Jedete po Dunajské stezce, úrodnou nížinou podél řeky se blížíte k Vídni. Jen hodinu cesty autem jsou přitom vzdálené alpské štíty s bělavou sněhovou čepicí, která mizí až s prvními přísliby léta. A právě tato část Dolního Rakouska dodnes okouzluje technikou, jež dokáže překonat alpská údolí mohutnými viadukty, po kterých se prohánějí parní lokomotivy. Podívali jsme se na tři místa, která dodnes vyvolávají údiv a okouzlují nejen vyznavače železnic.
Název spolkové země Dolní Rakousko (Nieder Österreich) vyvolává dojem nížiny. Velká část opravdu leží v nížině podél Dunaje, v otevřeném prostoru, kde se střídají lesy, vinice a pole. Jen 80 km cesty od Vídně ale leží úplně jiný svět. „Buclige Welt“, tedy v překladu něco jako hrbatý nebo hrbolatý svět je nejvýchodnějším výběžkem Alp. Mírně zvlněná krajina tu postupně přechází až do nejvyšších štítů, které se svými dvěma tisíci metrů už dávají skutečný zážitek z velehor. Tady leží obec Semmering, jejíž jméno dalo název jedné z nejodvážnějších železničních staveb století.
Oblast Vídeňských Alp patří mezi oblíbené cíle už od 19. století. Tehdejší turisty v kožených kalhotách, s vlněnými kabáty a s dřevěnými sukovicemi, jak je známe z historických fotografií, dnes nahradilo funkční oblečení, hůlky pro nordic walking nebo MTB kola. Jedna věc se ale nemění, a tou je okouzlení horami a technickou zručností stavitelů železnic a lanovek.
Výlet si sem může udělat každý, ať už při cestování do Vídně nebo na odskok z jízdy po Dunajské cestě. Jen kousek od sebe tu leží tři místa, která umožňují podívat se na svět trochu z výšky – železnice Semmering, lanovka na Rax a Schneeberská zubačka.
Z městečka Puchberg vede horská zubačka na nejvýše položené nádraží
v Rakousku.
Foto: NaKole.cz
Legendární Semmering, který se stal první skutečnou horskou železnicí na světě, postavil benátský inženýr Karl von Ghega v roce 1854. Obec Semmering dala název jedné z nejodvážnějších technických staveb své doby – viaduktu, který přemosťuje alpské údolí a po kterém jede mašinka ve výšce bezmála padesát metrů vysoko. Stavbě se někdy přezdívalo „vídeňský balkon", a to zdaleka nejen kvůli neobvyklému rozhledu. Výstavné hotely a luxusní vily dodnes připomínají doby rakousko-uherské monarchie, kdy se tu setkávali nejmocnější a nejbohatší, aby se nadýchali čerstvého alpského vzduchu a vyžívali se sportem.
Železnice Semmeringbahn, vedoucí z Gloggnitz přes Payerbach a Semmering až do města Mürzzuschlag, je dnes zařazena na seznam technických památek UNESCO. Cesta vlakem po jedné z nejznámějších světových železnic je otevřená pro každého. Trať je v současnosti plně funkční a vlaky rakouských drah tu pravidelně pendlují podle stálého jízdního řádu.
A nebyly by to Alpy, aby se tu nenašlo také něco pro cyklisty. Bikepark Zau[:ber:]g Semmering nabízí bezmála 10 km tras s možnostmi pro downhill, freeride, ale také rodinnou trasu pro začátečníky. Ti mohou využít také služeb bikerské školy s výukou jízdní techniky. Začátečníkům a rodinám s dětmi se tu nabízejí také k zapůjčení koloběžky Monster-Roller.
Další informace:
Jak se sem dostat:
Nějakou dobu jsme diskutovali nad tím, proč právě mloka (salamandra) si zvolili provozovatelé rakouské dráhy na Schneeberg jako svůj symbol. První věc, která člověka napadne při pohledu na nezaměnitelný vláček „Salamander" je jasně určující kresba, která je podobně jako u zeber nebo tygrů nezaměnitelná a kterou lze najít na nejrůznějších detailech, jako je třeba osobní váha, sloupek s dalekohledem nebo třeba na upomínkových předmětech. Díky nim je Schneebergbahn jedinečná.
