reklama

Cyklistická doprava v Praze – věc nejistá?

Pražští cyklisté mají důvod k oslavě. Koncem října odsouhlasili pražští radní tolik očekávanou koncepci rozvoje cyklistické dopravy v Praze. Materiál na pouhých devíti stranách vyjmenovává konkrétní cíle v následujících 10 letech. Bez podpory nového vedení pražské radnice bude ale tento dokument jen papírem do šuplíku.

Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz

Proč potřebujeme koncepci

Hlavní problémy pražské cyklodopravy

– Neprůjezdné centrum.

– Investice do infrastruktury neodpovídají ani současnému podílu cyklodopravy.

– Síť bezpečných tras je nespojitá.

– Nejvíce si cyklisté stěžují na cyklopruhy ukončené před křižovatkami.

– Nedostatek funkčních cyklostojanů.

– Nedostatek lidí, kteří by se cyklistické dopravě a cykloturistice na úrovni města profesionálně věnovali.

– Neexistující aktivní progresivní koncepce prostorově a dopravně-plánovací politiky.

Cyklistická doprava v Praze je velmi mladá. Hlavní město se cyklodopravě systematicky věnuje až od roku 2007, který můžeme s trochou nadsázky považovat za rok nula. Tehdy byla zřízena Komise rady hl. m. Prahy pro cyklistickou dopravu pod vedením Ing. Pavla Poláka. Nahradila původní pracovní skupinu, založenou v druhé polovině roku 2003, která se věnovala rekreační cyklistice. Orgán nemá žádné výrazné pravomoci, v posledních třech letech se ale komise pravidelně scházela a prosadila podstatné kroky, které nastartovaly rozvoj cyklodopravy v Praze. Za činností cyklokomise však pořád stojí hlavně velké množství dobrovolnické práce a neformální vazby, které věci znalí lidé někdy komentují jako „partyzánskou práci“.

Počet lidí, kteří na kole jezdí po Praze, přitom stále stoupá. Podle posledních výzkumů jízdní kolo v naší metropoli používá 282 tisíc lidí (v roce 2008 to bylo 244 tisíc), z toho 141 tisíc lidí jezdí pravidelně, více než jednou týdně (v roce 2008 131 tisíc). Co je ovšem minimálně stejně tak důležité: původně rekreační cyklisté, kteří vyráželi na výlet z okrajů Prahy, jsou v těchto číslech postupně nahrazováni čistě dopravními cyklisty, kteří si kolo berou jako dopravní prostředek na cestu do práce či jinam. Rozdíl je viditelný na první pohled – obrázky z Prahy nabízejí čím dál tím více pohledy na dámy v lodičkách či pány v obleku jedoucích na kole. Rovnocennou podporu cyklistické rekreaci i dopravě slíbil také bývalý primátor Pavel Bém, který ještě před pár lety hovořil ve spojení s kolem především o sportu a relaxaci. „Hlavním cílem Koncepce rozvoje cyklistické dopravy v Praze je ve shodě se zásadami rozvoje pražské dopravy vytvářet kvalitní podmínky pro dopravní i rekreační cyklisty, komentoval Bém schválení materiálu.


Na kole v Praze můžete vidět i faráře.
Foto: Květoslav Syrový

Opatření zpočátku vznikala především tam, kde byly změny nejprůchodnější. Odborníci však čím dál hlasitěji volali po koncepci, která by závazně vymezila síť cyklistických tras v Praze. Koncepce určuje prioritní trasy, které se budou postupně budovat a zlepšovat, pokud jde o bezpečnost a uživatelský komfort. Materiál také stanoví, kde mají vzniknout nová propojení nebo kde ze stávajících tras vyloučit překonání schodů, nepříjemné povrchy nebo úzká a nebezpečná místa. Vše se přitom odvíjí od stanoveného cíle a tím je podíl cyklodopravy v roce 2020. Nejdůle­žitější je ale to, jak se k tomuto cíli dostaneme, tedy KDO bude za opatření zodpovědný, KOLIK km nových cyklistických opatření je reálné vytvořit a JAK budou vypadat další podpůrné kroky a koordinace s jinými záměry, resp. celkovým rozvojem města.

Rada hlavního města Prahy schválila tento klíčový dokument 26. října 2010. Devítis­tránkový dokument „Koncepce rozvoje cyklistické dopravy a rekreační cyklistiky v hl. městě Praze“ tak určuje směr vývoje až do roku 2020.

