reklama

Nouzové opravy v terénu (3.) – Opravy a seřízení brzd – ráfkové brzdy

Správné seřízení ráfkových brzd dokáže někdy pěkně potrápit. Výsledkem může být nepříjemné pískání, vibrace a dokonce i prodřený plášť. Jak správně seřídit brzdové špalky, lanko a čelisti?

Oprava a seřízení ráfkové brzdy
Oprava a seřízení ráfkové brzdy

Ráfkové V-brzdy

I když jsou ráfkové brzdy v posledních letech již na ústupu, stále je najdeme na celé řadě kol. Mnozí cyklisté je upřednostňují pro jejich jednoduchou údržbu a servis. Je však třeba mít na paměti jejich zásadní nevýhodu, kterou je opotřebení ráfku – nosné části kola.

Typy ráfkových brzd

Používají se čtyři typy ráfkových brzd – silniční, cantilevery, V-brzdy a hydraulické brzdy. Silniční najdeme jen na silničních kolech, dříve velmi populární cantilevery se používají na cyklokrosových kolech, hydraulické ráfkové brzdy používají hlavně trialisté. Náš článek je zaměřen na V-brzdy. U ostatních typů brzd jsou postupy oprav a nastavení obdobné.

Rozpojení brzd

Aby bylo možné vytáhnout kolo anebo jakkoliv manipulovat s brzdami je potřeba je rozpojit – rukou stlačit ramínka k sobě a vyháknout kovové kolínko z třmínku. Pozor! Než opět na kole vyjedeme, třmínek je potřeba zase zaháknout zpátky!

V-brake
Po stlačení ramínek můžeme vyháknout kovové kolínko z třmínku.

Kontrola opotřebení

U ráfkových brzd musíme průběžně kontrolovat opotřebení brzdových špalíků i ráfků. Rozdíl mezi novými a zcela opotřebenými špalky může znamenat jeden alpský sjezd v dešti. Obecně platí, že špalky jsou zralé na výměnu v okamžiku, kdy z jejich brzdicího profilu zmizí drážky určené k odvodu vody a nečistot. Rozhodně nepoužívejte špalky déle, i když se vám zdá, že brzdové gumy zbývá ještě dost. Nehluboko se totiž skrývá kovová výztuha, která velmi spolehlivě dokáže osoustružit ráfek.

Pokud se špalky nerovnoměrně sjedou, ale ještě nejsou zralé na výměnu, pilníkem je zbrousíme do správného tvaru.

Opotřebení ráfků si detailně probereme v některém z příštích článků věnovaných kolům a jejich centrování.

Výměna špalků

Podle konkrétního typu špalků měníme buď celý špalek anebo jen opotřebované gumičky. Před jejich výměnnou je potřeba vyndat pojistnou závlačku, gumičku vytáhnout, dát novou a tu opět zajistit závlačkou. V praxi výměna jen málokdy proběhne takto hladce. Pokud se nám závlačku nepovede vytáhnout jen prsty, ideálním nářadím jsou úzké kleště. Abychom nepoškodili lak vidlice, lépe se manipuluje s vyndaným kolem. Bicykl je lepší neotáčet na řídítka. I na vysunutí gumičky jsou někdy kleště nutné. Před nasazením nové gumičky kovovou botku vyčistíme hadříkem. Pokud se nám nedaří zcela zasunout závlačku, je nutné zahýbat gumičkou vpřed-vzad. Pozor – o nedostatečně zasunutou závlačku se snadno může prodřít bok pláště.

Pojistná závlačka na brzdovém špalku
Pro vytažení závlačky na brzdovém špalku se dobře hodí úzké kleště.

Vytažení závlačky z brzdového špalku
Povytaženou závlačku uchopíme kleštěmi a vytáhneme.

Vysunutí gumičky z brzdového špalku
Nakonec vysuneme opotřebovanou gumičku.

Rozebraný brzdový špalek
Rozebraný brzdový špalek

Při výměně celých brzdových špalků pozor na správné pořadí kompletu podložek. Od špalku jde vždy sestava – podložka, vyhloubená podložka, půlkulatá podložka, ramínko brzdy, půlkulatá podložka, vyhloubená podložka, podložka a matice. Vyhloubené podložky jsou vždy dvě s různou výškou. Jejich vzájemnou záměnou je možné regulovat rozevření brzd, aby špalek dosedal na ráfek rovnoběžně a byl kolmo k ramínku brzdy. Při výměně tedy stačí povolit matici, sundat špalek i s podložkami, sestavit nový komplet, nasadit a dotáhnout matici.

Brzdový špalek s podložkami
Pořadí podložek na brzdovém špalku

Seřizujeme špalky

V základním nastavení brzdový špalek dosedá na ráfek celou svou plochou. V některých kombinacích špalek/ráfek může dojít k nežádoucím vibracím, v jejichž důsledku dochází ke špatnému dávkování brzdné síly a nepříjemným zvukovým efektům.

Může pomoci nastavení špalků do velmi mírného šípu (cca 2,5°) ve směru rotace. Pomůžeme si např. vizitkou, kterou podložíme špalek na příslušném konci.

