reklama

Jízda v protisměru – proč ne?

„Vždyť je to jen trocha barvy a dvě malé cedulky,“ tak si většina lidí představuje zřízení obousměrného provozu cyklistů v jinak jednosměrné ulici. České normy jsou ale bohužel v porovnání s těmi zahraničními poměrně přísné. A tak počet „obousměrek“ pro cyklisty stoupá jen pomalu…

Foto: NaKole.cz

PROČ SE JEDNOSMĚRKY DĚLAJÍ

Málokdo ví, že dopravní značka pro jednosměrný provoz se objevuje ve dvou základních situacích:

  • ulice je příliš úzká pro dva jízdní pruhy,
  • ulice s dostatečnou šířkou, kde se správce rozhodl zklidnit a zpomalit dopravu (např. v rezidenčních oblastech, v okolí školy apod.). Tady se hovoří o tzv. „zasmyčkování“ – jednou souběžnou ulicí mohou automobily tam, druhou zpět.

Tato pravidla platí pro automobily. Cílem bývá často navedení na silnici vyšší třídy, tedy regulování pohybu automobilů po městě. Pro cyklistu to ale bývá závažná překážka, která prodlouží cestu a zavede jej na frekventovanou silnici.

Cyklistika v protisměru

Na cyklistovi v protisměru jednosměrné ulice není nic špatného. Řidič jedoucí naproti cyklistu vidí a prakticky vždy je tu dostatek místa pro vzájemné míjení. Nebezpečné situace nicméně mohou vzniknout na křižovatkách. Řidiči křižující jednosměrku očekávají vozidla jen z jedné strany a cyklista v protisměru tak snadno může skončit na předním skle automobilu.
V praxi ale jednosměrky v protisměru používá nejeden městský cyklista a zahraniční praxe mu dává za pravdu. Zahraniční normy, které jsou často „měkčí“ než u nás, umožňují prudký růst počtu obousměrek. Ve městech jako jsou Brémy, Berlín, Kodaň nebo Ženeva, jsou obousměrky na denním pořádku. Cyklista v protisměru tu nepředstavuje bezpečnostní problém.

Lucemburk

Jak to jde u nás

České předpisy a normy v současné době definují následující možnosti průjezdu cyklistů:

  • fyzicky oddělený (jízda např. po chodníkové cyklostezce),
  • oddělený dopravním značením (protisměrný jízdní pruh),
  • neoddělený (přípustné pouze v obytných zónách, v zónách 30 nebo ve stísněných poměrech při nižších intenzitách provozu),
  • neoddělený a společný s veřejnou dopravou (nejčastěji s tramvajemi).

Typickou „protisměrkou“ bývá cyklopruh vyznačený na silnici v kombinaci s dopravní značkou, která legalizuje průjezd cyklistů. České normy v tomto případě požadují, aby minimální šířka byla 5 m. Pokud je rychlost omezena na 30 km/h, snižuje se tato minimální šířka na 4,5 m, při málo frekventované dopravě dokonce až na 3,5 m. Přidají-li se návrhové šířky pro parkující automobily, seznam vhodných potenciálních jednosměrek tím notně prořídne. Dosavadní zkušenost navíc ukazuje, že úředníci bez vztahu ke kolu (a těch je v Praze zatím většina) mají tendenci nutný prostor spíše přidávat, jaksi „pro jistotu“.

Jak na tom je Praha

Ke dnešnímu dni je na území Prahy evidováno celkem 3,75 km jednosměrných úseků ulic, ve kterých je však pro cyklisty jízda v protisměru trvale legalizována.
Seznam pražských cykloobousměrek

redakce NaKole.cz, 18.11.2008
Blogy

RUNDREISE 2018: Donau - Enns - SALZA - Mariazell - Walster - Traisen - Donau

 ()
Salza se mi zalíbila v r. 2010, když jsme na jejím břehu tábořili v kempu Weiberlauf, do něhož jsme odbočili z Ennské cyklostezky.Je to horská řeka v rakouském Štýrsku s udávanou délkou toku 88 km, pramenem severovýchodně od obce Ulreichsberg blízko Traisentalradweg, ústím do Enns u Grossreifling…
Quatsch | 17.05.2018

Jak jsem doma vyřešil ukládání kol

 ()
Nejsem si jistý, zda sem tohle téma úplně patří, ale pro mě to v posledních týdnech bylo celkem aktuální, tak jsem se rozhodl o tom něco napsat. Třeba to někomu poradí, pomůže a třeba se i já dozvím něco novýho od vás :-) Měl jsem klasický problém – nechtěl jsem, aby kola překážela, ale zároveň…
StanaPavlicek | 01.05.2018

Město na kole - co mě štve a z čeho mám radost

 ()
Pocházím z menšího města a většinu roku jezdím na kole do práce a z práce. Je to cca 13 kilometrů jedním směrem, takže tak akorát pro ranní rozcvičku a naopak protažení po práci (kdo sedí v práci za počítačem, určitě chápe). Musím říct, že jsem zjistil, že mi právě jízda na kole dává dobrý pocit…
StanaPavlicek | 23.03.2018

Radoušovo bloudění

 ()
Stromy holé, půda zmrzlá, lesy tiché a mezi jejich kmeny se bělaly zbytky sněhu. Cyklistická sezona v nedohlednu a přitom já měl už takovou chuť vyrazit na nějaký závod. Sedl jsem tedy k počítači a ponořil se do hlubin internetu. A tu jsem ho objevil! Rudoušovo bloudění - zimní orientační závod.…
JohnyB | 16.03.2018

Moje příprava na novou cyklo sezónu

 ()
Tak to vypadá, že zima konečně končí, začíná jaro a s ním přichází nová cyklistická sezóna. Těšíte se jako já? A máte už své kolo připraveno? Jsem ten typ cyklisty, který jezdí na kole až do začátku zimy, ale na konci sezóny si už kolo nepřipravím na jaro. Prostě ho umyju, doma zaparkuju a seřízení…
StanaPavlicek | 13.03.2018

O čem se mluví:

Komentáře k blogu GT - opět prasklý rám včera v 23:56
NEcyklo Zaujalo 191. včera v 23:48
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska? 73 včera v 23:03
Technické rady Ghost eshop s náhradními díly na kolo včera v 22:48
Lehokola Oblečení do deště včera v 22:31
Cestování na kole Gruzie na kole (7/2018) včera v 21:50
NEcyklo Pobavilo - potěšilo 139. včera v 20:12
Ostatní – cyklo Praha - Prčice 2018 včera v 19:47
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

176 cyklistů (3 přihlášení)

RUNDREISE 2018: Donau - Enns - SALZA - Mariazell - Walster - Traisen - Donau

Salza se mi zalíbila v r. 2010, když jsme na jejím břehu tábořili v kempu Weiberlauf, do něhož jsme odbočili…
Quatsch | 17.05.2018

Jak jsem doma vyřešil ukládání kol

Nejsem si jistý, zda sem tohle téma úplně patří, ale pro mě to v posledních týdnech bylo celkem aktuální, tak…
StanaPavlicek | 01.05.2018

Město na kole - co mě štve a z čeho mám radost

Pocházím z menšího města a většinu roku jezdím na kole do práce a z práce. Je to cca 13 kilometrů jedním…
StanaPavlicek | 23.03.2018