reklama

Pobřežní ulice – naděje pro pražské cyklisty

Město Praha nepatří k městům, která by byla vstřícná k cyklistům. Počet lidí na kole v pražských ulicích přesto roste. Cyklodopravě se tu věnuje několik občanských sdružení a přístup magistrátních úředníků se postupně mění. Příkladem dobrého řešení je nově zprovozněný úsek Pobřežní ulice v Praze 8.

Cyklistický pruh v Pobřežní ulici
Cyklistický pruh v Pobřežní ulici
Foto: NaKole.cz

„Řešení Pobřežní je z hlediska přístupu magistrátu k cyklistické dopravě průlomové. Je to vůbec první rušná ulice v Praze, na níž byly vyznačeny oddělené cyklistické pruhy. Cyklisté nebudou muset kličkovat mezi auty ani po chodnících, mohou plnohodnotně a bezpečně využívat hlavní dopravní prostor,“ říká Tomáš Cach ze sdružení Auto*Mat. Cyklisté tedy mohou legálně a zároveň bezpečně používat vyhrazený prostor na silnici, kam po právu patří. Ve městech jako např. Hradec Králové, Břeclav nebo Uherské Hradiště jsou cyklistické pruhy na vozovce zcela běžné, v Praze však je toto řešení poměrně nové.

Zdá se tedy, že město začíná naplňovat sliby a deklarace, že pro cyklisty začne něco dělat. Bohužel, v tomto případě se ukázala nezkušenost městských úředníků s realizací úprav pro cyklisty. Cyklistické pruhy byly původně před křižovatkami ukončeny. Cyklista se tak ocitl v situaci „poraď si sám“, a to právě v místech, která jsou nejrizikovější z hlediska dopravních nehod.

Na problém nebezpečnosti a nesprávnosti takového řešení upozornilo občanské sdružení Auto*Mat, které zároveň navrhlo několik variant řešení. Teprve poté byly již hotové vyznačené pruhy před křižovatkou narychlo odstraněny a překresleny. Cyklisté tedy nakonec mohou jet ve svém pruhu až ke křižovatce. Navíc zde vznikl předsunutý prostor pro cyklisty, kteří chtějí odbočovat vlevo a přejíždějí tak tři pruhy pro automobily. Že město zareagovalo a narychlo špatně navržené pruhy opravilo, je také velký posun.

„Předsazené prostory pro cyklisty se v mnoha evropských městech běžně používají, aby řidiči aut kola dobře viděli a nesrazili je,“ vysvětluje Michal Křivohlávek z Auto*Matu.
Pokud se řadicí pruh pro cyklisty a předsazený prostor pro cyklisty (tzv. V19) provedou přímo při výstavbě příslušné křižovatky, jejich cena nemusí překročit náklady ve výši cca 20 tisíc korun na každé straně křižovatky. To je vzhledem k celkové investici naprosto zanedbatelná částka. Pokud se tato opatření mají plnohodnotně doplňovat dodatečně, cena se zpravidla pohybuje minimálně v řádu statisíců. Vznikají totiž problémy s umístěním detekčních smyček světelné signalizace, posunem stop čáry a přeprogramováním světelné signalizace, případně s výměnou celého řadiče světelné signalizace; také šířkové poměry často nevyhovují.

Rekonstrukce Pobřežní ulice však ukázala jeden charakteristický rys vznikající cyklistické infrastruktury v Praze. Ačkoli město cyklistům slibuje zlepšení podmínek, ve skutečnosti tu neexistuje systematický přístup k cyklistické dopravě. Komise pro cyklistickou dopravu nemá často vůbec informace o chystaných dopravních stavbách. S trochou nadsázky je možné říci, že levá ruka neví, co dělá ta pravá. „Kdybych to byl věděl dřív, mohl jsem s tím něco udělat,“ říká k polovičatému dopravnímu řešení v Pobřežní ulici předseda komise Ing. Pavel Polák.

Kvůli špatné komunikaci mezi odbory a komisemi pražský magistrát v minulosti opakovaně porušoval své vlastní usnesení z roku 2003, které ukládá povinnost zahrnovat do projektu řešení pro cyklisty při rekonstrukcích a stavbách nových komunikací. Z poslední doby je asi nejznámějším takovým případem rekonstrukce Štefánikova mostu. Přes sliby se tu na cyklistické pruhy „zapomnělo“ a domalovávat se budou až dodatečně, po protestech a ostudě, kterou si tím město po právu vysloužilo.

Zatímco v Pobřežní již cyklistické pruhy jsou, při rekonstrukcích řady významných ulic se s jízdními koly pravděpodobně vůbec nepočítá. „Na magistrátu vznikají seznamy připravovaných rekonstrukcí a nových dopravních staveb s ohledem na cyklistickou infrastrukturu. Je to signál, že magistrát konečně začíná považovat cyklistiku za plnohodnotnou součást dopravy. Bohužel některé aktuální klíčové investiční akce v současných seznamech ještě chybějí. Usilujeme o to, aby je město doplnilo,“ říká Tomáš Cach.

