reklama

Kupujeme elektrokolo - na co si dát pozor při jeho výběru

Koupě elektrokola je významnou událostí srovnatelnou s koupí automobilu. Nejde ani tak o výši nákladů, ale o okamžik „zlomu“, kterým tato akce svým způsobem je. Ostatně vše je jednou poprvé, a elektrokolo je věcí přeci jen relativně novou až tajemnou. Proto si při jeho výběru budete dávat větší pozor, než u koupě kola standardního.

Foto: Jitka Vrtalová

První otázka – jak budu kolo používat

Zásadní kritéria při koupi elektrokola jsou stejná, jako u výběru kola bez elektrické pomoci. Musíte si konkrétně definovat, co od nového stroje očekáváte, jak jej budete využívat. Přesněji, v jakém terénu, jak často, s jakým zatížením a jakým stylem budete jezdit. Je opravdu velký rozdíl mezi krátkými vyjížďkami po městě za nákupy a několikadenním putováním krajinou. Někdo vyhledává pohodu, jistotu, klid, jinému nevadí adrenalin a terénní překážky. Logicky pak každý takovýto přístup vyžaduje jiný druh kola, a to nejen co do konstrukce, ale i co do kvality rámu a komponentů. Sledujte především kvalitu brzd a rozsah řazení. Pokud počítáte i s techničtějším způsobem jízdy, zajímejte se o těžiště a následnou ovladatelnost elektrokola, na kterou má značný vliv umístění elektromotoru.

Druhá otázka – kolik jsem ochoten zaplatit

Řekne li se A, následuje B, tedy otázka druhá, která je poněkud delikátní, protože se musíte rozhodnout, kolik peněz jste odhodláni investovat do nového dopravního prostředku. A samozřejmě (a bohužel) platí i zde přímá úměra, kde kvalita je vyvážena vyšší cenou. U elektrokol to platí ještě více, než u kol čistě mechanických, protože zde se komponenty dělí na dvě skupiny: součástky konvenční (řazení, vidlice, brzdy atd.) a elektrosadu (motor, řídící elektronika, akumulátor atd.), jejíž cena podstatně určuje celkovou cenu. Tak jako v běžném životě, i zde je vše věcí rovnováhy a netřeba chodit do extrémů, pokud tak nečiníte ze specifických pohnutek, například „ujíždíte" na technických novinkách a designových lahůdkách. Extrémem rozumíme koupi co nejlevnějšího neznačkového kola s hodně exotickým původem, stejně jako stroj za cenu srovnatelnou s cenou plnokrevného motocyklu. Nicméně rozhodnutí o výši finanční náročnosti této koupě je opravdu jen a pouze na vás. Samozřejmě, že kolo určené pro časté využití v náročném terénu bude mnohem dražší, než kolo pro občasné popojíždění po městě.

Třetí otázka – volba značky a modelu

Předpokládejme, že v prvních dvou otázkách již máte jasno, nyní zbývá „jen" vybrat to správné elektrokolo. Samozřejmě omezený rozpočet vám přiměřeně zúží i výběr. Jak jsme ale již upozornili, u elektrokol se extrémní šetření nevyplatí, ba přímo se může vymstít v podobě technických problémů, vysoké hmotnosti, malého dojezdu, životnosti atp. Do výběru konkrétního kola v této fázi vstupují další faktory, jako design kola, líbivost barevného pojetí, zkrátka jak vám které kolo padne do oka. Zajímavé jsou rovněž osobní doporučení přátel či prodejce. V konečném rozhodnutí hodně pomůže i teoretické sledování testů a ještě více praktická zkouška elektrokola, které si můžete zapůjčit, případně otestovat na některém z cyklistických veletrhů.

Parametry, které by vás při výběru elektrokola měly zajímat:

---Komerční sdělení---

Vyzkoušejte jízdu na elektrokole od PRE! Vybraná elektrokola je možné si zapůjčit včetně dětské sedačky a dalšího příslušenství. 

Navštivte www.prekolo.cz a dozvíte se více.

