reklama

S dětmi na kole (1.) – Přední cyklosedačky

Jezdíte rádi na kole? A bojíte se, že po narození potomka se svou zálibou budete muset přestat nebo ji razantně omezit? Ale to přece není nutné.

S dětmi na kole si užijete spoustu zábavy
S dětmi na kole si užijete spoustu zábavy
Foto: Piccolo

Jistě vás napadlo, že řeč bude o cyklosedačkách. Zapomeňte ovšem na jednoduché sedátko na horní rámovou trubku, ve kterém dítě nebylo nijak upnuté a jeho nohy se klimbaly nebezpečně blízko drátů. Způsob přepravy dětí prodělal v posledních letech rychlý vývoj, a proto si dnes můžete vybrat z různých moderních přepravních prostředků. Na cyklovýlet se s vámi může klidně vydat i několikatýdenní miminko.

Namítnete, že pro páteř dítěte mladšího 18 měsíců není vhodné, aby podstoupila zátěž jízdy na kole? Máte pravdu, pediatři vám to potvrdí a cyklosedačku zavrhnou. Řešení ale existuje a čím dál častěji je uvidíte i v České republice. Jde o vozíčky za kolo. Pro ty totiž někteří výrobci vyrábějí speciální vložku podobající se dětské autosedačce, tzv. vajíčku, určené pro nejmenší. Až z ní dítě vyroste, můžete ho upnout přímo do sedačky vozíčku a nejspíš vám dá práci z ní dítě zhruba následujících v pěti letech vystrnadit.

Přední cyklosedačky

Téměř to vypadá, že o cyklosedačce ani nemá smysl přemýšlet. Mnozí ale zabrzdí, když zjistí, že kvalitní vozík pořídí přibližně až od deseti tisíc korun. Takže začneme sedačkami, protože tam se „značky“ pořídí už kolem dvou tisíc korun.

Sedačky se dělí na dvě základní větve: přední a zadní. Přední se obvykle instaluje na horní rámovou trubku bicyklu, a dítě tak sedí před jezdcem. Protože přední sedačka je poměrně malá a nenabízí tak velkou oporu jako zadní, může v ní sedět větší dítě, které samo vydrží sedět celou dobu jízdy. Na druhou stranu bývá nosnost těchto sedaček omezena 15 kilogramy, čemuž odpovídá i velikost sedací plochy. Bohužel se prodávají dokonce i sedačky bez opory pro nohy, kde hrozí, že by dítě mohlo strčit nohu do drátů kola. Takový výrobek byste v žádném případě kupovat neměli.

Problém může nastat při instalaci, protože na horní rámové trubce zpravidla vedou lanka k zadní brzdě, přehazovačce a přesmykači. Je proto nejlepší (ale to platí i pro zadní sedačky) si k prodejci cyklosedačky vzít bicykl, na kterém budete dítě vozit. Počítejte s tím, že kvůli pevnému připojení na rámovou trubku ucítí dítě všechny nerovnosti terénu podobně jako cyklista.

Oproti zadním cyklosedačkám tato verze nepřesunuje těžiště dozadu, takže se kolo lépe řídí. Malého pasažéra máte stále na očích a on se může rozhlížet a cítí se téměř jako by sám kolo řídil. Je třeba mu ale zdůraznit, že do řízení zasahovat skutečně nemůže. Nebezpečí pro něj představuje i prach a hmyz. Naprostou samozřejmostí je proto helma a chybět by neměly ani brýle.

Přední sedačky pořídíte od necelé tisícikoruny, za značkový výrobek norské firmy Hamax Discovery 101 zaplatíte okolo 1 700 Kč. Tato sedačka už disponuje tříbodovým bezpečnostním pásem, oporou pro nohy a pruží díky upevnění na hlavovou trubku, které je podobné upevnění zadních sedaček.

Seriál o přepravě dětí na kole:

1. část – Přední cyklosedačky
2. část – Zadní cyklosedačky
3. část – Přívěsné vozíky
Shrnutí – vozíky nebo sedačky?

Fotogalerie

S dětmi na kole si užijete spoustu zábavy Přední sedačka Hamax Discovery 101
Rodinné centrum Havránek, havranek.dolnipovltavi.cz, 18.03.2008
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 9. část

 ()
Už se nám to pomalu chýlí ke konci Začal čtvrtý týden našeho putování. Chtěla bych psát o tom, že mám tohle období ráda. Fyzička je zpět, člověk něco málo pohubl, cítí se skvěle a každý kopec vyjede jako nic... Ale ouha, místo toho ho pobolívá břicho, a... no však to znáte. Tolik já a děti, my na…
Peggy | 10.06.2024

Z Drásova do Říma

 ()
Z Drásova do Říma, květen 2024 Po cestě 1000 km Polskem podél Baltu a Odry a Z Lince do Budapešti přes Alpy si tady odložím další kousek svých cestovních deníků... Tak tenhle cíl zrál už docela dlouho. Už ani vlastně nevím jak k tomu došlo, ale jednoho dne sedím s Radkem na pivě, koukáme do mapy.cz…
Monolema | 06.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 8. část

 ()
Civilizace po Kyrgyzsku Mysleli jsme, že na noc zůstaneme někde blízko sedla, ale nakonec jsme ujeli ještě 11 kilometrů a klesli do 2700 metrů. Kolem uhelného dolu nocleh možný nebyl, nenašli jsme žádné rovné místo a navíc vše bylo pokryto vrstvičkou šedého prachu. A ani mezi zaparkovanými…
Peggy | 02.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 7. část

 ()
Sonkol, zázraky na počkání nebo do tří dnů Kratičké intermezzo - které se přihodilo úplnou náhodou, přesně mezi psaním 6. a 7. části Miluji takové ty nádražní či vesnické knihovničky, kde se lidi zbavují starých knih. Většinou to bývají nějaké blbosti, ale už jsem v nich párkrát narazila na…
Peggy | 26.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 6. část

 ()
Naše první třítisícovka Slibovali jim ráj na zemi a místo toho je čekala jen pustá step. Tak zní úvod příběhu bratrské pomoci zhruba tisícovky Čechů a Slováků, kteří se v letech 1925-32 vydali pomoci budovat Kyrgyzskou socialistickou republiku, tehdy už jako součást Sovětského svazu, v rámci…
Peggy | 20.05.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 44 před minutou
Lehokola třikolka - transport před 6 minutami
Ostatní – cyklo Stav našich vodníků - 3. dnes v 12:38
Vyjížďky, srazy, akce JM sleh 2024 včera v 20:38
NEcyklo Co pobavilo, potěšilo 192 včera v 14:18
Cestování na kole Slovinsko 2024 včera v 09:16
Ostatní – cyklo Jaké to bylo? - 147 včera v 09:03
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

1825 cyklistů (35 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 9. část

Už se nám to pomalu chýlí ke konci Začal čtvrtý týden našeho putování. Chtěla bych psát o tom, že mám tohle…
Peggy | 10.06.2024

Z Drásova do Říma

Z Drásova do Říma, květen 2024 Po cestě 1000 km Polskem podél Baltu a Odry a Z Lince do Budapešti přes Alpy…
Monolema | 06.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 8. část

Civilizace po Kyrgyzsku Mysleli jsme, že na noc zůstaneme někde blízko sedla, ale nakonec jsme ujeli ještě 11…
Peggy | 02.06.2024