reklama

Cyklistická doprava v Praze – věc nejistá?

Pražští cyklisté mají důvod k oslavě. Koncem října odsouhlasili pražští radní tolik očekávanou koncepci rozvoje cyklistické dopravy v Praze. Materiál na pouhých devíti stranách vyjmenovává konkrétní cíle v následujících 10 letech. Bez podpory nového vedení pražské radnice bude ale tento dokument jen papírem do šuplíku.

Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz

Proč potřebujeme koncepci

Hlavní problémy pražské cyklodopravy

– Neprůjezdné centrum.

– Investice do infrastruktury neodpovídají ani současnému podílu cyklodopravy.

– Síť bezpečných tras je nespojitá.

– Nejvíce si cyklisté stěžují na cyklopruhy ukončené před křižovatkami.

– Nedostatek funkčních cyklostojanů.

– Nedostatek lidí, kteří by se cyklistické dopravě a cykloturistice na úrovni města profesionálně věnovali.

– Neexistující aktivní progresivní koncepce prostorově a dopravně-plánovací politiky.

Cyklistická doprava v Praze je velmi mladá. Hlavní město se cyklodopravě systematicky věnuje až od roku 2007, který můžeme s trochou nadsázky považovat za rok nula. Tehdy byla zřízena Komise rady hl. m. Prahy pro cyklistickou dopravu pod vedením Ing. Pavla Poláka. Nahradila původní pracovní skupinu, založenou v druhé polovině roku 2003, která se věnovala rekreační cyklistice. Orgán nemá žádné výrazné pravomoci, v posledních třech letech se ale komise pravidelně scházela a prosadila podstatné kroky, které nastartovaly rozvoj cyklodopravy v Praze. Za činností cyklokomise však pořád stojí hlavně velké množství dobrovolnické práce a neformální vazby, které věci znalí lidé někdy komentují jako „partyzánskou práci“.

Počet lidí, kteří na kole jezdí po Praze, přitom stále stoupá. Podle posledních výzkumů jízdní kolo v naší metropoli používá 282 tisíc lidí (v roce 2008 to bylo 244 tisíc), z toho 141 tisíc lidí jezdí pravidelně, více než jednou týdně (v roce 2008 131 tisíc). Co je ovšem minimálně stejně tak důležité: původně rekreační cyklisté, kteří vyráželi na výlet z okrajů Prahy, jsou v těchto číslech postupně nahrazováni čistě dopravními cyklisty, kteří si kolo berou jako dopravní prostředek na cestu do práce či jinam. Rozdíl je viditelný na první pohled – obrázky z Prahy nabízejí čím dál tím více pohledy na dámy v lodičkách či pány v obleku jedoucích na kole. Rovnocennou podporu cyklistické rekreaci i dopravě slíbil také bývalý primátor Pavel Bém, který ještě před pár lety hovořil ve spojení s kolem především o sportu a relaxaci. „Hlavním cílem Koncepce rozvoje cyklistické dopravy v Praze je ve shodě se zásadami rozvoje pražské dopravy vytvářet kvalitní podmínky pro dopravní i rekreační cyklisty, komentoval Bém schválení materiálu.


Na kole v Praze můžete vidět i faráře.
Foto: Květoslav Syrový

Opatření zpočátku vznikala především tam, kde byly změny nejprůchodnější. Odborníci však čím dál hlasitěji volali po koncepci, která by závazně vymezila síť cyklistických tras v Praze. Koncepce určuje prioritní trasy, které se budou postupně budovat a zlepšovat, pokud jde o bezpečnost a uživatelský komfort. Materiál také stanoví, kde mají vzniknout nová propojení nebo kde ze stávajících tras vyloučit překonání schodů, nepříjemné povrchy nebo úzká a nebezpečná místa. Vše se přitom odvíjí od stanoveného cíle a tím je podíl cyklodopravy v roce 2020. Nejdůle­žitější je ale to, jak se k tomuto cíli dostaneme, tedy KDO bude za opatření zodpovědný, KOLIK km nových cyklistických opatření je reálné vytvořit a JAK budou vypadat další podpůrné kroky a koordinace s jinými záměry, resp. celkovým rozvojem města.

Rada hlavního města Prahy schválila tento klíčový dokument 26. října 2010. Devítis­tránkový dokument „Koncepce rozvoje cyklistické dopravy a rekreační cyklistiky v hl. městě Praze“ tak určuje směr vývoje až do roku 2020.

