reklama

Nová epidemie v Praze

V Praze se objevila nová epidemie. Shodli se na tom zástupci města a občanských sdružení na společném setkání 19.1.2006. Počet postižených se odhaduje na 2,4 % populace.

V Praze se zřejmě vyskytla nová nebezpečná choroba.
V Praze se zřejmě vyskytla nová nebezpečná choroba.
Foto: archiv

V Praze se zřejmě vyskytla nová nebezpečná choroba, která už svým rozšířením přesáhla hranice epidemie. Podstatou nemoci je setrvalý blud, přesvědčení, že jízdní kolo patří do města jako přirozený dopravní prostředek. Postižení jedinci jsou přesvědčeni, že se chovají ekologicky a podle jejich názoru by je město mělo podporovat. Od běžné populace se odlišují také tím, že pro své cesty po Praze dokonce jízdní kolo používají. Jízdou v pražských ulicích na kole se tak vystavují neúměrnému riziku. Nelze vyloučit, že jde o sebevražedné pokusy. „Rád bych do práce jezdil na kole, ale nikdy mě to ani náhodou nenapadlo realizovat. Je to pokus o sebevraždu,“ řekl k tomu Zdeněk Bambas, ředitel služby dopravní policie ČR.

Doposud není jasné, ze které země sem byla tato nemoc zavlečena. Řada z postižených navštívila v minulosti různá zahraniční města, jako například Stockholm, Amsterdam, Bern, Brémy nebo Kodaň. Zdá se, že kvůli nekontrolovanému šíření choroby dosáhl počet postižených v některých evropských městech až 30 % populace.
„Nejsme Švédi, my si s tím poradíme,“ slibuje Radovan Kleiner, vrchní představitel pražské dopravy. „Dokud budu sedět na svém místě, počet nakažených v Praze nepřesáhne tři procenta.“

Přestože nemoc je už poměrně rozšířená, nevíme o ní prakticky nic. Postihuje muže i ženy různého věku, vzdělání i příjmů. Na kole lze v Praze potkat nezaměstnané, špičkové manažery i maminky s dětmi.
Odborníci také nejsou zajedno v tom, jaká je další prognóza choroby. Někteří nemocní postupně rezignují na své mylné přesvědčení a tak jako většina začínají používat pro dopravu automobil. „Jako lektor spinningu musím přicházet na hodinu odpočatý. Jak bych asi vypadal, kdybych strávil hodinu v MHD?“ komentuje to Karel Body, populární pražský trenér, který působí ve studiu Olgy Pípkové. Na své hodiny dojíždí výhradně osobním automobilem. „Kolo patří ve městech do tělocvičny, jeho používání musí být kontrolované, nejlépe pod dozorem zkušených fyzioterapeutů.“
Tento člověk měl štěstí a včas našel svoji cestu ke zdraví. Existují ale lidé, kteří dopadli podstatně hůř. Některé případy se postupně rozvinou do chronické fáze, takzvané kverulační. Tito lidé se stávají noční můrou pražských úředníků. „Nedá a nedá pokoj. Proč nemůže jezdit autem jako my všichni? Pěšky už chodí jenom turisté a bezdomovci,“ komentuje to Tomáš Karfík (z anglického Car Freak) z Magistrátu hlavního města Prahy.
Chroničtí kverulanti prosazují svoji vizi města, které je otevřené pro všechny druhy dopravy stejnou měrou. Argumentují tím, že města s vysokým podílem cyklistické dopravy jsou zdravější, bezpečnější a mají méně problémů způsobených dopravními zácpami. K tomu účelu používají řadu našich i zahraničních výzkumů a odborných studií. Lidé v rozvinuté fázi choroby se občas dokonce nestydí poukázat na Strategii rozvoje cyklistické dopravy, kterou v červenci minulého roku schválila česká vláda.

I když nová nemoc ještě nemá ani svou diagnózu, pražští zastupitelé už přemýšlejí o možnostech řešení. „Cyklisty v centru nechceme. V tomto směru je moje tolerance opravdu nulová,“ uklidňuje občany Prahy její vrchní ředitel Pavel Blém. „Ať objíždějí město velkým obloukem. Proto jsme tam vyznačili krásnou cyklotrasu pod názvem Pražské kolo.“
„Myslím, že nejlepší bude osadit na hranice Prahy značku Cyklisto veď kolo s doplňkovou tabulkou Platí pro celé území hl. m. Prahy,“ představuje svůj recept nejvyšší dopravní policista Robert Kudláček.

