reklama

Freiburg – německý ráj pro cyklisty

Německá spolková republika už po desetiletí slyne svou zelenou politikou a v tom i podporou rozvoje cyklistiky. První vlaštovky v podobě osvícených nejen cyklistických reforem přichází většinou na regionální úrovni odkud se potom šíří do dalších spolkových zemí.

V ulicích německého Freiburgu
V ulicích německého Freiburgu
Foto: archiv

Takové vlaštovky přiletěly i z města Freiburg im Breisgau, jednoho z hlavních center Badenska – Württenbergska s okolo 200 000 obyvateli, kde se na radnici podařilo prosadit mnohá opatření, díky kterým je dnes region zdravější a nesužují ho ekologické neduhy vlastní mnoha částem Evropy.

Zelená cesta ale přirozeně nebyla prošlapána ani ve Freiburgu do šířky dálnice odjakživa. Stejně jako v mnohých jiných nejen evropských městech začal v padesátých a šedesách letech prudce expandovat automobilismus, kterému města pod heslem „autogerechte Stadt“ (město vhodné pro auta) podřizovala svou infrastrukturu i podobu jak staré tak i nové výstavby. Města a regiony jedno po druhém rušila postupně vlakové spoje i tramvajovou dopravu a nahrazovala ji levnějšími autobusy, které neblokují provoz aut na ulicích. Na konci šedesátých let už neblahé důsledky takové politiky nemilosrdně bily do očí na každém kroku. Hlavně díky tomu se podařilo zpočátku alespoň na freiburské radnici v roce 1973 prosadit tehdy ještě silně kontrovezní striktní zákaz vjezdu automobilů do historického centra města a zároveň městu zachovat tramvaje. Vzniklá „proluka“ v dopravní síti pak byla přirozeným vývojem doplněna jak již stávajícími tramvajemi tak i jízdními koly, do té doby dopravním prostředkem rozšířeným spíše na venkově a mezi studentstvem.

Cesta do zaměstnání či školy v okolí Freiburgu probíhá dnes většinou následovně: na kole na nádraží, vlakem a dále tramvají či opět na kole. Město Karlsruhe, ležící 130 km severně od Freiburgu ve stejné spolkové zemi, se dále pyšní tramvajemi jezdících na vlakových kolejích, takže cestující mohou dojet bez putování přes nádraží až do samotného centra města. Takové se ve Freiburgu bohužel nenabízelo, neboť vlaky jezdí na širších kolejích než úzkorozchodná freiburská tramvaj. To samé platí pro švýcarskou Basilej, která byla jinak často německým městům příkladem v podpoře MHD a cyklistiky. Při zavádění Regio-Umweltkarte se ve Freiburgu rovněž nechali inspirovat jižním sousedem. Tato přenosná měsíční síťová jízdenka umožňuje občanům regionu od roku 1991 přepravovat se za nyní € 41,50 (pro studenty € 31,50) vlaky, autobusy a tramvajemi nejen ve Freiburgu, ale i v okruhu cca 50 kilometrů. Zavedení jízdenky a zásadní rozšíření nabídky MHD umožnilo něco, o čem si česká města zatím nedávají ani snít. Přestože mobilita občanů vzrostla stejně jako v jiných regionech, město Freiburg kupodivu registruje stagnaci nebo dokonce mírný pokles automobilové dopravy. Podíl automobilů na všech cestách se snížil z 38 % v roce 1982 na 32 % v roce 1999. Ve stejné době podíl MHD na cestách vzrostl z 11 % na 18 %. Pro region je pozitivní i to, že regionální politici v průběhu posledních desetiletí pochopili, že s množstvím spojů přibývá i cestujících a místo rušení spojů naopak zavedly spoje nové. Zastaralé a nepravidelně jezdící vlaky teď nahradily vlaky „Regio S-Bahn“ s intervaly 30 minut, které jsou plně vytíženy.

