reklama

Mají se cyklisté bát novely silničního zákona?

Na internetu se šíří poplašné zprávy o novele silničního zákona, který právě prochází Poslaneckou sněmovnou. Přednost na přejezdech prý bude mít za následek vyšší počet sražených a zabitých cyklistů. Co skutečně obsahuje takzvaný „malý cyklistický balíček“ a co by jeho přijetí znamenalo v každodenním životě, si můžete přečíst v dnešním článku.

Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz

Sněmovní novela zákona č. 361/2000 Sb. je výsledkem několikaměsíční práce expertního týmu, který pracuje na Ministerstvu dopravy. Součástí novely je také pět bodů, které se nějakým způsobem dotknou cyklistické dopravy. Takzvaný „malý cyklistický balíček“, který právě prochází sněmovnou, obsahuje vcelku nekonfliktní technická ustanovení. Jejich cílem je napravení situací, kdy přesné dodržování zákona způsobuje na našich silnicích absurdity, nad kterými zůstává rozum stát nejenom cyklistům. Ty nejdůležitější naznačila cyklokonference ve Špindlerově mlýně už v roce 2009 a jejich přehled najdete zde.

Nedávno uveřejněné články k tomuto tématu ukázaly, že smysl úprav pro cyklisty není příliš srozumitelný novinářům, ale bohužel i některým zákonodárcům. Při nahlédnutí do obsahu novely totiž zjistíte, že tolik diskutovaná a s oblibou komentovaná změna přednosti pro cyklisty v něm vůbec není. Podívejme se tedy, co ve skutečnosti obsahuje přávě projednávaná změna zákona.

1. Zákaz předjíždění na přejezdech pro cyklisty

§ 17 odst. 5 písm. d): Řidič nesmí předjíždět na přechodu pro chodce nebo na přejezdu pro cyklisty a bezprostředně před nimi.

Přejezdy pro cyklisty se vyskytují často v místě, kde je i přechod pro chodce – je tedy logické, že jeden z nových návrhů požaduje zákaz předjíždění jiného vozidla v místě přejezdu pro cyklisty, stejně jako je tomu i dnes v místě přechodu. Předjíždět dále nebude možné samotná jízdní kola, mopedy a motocykly bez postranního vozíku v místě křižovatky (pozn.: při jízdě v pruzích se stále nejedná o předjíždění).

Také v případě samostatného přejezdu pro cyklisty má toto ustanovení svůj význam. Přestože podle zákona dnes nemají cyklisté na přejezdech přednost (s jednou výjimkou, které se budeme věnovat o několik odstavců dále), běžně se stává, že někteří řidiči zastaví. Novela se týká především přejezdů, které nejsou světelně řízené a často jsou kombinované s přechodem pro pěší. Ustanovení by mělo zabránit tomu, že cyklista bude sražen rychle jedoucím automobilem v druhém pruhu.


Evropským trendem je sjednotit podmínky pro pěší a cyklisty na přechodech a přejezdech. 
Foto: Jitka Vrtalová

2. Zákaz parkování před přejezdem pro cyklisty

§ 27 odst. 1 písm. c): Řidič nesmí zastavit a stát na přechodu pro chodce nebo na přejezdu pro cyklisty a ve vzdálenosti kratší než 5 m před nimi .

Další úprava sjednocuje omezení zastavení a stání před přejezdem pro cyklisty, opět stejně jako je tomu u přechodů (5 metrů před nimi nelze zastavit ani stát). Smysl ustanovení je zřejmý – stejně jako chodec nemůže cyklista vjíždět do křižovatky „naslepo“, když mu ve výhledu brání parkující automobily. Podobná opatření jsou už naprosto běžná i ve většině okolních zemích, kde mají cyklisté na přejezdech mnohdy přednost, ale tuto úpravu současná novela neobsahuje.

3. Výjimka z povinnosti použít stezku pro cyklisty

§ 57, odst. 1: Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít. Povinnost užít jízdní pruh pro cyklisty nebo stezku pro cyklisty podle předchozí věty neplatí pro cyklisty, které by mohl v jejich jízdě, zejména vzhledem k její vyšší rychlosti nebo sportovnímu charakteru, omezit provoz ostatních cyklistů v jízdním pruhu pro cyklisty nebo na stezce pro cyklisty.

