reklama

Jízda ve sněhu a ledu

Sníh a led nejsou překážkou pro jízdu na kole. Radíme, jaké pláště jsou vhodné v zimě, aby nás sníh a led nevyhodily ze sedla.

Jízda v zimě vyžaduje dobré obutí a vypilovanou techniku jízdy.
Jízda v zimě vyžaduje dobré obutí a vypilovanou techniku jízdy.
Foto: Jiří Ptáček

Na kole zimním městem

Globální oteplování cyklistice v našich zeměpisných šířkách přeje. V české kotlině se dá na kolo jezdit prakticky celoročně. Přesto každou zimu přijdou týdny, kdy se vozovka pokryje sněhem a ledem a jízda na kole se změní v riskantní manévrování. Uklouznutí a následný pád může mít hrozivé následky, a proto je pro cyklisty ve městě užitečné zamyslet se nad vhodným „obutím“ pro svoje kolo.

To je důležité hlavně ze dvou důvodů:

  • Na silnici sdílí cyklista prostor s automobily. Pokud se kvůli uklouznutí na ledu zachová nepředvídatelně a okolní řidiči automobilů včas nezareagují, může taková situace skončit vážnými zraněními nebo dokonce smrtí. Srážka s automobilem končívá obvykle hůř než prostý pád z kola.
  • I když cyklista využívá pro svoji cestu převážně cyklostezky, chodníky nebo parkové cesty, stále nemá vyhráno. Tyto jindy tak příjemné cesty totiž obvykle nebývají v zimě udržované. I když v tomto případě hrozí „jen“ pád z kola, také nejde o nic příjemného.

Ale jak ukazují příklady z Kodaně, Trondheimu nebo Drážďan, jezdit se dá vesele po celý rok, sníh nesníh.


Centrum Kodaně v zimě. Foto: Michal Křiohlávek

Ve městě obvykle převládá asfaltový povrch, někdy také dlažba a výjimečně i přírodní povrch. V zimě jsou nebezpečné hlavně námrazy vzniklé táním a následným zmrznutím odhrnutého sněhu. Kolo s běžnými plášti se na nich chová zcela nevypočitatelně, a proto je dobré se jim zdaleka vyhnout. Bohužel, vyskytují se právě u okrajů vozovek, které jsou obvyklým prostorem kolařů. Další nástrahou, která na cyklisty číhá, jsou uklouzané koleje od automobilů. Také proto se doporučuje jet při námraze raději středem jízdního pásu, v prostoru mezi vyježděnými kolejemi. Jízda vrstvičkou čerstvého sněhového poprašku je nejméně riskantní.

Na čem jezdit v zimě po městě

Před několika lety se jako novinka objevily na českém trhu pláště s hřeby, určené speciálně na sníh a led.


Plášť Snow Stud od Schwalbe má hřeby po stranách, takže jejich vliv oceníte hlavně v zatáčkách.

Většina lidí, kteří je otestovali, se ale shodují na tom, že mají smysl prakticky jenom pro jízdu na zamrzlých jezerech či rybnících. Ve městě zpomalují jízdu vysokým třením, obtěžují hlukem a při počtu studených dní v roce je většina městských cyklistů nevyužije.

Přesto existuje jeden plášť s hřeby, který může i ve městech udělat dobrou službu. Je to Snow Stud od značky Schwalbe, jehož vlastnosti je možné upravit různým nahuštěním. Hroty jsou u těchto plášťů umístěny po stranách, v místech největšího přítlaku. Při normálním tlaku lze s pláštěm jezdit po asfaltovém povrchu, snížením tlaku potom plášť optimálně zabírá na zmrzlém povrchu, a to hlavně při zatáčení a smyku. „Pořídil jsem si tyhle pláště poté, co jsem se jednou vymlel na kruhovém objezdu, protože nikde námraza nebyla a v tom jednom místě z nějakého důvodu ano,“ říká o svých důvodech pro jízdu s hřeby redaktor serveru Prahounakole.cz Hynek Hanke. Detailně se těmto typům plášťů věnujeme v dalších kapitolách.

Pro jízdu při námraze obecně platí, že lepší stabilitu zajiští široké pláště z měkčí směsi, která má lepší přilnavost (např. pláště Toro Hutchinson).

Na kole do terénu

Také zimní výlety do terénu mají mnoho příznivců. V našich podmínkách se nejčastěji utkávají s blátem a rozbředlým sněhem.

Tady je několik tipů na pláště, které pomohou při jízdě v rozbředlém sněhu nebo v blátě:

MTB pláště – 26“

Pláště 28“

Na kole ve sněhu

Hluboký sníh je pro cyklistu skutečným oříškem. Naštěstí u nás jsme nuceni prodírat se na kole sněhovými závějemi jen velmi zřídka. Bohaté zkušenosti s jízdou ve sněhu má extrémní biker Jan Kopka, který si pro zimní závod napříč Aljaškou nechal vyrobit kola se dvěma slepenými ráfky k sobě. Široké pneumatiky tady zároveň fungují jako sněžnice, aby se jezdec do sněhu příliš nebořil. Takový speciálně upravený povoz pak může vypadat třeba takto:

Pláště s hřeby

Podle Tomáše Rejmana, který zastupuje výhradního dovozce plášťů Schwalbe, si pláště s hřeby kupují hlavně účastníci závodů na ledě a také vyznavači jízdy na kole zamrzlou krajinou. Pro tyto pláště je ideálním povrchem led nebo ušlapaný sníh, který klouže. Jsou tak vhodné nejenom pro jízdu po sněhu, ale také na zamrzlých řekách a jezerech. Záměrně se tyto pláště vyrábějí užší, aby se zařízly a dosedly pevný povrch. Nejsou proto vhodné do hlubokého sněhu.

Mnoho uživatelů je nicméně zavrhuje jako těžké, pomalé a hlučné (tady je o tom docela vtipný článek). „Pláště s hřeby jsou dobré opravdu jenom pro jízdu po ledě, ve sněhu se chovají ještě hůř než bez nich,“ říká Vašek Zavřel, závodník a člen klubu Terre Rouge Bikers v Lucembursku. Na zledovatělém povrchu, pro který byly vytvořeny, se nicméně chovají skvěle.

Hřebové pláště jsou u nás zastoupeny značkami Schwalbe nebo Kenda:

Schwalbe

Ice Spiker – 26“ plášť



Ice Spiker Pro – odlehčený, skládací 26“ plášť s lepším záběrem

Kenda

Klondike (MTB a trek)

redakce NaKole.cz, 10.02.2009
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

 ()
Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly letadlem. Jiní cykloturisté se takto přepravují dávno a běžně, já ale měla z létání strach. Nemám celoživotně ráda výšky a otevřené prostory, ale jednoho dne jsem si řekla: nemládneme, síly a…
Peggy | 24.04.2024

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

O čem se mluví:

Trénink a zdraví Co vás zaujalo 278 dnes v 20:40
Lehokola Trhající se schwaldemaraton dnes v 20:33
Vyjížďky, srazy, akce Návrhy na jarní sraz 2024 dnes v 20:33
Lehokola Pláště na tříkolku dnes v 20:29
Elektrokola Elektro fatbike na dlouhé trasy dnes v 19:51
NEcyklo Ukrajina 43 dnes v 18:21
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

400 cyklistů (14 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly…
Peggy | 24.04.2024

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024