Opěrným pilířem freiburského modelu je ale podpora cyklistické dopravy, které podíl na všech vykonaných cestách ve městě vzrostl v těchto letech z 15 % na 26 %. Lokální a regionální politika podporuje i kombinování více ekologických cestovních prostředků. Například přeprava jízdních kol vlakem na hlavní trati mezi Karlsruhe, Freiburgem a švýcarskou Basilejí je zdarma. I ta nejmenší nádraží vybudovala speciální parkoviště pro kola, jejichž kapacita je permanentně plně využitá. Cyklistická parkoviště se stále rozšiřují a i ve městech a vesnicích jsou samozřejmě zavedeny na dalších tisících dalších míst, kam „cyklisté“ každý den směřují, jako jsou úřady, obchody, školy, firmy atd. Hodilo by se dodat, že město nestrádá nedostatkem prostoru, kam kola parkovat, protože, pro ilustraci, na stejný protor, které potřebuje k zaparkování jediné auto, se vejde zhruba deset jízdních kol. Když se tedy teoreticky do zaměstnání dostaví místo sta zaměstnanců autem sto zaměstnanců na kole, zůstane plných devadesát míst k parkování aut neobsazených, tudíž využitelných pro mnohem bohulibější účely než je betonová plocha. Parkování aut je zdarma pouze na periferiích města, v ostatních čtvrtích musí všichni kromě residentů platit. Ceny za parkování jsou nastaveny tak vysoko, že se jednoznačně vyplatí přijet do města vlakem než v něm parkovat. Pro zajímavost, Freiburg nedávno zavedl u zastávek vlaku i speciální garáže pro jízdní kola. Jsou velikosti menšího kontejneru a kola zajišťují před poškozením či krádeží.

Kromě autprostého centra už ve Freiburgu mají i první městskou část bez automobilů. Z bývalých francouzských kasáren pojmenovaných po architektovi markýzi de Vauban, je dnes příjemná čtvrť, kde žije přibližně 5 tisíc obyvatel, které nikdo neruší hlukem a nepřidušuje automobilovými splodinami. Ulice jsou prostorné, přehledné a čisté a znovu se na ně vrací každodenní život. Už sám obrázek hrajících si dětí na ulici je jako z jiného světa. Motoristé z této čtvrti parkují svá vozidla v blízkých několikapatrových garážích. Na ulicích ve čtvrti Vauban je dovoleno parkovat pouze jízdní kola. Přijetí tohoto projektu bylo přirozeně spojeno z mnohých důvodů se silnými kontroverzemi, avšak na rozdíl od, řekněme radnice pražské, ta freiburská nejenže o nich uvažuje, ale dokáže je i obhájit, prosadit a financovat.

Ve Freiburgu mají rovněž speciální centrum pro cyklistiku, které sídlí v okrouhlém atypickém domě. Tady parkují cyklisté vstoje v několika kruzích své dvoukolé oře (a je jich až se tají dech), nad nimi je potom cyklistická kavárna, kancelář a poradna, prodejna kol a cyklistických potřeb všeho druhu, cestovní kanceláře tu nabízejí zájezdy s kolem do celého světa, distribuují se tu zdarma i cyklistické časopisy a další nejrůznější tiskoviny informující o cyklistických akcích a novinkách ze světa jízdních kol.

Poznámka: článek byl také otištěn v kulturním týdeníku A2 č. 02/2006.

Fotogalerie

V ulicích německého Freiburgu V ulicích německého Freiburgu V ulicích německého Freiburgu V ulicích německého Freiburgu V ulicích německého Freiburgu V ulicích německého Freiburgu V ulicích německého Freiburgu V ulicích německého Freiburgu V ulicích německého Freiburgu V ulicích německého Freiburgu V ulicích německého Freiburgu
Laura Kopecká, 21.03.2006
Vyzkoušejte
 (CK Eurocykl Herdegen)

Okolí Mosely na kole

Německo
09.07.2019 - 7 dní
cyklistický
Autobusem
14 900 Kč
 (CK Nomád)

Porýním za vínem, hrady a romantikou

Německo
10.07.2019 - 6 dní
cyklistický
Autobusem
8 390 Kč
 (CK Cyklotur)

Bodamské jezero na kole

Rakousko, Německo, Švýcarsko
23.07.2019 - 7 dní
cyklistický
Autobusem
8 260 Kč
 (CK Bondo)

Mosela a Sára na kole

Německo
23.07.2019 - 7 dní
cyklistický
Autobusem
11 940 Kč
 (CK Extrem Tour)