Povinnost použít stezku pro cyklisty nebo cyklistický pruh patří k nejkritizova­nějším místům z hlediska cyklistů. Běžně se totiž stává, že a) není jasné kam souběžná cyklostezka vede, b) zda je cyklostezka sjízdná pro kolo v celé délce (nejrůznější „tankodromy“ označené jako stezka pro cyklisty se bohužel u nás vyskytují až příliš často), c) je potřeba odbočit z cyklopruhu na křižovatce a při striktním dodržení zákona by to jezdec na jízdním kole vůbec nemohl udělat, d) při předjíždění pomalejších jezdců v cyklopruhu je potřeba vybočit.

Návrh novely upravuje alespoň poslední ze jmenovaných bodů. Úprava zohledňuje narůstající význam cyklistické dopravy jako každodenní dopravy osob, např. do zaměstnání, a nikoli jen rekreační aktivity, a do určité míry uvolňuje dosud striktní povinnost užití některých pozemních komunikací či jejich částí, bez ohledu na skutečné potřeby a rozdílnou povahu jízdy jednotlivých cyklistů.

4. Upozornění světelnou signalizací na přejezd pro cyklisty

§ 70 odst. 2 písmeno f): Při řízení provozu na křižovatce znamená pro řidiče signál „Signál žlutého světla ve tvaru chodce“, „Signál žlutého světla ve tvaru cyklisty nebo „Signál žlutého světla ve tvaru chodce a cyklisty,  jímž je doplněn signál se zelenou šipkou směřující vpravo nebo vlevo, upozorňují řidiče, že při jízdě směrem, kterým tato šipka ukazuje, křižuje směr chůze přecházejících chodců, směr jízdy přejíždějících cyklistů nebo směr chůze přecházejících chodců a směr jízdy přejíždějících cyklistů,…


V tomto typu křižovatky (řízené plnými světly) musí řidič automobilu při odbočování vlevo i vpravo dát přednost chodcům a cyklistům, kteří přecházejí nebo přejíždějí v souběžném směru.
Zdroj: prahounakole.cz

Podle současné legislativy existuje několik situací umístění cyklistického přejezdu. Jediným případem, kdy cyklista může dostat přednost před automobilem, je odbočení na křižovatce řízené plnými světly, jak ukazuje obrázek vpravo. Kompletní přehled všech situací najdete na webu www.prahounako­le.cz, odkud jsme si vypůjčili i tento náčrtek.

Především je nutné zdůraznit, že novela NEMĚNÍ PŘEDNOST CYKLISTŮ. Nově bude pouze možné, aby světelná signalizace řidiče upozorila na cyklisty, kteří mají „zelenou“ ve stejném směru jako auto. Podle očekávání toto světelné označení zvýší bezpečnost (řidič bude navíc upozorněný na cyklistu, který už podle platné úpravy má v této situaci přednost).

5. Použití vyhrazeného pruhu by nebyl bodovaný přestupek

Z přestupků, za které mohou řidiči přijít o body, vypadává podle návrhu novely např. také parkování na cyklopruzích, jízda v pruzích, které jsou dnes vyhrazeny veřejné dopravě a kolům nebo přímo v cyklopruzích. Všechny tyto situace spadají mezi „málo závažné přestupky“, které by podle návrhu novely nebyly „bodovány“.

Cílem je zvýšit bezpečnost

Návrh novely silničního zákona reaguje na reálné potřeby cyklistů, kterých je na českých silnicích každý rok přibývá. Pokud by novela byla přijatá v současné podobě, přispěl by alespoň částečně ke zvýšení bezpečnosti a k lepší „viditelnosti“ cyklistů na našich silnicích.

Senzacechtivé články (bohužel i na některých cyklistických serverech) pouze usvědčují jejich autory, že si ani nedali práci s přečtením toho, o čem píší.