Jaké typické vlastnosti má podle vás mlok? Setkání s ním je pro člověka bezpečné, jeho jed může ohrozit jen žížaly, pavouky nebo slimáky, které slouží mlokům jako potrava. Mlok má robustní tělo, se zakulacenou hlavou a vypouklýma očima. V přírodě nepatří mezi rychlíky, spíše se pomalu a líně pohybuje na krátkých nožkách. Na druhou stranu, prudký svah není pro mloka žádnou velkou překážkou. Při průměrné rychlosti zubačky 11,3 km/h a stoupání až 20 % jsou to vlastnosti přímo symbolické.
Životně důležité je pro mloka čisté prostředí bez emisí, imisí a jiných zplodin. Jednoduše řečeno – posaďte mloka na koleje a získáte přesnou představu toho, proč a jak se právě tenhle obojživelník stal symbolem vlaku na nejvyšší horu této části alpského masivu.
Co je ovšem nejdůležitější, mlok patří neodmyslitelně k fauně alpského podhůří. Je tedy doslova „místním" obyvatelem a patří k Alpám stejně neodmyslitelně jako zubačky, horské železnice a lanovky všeho druhu.
Protikladem „hochnóbl" Semmeringu je domácká a poklidná atmosféra na cestě horskou zubačkou na Schneeberg – nejvyšší horu Vídeňských Alp. Z náhorní planiny, která začíná u nejvýše položeného železničního nádraží v Rakousku, je jedinečný výhled na okolní masivy hor. Výškový rozdíl 1218 m překoná zubačka za 52 minut, na cestě přitom absolvuje průjezd dvěma horskými tunely. Planina nabízí skvělé podmínky pro nenáročnou pěší turistiku.
Pro cestu na Schneeberg je možné vybrat si mezi historickým parním vlakem nebo moderním vláčkem, který získal pro svůj typický vzhled přezdívku „salamander". V mezistanici Baumgartner se turistům nabízejí k ochutnání schneeberské „buchteln", jinak tedy buchty přesně takové, jaké mají být, s povidly a pořádně pocukrované.
Vlaky na trati Puchberg-Hochschneeberg jsou v provozu jen během letní sezóny od dubna do října. Nahoru se lze dostat i dvojsedačkovou lanovkou Salamander-Sesselbahn, jejíž dolní stanice je vzdálená zhruba 6 km od vlakového nádraží.
Kabinová lanovka na Rax vypadá spíše jako výtah. Neuvěřitelných 1017 m převýšení překoná pomocí pouze pěti sloupů za 8 minut. Při jízdě si připadáte jako během levitace, tak lehké a samozřejmé je stoupání k horní stanici lanovky. Na cestě se střídají dvě kabinky, které v sezóně vyvážejí pasažéry do výšky 1550 m pravidelně každou půlhodinu.
První lanovka v Rakousku startuje v jednom z nejznámějších dolnorakouských lázeňských resortů, kterým je Reichenau a/d Rax.
Výlet na Rax, limonáda či káva v horské chatě u horní stanice lanovky a procházka po horské planině Raxplateau udělá radost snad každému, kdo právě netrpí závratí.
Jako základnu pro cestování po Vídeňských Alpách jsme zvolili městečko Puchberg, které leží u dolní stanice zubačky na Schneeberg. Spolu s Reichenau představovalo od poloviny devatenáctého století nejvýznamnější letovisko obyvatel Vídně. Puchberg je dodnes klimatickým lázeňským resortem s jedinečnou atmosférou. V této oblasti se nabízí možnosti ubytování v široké cenové škále od 15 EUR za přenocování se snídaní v horské chatě či privátu až po luxusní hotely s plnou výbavou.
Doporučujeme: Ledové speciality v kavárně vedle nádraží v Puchbergu jsou mimořádným zážitkem.