Dnes byla spuštěna „Praha cyklistická“

Dnes odpoledne odstartovala svoji vernisáží putovní výstava „Praha cyklistická - návod k použití města“. Pomyslnou pásku přestřihl primátor hlavního města Pavel Bém.

Foto: NaKole.cz

„Podíl cyklistické dopravy se v Praze v posledních letech výrazně zvyšuje,“ řekl v úvodním uvítání pražský primátor a svoje tvrzení hned doplnil několika čísly. „V roce 2002 jezdilo v pražských ulicích na kole 0,4 % lidí. O šest let později v roce 2008 jezdí 1,5 % lidí, celkový průměrný počet cyklistů byl v roce 2008 18 150.“ Protože začlenění do stávající uliční sítě může působit problémy, je podle pražského magistrátu nutné šíření osvěty mezi samotnými cyklisty, ale i řidiči a chodci.

Výstava přináší praktické informace pro jízdu Prahou na kole i bez něj. „Praha cyklistická není seznamem úspěchů při budování pražské cyklistické infrastruktury. Je o tom, proč červené pruhy končí uprostřed Štefánikova mostu, jak se chovat v těch podivných cyklochlívcích na křižovatkách nebo proč je cyklostezka někdy cyklotrasa a někdy zase ne,“ píše v pozvánce Komise Rady HMP pro cyklisticku dopravu. Autoři výstavy sami pravidelně kolo na cesty po Praze používají, a tak vycházeli kromě manuálů také ze svých vlastních zkušeností.

Otevírání výstavy se zúčastnil také pražský radní Petr Štěpánek, který používá jízdní kolo pravidelně ke svým cestám do práce. „Vývoj cyklistiky v Praze za posledních několik let jasně ukazuje, že se posouváme od rekreační aktivity k plnohodnotné dopravě,“ řekl před slavnostním zahájením.

Výstava je členěna do 12 panelů podle jednotlivých témat, např. chování cyklisty v dopravním prostoru, cyklotrasy, cyklostezky, vyhrazené jízdní pruhy a prostory a další používaná řešení při tvorbě cyklistické infrastruktury. Součástí výstavy je také její sešitová verze ve formátu A4, která bude k dispozici zájemcům o tuto problematiku jednak na výstavě, a dále v informačních centrech magistrátu a městských částí.

První instalace putovní výstavy bude přístupná od 16.3. do 30.4.2009 ve výstavním prostoru budovy Magistrátu hl. m. Prahy v Jungmannově ulici (u vchodu z Charvátovy ulice od stanice metra a zastávek tramvají „Národní třída“). Následně bude postupně instalována ve vestibulech metra po dobu několika měsíců.

O hodnocení jsme požádali Pavla Poláka, předsedu Komise pro cyklistickou dopravu HMP, která se stará o realizaci cyklistické infrastruktury v Praze. „Je to potřebná a dobrá akce,“ řekl nám o právě zahájené výstavě. Podle něj právě vznikl v českých podmínkách první manuál, který radí, jak se chovat ve sdíleném dopravním prostoru. „V současné době oslovujeme školy, tištěnou verzi dostane k dispozici policie a všechny městské části. Myslím, že to je dobrý start pro další rozvoj,“ dodal ještě.

Další informace:
Pozvánka na výstavu
Aktuální čísla ke stavu cyklistické dopravy v Praze

Výstavu zahájil primátor Pavel Bém. V pozadí je Pavel Polák, předseda Komise pro cyklistickou dopravu HMP Otevření se zúčastnil i radní Petr Štěpánek Pavel Polák, předseda Komise pro cyklodopravu Pan primátor vyzkoušel také jedno z přítomných kol.
redakce NaKole.cz, 16.03.2009

RUNDREISE 2018: Donau - Enns - SALZA - Mariazell - Walster - Traisen - Donau

Salza se mi zalíbila v r. 2010, když jsme na jejím břehu tábořili v kempu Weiberlauf, do něhož jsme odbočili z Ennské cyklostezky.Je to horská řeka v rakouském Štýrsku s udávanou délkou toku 88 km, pramenem severovýchodně od obce Ulreichsberg blízko Traisentalradweg, ústím do Enns u Grossreifling…
Quatsch | 17.05.2018

Jak jsem doma vyřešil ukládání kol

Nejsem si jistý, zda sem tohle téma úplně patří, ale pro mě to v posledních týdnech bylo celkem aktuální, tak jsem se rozhodl o tom něco napsat. Třeba to někomu poradí, pomůže a třeba se i já dozvím něco novýho od vás :-) Měl jsem klasický problém – nechtěl jsem, aby kola překážela, ale zároveň…
StanaPavlicek | 01.05.2018

Město na kole - co mě štve a z čeho mám radost

Pocházím z menšího města a většinu roku jezdím na kole do práce a z práce. Je to cca 13 kilometrů jedním směrem, takže tak akorát pro ranní rozcvičku a naopak protažení po práci (kdo sedí v práci za počítačem, určitě chápe). Musím říct, že jsem zjistil, že mi právě jízda na kole dává dobrý pocit…
StanaPavlicek | 23.03.2018

Radoušovo bloudění

Stromy holé, půda zmrzlá, lesy tiché a mezi jejich kmeny se bělaly zbytky sněhu. Cyklistická sezona v nedohlednu a přitom já měl už takovou chuť vyrazit na nějaký závod. Sedl jsem tedy k počítači a ponořil se do hlubin internetu. A tu jsem ho objevil! Rudoušovo bloudění - zimní orientační závod.…
JohnyB | 16.03.2018

Moje příprava na novou cyklo sezónu

Tak to vypadá, že zima konečně končí, začíná jaro a s ním přichází nová cyklistická sezóna. Těšíte se jako já? A máte už své kolo připraveno? Jsem ten typ cyklisty, který jezdí na kole až do začátku zimy, ale na konci sezóny si už kolo nepřipravím na jaro. Prostě ho umyju, doma zaparkuju a seřízení…