reklama

Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kola

Zlomení drátu ve výpletu kola na cestě nepříjemně překvapí, při drsnějším zacházení v terénu se může poškodit i ráfek. Kdy ráfek končí svoji životnost a jak vyměnit prasklý drát ve výpletu? Jak poznat, že opotřebení od používání ráfkových brzd je kritické, poradí další díl Bike školy.

Bezpečnost především

Při pádu zapříčiněném defektem ráfku si můžeme způsobit vážná zranění. Proto ráfky vyžadují náležitou péči a průběžnou kontrolu. Sledujeme především opotřebení vlivem brždění (to popíšeme níže), odřená, promáčklá případně jinak deformovaná místa. Často, například při každém čištění kola, kontrolujeme okolí otvorů pro niple (zakončení a upevnění paprsku kola v ráfku). Někdy se v okolí těchto otvorů objevují hvězdicovité praskliny vznikající přetažením výpletu.

Pro majitele ráfkových brzd

Bržděním ráfkovými brzdami se průběžně vybrušují boky ráfků. Čím drsnější podmínky (voda, bláto, písek), tím rychleji. Na některých typech ráfků je po obvodu kontrolní drážka. Splyne-li s okolním povrchem, životnost ráfku vyppršela. Bez drážky musíme obrždění odhadnout citem a předejít situaci, kdy se vinou ztráty pevnosti začne ráfek otvírat nebo se úplně zbortí, či o brzdový špalík roztrhne. Při měření hloubky probrždění je dobrou pomůckou např. platební karta nebo vizitka přiložená kolmo k brzdné ploše ráfku. Krásně vidíme, kolik materiálu již zmizelo. Máme-li pryč více než 1 až 1,5 mm, je na místě opatrnost, případně rovnou výměna. Záleží však na konkrétním ráfku.

Probržděný ráfek
Probrždění ráfku poznáte po přiložení rovné plochy, třeba vizitky.

Nakopnutý ráfek

Narazíme-li kolem na ostrou hranu, obvykle dojde k procvaknutí duše a někdy i k místnímu poškození ráfku. Jedna nebo obě strany ráfku se vyboulí dovnitř. Pomoc je v tomto případě jednoduchá. Velkými kleštěmi zvanými sikovky velmi opatrně poškozené místo narovnáme zpět.

Nakopnutý ráfek
Nakopnutí ráfku poznáme podle vyboulení.

Srovnání ráfku kleštěmi
Opatrně srovnejte ráfek velkými kleštěmi.

Jednou rovnaný ráfek může být k dalším deformacím náchylnější a jeho dlouhodobé používání nemusí být proto bezpečné. Je vhodné ho v nejbližší době vyměnit a rozhodně opravené místo čas od času zkontrolovat.

Rovnání osmice na kole

V každém servisu najdeme profesionální centrovací vidlici, na níž můžeme pomocí velmi přesných měrek kontrolovat „házení“ ráfku na výšku i do stran. V terénu musíme ale improvizovat. Budeme potřebovat několik elektrikářských stahovacích pásek, které upneme na rám či vidlici tak, aby se ráfek otáčel v jejich těsné blízkosti. Poměrně snadno pak dokážeme sledovat výchylky ráfku a kolo vycentrovat.

Centrovací vidlice
Sestavit si improvizovanou centrovací vidlici je opravdu jednoduché.

Centrujeme vždy se sundaným pláštěm i duší. Jedině tak uvidíme nejen boční výchylku, ale hlavně házení na výšku. Než začneme, je dobré hlavně u starších kol stříknout ke každému niplu trochu maziva ve spreji. Niple se tak budou snáze otáčet.

Tip: niple = matice, drát = šroub. Proto se nipl dotahuje proti směru hodinových ručiček a povoluje po směru.

Drát a nipl
Drát a niple, závit je vyřezán na drátu zvenku a na niplu zevnitř.