Samotné seřízení špalků zahájíme mírným povolením matice, díky čemuž lze špalkem pohybovat. Zatlačíme rukou na ramínko brzdy, čímž se špalek opře o ráfek. Dbáme, aby dosedl celou plochu doprostřed ráfku. Prsty jej zajistíme v této poloze, aby se neotočil, a opatrně dotáhneme matici.


Povolíme matici a rukou zatlačíme ramínkou na ráfek.


Nastavíme správnou polohu špalku a dotáhneme matici.

Oba špalky musí dosedat na ráfek ve stejný okamžik. Toho docílíme vycentrování brzdy pomocí malých šroubků u čepu brzdy – povolujeme jeden a dotahujeme druhý. Pokud se výsledku nedaří dosáhnout touto jemnou technikou, je možné vyháknout pružinu předepínající ramínko brzdy a ručně ji napnout.

Vzdálenost špalků od ráfku

Klidovou vzdálenost špalků od ráfku nastavujeme lankem brzdy.

  1. Povolíme kontramatici stavěcího šroubu na brzdové páce a pak ho zcela zašroubujeme.
  2. Stiskneme obě ramínka brzdy k sobě, aby špalky dosedly na ráfek.
  3. Stále držíme ramínka u sebe a lehce povolíme upínací šroub lanka.
  4. Za volný konec dotáhneme lanko. Není třeba je napínat silou.
  5. Stále držíme ramínka u sebe a dotáhneme upínací šroub lanka.
  6. O několik závitů povolíme stavěcí šroub na brzdové páce. Zlehka vyzkoušíme délku kroku brzdové páky. Současně by při protočení kola nemělo nikde drhnout o špalky. Než získáte cit, možná si tento postup vyzkoušíte vícekrát.
  7. Šroub lanka dotáhneme natvrdo.

Postupně se s ojetými špalky prodlužuje krok páky, což kompenzujeme stavěcím šroubem na brzdové páce. Čas od času nezapomeňte zkontrolovat pozici brzdových špalků. Ojetím se mohou dostat mimo střed ráfku a tím se nerovnoměrně opotřebovávat.

Výměna lanka

  1. Povolíme šroub na ramínku brzdy.
  2. Vytáhneme lanko z bowdenu a vyhákneme koncovku z brzdové páky – dbejte, ať lícuje drážka ve stavěcím šroubu, v kontramatce i brzdové páce.
  3. Montáž lanka probíhá opačně – zahákneme koncovku v páce, protáhneme drážkou, bowdenem i pod upínacím šroubem na ramínku brzdy. Pak už jen nastavíme správnou délku lanka a pevně ho dotáhneme.
  4. Máme-li jistotu, že systém 100% funguje, volný konec lanka zakrátíme přibližně 5 cm za ramínkem brzdy kvalitními štípacími kleštěmi. Aby se konec netřepil, zabezpečíme jej koncovkou. Budete-li v budoucnu lanko chtít znovu navlékat do bowdenů, ještě před nasazením koncovky je potřeba konec lanka zaletovat.

Brzdová páka a utahovací šroub
Povolíme šroub na ramínku brzdové páčky

Protažení brzdového lanka
Vytáhneme lanko z bowdenu.

Brzdová páka a brzdové lanko
Lanko protáhneme skrze podélný otvor.

Vyjmutí lanka z brzdové páčky
Vyhákneme koncovku z brzdové páky.

Tipy pro účinné brzdění

  • Více rozevřené brzdy mají větší účinnost a kratší krok. Zkuste si proto dát silné vyhloubené podložky na špalku z vnitřní strany.
  • Pro hladký chod jsou nezbytné promazané bowdeny i kovová kolínka, nepoškozené bowdeny i lanka.
  • Nastavte si správně vzdálenost páky od řídítek podle délky vašich prstů. Seřízení se provádí malým červíkem na brzdové páce. Čím kratší prst, tím by měla být páka blíže k řidítkům.
  • V sevřené ruce je větší síla než v polootevřené. S nastavením páky si pohrajte. Při brzdění páka sice nesmí přimáčknout zbývající prsty, natož dosednout až na grip, ale není vhodné pracovat se zbytečně tvrdou brzdou.

Tento seriál vznikl ve spolupráci s Alpským klubem Brno, který organizuje pro veřejnost projekt Bikové školy, otevřené všem zájemcům o zlepšení jejich jezdecké techniky a dovedností.
Biková škola, to jsou nejen lekce jízdy v terénu, ale také workshopy zaměřené na ukázky, respektive instruktáž základních servisních úkonů pro bezproblémový provoz jízdního kola a jeho případné nouzové opravy v terénu. Své místo zde mají také rady pro výběr nového kola, jeho přizpůsobení proporcím postavy (nastavení posedu), stejně tak i správné nastavení klíčových komponentů, jako jsou kotoučové brzdy anebo odpružení. Pořádá Alpský klub Brno, partnerem školy je Cyklo World, síť prodejen nabízejících cyklistické zboží a jízdní kola.

