Ennská cyklostezka – zlatý řez uprostřed Rakouska

Enžská cyklostezka, častěji známá jako Ennská (Ennsradweg), se právem řadí mezi nejkrásnější alpské cyklotrasy. V první části vás ohromí horské masívy, jimž vévodí Dachstein, projedete národními parky Gesäuse a Vápencové Alpy (Kalkalpen) a podél čím dál klidnějšího toku řeky Enže (Enns) až k soutoku s Dunajem.

Foto: NaKole.cz

Celková délka Ennské cyklostezky je 263 km a prochází třemi rakouskými zeměmi: Salcburskem (30 km), Štýrskem (140 km) a Horními Rakousy (93 km). Její začátek je umístěn na úpatí Nízkých Taur v nadmořské výšce 1026 m v horském středisku Flachauwinkl. Po železnici se sem lze dopravit do stanice Radstadt nebo Altenmarkt im Pongau. Přestože je trasa vedena podél řeky Enns, její profil je oproti nejznámější Dunajské cyklostezce členitější a v některých místech, především u alternativních odboček v národních parcích, vás mohou překvapit i kratší úseky s relativně náročnějším stoupáním.

Hned na začátku trasy vás čekají nádherné alpské scenérie při průjezdu údolím Oberennstal, které je z jedné strany sevřené horskými masívy Dachsteinu a Nízkých Taur ze strany druhé. Název „Nízké" je přitom pro našince velmi zavádějící. Nejvyšší vrcholy převyšují naší Sněžku i o více než tisíc metrů, tak je opravdu na co se se zatajeným dechem koukat.

Cyklostezka podél řeky Enns
Cyklostezka podél řeky Enns, Štýrsko, © Steiermark Tourismus / Arjan Kruik

Projedeme historickými městy Radstadt a Schladming, které je známé především mezi lyžaři, až dorazíme pod majestátní horu Grimming do městečka Trautenfels, které vybízí k návštěvě místního zámku se skvělými expozicemi z oblasti kultury a světa přírody. Nedaleko odsud už je benediktýnský klášter v Admontu, který se pyšní největší klášterní knihovnou na světě. Admont je také vstupní branou do Národního parku Gesäuse. V těchto místech se řeka Enns mění v divoký nespoutaný živel, který si razí cestu skalní soutěskou.

Cyklostezka Ennstalradweg v Horním Rakousku, © Oberösterreich Tourismus GmbH / Hermann Erber

V městečku Altenmarkt bei Sankt Gallen doporučujeme se od řeky Enns odklonit a zvolit dobrodružnou alternativní odbočku přes Národní park Vápencové Alpy. Zprvu nás sice čeká nepříjemné stoupání, které je na svém konci vyváženo úchvatným 26 km dlouhým sjezdem po zrušené lesní železnici skrze 13 skalních tunelů. Na jejím konci se v městečku Reichraming opět připojíme k řece Enns, která v těchto místech opouští strmé skály alpského pohoří a pozvolna přechází do mírného lesnatého terénu.

Steyr
Enžská cyklostezka – Steyr, © Oberoesterreich Tourismus / Hermann Erber

A to už přijíždíme do městečka Steyr, kde řeka Enns díky stejnojmennému přítoku ještě více zmohutní a v poklidném duchu už protéká rozlehlou, intenzivně využívanou rovinatou krajinou. Zároveň odsud tvoří přirozenou hranici mezi Horními a Dolními Rakousy až do nejstaršího rakouského města Enns, kde se řeka vlévá do Dunaje. Na kole tak můžeme dále pokračovat přívozem do Mauthausenu a po Dunajské cyklostezce nebo po Traunradweg k jezerům Solné komory, ale podle husté sítě rakouských cyklotras se nabízí i spousta dalších alternativních možností.

Užitečné odkazy

Cyklostezka podél řeky Enns, Štýrsko Cyklostezka Ennstalradweg v Horním Rakousku Enžská cyklostezka – Steyr
redakce NaKole.cz, 26.06.2018
 (CK Kudrna)

Zell am See na kole

17.07.2018 - 6 dní

Rakousko-slovinské pomezí na kole

Rakousko, Slovinsko
18.07.2018 - 5 dní
Ennská cyklostezka (Steiermark Tourismus)

Ennská cyklostezka

18.07.2018 - 5 dní
 (CK Hoška Tour)

Hory a soutěsky na dohled od Vídně

18.07.2018 - 6 dní
pěší turistika
Reschensee / Lago di Rèsia (CK Cyklotur)

Trojmezí Rakousko, Švýcarsko, Itálie na kole

Rakousko, Itálie, Švýcarsko
24.07.2018 - 7 dní

Z útulku až k moři

Lucie Kovaříková a Michal Jon
aneb Jak se Ernest učil plavat
DOTISK úspěšného titulu s novou podobou obálky Málokterý pes u nás je tak velkým cestovatelem jako Ernest. Vždyť jen na cestě popisované v…

Vandry s bejkem

Jan Vlasák
Druhé vydání – aktualizované a doplněné
Tato kniha vyšla poprvé před deseti roky, v roce 1995. V té době to byla obyčejná brožura, tištěná na dřevitém papíře, s několika nepříliš…

Jak začínal syn jezdit na kole

Koupě dětského kola pro syna a seriál závodů Na kole jezdím už hodně dlouho a k tomuto koníčku jsem dotáhnul i manželku, takže jezdíme několik let spolu. Zpočátku se jí sice moc nechtělo, ale když jsem vymyslel pár výletů jen s mírným převýšením, ale přitom krásnou přírodou, tak byla z trávení času…
Kolo-pro | 10.07.2018

Cyklovýlet do srdce Brd, červen 2018

Dlouho jsem se už tak nepobavil a ještě ve spojení s výletem na kole :-D Vyrazili jsme v sobotu 2. června ráno vlakem do Rokycan a pak na kole přes brdské kopce směr Praha. Celkově nás jelo pět, já, Honza a ještě tři neznáme cyklistky – Helena, Soňa a Marika, které jsme různě náhodně potkali v…
Ladama | 26.06.2018

Slovinsko – Julské Alpy – Triglavský národní park

Stejný termín, stejná cestovní kancelář, v únoru obsazujeme poslední volná místa a těšíme se do nepoznané krajiny. Polovinu země zabírají lesy, třetinu hory, 28 vrcholů přesahují hranici dvou tisíc metrů. Vzpomínám, jak jsem víc, jak před 20 lety odpovídala na jakousi anketu cestovní kanceláře, kam…
HMS | 12.06.2018

Cykloputování podél Ohře, Labe a Vltavy - květen 2018 reportáž

Navázali jsme na naše loňské putování po Krušných horách u Karlových Varů. Vyrazili jsme v počtu 13 účastníků na cykloakci v termínu 4. - 8. května a vlakem jsme se v pátek přepravili do Ostrova nad Ohří. Celkem 6 mužů a 7 žen, tedy ženy v přesile :-D Trasa byla pohodová, většinou po asfaltovém…
Ladama | 10.06.2018

Kalottireitti – k nejvyšší hoře Finska Halti

Nordkalottleden (švédsky; česky Cesta Severní Kalotou, švédsky Nordkalottleden, norsky: Nordkalottruta, finsky: Kalottireitti) je značená turistická stezka v polární oblasti v severských zemích, v oblasti Severní Kalota. Cesta má celkovou délku 800 km a leží podél hranice Norska, Švédska a Finska.…