Centrování

Nejprve centrujeme na výšku:

  1. V místě, kde ráfek háže nahoru, niple dotahujeme. Tam kde je nejníže, niple povolujeme.
  2. Není-li ráfek na výšku rozcentrován zcela atypicky, musíme dotahování/po­volování na jedné stran kola kompenzovat opačným procesem na opačné straně. Tedy co na jedné straně utáhnu, na druhé povolím a naopak.
  3. Vždy dotahujeme/po­volujeme o půl otáčky až jednu otáčku 3 až 4 niple vedle sebe a zkontrolujeme házení ráfku.

Použití centrklíče
Nasuňte centrklíč na niple po drátu tak, aby neměl vůli.

Následuje stranové centrování:

  1. Dotahujeme niple na drátech vedoucích na opačnou stranu náboje než je směr vychýlení ráfku.
  2. Současně povolujeme niple na drátech vedoucích na stranu náboje, kam je ráfek vychýlený.
  3. Vždy niple dotáhneme/povolíme o půl až jednu otáčku a zkontrolujeme výsledek.

Centrklíče
Centrklíčů je mnoho velikostí, najděte si správný podle rozměru a tvaru svých niplů.

Centrování
Po směru hodinových ručiček nipl povolujeme, proti směru dotahujeme.

V nouzi nejvyšší

Někdy se stane, že na ráfku máme osmici, jejíž srovnání je mimo možnosti výše popsaného centrování. Ráfek neprojde brzdami nebo dokonce ani rámem. Abychom se dostali aspoň domů, přijde na řadu hrubá síla. Pomůžeme si větším kamenem, obrubníkem nebo schodem. Celé kolo položíme rozcentrovanou částí na takovou podložku a vlastní vahou vrátíme ráfek do alespoň přijatelného tvaru. Ráfkovou brzdu bývá nutné v tomto případě rozpojit – při další jízdě dávejte extrémní pozor. Nemusíme dodávat, že po dojezdu bude takto poškozený ráfek i s výpletem putovat do ekodvora na recyklaci.

Rovnání kola vlastní vahou
V případě nutnosti použijte pro srovnání kola vlastní váhu.

Výměna drátu

Při výměně nejprve odstraníme zbytky prasklého drátu, což se neobejde bez demontáže pláště, duše i pásky v ráfku.

Při naplétání drátu se vždy nejdříve podíváme, zda bude hlavička drátu zevnitř nebo zvenku příruby náboje. Hlavičky se na přírubě střídají – vždy jedna zvenku a jedna zevnitř. Po navléknutí drátu správným směrem ho musíme správně nakřížit s ostatními dráty. Nejlépe kopírujeme drát ob jeden vedle. Na závěr provlečeme otvorem v ráfku niple, našroubujeme jej na drát a celé kolo vycentrujeme.

Umístění drátů na náboji
Hlavičky drátů se na přírubě náboje střídají – vždy jedna zvenku a jedn zevnitř. K první dvěma křížením drátů dochází hned u příruby náboje.

Nasazení niplu
Nasazení nového niplu si usnadníte šroubovákem.

Demontáž kazety

Protože dráty obvykle praskají na zadním kole, (nejen) zákonem schválnosti to navíc bývá na straně u kazety. Důvodem je zvýšené zatížení této strany výpletu i poškození od řetězu, když zapadne mezi výplet a kazetu.

Stahovák kazety
Stahovák zapadne do drážek na pojistné matici kazety.

Na demontáž kazety potřebujeme stahovák. U nejrozšířenějších typů kazety (Shimano, SRAM) je možné použít jeden univerzální nástroj, značka Campagnolo má vlastní stahovák. Dále je nutný velký klíč, podle vašeho stahováku a takzvaný bič.

  1. Sundáme kolo z rámu a vymontujeme rychloupínák.
  2. Nasadíme stahovák a klíč. Pokud bychom teď otáčeli stahovákem, bude se kazeta otáčet na volnoběžce.
  3. Do protisměru tedy nasadíme na zuby pastorků kus řetězu na biči.
  4. Stahovák na kazetě zajistíme rychloupínákem a kazetu teď můžeme velkým klíčem povolit.
  5. Po sundání matice z ořechu náboje sejmeme i všechny pastorky kazety a opatrně odložíme tak, abychom nepomíchali pořadí pastorků a podložek.