Cíle a jak se k nim dostat

Koncepce má tři hlavní cíle:

1. zvýšit podíl cyklistické dopravy na 5 – 7 % v létě a na 2 – 3 % v zimě. Kdo byl např. v Drážďanech, ví, jaké hemžení cyklistů takový podíl představuje.

2. Začlenit cyklistickou dopravu jako rovnoprávný a pro město výhodný druh dopravy do všech „urbanisticko-dopravních“ plánů, studií a projektů. To znamená, že cyklistická řešení by obsahovaly všechny vhodné nově realizované opravy a stavby dopravních komunikací.

3. Nadále se aktivně podílet na změnách zákonů, vyhlášek, norem a technických podmínek, které poskytnou cyklistům v Praze maximální uživatelské bezpečí a zvýší vlídnost dopravního prostředí města.


Páteřní vltavská trasa A2.
Foto: Jitka Vrtalová

Mnohem důležitější než obecné proklamace je ale v koncepci naznačená cesta, kterou se k cíli dostaneme. Klíčové bude zřízení „cykloúřadu“, tedy skupiny lidí, kteří se budou na městě věnovat speciálně cyklistické dopravě. V současné situaci, kdy se většina lidí věnuje cyklistické dopravě ve svém volném čase, je to rozhodně krok dopředu. Velmi důležitá jsou i konkrétní čísla ohledně nově budovaných cyklostezek (tj. samostatných komunikací pro cyklisty). Praha se zavázala vybudovat do konce roku 2010 200 km cyklostezek a dále minimálně 10 km za rok. Stejně tak jsou v koncepci závazně určené množství řešení v hlavním dopravním prostoru (prakticky především cyklopruhy a cyklopiktokori­dory) – 30 km do r. 2010 a dále minimálně 3 km za rok. Pohyb cyklistů v hlavním dopravním prostoru je plynulejší a svižnější, což se hodí především zkušeným každodenním jezdcům. Jak ukazují zkušenosti ze zahraničí, s vytvořením chráněného prostoru na vozovkách poklesla nehodovost cyklistů.

Pro pražské cyklisty budou příjemná i další opatření, jako například rozšíření převozu kol v prostředcích MHD. Podnítit školáky k dojíždění na kole by mohlo umístění více stojanů u pražských škol. Opatření nejsou určena pouze pro obyvatele, ale také pro návštěvníky Prahy. V posledních letech ale také vzrostl počet turistů, kteří přijíždějí do Prahy po dálkových cyklistických trasách. Pro ně (ale nejen pro ně) by město měl zřídit několik městských „cykloinfocenter“ a navíc dodávat pravidelně aktualizované informace o cyklistice do zahraničních kontaktních míst.

Nohama na zemi

Nejen cyklisté sledovali s napětím povolební vyjednávání v Praze. Na jejich výsledku bude záležet, kam se v příštích čtyřech letech bude vyvíjet pražská cyklodoprava – zda se budou rozšiřovat opatření pro pražské cyklisty nebo zda bude cyklistika na okraji zájmu.

Minulý týden byla zveřejněna dohoda koalice, kterou uzavřely ODS a ČSSD pro společné vedení pražské radnice, a která se s největší pravděpodobností stane základem programového prohlášení nové Rady hl. m. Prahy. Po uplynulém období, kdy se podařilo poměrně hodně věcí prosadit, zapůsobil dokument jako ledová sprcha. Cyklistická doprava tu zcela chybí a rekreační cyklistice se věnuje pouze jedno ustanovení, které je navíc velmi volné. Pro srovnání automobilové dopravě se věnuje 8 bodů, veřejná doprava je zmíněna v sedmi ujednáních. Budoucí vedení radnice se dohodlo vybudovat v příštích 4 letech 50 km cyklostezek a cyklotras. Volně přeloženo, pokud bude v roce 2014 v Praze postaveno několik desítek žlutých cedulí označujících cyklistické trasy, bylo by podle tohoto dokumentu splněno. Jak ukázala předvolební diskuse o podpoře cyklodopravy v Praze, zástupci některých stran současné koalice příliš nechápali, co to vůbec cyklodoprava je, ani příliš nerozlišovali pojem cyklostezky (stavebně upravená komunikace) a cyklotrasy (směrové značení v terénu). 