Seriál „Nouzové opravy v terénu“:

(1.) – Oprava duše a pláště
(2.) – Opravy pohonného systému
(3.) – Opravy a seřízení brzd – ráfkové brzdy
(4.) – Opravy a seřízení brzd – kotoučové brzdy
(5.) – Poškození ráfku a výpletu kola 
(6.) – Seřízení přehazovačky a přesmykače

Fotogalerie

Oprava a seřízení ráfkové brzdy Po stlačení ramínek můžeme vyháknout kovové kolínko z třmínku. Pro vytažení závlačky na brzdovém špalku se dobře hodí úzké kleště. Povytaženou závlačku uchopíme kleštěmi a vytáhneme. Nakonec vysuneme opotřebovanou gumičku. Rozebraný brzdový špalek Pořadí podložek na brzdovém špalku Při seřizování brzdových špalků povolíme matici a rukou zatlačíme ramínkou na ráfek. Nastavíme správnou polohu špalku a dotáhneme matici. Správě seřízené brzdové špalky Pro výměnu lanka nejprve povolíme šroub na ramínku brzdové páčky. Pro výměnu lanka nejprve povolíme šroub na ramínku brzdové páčky. Lanko povytáhneme z bowdenu… …a skrze vzniklý podélný otvor ho vytáhneme z ramínka ven. Nakonec vyhákneme koncovku z brzdové páky.
Jakub Kmínek, Michael Pokorný, 23.03.2012
Blogy

Za ruskou a borůvkami – trek národním parkem Urho Kekkonen

 ()
Národní park Urha Kekkonena /Národní park Urho Kekkonen/ Národní park Urha Kekkonena /finsky Urho Kekkosen kansallispuisto/ je chráněná oblast kategorie IV dle klasifikace Mezinárodního svazu ochrany přírody. Nachází se v severofinské provincii Laponsko, na katastru sídel Savukoski, Sodankylä a…
šíp | 11.06.2019

Brecon Beacons – Velikonoce na horách (2019)

 ()
No na horách – nejvyšší kopec má jen necelých 900 m, takže spíš taková Českomoravská krabatina než Krkonoše. Ale to vůbec nevadí, navíc díky průchodnějšímu terénu se tu dá s kolem dobře drandit i po travnatých svazích a hřebenech. Tentokrát však Čerta výjimečně na kamzičí stezky hrkat nehodlám – …
cyklo-poustevnik | 24.05.2019

Expedice Polsko 2018 – boj se severním větrem

 ()
Pro letošní expedici jsme si vybrali cestu k moři po známé cyklomagistrále Odra - Nisa. Fogin s Čívrsem, i když tady jsou už půl století, ještě neviděli moře, tak je potřeba to napravit. Minulý rok jeli samy dva Aš - Zlín po jižní hranici naší republiky a vzhledem k tomu že kilometráž měla být…
ondrapisklak | 24.05.2019

První dobrodružství v sedle

 ()
Asi málokdo dokáže zapomenout na své první větší cyklistické dobrodružství. I já si to své velmi dobře pamatuji - možná i proto, že to není zase tak strašně dávno, ale přeci jen od té doby třináctkrát sníh zasypal hory, třináctkrát odkvetly lípy a třináctkrát vlaštovky přilétly z teplých krajin.…
JohnyB | 16.05.2019

Cesta z města (ba i z vesnice) aneb West Highland Way romantiky zbavená

 ()
Před několika lety jsem byla se svojí maminkou na poznávacím (a velmi drahém) zájezdu do Skotska. Za čtyři dny nás povozili po všech výrazných pamětihodnostech a zejména v místech, kde nám bylo dopřáno ze silničního odpočívadla se pár minut pokochat výhledy do přírody, ve mně uzrálo přesvědčení, že…
Ifča | 12.05.2019

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 82. včera v 23:26
NEcyklo Pobavilo, potěšilo 150. včera v 23:11
Co vás zaujalo 212 včera v 23:05
Technické rady Lehký vařič na propichovací kartuše včera v 22:38
NEcyklo Jaký skútr? :-) včera v 21:08
Elektrokola Simulátor pro BBS02 a BBSHD včera v 18:34
Cestovní a městská kola Koupit řidičský průkaz včera v 17:51
Cestování na kole Buy American passport online včera v 17:48
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

238 cyklistů (14 přihlášených)

Za ruskou a borůvkami – trek národním parkem Urho Kekkonen

Národní park Urha Kekkonena /Národní park Urho Kekkonen/ Národní park Urha Kekkonena /finsky Urho Kekkosen…
šíp | 11.06.2019

Brecon Beacons – Velikonoce na horách (2019)

No na horách – nejvyšší kopec má jen necelých 900 m, takže spíš taková Českomoravská krabatina než Krkonoše.…
cyklo-poustevnik | 24.05.2019

Expedice Polsko 2018 – boj se severním větrem

Pro letošní expedici jsme si vybrali cestu k moři po známé cyklomagistrále Odra - Nisa. Fogin s Čívrsem, i…
ondrapisklak | 24.05.2019