PREkolo

PREkolo – Půjčovna elektrokol Pražské energetiky

Centrum energetického poradenství PRE
Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1

Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00

Tel.: 734 234 832
poradce@pre.cz

www.prekolo.cz
www.facebook.com/pre­kolo

  • konstrukční provedení (uložení motoru a akumulátoru, rozložení hmotností, těžiště, to vše má vliv na celkovou ovladatelnost)
  • parametry motoru (pozor na legislativní omezení jeho výkonu a maximální rychlosti kola)
  • parametry baterie (napětí, kapacita, konstrukce)
  • jak je začleněna elektročást (uchycení akumulátoru, kabelů, elektroniky atd.) do samotné mechanické konstrukce kola
  • kvalita osazení komponenty (brzdy, řazení, převody)
  • kvalita a funkčnost odpružení (podle toho, v jakém terénu hodláte jezdit)
  • celková hmotnost elektrokola

Přečtete si také:

Světlana Jasná, 21.03.2013
Blogy

Československo s dětmi - kapitola 8.

 ()
Vlastivěda pro naše dva puberťáky Šumavský samotář Znáte knihu rozhovorů se šumavskými samotáři Raději zešílet v divočině? Resp. i její pokračování o samotářích nejen ze Šumavy? Autor Aleš Palán několik let jezdil za lidmi, co se jim Šumava stala domovem. Vybral si lidi, kteří žijí déle než deset…
Peggy | 10.01.2022

Československo s dětmi - kapitola 7.

 ()
Československo s dětmi - rok 2020 2. část Vlastivěda pro naše dva puberťákyKapitola 3 Nocleh pod Velharticemi Objevit navečer přímo pod hradem krásnou loučku s ohništěm, lavičkou a kadibudkami bylo tou nejlepší odměnou po náročném dni. Zatím asi nejkrásnější nocleh letošní cesty. Postavili jsme…
Peggy | 03.01.2022

Československo s dětmi - kapitola 6.

 ()
Československo s dětmi - rok 2020 2. část Vlastivěda pro naše dva puberťákyKapitola 2 Vyhozené prachyJeli jsme s dětmi vlastivědu, takže jsme mimo jiné objížděli známé hrady a zámky, kde jsme chodili opravdu poctivě na prohlídky. Na Zvíkově jsme si koupili pexeso hradů a zámků jihočeského kraje,…
Peggy | 27.12.2021

Československo s dětmi - kapitola 5.

 ()
Československo s dětmi - rok 2020 2. část Vlastivěda pro naše dva puberťákyKapitola 1 Po Slovensku jsme v putování pokračovali u nás doma, po Čechách. Jak asi každý ví, cestování v roce 2020 bylo zkomplikované epidemií koronaviru. Dlouho jsem si nechtěla připustit, že se nikam do zahraničí…
Peggy | 21.12.2021

Československo s dětmi - kapitola 4.

 ()
Slovensko s rouškou Kapitola 4 - Západní Slovensko Orava je nejsevernější oblastí Slovenska a Karpaty tu provádějí ostrý obrat k jihozápadu. I my tam stočili řídítka našich kol. Do Zázrivé a potom z ní jsme objížděli Malou Fatru, ale za těmi nejhezčími výhledy jsme si to museli opět tvrdě vydřít.…
Peggy | 14.12.2021

O čem se mluví:

Lehokola Šlapky a tepelný komfort včera v 23:37
NEcyklo Co píší ve Francii 2 včera v 22:45
Co vás vytočilo 139 včera v 21:58
Nejlepší vtip 49 včera v 20:58
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 116. včera v 20:38
Vyjížďky, srazy, akce XVII. MSSL (Moravskoslezské setkání lehokol) včera v 19:42
Technické rady Powerbanka s podporou rychlého nabíjené včera v 18:48
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

167 cyklistů (9 přihlášených)

Československo s dětmi - kapitola 8.

Vlastivěda pro naše dva puberťáky Šumavský samotář Znáte knihu rozhovorů se šumavskými samotáři Raději…
Peggy | 10.01.2022

Československo s dětmi - kapitola 7.

Československo s dětmi - rok 2020 2. část Vlastivěda pro naše dva puberťákyKapitola 3 Nocleh pod Velharticemi…
Peggy | 03.01.2022

Československo s dětmi - kapitola 6.

Československo s dětmi - rok 2020 2. část Vlastivěda pro naše dva puberťákyKapitola 2 Vyhozené prachyJeli…
Peggy | 27.12.2021