reklama

Kupujeme elektrokolo - na co si dát pozor při jeho výběru

Koupě elektrokola je významnou událostí srovnatelnou s koupí automobilu. Nejde ani tak o výši nákladů, ale o okamžik „zlomu“, kterým tato akce svým způsobem je. Ostatně vše je jednou poprvé, a elektrokolo je věcí přeci jen relativně novou až tajemnou. Proto si při jeho výběru budete dávat větší pozor, než u koupě kola standardního.

Foto: Jitka Vrtalová

První otázka – jak budu kolo používat

Zásadní kritéria při koupi elektrokola jsou stejná, jako u výběru kola bez elektrické pomoci. Musíte si konkrétně definovat, co od nového stroje očekáváte, jak jej budete využívat. Přesněji, v jakém terénu, jak často, s jakým zatížením a jakým stylem budete jezdit. Je opravdu velký rozdíl mezi krátkými vyjížďkami po městě za nákupy a několikadenním putováním krajinou. Někdo vyhledává pohodu, jistotu, klid, jinému nevadí adrenalin a terénní překážky. Logicky pak každý takovýto přístup vyžaduje jiný druh kola, a to nejen co do konstrukce, ale i co do kvality rámu a komponentů. Sledujte především kvalitu brzd a rozsah řazení. Pokud počítáte i s techničtějším způsobem jízdy, zajímejte se o těžiště a následnou ovladatelnost elektrokola, na kterou má značný vliv umístění elektromotoru.

Druhá otázka – kolik jsem ochoten zaplatit

Řekne li se A, následuje B, tedy otázka druhá, která je poněkud delikátní, protože se musíte rozhodnout, kolik peněz jste odhodláni investovat do nového dopravního prostředku. A samozřejmě (a bohužel) platí i zde přímá úměra, kde kvalita je vyvážena vyšší cenou. U elektrokol to platí ještě více, než u kol čistě mechanických, protože zde se komponenty dělí na dvě skupiny: součástky konvenční (řazení, vidlice, brzdy atd.) a elektrosadu (motor, řídící elektronika, akumulátor atd.), jejíž cena podstatně určuje celkovou cenu. Tak jako v běžném životě, i zde je vše věcí rovnováhy a netřeba chodit do extrémů, pokud tak nečiníte ze specifických pohnutek, například „ujíždíte" na technických novinkách a designových lahůdkách. Extrémem rozumíme koupi co nejlevnějšího neznačkového kola s hodně exotickým původem, stejně jako stroj za cenu srovnatelnou s cenou plnokrevného motocyklu. Nicméně rozhodnutí o výši finanční náročnosti této koupě je opravdu jen a pouze na vás. Samozřejmě, že kolo určené pro časté využití v náročném terénu bude mnohem dražší, než kolo pro občasné popojíždění po městě.

Třetí otázka – volba značky a modelu

Předpokládejme, že v prvních dvou otázkách již máte jasno, nyní zbývá „jen" vybrat to správné elektrokolo. Samozřejmě omezený rozpočet vám přiměřeně zúží i výběr. Jak jsme ale již upozornili, u elektrokol se extrémní šetření nevyplatí, ba přímo se může vymstít v podobě technických problémů, vysoké hmotnosti, malého dojezdu, životnosti atp. Do výběru konkrétního kola v této fázi vstupují další faktory, jako design kola, líbivost barevného pojetí, zkrátka jak vám které kolo padne do oka. Zajímavé jsou rovněž osobní doporučení přátel či prodejce. V konečném rozhodnutí hodně pomůže i teoretické sledování testů a ještě více praktická zkouška elektrokola, které si můžete zapůjčit, případně otestovat na některém z cyklistických veletrhů.

Parametry, které by vás při výběru elektrokola měly zajímat:

---Komerční sdělení---

Vyzkoušejte jízdu na elektrokole od PRE! Vybraná elektrokola je možné si zapůjčit včetně dětské sedačky a dalšího příslušenství. 

Navštivte www.prekolo.cz a dozvíte se více.

PREkolo

PREkolo – Půjčovna elektrokol Pražské energetiky

Centrum energetického poradenství PRE
Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1

Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00

Tel.: 734 234 832
[email protected]

www.prekolo.cz
www.facebook.com/pre­kolo

  • konstrukční provedení (uložení motoru a akumulátoru, rozložení hmotností, těžiště, to vše má vliv na celkovou ovladatelnost)
  • parametry motoru (pozor na legislativní omezení jeho výkonu a maximální rychlosti kola)
  • parametry baterie (napětí, kapacita, konstrukce)
  • jak je začleněna elektročást (uchycení akumulátoru, kabelů, elektroniky atd.) do samotné mechanické konstrukce kola
  • kvalita osazení komponenty (brzdy, řazení, převody)
  • kvalita a funkčnost odpružení (podle toho, v jakém terénu hodláte jezdit)
  • celková hmotnost elektrokola

Přečtete si také:

Světlana Jasná, 21.03.2013
Blogy

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

 ()
„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023, okolo desáté hodiny. Stál jsem před nádražím ve Znojmě a byl jsem spokojen. Pak jsem si zašel do stánku na kávu, přesně jako před dvěma měsíci, kdy jsem na tomhle nádraží spolu s manželkou…
Stanley58 | 02.01.2024

O čem se mluví:

Trénink a zdraví Co vás zaujalo 278 dnes v 14:47
Elektrokola Elektro fatbike na dlouhé trasy dnes v 14:46
Ostatní – cyklo Za kým je mi smutno, kdo mi bude chybět - 1. dnes v 14:07
Jaké to bylo 146. dnes v 09:33
Rada při výběru kola GENESIS nebo ROCK MACHINE dnes v 09:14
Fotohádanky Fotohádanky - 2023 dnes v 09:06
Cestování na kole Velikonoce za polárním kruhem 3/2024 dnes v 09:06
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

279 cyklistů (16 přihlášených)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024