Příkladem místa, kde hrozí další promarnění šancí na podporu městské cyklistiky, je Pankrácká pláň. Magistrát zde přestavuje celou uliční síť, cyklistické pruhy ani stezky tu ale zatím nevznikají. Obdobná je situace na Budějovické nebo v ulicích rekonstruovaných v návaznosti na výstavbu nových stanic metra C Střížkov, Prosek a Letňany. S cyklisty se zatím nepočítá při napojení ulic na Prašném mostě, Špejcharu a Malovance na městský okruh.

Fotogalerie

Cyklistický pruh v Pobřežní ulici Díky předsunuté stop čáře před světelnou křižovatkou je cyklista pro řidiče dobře viditelný V levém odbočovacím pruhu je na vozovce namalovaný „box“ (prostor pro cyklisty – vodorovná značka „V 19“) Cyklistický pruh v Pobřežní ulici Cyklistický pruh v Pobřežní ulici Dočasné ukončení cyklistického pruhu ve směru k Invalidovně, které zatím není příliš šťastné
Redakce NaKole.cz, 01.11.2007
Blogy

Pocta Christianu Battagliovi

 ()
Šumava Na prodloužený šumavský víkend s manželkou a s našimi kamarády Jitkou a Láďou jsem se těšil. Ale už dopředu jsem věděl, že toho moc nenajezdíme. Holky si budou po cestě povídat a Láďa má špatný kyčelní kloub. A protože na mě bylo, jako vždy, vymyslet trasy, začal jsem přemýšlet, co s tím,…
Stanley58 | 15.01.2019

Letní výhní krajinou červeného draka (2018)

 ()
Že prý v Británii pořád prší?!? Zataženo, mlha, vichr, zima, permanentní lijavec? Teplo a slunko možná tak 3 dny v roce? Láry fáry, kam na to ty lidi chodí. Pestré, zdravé, celoročně příjemné klima tu je, ne jako na kontinentu, kde letos ta pouštní výheň začala už v dubnu a pod kotly se topilo fest…
cyklo-poustevnik | 08.01.2019

Úhlava hlava nehlava

 ()
Horké suché léto přímo vybízí, aby člověk trávil veškerý volný čas u vody. Jako ideální outdoorová aktivita se pak jeví například sjet si nějakou řeku - pokud tedy ve vyprahlých korytech ještě vůbec nějaká voda teče. Když ano, normální lidé je pak sjíždí na lodích. Potíž je ale v tom, že já nejsem…
JohnyB | 28.12.2018

Cyklovýlet na kanárský ostrov Lanzarote 7.-14. prosince 2018

 ()
Začíná se stávat tradicí, že s partou bikerů B-teamu Řevnice vyrážím před vánocemi na Kanárské ostrovy si prodloužit cyklosezónu. Letošní cíl byl shodný jako v loni - ostrov Lanzarote. Rozdíl byl v tom, že letošní ostrov byl jako mávnutím proutku zelený na rozdíl od loňského vyprahlého…
Ladama | 27.12.2018

Cyklovýlet Moravské Toskánsko 14.-17. září 2018

 ()
Každoroční návštěva Moravy je obohacující o něco nového. Letošní cyklovýlet byl do oblasti „Moravské Toskánsko". Zajímavé označení je pro populární označení pro oblast u Kyjova v Jihomoravském kraji, která svými terénními vlnami připomíná krajinu italského Toskánska. Oblíbená je u fotografů,…
Ladama | 27.12.2018

O čem se mluví:

Cestování na kole Evropa před 12 minutami
Technické rady Dynamo v náboji dnes v 15:53
Technické rady Kolik je kuliček v náboji? dnes v 12:23
Elektrokola nazor na Leader Fox BEND 2018 dnes v 12:13
NEcyklo Co Vás zaujalo - 205 dnes v 11:57
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 79 dnes v 05:12
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

227 cyklistů (21 přihlášených)

Pocta Christianu Battagliovi

Šumava Na prodloužený šumavský víkend s manželkou a s našimi kamarády Jitkou a Láďou jsem se těšil. Ale už…
Stanley58 | 15.01.2019

Letní výhní krajinou červeného draka (2018)

Že prý v Británii pořád prší?!? Zataženo, mlha, vichr, zima, permanentní lijavec? Teplo a slunko možná tak 3…
cyklo-poustevnik | 08.01.2019

Úhlava hlava nehlava

Horké suché léto přímo vybízí, aby člověk trávil veškerý volný čas u vody. Jako ideální outdoorová aktivita…
JohnyB | 28.12.2018