Nové složení Rady a koaliční dohodu ještě musí odsouhlasit ustavující pražské zastupitelstvo, které by se podle informací ČTK mělo sejít 30. listopadu nebo 1. prosince.

Je tedy jasné, že na přehnaná očekávání je zatím brzy. Podle realistických očekávání můžeme jen doufat, že nové vedení radnice dovolí pokračování práce Cyklistické komise a zřízení cykloúřadu. Jinak by se Praha, pokud jde o cyklodopravu, mohla znovu vrátit do bodu nula.

Další informace:

Jitka Vrtalová, 23.11.2010
Blogy

Východní Balkán - 3. část - Rozžhavený nejjižnější bod

 ()
Na úvod jsem zapomněla na pár důležitých informací: - Dětem už je (rok 2021) 12 a 14 let (ano, nočník jsme už nechali doma :-) ) a oba jedou ještě docela ochotně.- Luděk má zbrusu nové kolo. Po loňských potížích (2x prasklá vidlice a jiné lahůdky) jsem mu dala nůž na krk, že pokud si nepořídí nový…
Peggy | 11.09.2023

Z Čech k moři – Alpe – Adria

 ()
PŘÍPRAVY KAM SE VYDAT? Nějaký čas ve mně zrála myšlenka nechat letos, až budou děti na táboře, doma obytňák a zkusit něco ujet vlastní silou. Kam bylo jasné - k moři! Otázka byla jen jestli na sever, nebo na jih. A protože mě lákala výzva přejet Alpy, měl jsem jasno celkem brzy a začal jsem hledat…
PetrVobo | 11.07.2023

Rytířská cyklotoulka

 ()
Podmínky pro zahraniční výjezdy nebyly to léto zrovna příznivé, a tak jsme pro další vícedenní cyklotoulku s mou drahou polovičkou Marťou vybrali opět cíl v naší České kotlině: jeden ze symbolů naší vlasti, místo opředené bájemi a pověstmi, na kterém jsme ani jeden ještě nebyl. Ve středu, 30.…
JohnyB | 02.07.2023

Východní Balkán - 2. část - Jak se hledá kamarád, aneb Pošta pro tebe po Srbsku

 ()
Kdo četl naši knihu Cyklotoulky 3 po Balkáně, tak si možná vzpomene, že jsem tam Miroslavovi věnovala celou jednu kapitolu. Teď mu věnuji celou jednu kapitolu blogu. Všechna setkání na cestách, která se protáhnou přes noc, bývají nezapomenutelná. Miroslav a Nevena z Niše jsou ale jedni z těch…
Peggy | 17.06.2023

Východní Balkán s dětmi - 1. část - Z Bělehradu na jih...

 ()
Tak zase na Balkán... Píše se rok 2021 a situace je všelijaká. Všude řádí covid, resp. proticovidová opatření, takže při plánování je v první řadě nutné sledovat, které země jsou zelené a které oranžové nebo červené. Do poslední chvíle tak sami nevíme, jen doufáme, že to alespoň trochu půjde tak,…
Peggy | 13.06.2023

O čem se mluví:

Technické rady Oprava duše u kol s hydraulikou v terénu... dnes v 06:33
NEcyklo Ukrajina 30 dnes v 01:14
Cestování na kole Montpellier dnes v 00:14
Vyjížďky, srazy, akce Jaké to bylo - 139 včera v 23:57
Cestování na kole Jeden den na ostrůvku Monte Isola 2023/9 včera v 19:59
Technické rady magnet na tachometr včera v 19:38
MTB a krosová kola Vybrat krossa včera v 19:23
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

143 cyklistů (7 přihlášených)

Východní Balkán - 3. část - Rozžhavený nejjižnější bod

Na úvod jsem zapomněla na pár důležitých informací: - Dětem už je (rok 2021) 12 a 14 let (ano, nočník jsme už…
Peggy | 11.09.2023

Z Čech k moři – Alpe – Adria

PŘÍPRAVY KAM SE VYDAT? Nějaký čas ve mně zrála myšlenka nechat letos, až budou děti na táboře, doma obytňák…
PetrVobo | 11.07.2023

Rytířská cyklotoulka

Podmínky pro zahraniční výjezdy nebyly to léto zrovna příznivé, a tak jsme pro další vícedenní cyklotoulku s…
JohnyB | 02.07.2023