Další užitečné zdroje informací:

Fotogalerie

Některé země EU spojují přechody pro chodce a přejezdy pro cyklisty do jednoho pruhu. Tento příklad je z německých Drážďan. Přechod pro chodce sloučený s přejezdem pro cyklisty - Drážďany, Německo.
Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 25.01.2011
Blogy

Kavkaz s dětmi - část 3.

 ()
S Johnem do Jerevanu... Arménie leží v pohoří Malý Kavkaz, takže většinu jejího území tvoří hory. Vlastně jsem dřív o Arménii nevěděla skoro nic, jen že je to jedna ze zemí bývalého SSSR. Arménie byla první zemí na světě, která přijala křesťanství jako státní náboženství (v roce 301, což je o 500…
Peggy | 21.04.2021

Kavkaz s dětmi - část 2.

 ()
V bouřkách náhorními planinami na arménskou hranici... Město Akhaltsikhe (jehož jméno nejsem zaboha schopná si zapamatovat, a ani teď ho zpaměti nenapíšu) bylo po čtyřech dnech první pořádnější město. Jako první jsme využili služeb myčky aut a omyli si kola wapkou. Ne že bychom tolik dbali na…
Peggy | 17.04.2021

Kavkazská odysea aneb Gruzie, Arménie a Náhorní Karabach s dětmi - část 1.

 ()
léto 2019Markéta, Luděk, Víťa a Šárka Zigáčkovi Pocity, které se mi honily hlavou, když se po dvoudenní plavbě přes Černé moře na temném pozadí objevila světla města, mě samotnou překvapovaly. Byly dvě hodiny po půlnoci. Stáli jsme na palubě, čerstvý vánek ochlazoval naše vzrušené tváře a vzduch…
Peggy | 14.04.2021

Jak jsem očuchával bikepacking - podruhé

 ()
První „zkouška bikepackingu" nebyla kdovíjaká a ani nepřinesla očekávané nadšení. Přesto po dvou týdnech, když si bolavé koleno odpočinulo a když i rozmrzelost opadla, rozhodl jsem se, že s tím nepraštím hned po prvním nezdaru. Naplánoval jsem další trasu, opět víkendovou, jen o něco delší a s…
JohnyB | 20.03.2021

Jak jsem očuchával bikepacking - poprvé

 ()
Bikepacking je stále ještě novým a pro mnohé neznámým pojmem. Je to zcela zvláštní odvětví cyklistiky. Dalo by se říci jakási směsice outdooru, cestování a survivalu – to vše dohromady a na kole. Bike = kolo; Packing = balení, balík, náklad. Volně přeloženo by se tedy dalo říci, že je to jízda na…
JohnyB | 14.02.2021

O čem se mluví:

Cestování na kole Povinná výbava na kole dnes v 00:30
Ostatní – cyklo Co vás vytočilo 135 dnes v 00:28
NEcyklo Pobavilo potěšilo 170 dnes v 00:05
Elektrokola Elektrokola - výkon jezdce včera v 23:55
Ostatní – cyklo Alibaba a jiníé internetoví prodejci včera v 23:55
Lehokola Přední pohon svislou hřídelí. včera v 23:35
Ostatní – cyklo Jaké to bylo? - 107 včera v 23:32
Bezpečnost na kole Nová pravidla pro předjíždění. včera v 22:34
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

150 cyklistů (10 přihlášených)

Kavkaz s dětmi - část 3.

S Johnem do Jerevanu... Arménie leží v pohoří Malý Kavkaz, takže většinu jejího území tvoří hory. Vlastně…
Peggy | 21.04.2021

Kavkaz s dětmi - část 2.

V bouřkách náhorními planinami na arménskou hranici... Město Akhaltsikhe (jehož jméno nejsem zaboha schopná…
Peggy | 17.04.2021

Kavkazská odysea aneb Gruzie, Arménie a Náhorní Karabach s dětmi - část 1.

léto 2019Markéta, Luděk, Víťa a Šárka Zigáčkovi Pocity, které se mi honily hlavou, když se po dvoudenní…
Peggy | 14.04.2021