Tipy na MTB trasy – Jak se bajkuje v okolí Brna

Pokud se podíváte na mapu Brna, zjistíte, že celé jeho severní okolí je pokryto zelenou barvou lesů, které koketují s CHKO Moravský kras. Těmito lesy pak vede velká řada značených turistických cest a cyklotras, a ještě více neznačených pěšinek, které mají v oblibě zdejší milovníci horské cyklistiky. Abychom zde nezabloudili, či naopak nevynechali něco zajímavého, přijali jsme pozvání na odpolední výlet od zdejšího bikera.

Hravá pěšinka na červené značce za Soběšicemi
Foto: Jiří Juřík

Popis trasy

Jak již bylo v úvodu napsáno, nabídka cest, kudy se projet po severním okolí moravské metropole je opravdu bohatá. Navíc, díky lokálním znalostem jsme se vydali i po neznačených zkratkách. Na druhou stranu, fatálně zabloudit nelze, neznačené úseky lze vypustit pomocí značených tras.

Jako začátek výletu jsme zvolili Maloměřický most, kolem kterého prochází cyklotrasa EuroVelo č. 9 a Greenway K-M-V. Brzo jsme však tyto trasy opustili a zabočili do zástavby, kterou jsme dojeli k ulici Rokytově. Před námi bylo první stoupání na Vinohrady, které nám usnadnily široké chodníky parkem Akátky. Následoval průjezd sídlištěm Vinohrady. Ulicí Vlčnoskou jsme dojeli ke světelné křižovat s ulicí Žárošickou, kterou jsme kolmo přejeli, za světly přes parkoviště u supermarketu, od kterého vede malá pěšinka, tak po ní rychle do přírody.

Hádecké lomy
Výhled z horní hrany Hádeckých lomů

TV vysílač Brno-Hády
Televizní vysílač Brno – Hády

Malým sjezdem po neznačených pěšinkách jsme se vydali k ulici Jedovnické a hotelu Velká Klajdovka. Naším prvním velkým cílem byla vyhlídka z hrany Hádeckých lomů. Pohled na celé Brno stál za předchozí stoupání. Nicméně, to jsme již jeli po žluté značce, na kterou jsme se napojili u hájovny Velká Klajdovka. A nastává výškové vyvrcholení trasy, dojeli jsme pod televizní vysílač Hády, který se nad městem tyčí ve výšce 424 m n. m., což je nejvyšší bod výletu. Samotná věž je vysoká 50 metrů.

Následuje pohodlná cesta lesem k rozcestí Šumbera, kde jsme udělali malou odbočku k pomníku S. K. Neumanna. Než místo přerostly stromy, býval odtud prý krásný výhled. Stále po žluté pokračujeme dále, až k místu, kde žlutá odbočuje vpravo směr silnice 373, my pokračujeme po cyklotrase 5134. V místě, kde cyklotrasa odbočuje vpravo, jedeme rovně k rozcestí Spálenisko, kde se opět setkáváme s jinou žlutou značkou. Před námi je náročnější sjezd do Bílovic nad Svitavou.

Máme za sebou více jak polovinu výletu, takže rádi zastavujeme u cyklisty všeho druhu, oblíbené restaurace Sokolovna. Přímo naproti se opět setkáváme s S. K. Neumannem, má zde před domem, kde bydlel, svůj pomník.

Sokolovna v Bílovicích
Cyklisty oblíbená výletní restaurace Sokolovna v Bílovicích

Stále po žluté značce si vyšlápneme celé Bílovice, míjíme pěkný ranč a pokračujeme do Soběšic. Zde je dobré udělat krátkou odbočku k rozhledně Ostrá horka. Další cesta pak vede až na opačný konec Soběšic, tedy společně s cyklotrasou 5005. Za Soběšicemi se napojujeme na červenou značku, po které odbočujeme vpravo do lesa.

Před námi je určitě nejhezčí úsek, alespoň z pohledu ortodoxního bikera. Jedem po neoficiálním single treku, který by zde neznalý neočekával. Malá pěšinka se klikatí nad srázem a vede takřka po vrstevnici. Cestu určuje stále červená značka, ale my ji opouštíme, abychom vyzkoušeli něco nového. Sjezd kolmo k žluté značce, která nás dovede zpět do Bílovic je terénním vyvrcholením výletu. Pokud byste netrefili na správný sjezd, můžete pokračovat stále po červené k rozcestí Panská louka, pak vpravo po modré a jste na kýžené žluté.

Cyklostezka podél Svitavy

Jsme tedy zpět v Bílovicích a před námi je již jen pohoda, klídek, protože se napojujeme na cyklotrasy EV 9 a Greenways, které nás podél říčky Svitavy, po rovině a hlavně po cyklostezce dovedou na místo, kde jsme začínali, tedy k Maloměřickému mostu.

mapa trasy

Po kliknutí na obrázek si můžete trasu detailně prohlédnout, případně stáhnout do svojí navigace.

výškový profil trasy

Délka a náročnost

Trasa ve tvaru nepravidelné osmička je dlouhá okolo 35 km, což sice není moc, ale jedná se o náročnější vyjížďku. Náročnost vyplývá jednak z převýšení (celkem nastoupáte asi 900 metrů), ale i z několika technicky náročnějších úseků a sjezdů. Výlet neulehčí ani poněkud složitější orientace.

Praktické na cestu

Na popisovaný výlet se vydejte jen na dobrém kole MTB, ideálně celoodpruženém, pak si trasu mnohem víc vychutnáte. Některé úseky lze vynechat a objet jinudy, po značených, či pohodlnějších cestách. Možnost k občerstvení je ve všech větších sídlech.

Zajímavosti na trase

Maloměřický most

Technická památka. Konstrukčně zajímavý most z roku 1928 se vyznačuje třemi vnitřními oblouky. Jedná se o jediný most v Brně, který se nepodařilo v dubnu roku 1945 Němcům zničit.

Stanislav Kostka Neumann

Český básník, kritik a novinář, žijící v letech 1875 až 1947. Jeho básnický styl se vyznačuje použitím nerýmovaným volným veršem. Ve svých dílech bojuje proti maloměšťáctví, ke konci svého života je silně levicově orientován a zastává se stalinismu. Moravské krajiny, tedy míst, kudy budete projíždět, se nejvíce dotýká sbírka Kniha lesů, vod a strání.

Rozhledna Ostrá horka

Ocelová věž je celkem vysoká 19 metrů, vyhlídka j z výšky 16 metrů, kam vystoupáte po 90 stupních točitého schodiště. Rozhledna byla otevřena v roce 2008 a je volně přístupná.

AUTHOR Bicycles

Partnerem seriálu „Tipy na MTB trasy“ je AUTHOR – česká značka pro horská, silniční a krosová kola s tradicí od roku 1993.

Seriál „Tipy na MTB trasy“

Hravá pěšinka na červené značce za Soběšicemi Cestu vám zpříjemní několik naučných stezek. Výhled z horní hrany Hádeckých lomů Televizní vysílač Brno – Hády Památník S. K. Neumanna Kostelík v Bílovicích nad Svitavou Cyklisty oblíbená výletní restaurace Sokolovna v Bílovicích Rozhledna na Ostré horce Cyklostezka podél Svitavy