Cíle a jak se k nim dostat

Koncepce má tři hlavní cíle:

1. zvýšit podíl cyklistické dopravy na 5 – 7 % v létě a na 2 – 3 % v zimě. Kdo byl např. v Drážďanech, ví, jaké hemžení cyklistů takový podíl představuje.

2. Začlenit cyklistickou dopravu jako rovnoprávný a pro město výhodný druh dopravy do všech „urbanisticko-dopravních“ plánů, studií a projektů. To znamená, že cyklistická řešení by obsahovaly všechny vhodné nově realizované opravy a stavby dopravních komunikací.

3. Nadále se aktivně podílet na změnách zákonů, vyhlášek, norem a technických podmínek, které poskytnou cyklistům v Praze maximální uživatelské bezpečí a zvýší vlídnost dopravního prostředí města.


Páteřní vltavská trasa A2.
Foto: Jitka Vrtalová

Mnohem důležitější než obecné proklamace je ale v koncepci naznačená cesta, kterou se k cíli dostaneme. Klíčové bude zřízení „cykloúřadu“, tedy skupiny lidí, kteří se budou na městě věnovat speciálně cyklistické dopravě. V současné situaci, kdy se většina lidí věnuje cyklistické dopravě ve svém volném čase, je to rozhodně krok dopředu. Velmi důležitá jsou i konkrétní čísla ohledně nově budovaných cyklostezek (tj. samostatných komunikací pro cyklisty). Praha se zavázala vybudovat do konce roku 2010 200 km cyklostezek a dále minimálně 10 km za rok. Stejně tak jsou v koncepci závazně určené množství řešení v hlavním dopravním prostoru (prakticky především cyklopruhy a cyklopiktokori­dory) – 30 km do r. 2010 a dále minimálně 3 km za rok. Pohyb cyklistů v hlavním dopravním prostoru je plynulejší a svižnější, což se hodí především zkušeným každodenním jezdcům. Jak ukazují zkušenosti ze zahraničí, s vytvořením chráněného prostoru na vozovkách poklesla nehodovost cyklistů.

Pro pražské cyklisty budou příjemná i další opatření, jako například rozšíření převozu kol v prostředcích MHD. Podnítit školáky k dojíždění na kole by mohlo umístění více stojanů u pražských škol. Opatření nejsou určena pouze pro obyvatele, ale také pro návštěvníky Prahy. V posledních letech ale také vzrostl počet turistů, kteří přijíždějí do Prahy po dálkových cyklistických trasách. Pro ně (ale nejen pro ně) by město měl zřídit několik městských „cykloinfocenter“ a navíc dodávat pravidelně aktualizované informace o cyklistice do zahraničních kontaktních míst.

Nohama na zemi

Nejen cyklisté sledovali s napětím povolební vyjednávání v Praze. Na jejich výsledku bude záležet, kam se v příštích čtyřech letech bude vyvíjet pražská cyklodoprava – zda se budou rozšiřovat opatření pro pražské cyklisty nebo zda bude cyklistika na okraji zájmu.

Minulý týden byla zveřejněna dohoda koalice, kterou uzavřely ODS a ČSSD pro společné vedení pražské radnice, a která se s největší pravděpodobností stane základem programového prohlášení nové Rady hl. m. Prahy. Po uplynulém období, kdy se podařilo poměrně hodně věcí prosadit, zapůsobil dokument jako ledová sprcha. Cyklistická doprava tu zcela chybí a rekreační cyklistice se věnuje pouze jedno ustanovení, které je navíc velmi volné. Pro srovnání automobilové dopravě se věnuje 8 bodů, veřejná doprava je zmíněna v sedmi ujednáních. Budoucí vedení radnice se dohodlo vybudovat v příštích 4 letech 50 km cyklostezek a cyklotras. Volně přeloženo, pokud bude v roce 2014 v Praze postaveno několik desítek žlutých cedulí označujících cyklistické trasy, bylo by podle tohoto dokumentu splněno. Jak ukázala předvolební diskuse o podpoře cyklodopravy v Praze, zástupci některých stran současné koalice příliš nechápali, co to vůbec cyklodoprava je, ani příliš nerozlišovali pojem cyklostezky (stavebně upravená komunikace) a cyklotrasy (směrové značení v terénu). 

