reklama

Pobřežní ulice – naděje pro pražské cyklisty

Město Praha nepatří k městům, která by byla vstřícná k cyklistům. Počet lidí na kole v pražských ulicích přesto roste. Cyklodopravě se tu věnuje několik občanských sdružení a přístup magistrátních úředníků se postupně mění. Příkladem dobrého řešení je nově zprovozněný úsek Pobřežní ulice v Praze 8.

Cyklistický pruh v Pobřežní ulici
Cyklistický pruh v Pobřežní ulici
Foto: NaKole.cz

„Řešení Pobřežní je z hlediska přístupu magistrátu k cyklistické dopravě průlomové. Je to vůbec první rušná ulice v Praze, na níž byly vyznačeny oddělené cyklistické pruhy. Cyklisté nebudou muset kličkovat mezi auty ani po chodnících, mohou plnohodnotně a bezpečně využívat hlavní dopravní prostor,“ říká Tomáš Cach ze sdružení Auto*Mat. Cyklisté tedy mohou legálně a zároveň bezpečně používat vyhrazený prostor na silnici, kam po právu patří. Ve městech jako např. Hradec Králové, Břeclav nebo Uherské Hradiště jsou cyklistické pruhy na vozovce zcela běžné, v Praze však je toto řešení poměrně nové.

Zdá se tedy, že město začíná naplňovat sliby a deklarace, že pro cyklisty začne něco dělat. Bohužel, v tomto případě se ukázala nezkušenost městských úředníků s realizací úprav pro cyklisty. Cyklistické pruhy byly původně před křižovatkami ukončeny. Cyklista se tak ocitl v situaci „poraď si sám“, a to právě v místech, která jsou nejrizikovější z hlediska dopravních nehod.

Na problém nebezpečnosti a nesprávnosti takového řešení upozornilo občanské sdružení Auto*Mat, které zároveň navrhlo několik variant řešení. Teprve poté byly již hotové vyznačené pruhy před křižovatkou narychlo odstraněny a překresleny. Cyklisté tedy nakonec mohou jet ve svém pruhu až ke křižovatce. Navíc zde vznikl předsunutý prostor pro cyklisty, kteří chtějí odbočovat vlevo a přejíždějí tak tři pruhy pro automobily. Že město zareagovalo a narychlo špatně navržené pruhy opravilo, je také velký posun.

„Předsazené prostory pro cyklisty se v mnoha evropských městech běžně používají, aby řidiči aut kola dobře viděli a nesrazili je,“ vysvětluje Michal Křivohlávek z Auto*Matu.
Pokud se řadicí pruh pro cyklisty a předsazený prostor pro cyklisty (tzv. V19) provedou přímo při výstavbě příslušné křižovatky, jejich cena nemusí překročit náklady ve výši cca 20 tisíc korun na každé straně křižovatky. To je vzhledem k celkové investici naprosto zanedbatelná částka. Pokud se tato opatření mají plnohodnotně doplňovat dodatečně, cena se zpravidla pohybuje minimálně v řádu statisíců. Vznikají totiž problémy s umístěním detekčních smyček světelné signalizace, posunem stop čáry a přeprogramováním světelné signalizace, případně s výměnou celého řadiče světelné signalizace; také šířkové poměry často nevyhovují.

Rekonstrukce Pobřežní ulice však ukázala jeden charakteristický rys vznikající cyklistické infrastruktury v Praze. Ačkoli město cyklistům slibuje zlepšení podmínek, ve skutečnosti tu neexistuje systematický přístup k cyklistické dopravě. Komise pro cyklistickou dopravu nemá často vůbec informace o chystaných dopravních stavbách. S trochou nadsázky je možné říci, že levá ruka neví, co dělá ta pravá. „Kdybych to byl věděl dřív, mohl jsem s tím něco udělat,“ říká k polovičatému dopravnímu řešení v Pobřežní ulici předseda komise Ing. Pavel Polák.

Kvůli špatné komunikaci mezi odbory a komisemi pražský magistrát v minulosti opakovaně porušoval své vlastní usnesení z roku 2003, které ukládá povinnost zahrnovat do projektu řešení pro cyklisty při rekonstrukcích a stavbách nových komunikací. Z poslední doby je asi nejznámějším takovým případem rekonstrukce Štefánikova mostu. Přes sliby se tu na cyklistické pruhy „zapomnělo“ a domalovávat se budou až dodatečně, po protestech a ostudě, kterou si tím město po právu vysloužilo.