Alsaská vinná stezka na kole

Francie
27.07.2019 - 8 dní
cyklistický
Autobusem
9 990 Kč
Do vaší knihovny

Cyklotoulky s dětmi, vozíkem a nočníkem

Markéta Hroudová a Luděk Zigáček
Po cyklostezce ODRA-NISA k moři na Rujanu a Polskem zpět domů
První knižní přiblížení krásné, ale lehce opomíjené dálkové cyklostezky lemující hraniční řeky mezi Německem a Polskem. Tento cestopis…
259 Kč

Ze života cyklotrempa

Jan Vlasák
Kniha, oceněná za originalitu v soutěži GO KAMERA
Tímto titulem završujeme souborné vydání všech povídání z cest Honzy Vlasáka. Tři cykloturistické a jedna horolezecká kniha dostaly…
299 Kč
Blogy

Za ruskou a borůvkami – trek národním parkem Urho Kekkonen

 ()
Národní park Urha Kekkonena /Národní park Urho Kekkonen/ Národní park Urha Kekkonena /finsky Urho Kekkosen kansallispuisto/ je chráněná oblast kategorie IV dle klasifikace Mezinárodního svazu ochrany přírody. Nachází se v severofinské provincii Laponsko, na katastru sídel Savukoski, Sodankylä a…
šíp | 11.06.2019

Brecon Beacons – Velikonoce na horách (2019)

 ()
No na horách – nejvyšší kopec má jen necelých 900 m, takže spíš taková Českomoravská krabatina než Krkonoše. Ale to vůbec nevadí, navíc díky průchodnějšímu terénu se tu dá s kolem dobře drandit i po travnatých svazích a hřebenech. Tentokrát však Čerta výjimečně na kamzičí stezky hrkat nehodlám – …
cyklo-poustevnik | 24.05.2019

Expedice Polsko 2018 – boj se severním větrem

 ()
Pro letošní expedici jsme si vybrali cestu k moři po známé cyklomagistrále Odra - Nisa. Fogin s Čívrsem, i když tady jsou už půl století, ještě neviděli moře, tak je potřeba to napravit. Minulý rok jeli samy dva Aš - Zlín po jižní hranici naší republiky a vzhledem k tomu že kilometráž měla být…
ondrapisklak | 24.05.2019

První dobrodružství v sedle

 ()
Asi málokdo dokáže zapomenout na své první větší cyklistické dobrodružství. I já si to své velmi dobře pamatuji - možná i proto, že to není zase tak strašně dávno, ale přeci jen od té doby třináctkrát sníh zasypal hory, třináctkrát odkvetly lípy a třináctkrát vlaštovky přilétly z teplých krajin.…
JohnyB | 16.05.2019

Cesta z města (ba i z vesnice) aneb West Highland Way romantiky zbavená

 ()
Před několika lety jsem byla se svojí maminkou na poznávacím (a velmi drahém) zájezdu do Skotska. Za čtyři dny nás povozili po všech výrazných pamětihodnostech a zejména v místech, kde nám bylo dopřáno ze silničního odpočívadla se pár minut pokochat výhledy do přírody, ve mně uzrálo přesvědčení, že…
Ifča | 12.05.2019

O čem se mluví:

Lehokola Stojanek na ECO dnes v 01:01
Rada při výběru kola Kolo pro sudetského důchodce? včera v 23:59
Cestování na kole Zelenáčem na jih včera v 23:44
Oblečení a outdoor Kratasy na kolo včera v 22:22
MTB a krosová kola 27,5 nebo 29" palce pro dvanáctiletýho kluka? včera v 22:11
Elektrokola Řídící jednotka 50A Magic včera v 21:29
Hobbyking - slevy. včera v 21:20
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

128 cyklistů (6 přihlášených)

Za ruskou a borůvkami – trek národním parkem Urho Kekkonen

Národní park Urha Kekkonena /Národní park Urho Kekkonen/ Národní park Urha Kekkonena /finsky Urho Kekkosen…
šíp | 11.06.2019

Brecon Beacons – Velikonoce na horách (2019)

No na horách – nejvyšší kopec má jen necelých 900 m, takže spíš taková Českomoravská krabatina než Krkonoše.…
cyklo-poustevnik | 24.05.2019

Expedice Polsko 2018 – boj se severním větrem

Pro letošní expedici jsme si vybrali cestu k moři po známé cyklomagistrále Odra - Nisa. Fogin s Čívrsem, i…
ondrapisklak | 24.05.2019