Nové složení Rady a koaliční dohodu ještě musí odsouhlasit ustavující pražské zastupitelstvo, které by se podle informací ČTK mělo sejít 30. listopadu nebo 1. prosince.

Je tedy jasné, že na přehnaná očekávání je zatím brzy. Podle realistických očekávání můžeme jen doufat, že nové vedení radnice dovolí pokračování práce Cyklistické komise a zřízení cykloúřadu. Jinak by se Praha, pokud jde o cyklodopravu, mohla znovu vrátit do bodu nula.

Další informace:

Jitka Vrtalová, 23.11.2010
Blogy

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 2 – Plošin, Boudovka

 ()
Je nádherné první zářijové odpoledne a já měl velké plány, jak ho co nejpříjemněji strávit. Tedy do chvíle, než mi na mobilu pípla esemeska. Rázem je po plánech i po náladě. Co teď? Pustit se znovu do práce na domě? Té jsem si užil dost dopoledne. Podmínky jsou ideální pro vyjížďku na kole, jen ta…
JohnyB | 02.11.2018

Cyklotoulky Olomouc - Slezská Harta

 ()
Další kraj pro naše cyklotoulky jsme vybrali Olomoucko. Respektive Mariánské údolí, Moravský Beroun a Slezskou Hartu. Na Slezské Hartě jsme byli naposledy před dvěma roky, když jsme se vraceli z Osoblahy. Zaujalo nás, že je to místo rekreačně nedotčené. Žádné davy lidí jen sem tam rybář. Tábořit…
ondrapisklak | 31.10.2018

Elberadweg 2018 - Labská cyklotrasa s větrem v zádech

Elberadweg (Elbe Cycle Route, Labská cyklotrasa) je už několikátým rokem nejoblíbenější dálková cyklotrasa v Německu, kde se její délka udává cca 850 km. Tato rozmanitá cyklotrasa vedoucí prakticky po rovině podél druhé největší řeky v Německu (za Rýnem), se stále proměňuje, v každé části potkáte…
Asterix | 28.10.2018

Cyklotoulky Vizovickými vrchy 2018

 ()
Pro další cyklotoulky jsem zvolil kraj, který nám je dobře známý, domovský, Vizovické vrchy. Po zkušenostech z Orlických hor jsem nabyl dojmu, že se Petra může zařadit do naší cykloskupiny která teď čítá už pět členů. Mě, Čívrsa, Fogina, Mare a teď i Petru. Plán je, že se potkáme v sobotu někde v…
ondrapisklak | 23.10.2018

Cyklotoulky Orlickem 2018

 ()
Když jsem přemýšlel, kam vezmu svoji přítelkyni Petru na její první cyklovýlet na těžko, oko na mapě mi padlo na Orlické hory. Naposledy jsem tam byl s rodiči na kole v roce 1996. Tak teď po 22 letech by nebylo špatné vyzkoušet, co se všechno změnilo. Jako referenční zkoušku jsem zkusil čtrnáct dní…
ondrapisklak | 12.10.2018

O čem se mluví:

Elektrokola Silnicni elektrokolo před 12 minutami
Technické rady Praskání v zadním kole po servise dnes v 12:27
Vyjížďky, srazy, akce Antivánoční anticyklojízda dnes v 11:57
Technické rady Atypický přesmykač :-) včera v 21:55
Elektrokola Hobbyking - slevy. včera v 21:16
Vyjížďky, srazy, akce Nepetche XV. včera v 20:20
Komentáře k blogu Malý gurmánský výlet po jižním Walesu včera v 18:43
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

235 cyklistů (22 přihlášených)

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 2 – Plošin, Boudovka

Je nádherné první zářijové odpoledne a já měl velké plány, jak ho co nejpříjemněji strávit. Tedy do chvíle,…
JohnyB | 02.11.2018

Cyklotoulky Olomouc - Slezská Harta

Další kraj pro naše cyklotoulky jsme vybrali Olomoucko. Respektive Mariánské údolí, Moravský Beroun a…
ondrapisklak | 31.10.2018

Elberadweg 2018 - Labská cyklotrasa s větrem v zádech

Elberadweg (Elbe Cycle Route, Labská cyklotrasa) je už několikátým rokem nejoblíbenější dálková cyklotrasa v…
Asterix | 28.10.2018