Nasazení stahováku a biče
Nasaďte stahovák a kazetu zajistěte bičem.

Uvolnění matice kazety stahovákem a klíčem
Velkým klíčem stačí už jen pořádně zabrat.

Povolování pojistné matice
Stahovákem úplně vyšroubujte pojistnou matici…

Sundavání kazety
…a sundejte z kazety

Při montáži nasazujeme pastorky od největšího. Pro správnou orientaci náběhových zubů je vždy jedna drážka na ořechu širší. Přesně do ní zapadá drážka na pastorcích.

Náboj bez kazety
Drážku s odlišnou šířkou na ořech snadno poznáte.

Nářadí potřebné k demontáži kazety
Vše co je k demontáži kazety potřeba a její jednotlivé rozložené díly.

Po nasazení pastorků našroubujeme matici a s pomocí stahováku ji dotáhneme. Nebojte se použít poměrně velkou sílu, katetu je vhodné mít pevně utaženou. 

Prasklý drát v terénu

Pokud nám na vyjížďce praskne ve výpletu drát a nemáme s sebou náhradní nebo není na výměnu čas, pro nouzové dojetí postačí srovnat ráfek docentrováním okolních drátů. V tom případě postačí mít s sebou centrklíč, kterým nastavíme napnutí okolních drátů. 


    Tento seriál vznikl ve spolupráci s Alpským klubem Brno, který organizuje pro veřejnost projekt Bikové školy, otevřené všem zájemcům o zlepšení jejich jezdecké techniky a dovedností.
    Biková škola, to jsou nejen lekce jízdy v terénu, ale také workshopy zaměřené na ukázky, respektive instruktáž základních servisních úkonů pro bezproblémový provoz jízdního kola a jeho případné nouzové opravy v terénu. Své místo zde mají také rady pro výběr nového kola, jeho přizpůsobení proporcím postavy (nastavení posedu), stejně tak i správné nastavení klíčových komponentů, jako jsou kotoučové brzdy anebo odpružení. Pořádá Alpský klub Brno, partnerem školy je Cyklo World, síť prodejen nabízejících cyklistické zboží a jízdní kola.

    Seriál „Nouzové opravy v terénu“:

    (1.) – Oprava duše a pláště
    (2.) – Opravy pohonného systému
    (3.) – Opravy a seřízení brzd – ráfkové brzdy
    (4.) – Opravy a seřízení brzd – kotoučové brzdy
    (5.) – Poškození ráfku a výpletu kola 
    (6.) – Seřízení přehazovačky a přesmykače

    Fotogalerie

    Probrždění ráfku poznáte po přiložení rovné plochy, třeba vizitky. Nakopnutí ráfku poznáme podle vyboulení. Opatrně srovnejte ráfek velkými kleštěmi. Centrklíčů je mnoho velikostí, najděte si správný podle rozměru a tvaru svých niplů. Sestavit si improvizovanou centrovací vidlici je opravdu jednoduché. Drát a nipl, závit je vyřezán na drátu zvenku a na niplu zevnitř. Nasuňte centrklíč na nipl po drátu tak, aby neměl vůli. Po směru hodinových ručiček nipl povolujeme, proti směru dotahujeme. V případě nutnosti použijte pro srovnání kola vlastní váhu. Hlavičky drátů se na přírubě náboje střídají – vždy jedna zvenku a jedn zevnitř. K první dvěma křížením drátů dochází hned u příruby náboje. Nasazení nového niplu si usnadníte šroubovákem Stahovák zapadne do drážek na pojistné matici kazety. Nasaďte stahovák a kazetu zajistěte bičem. Velkým klíčem stačí už jen pořádně zabrat. Stahovákem úplně vyšroubujte pojistnou matici… …a sundejte z kazety Drážku s odlišnou šířkou na ořech snadno poznáte. Vše co je k demontáži kazety potřeba a její jednotlivé rozložené díly.
    Jakub Kmínek, Michael Pokorný, 15.04.2012
    Blogy