Zatímco v Pobřežní již cyklistické pruhy jsou, při rekonstrukcích řady významných ulic se s jízdními koly pravděpodobně vůbec nepočítá. „Na magistrátu vznikají seznamy připravovaných rekonstrukcí a nových dopravních staveb s ohledem na cyklistickou infrastrukturu. Je to signál, že magistrát konečně začíná považovat cyklistiku za plnohodnotnou součást dopravy. Bohužel některé aktuální klíčové investiční akce v současných seznamech ještě chybějí. Usilujeme o to, aby je město doplnilo,“ říká Tomáš Cach.

Příkladem místa, kde hrozí další promarnění šancí na podporu městské cyklistiky, je Pankrácká pláň. Magistrát zde přestavuje celou uliční síť, cyklistické pruhy ani stezky tu ale zatím nevznikají. Obdobná je situace na Budějovické nebo v ulicích rekonstruovaných v návaznosti na výstavbu nových stanic metra C Střížkov, Prosek a Letňany. S cyklisty se zatím nepočítá při napojení ulic na Prašném mostě, Špejcharu a Malovance na městský okruh.

Fotogalerie

Cyklistický pruh v Pobřežní ulici Díky předsunuté stop čáře před světelnou křižovatkou je cyklista pro řidiče dobře viditelný V levém odbočovacím pruhu je na vozovce namalovaný „box“ (prostor pro cyklisty – vodorovná značka „V 19“) Cyklistický pruh v Pobřežní ulici Cyklistický pruh v Pobřežní ulici Dočasné ukončení cyklistického pruhu ve směru k Invalidovně, které zatím není příliš šťastné
Redakce NaKole.cz, 01.11.2007
Blogy

Cyklocestování 2025

 ()
Myslela jsem, že s blogy končím. Žádná velká expedice se nekonala a na nakole je velká konkurence, stačí poslední slovinská pentalogie, jedna autorka, která mi dala impuls k tomu, že tedy ještě nekončím. Dívám se, za rok 2025 je docela dost blogů, přitom se nám to zdá málo. Cestujte, pište,…
Quatsch | 19.11.2025

Slovinsko na kole - 5. část - Závěr

 ()
Sjezd z hor (Zgornje Jezersko) zpět do údolí k řece Sávě byl přesně takový ten táhlý a nekonečně dlouhý sjezd, kdy klesáte jenom zvolna a přejete si, aby to nikdy neskončilo. Jenže zároveň se děsíte, na kolik že to tímto tempem sjedete, protože je víc jak jasné, že to zase budete muset šlapat…
Peggy | 18.11.2025

Slovinsko na kole - 4. část - Ljubljana a Kamnicko-Savinjské Alpy

 ()
Přiznám se, že už jsem se do civilizace docela těšila. Zase na chvíli mít takový ten režim, zajít si dopoledne někde na kávu. V poledne si dát oběd. A odpoledne třeba zastavit na pivko nebo si koupit v obchůdku nanuk. Zkrátka nemuset řešit, kolik zásob nakoupit, kde bude další obchod, jestli bude…
Peggy | 04.11.2025

Slovinsko na kole - 3. část - moře

 ()
Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na jeden incident, který se přihodil na úpatí Julských Alp, kam jsme se při našem kolečku opětovně vrátili, bych mohla cestu až do konce popsat v několika větách, vlastně jen sepsat seznam…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Vyhřívané rukavice, má to cenu? dnes v 11:46
NEcyklo Co vás zaujalo 289 dnes v 11:43
Trénink a zdraví Cyklo trenažér dnes v 11:35
NEcyklo Ukrajina 57 dnes v 09:29
Cestování na kole PRO JAKÝKOLI TYP PŮJČKY. dnes v 06:32
NEcyklo Nejlepší vtip 56. včera v 23:36
Cestování na kole Je-li listopad, jedu včera v 13:11
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

198 cyklistů (7 přihlášených)

Cyklocestování 2025

Myslela jsem, že s blogy končím. Žádná velká expedice se nekonala a na nakole je velká konkurence, stačí…
Quatsch | 19.11.2025

Slovinsko na kole - 5. část - Závěr

Sjezd z hor (Zgornje Jezersko) zpět do údolí k řece Sávě byl přesně takový ten táhlý a nekonečně dlouhý sjezd…
Peggy | 18.11.2025

Slovinsko na kole - 4. část - Ljubljana a Kamnicko-Savinjské Alpy

Přiznám se, že už jsem se do civilizace docela těšila. Zase na chvíli mít takový ten režim, zajít si…
Peggy | 04.11.2025