Jak mazat běžecké lyže (3.) – Mazání stoupacími vosky

Stoupací vosky se aplikují na běžecké lyže pro klasickou a kombinovanou techniku. Nanáší se jen do stoupací komory ve středu lyže. Tuto část skluznice před vlastním voskováním zdrsněte brusným papírem a poté jí zbavte prachu specilání fiberlenovou utěrkou. Zdrsnění přispěje k tomu, že se stoupací vosk na skluznici udrží delší dobu.

Aplikace podkladového klistru
Foto: Ski a Bike Centrum Radotín

Také stoupací vosky dělíme stejně jako vosky skluzné na tuhé a tekuté. Tuhé stoupací vosky se používají do teplot pod nulou, klistry pak při teplotách nad bodem mrazu, nebo na přemrzlý sníh.

Mazání tuhých stoupacích vosků

Stoupací vosky se obvykle nanášejí ve více vrstvách. Minimum jsou 2 vrstvy, jinak počítejte zhruba 1 vrstvu vosku na každých plánovaných 10 km jízdy. Po zdrsnění stoupací komory tedy naneste první vrstvu a dobře jí rozetřete pomocí korku tak, aby byl vosk na skluznici v oblasti mazací komory rovnoměrně rozprostřen. Na první vrstvu je dobré použít tzv. základový vosk, který zajistí delší výdrž stoupacího vosku na skluznici.

Tento vosk je dobré zažehlit žehličkou, podobně jako parafíny. Poté aplikujte další vrstvu stoupacího vosku dle aktuálních podmínek. Každou vrstvu znovu rozkorkujte. Myslete také na to, že každá další vrstva stoupacího vosku by měla být o cca 5 mm kratší, než vrstva předchozí. Lyže pak budou mít lepší skluz.

Aplikace podkladového klistru

Mazání tekutých stoupacích vosků (klistrů)

Při mazání tekutých stoupacích vosků, neboli klistrů, postupujte obdobně. Také zde se pracuje s více vrstvami vosku, kdy se nejprve aplikuje tvrdší nebo základový vosk, který zajistí lepší přilnavost ke skluznici, a na něj se následně aplikují měkčí klistry dle aktuálních klimatických podmínek. Klistr se vám bude lépe roztírat, pokud jej po nanesení na skluznici nahřejete horkovzdušnou pistolí. Nejlépe se pak roztírá palcem nebo dlaní.

Nanášení a rozetření klistru

Kombinace tuhých a tekutých vosků

Tuhé a tekuté stoupací vosky lze i vzájemně kombinovat. V takovém případě je dobré je rozžehlit žehličkou, aby se vosky dobře smísily a vznikla rovnoměrná a kompaktní vrstva.

Nanášení stoupacího vosku
Nanášení stoupacího vosku do odrazové komory

Korkování

Další vrstva stoupacího vosku
Další vrstva stoupacího vosku, nanášíme na lehce zkrácenou komoru

Tento seriál vznikl ve spolupráci se Ski a Bike Centrum Radotín, které připravilo sérii workshopů domácího servisu sjezdových a běžeckých lyží.

Seriál „Jak mazat běžecké lyže“

(1.) – Čištění a příprava skluznice
(2.) – Mazání skluznými vosky
(3.) – Mazání stoupacími vosky

Aplikace podkladového klistru Aplikace podkladového klistru Nanášení a rozetření klistru Nanášení a rozetření klistru Nanášení a rozetření klistru Nanášení stoupacího vosku do odrazové komory Nanášení stoupacího vosku do odrazové komory Korkování Korkování Další vrstva stoupacího vosku, nanášíme na lehce zkrácenou komoru
Zuzana Rybářová, 03.02.2014

Belánské Tatry a okolí – srpen 2021

Už jsem skoro zapomněla balit na dovolenou a psát blog se mi vlastně ani nechtělo, ale pak jsem si uvědomila, že až opravdu nebudu nikam jezdit, tak se popis dovolené bude hodit. V době Covidové jsem prošlapala pohorky, praskla podrážka, tak když bylo jasné, že zase jedeme do Vysokých Tater a budu…
HMS | 10.09.2021

O kouzelné holčičce

Vyrazili jsme k moři, v autě celou cestu překáželo moje kolo. Manželka ho považuje za zbytečnou komplikaci. Jenže v kopcích, co rostou u moře, je to ve vedru na kole sado-maso, to mám rád, chci zase vidět moře z výšky. A chci ho vidět ze sedla, ne z auta. Cestou jsme se zastavili na Mont Ventoux,…
šíravník | 09.09.2021

Vez mě dál, Esko má 02 – Kanál, jezy a potrubí

Technické památky u Mělníka. 29. 8. 2021 Poslední prázdninovou neděli chci strávit na kole. Počasí je však velmi nejisté a nezdá se mi rozumné cestovat s kolem přespříliš daleko. Chci trasu s návratem k nějaké konečné pražského metra. Chci však také vidět nějaká zajímavá - pro mě - místa. Volba…
Favorit1970 | 30.08.2021

Vez mě dál, Esko má 01 – Pískovny u Neratovic

Voda přede mnou, voda nade mnou. 7. 8. 2021 Obsah: KPČ A IVČ.Za Ďáblicemi si držte kšiltovku, jedeme z kopce.Lom Kojetice.Vodojem Kojetice.Neratovice.Pískovna MlékojedyKřenecké jezero - OvčáryPři návratu do kopečka nevržou mi kolečka. Ale řetěz od písku.Miškovice - alea iacta est.Kbely - stehna -…
Favorit1970 | 08.08.2021

Dámská 2021, aneb suchou nohou mezi mraky 15.7. až 18.7. 2021

čtvrtek 15. 7., společně najeto 60 km, 228 m Plány pro letošní Dámskou byly skromné, vlastně ani hranice jsme překročit nechtěly. Po loňské cestě podle Mže jsme opět plánovaly řeku nebo možná i řeky dvě. Ploučnici a kousek Kamenice, jenže Covid zase rozhodoval za nás, dlouho se nevědělo, kdy a za…