    Expedice Česká Kanada 118

    Sakra, proč vlastně jedeme po ose, když nás předjíždí vlak? Napadlo mě, před Ždírcem, když se okolo nás po souběžně vedené železnici přehnala krásná nová souprava osobního vlaku. A hned jsem si odpověděl. Protože ještě vloni tady jezdili klasické vagony a nastupovat do vlaku s kolem po schůdkách…
    Stanley58 | 08.10.2019

    Být králem na cestě ... 6. NDR

     ()
    Budou to už dva měsíce, a stále jsem nedopsal své vyprávění o poslední části cesty.Nedokážu, jako třeba Peggy, sepsat to po pár měsících, prostě staré zážitky vytlačí nové, z paměti se vytrácí detaily a zůstane jen něco jako „pocit".A tím pocitem z posledních etap je zklamání, únava, bolest a…
    Jindra8526 | 04.10.2019

    Známé i neznámé vrcholy Klatovska 4 - Koráb, Doubrava

     ()
    Panuje horké letní odpoledne, potí se mi záda v autě, potí se silnice pod autem a určitě se pěkně opotil i zajíc, který vyskočil z pole před autem. Teplota neklesá pod třicítku ani po čtvrté hodině - ideální jet se tak akorát smočit někam k rybníku, ale to víte, kolo je kolo. Už cestou z práce…
    JohnyB | 18.09.2019

    Znova ve Vysokých Tatrách na kole i pěšky 2019

     ()
    Stejné výchozí místo jako vloni, ne že bychom neradi objevovali nové lokality, ale když se nám někde líbí, rádi se tam vracíme. Náš loňský pokoj s terasou a výhledem na kostel v Nové Lesné je volný přesně začátkem srpna, kdy potřebujeme odjet z města a konečně přestat bušit celé dny do klávesnice,…
    HMS | 02.09.2019

    Miladatlon 2019 - skoro na bedně

     ()
    Oproti loňsku jsem letos moc závodů nestihl, triatlonů bylo jen pár a zatím žádný kvadriatlon. Zkoušet závodit na inlinech se mi po nedávném přistání na asfaltu moc nechtělo a tak zbývala možnost vyrazit do Ústí nad Labem na závod Miladatlon. Trasa 500 m plavání, 2 km pádlování, 20 km kolo a 5 km…
    Jrr | 01.09.2019

    O čem se mluví:

    NEcyklo Pobavilo - potěšilo 155 dnes v 23:11
    Lehokola kmx k3 dnes v 22:15
    Technické rady Náboj s kónusy a jeho životnost dnes v 20:50
    Elektrokola Vypínání motoru. dnes v 19:07
    Rada při výběru kola Levná koloběžka dnes v 17:00
    Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 84. dnes v 14:37
    NEcyklo Pobavilo, potěšilo 154 dnes v 12:30
    [ Nahoru ]
    e-mail:
    heslo:
      zapamatovat

    NaKole.cz se právě projíždí

    258 cyklistů (9 přihlášených)

    Expedice Česká Kanada 118

    Sakra, proč vlastně jedeme po ose, když nás předjíždí vlak? Napadlo mě, před Ždírcem, když se okolo nás po…
    Stanley58 | 08.10.2019

    Být králem na cestě ... 6. NDR

    Budou to už dva měsíce, a stále jsem nedopsal své vyprávění o poslední části cesty.Nedokážu, jako třeba Peggy…
    Jindra8526 | 04.10.2019

    Známé i neznámé vrcholy Klatovska 4 - Koráb, Doubrava

    Panuje horké letní odpoledne, potí se mi záda v autě, potí se silnice pod autem a určitě se pěkně opotil i…
    JohnyB | 18.09.2019