ani svou diagnózu, pražští zastupitelé už přemýšlejí o možnostech řešení. „Cyklisty v centru nechceme. V tomto směru je moje tolerance opravdu nulová,“ uklidňuje občany Prahy její vrchní ředitel Pavel Blém. „Ať objíždějí město velkým obloukem. Proto jsme tam vyznačili krásnou cyklotrasu pod názvem Pražské kolo.“
„Myslím, že nejlepší bude osadit na hranice Prahy značku Cyklisto veď kolo s doplňkovou tabulkou Platí pro celé území hl. m. Prahy,“ představuje svůj recept nejvyšší dopravní policista Robert Kudláček.

Zdá se, že se blýská na lepší časy. Rozhodně bude zapotřebí dalších studií, které by umožnily pochopit příčiny riskantního chování i odhadnout rizika dalšího šíření. Již teď je ale možné zahájit účinnou léčbu. I když automobily jsou v Praze všudypřítomné a jejich počet na jednoho obyvatele je jedním z nejvyšších v Evropě, rozhodně nelze usnout na vavřínech. Na obzoru se rýsuje nová hrozba – pěší doprava v Praze.

Informace uvedené v tomto textu jsou smyšlené. Jakákoli podobnost s reálnými osobami nebo situacemi je čistě náhodná.

Fotogalerie

V Praze se zřejmě vyskytla nová nebezpečná choroba. Např. v německých Brémách už choroba zcela zachvátila centrum města. Pohled na pěší zónu Anděl dokazuje, že se epidemie v Praze zatím bát nemusíme.
Jitka Vrtalová, 03.02.2006
Blogy

První dobrodružství v sedle

 ()
Asi málokdo dokáže zapomenout na své první větší cyklistické dobrodružství. I já si to své velmi dobře pamatuji - možná i proto, že to není zase tak strašně dávno, ale přeci jen od té doby třináctkrát sníh zasypal hory, třináctkrát odkvetly lípy a třináctkrát vlaštovky přilétly z teplých krajin.…
JohnyB | 16.05.2019

Cesta z města (ba i z vesnice) aneb West Highland Way romantiky zbavená

 ()
Před několika lety jsem byla se svojí maminkou na poznávacím (a velmi drahém) zájezdu do Skotska. Za čtyři dny nás povozili po všech výrazných pamětihodnostech a zejména v místech, kde nám bylo dopřáno ze silničního odpočívadla se pár minut pokochat výhledy do přírody, ve mně uzrálo přesvědčení, že…
Ifča | 12.05.2019

Vietnam na kole 2019

Vybrat destinací na další dovolenou byl boj. Nejprve jsem chtěl do Arménie, pak mi psal známý, jestli bych nejel do Vietnamu, protože cestovka, co s ní normálně jezdím, to letos nedělá. Ale přišlo mi to málo zajímavé, tak pomohl strejda Google a našel c.k. Rajbas. Recenze byly dobré, známý chválil…
RendaStr | 06.05.2019

Karpatský oblouk na kole s dětmi - část 7. - závěr

 ()
Část 7 - Ukrajina, Slovensko, Polsko a hurá domů Minule jsem psala, že Karpaty nekončí v Rumunsku, ale pokračují na Ukrajinu. Zbylo nám ještě pár dní nad plán, tak jsme po směru karpatského oblouku vyrazili dál. Přejeli jsme Tisu a rázem jsme se ocitli v jiném světě. Ve světe mimo EU, který je…
Peggy | 06.05.2019

Rumunským a srbským Banátom 2018

 ()
Pôvodne plánovanú cestu po Balkáne (Srbsko, Kosovo, Macedonia, Albánsko, Č. Hora, B a H, Chorvatsko) "zrušilo" búrkové počasie v tejto oblasti, záplavy, zosuvy pôdy a krupobitie- následne vysoké horúčavy neskôr (koniec júna, júl) a záhrada týždeň bez "obsluhy". Po krátkom váhaní prišlo na rad opäť…
bi-cyklista | 03.05.2019

O čem se mluví:

Elektrokola Budeme zvyšovat limit na 32km/h? před minutou
Vyjížďky, srazy, akce Setkání lehokol 2019 dnes v 17:29
MTB a krosová kola KROSS Level 8.0 2019 dnes v 17:02
Elektrokola Programování motoru BBS dnes v 16:45
NEcyklo Co vás zaujalo 211 dnes v 15:05
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

281 cyklistů (26 přihlášených)

První dobrodružství v sedle

Asi málokdo dokáže zapomenout na své první větší cyklistické dobrodružství. I já si to své velmi dobře…
JohnyB | 16.05.2019

Cesta z města (ba i z vesnice) aneb West Highland Way romantiky zbavená

Před několika lety jsem byla se svojí maminkou na poznávacím (a velmi drahém) zájezdu do Skotska. Za čtyři…
Ifča | 12.05.2019

Vietnam na kole 2019

Vybrat destinací na další dovolenou byl boj. Nejprve jsem chtěl do Arménie, pak mi psal známý, jestli bych…
RendaStr | 06.05.2019