Zdá se, že se blýská na lepší časy. Rozhodně bude zapotřebí dalších studií, které by umožnily pochopit příčiny riskantního chování i odhadnout rizika dalšího šíření. Již teď je ale možné zahájit účinnou léčbu. I když automobily jsou v Praze všudypřítomné a jejich počet na jednoho obyvatele je jedním z nejvyšších v Evropě, rozhodně nelze usnout na vavřínech. Na obzoru se rýsuje nová hrozba – pěší doprava v Praze.

Informace uvedené v tomto textu jsou smyšlené. Jakákoli podobnost s reálnými osobami nebo situacemi je čistě náhodná.

Fotogalerie

V Praze se zřejmě vyskytla nová nebezpečná choroba. Např. v německých Brémách už choroba zcela zachvátila centrum města. Pohled na pěší zónu Anděl dokazuje, že se epidemie v Praze zatím bát nemusíme.
Jitka Vrtalová, 03.02.2006
Blogy

Bikepacking španělsky 5.část: Andalusie – Přes Sierru Nevadu do Granady

 ()
Z pouště se přesouváme ke stoupákům Sierry Nevady. Čeká nás nejvýše položená cyklostezka Evropy bez cyklostezky. Část pátá. Probudíme se v jedné z více než 2000 obytných jeskyní, které dělají z Guadixu město s jejich největším počtem v Evropě. O Guadixu slyšelo málo lidí, přestože se nachází jen 60…
Kristina | 02.01.2023

Jak jsem jel okolo Čech

 ()
Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil. Tento závod je ale jiný. Není pevně dána žádná trasa, jen průjezdné body, které pořadatelé vybírají dle různé tématiky (letos to byly rozhledny), a je jen na závodnících, jakou trasu si…
JohnyB | 23.10.2022

Bikepacking španělsky 4.část: Andalusie – z pouště Gorafe na pláž v Cabo de Gata

 ()
Bláto z lesa vymění naše kola za písek z pouště Gorafe a pobřeží v Cabo de Gata. Část čtvrtá. Vyrážíme z motelu u cesty v městečku Baza. Stavíme se nakoupit potraviny spolu s kamionisty a kousek cesty jedeme po Vía Verde de Sierra de Baza (bývalá trať železnice) směrem na poušť Gorafe. Na tuto část…
Kristina | 07.09.2022

Po zaniklých tratích kolem Tirschenreuthu

 ()
V bavorském pohraničí je několik zrušených železničních tratí, na nichž se vybudovaly cyklostezky. Záruka mírného sklonu naláká spoustu cyklistů včetně mě a Rendy. My konkrétně vyrazíme na dvě cyklostezky v okrese Tirschenreuth ve vládním obvodu Horní Falc. Zvolili jsme si třetí červnovou sobotu,…
Guiseppe | 27.08.2022

Bikepacking španělsky 3.část: Andalusie – Sierras de Cazorla, Segura y Las Villa

 ()
Z Castilla-La Mancha přejíždíme do Andalusie a pokračujeme přes největší chráněné území ve Španělsku. Část třetí. V Siles do půlnoci doplňujeme tekutiny v místním pohostinství v parku a následující den nás čeká Sierra de Segura a asi 80 km po CM-412. Po snídani na dětském hřišti provedeme menší…
Kristina | 08.08.2022

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 11 před 2 minutami
Co pobavilo, potěšilo 184. před 14 minutami
Co vás zaujalo 264 dnes v 19:34
Cestování na kole Cykloatlas na Cykloserver.cz dnes v 19:15
Vyjížďky, srazy, akce Porubajk dnes v 19:13
Elektrokola Elektrokola MTF zkušenosti a servis. dnes v 17:05
NEcyklo Radování na sněhu 2022 - 2023 dnes v 14:52
Technické rady Powerbanka s rychlo-nabíjením - 1h dnes v 12:10
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

251 cyklistů (18 přihlášených)

Bikepacking španělsky 5.část: Andalusie – Přes Sierru Nevadu do Granady

Z pouště se přesouváme ke stoupákům Sierry Nevady. Čeká nás nejvýše položená cyklostezka Evropy bez…
Kristina | 02.01.2023

Jak jsem jel okolo Čech

Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil.…
JohnyB | 23.10.2022

Bikepacking španělsky 4.část: Andalusie – z pouště Gorafe na pláž v Cabo de Gata

Bláto z lesa vymění naše kola za písek z pouště Gorafe a pobřeží v Cabo de Gata. Část čtvrtá. Vyrážíme z…
Kristina | 07.09.2022